UmamiPedia: Ρύζι


Το ρύζι τρέφει την ανθρωπότητα για περισσότερα από 5.000 χρόνια. Ο Μ. Αλέξανδρος το έφερε στην Ελλάδα απ’ όπου έφτασε στην Ευρώπη και αιώνες αργότερα στην Αμερική. Η καλλιέργεια ρυζιού ξεπερνά την καλλιέργεια οποιουδήποτε άλλου γεωργικού προϊόντος σε ολόκληρο τον κόσμο. Το ρύζι αποτελεί τη βασική τροφή για τα 2/3 του πληθυσμού της Γης. Στην Ελλάδα οι καλλιέργειες του ρυζιού βρίσκονται κυρίως στη Μακεδονία, στα δέλτα των ποταμών και σε παράκτιες περιοχές.

Οι τύποι του ρυζιού

Ρύζι γλασέ μεσόσπερμο: Συνιστάται για σούπες, ρυζόγαλο, διαφορά γλυκά, αλλά και για σούσι.

Ρύζι μπλου ροζ μεσόσπερμο: Καλλιεργείται στα Δέλτα Αχελώου και Σπερχειού κυρίως, καθώς και σε περιοχές της Κεντρικής Μακεδονίας. Ιδανικό για γεμιστά.

Ρύζι καρολίνα μεσόσπερμο: Για ριζότο (ρύζι με κρέας στο φούρνο, γαμοπίλαφο κ.ά.)

Ρύζι νυχάκι μακρύσπερμο: Καλλιεργείται κυρίως σε Αξιό, Λουδία, Αλιάκμονα και Γαλλικό ποταμό. Ιδανικό για πιλάφι.

Ρύζι parboiled (προβρασμένο) μακρύσπερμο: Είναι προβρασμένο και παίρνει ένα υποκίτρινο χρώμα από τον εξωτερικό, σκληρό φλοιό του ρυζιού, ο οποίος στη συνέχεια της παραγωγικής διαδικασίας απομακρύνεται. Για σπυρωτό πιλάφι και σαλάτες.

Ρύζι μερικώς αναποφλοίωτο (Brown/Kαστανό): Καλλιεργείται σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, ανάλογα και με την κοκκομετρία του. Διατηρεί τον εσωτερικό του φλοιό, πλούσιο σε φυτικές ίνες. Ιδανικό για φυσική διατροφή και δίαιτες.

Ρύζι Basmati μακρύσπερμο: Φυσικά αρωματικό ρύζι, καλλιεργείται στις παραποτάμιες περιοχές των ποταμών που πηγάζουν από τα Ιμαλάια στα σύνορα Ινδίας και Πακιστάν. Παίρνει το φυσικό του άρωμα από τα συστατικά του υπεδάφους της περιοχής. Ιδανικό για πιλάφι και εξωτικές γεύσεις.

Ρύζι Jasmine μακρύσπερμο: Φυσικά αρωματικό ρύζι, καλλιεργείται στα υψίπεδα της Ταϊλάνδης σε ειδικά διαμορφωμένες «πεζούλες». Παίρνει το φυσικό του άρωμα από τα συστατικά του υπεδάφους της συγκεκριμένης περιοχής που καλλιεργείται. Για πιλάφι, ρύζι ατμού και εξωτικές γεύσεις.

Ρύζια Arborio/Carnaroli μεσόσπερμα: Ιταλικής προέλευσης, καλλιεργούνται στις παραποτάμιες περιοχές του ποταμού Πάδου της Βορείου Ιταλίας. Έχουν μεγάλο και πλατύ κόκκο, με το Carnaroli ακόμα μεγαλύτερο σε μέγεθος και προσφέρουν το επιθυμητό κρεμώδες αποτέλεσμα. Ιδανικά για κλασικό ιταλικό ριζότο.

Ρύζι άγριο: Είναι ένα υδρόφιλο φυτό που καλλιεργείται σε παραλίμνιες περιοχές της Βορείου Αμερικής. Γνωστό και ως Indian Rice αποτέλεσε το βασικό συστατικό διατροφής Ινδιάνων. Είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες και συνδυάζεται σε ανάμιξη με το ελληνικό ρύζι Parboiled. Ιδανικό για κυνήγι, θαλασσινά και σαν γαρνιτούρα.

Διατροφική αξία: Ένα φλιτζάνι μαγειρεμένο ρύζι περιέχει 178 θερμίδες. Το ρύζι είναι πλούσιο σε σύνθετους υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, βιταμίνες και άλλα ανόργανα στοιχεία. Είναι εύπεπτο, δεν προκαλεί αλλεργία. Σε αντίθεση με το σιτάρι, δεν περιέχει γλουτένιο. Το ρύζι δεν περιέχει χοληστερόλη και άλλα λίπη ούτε και νάτριο. Είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες, κάλιο, μαγνήσιο, φωσφόρο, σίδηρο, βιταμίνες Β και βιταμίνη Ε. Η χαμηλή περιεκτικότητά του σε άλατα και λίπος το κάνει κατάλληλο για δίαιτα.



UmamiPedia – η εγκυκλοπαίδεια της απόλαυσης
A
B
C
D
E
F
G
L
M
N
P
Q
R
S
T
U
V
Α
Ά
Α
Ά
Α
Β
Γ
Δ
Ε
Έ
Ε
Έ
Ζ
Η
Ή
Θ
Ι
Κ
Λ
Μ
Ν
Ξ
Ο
Ό
Ο
Π
Ρ
Σ
Τ
Φ
Χ
Ψ