UmamiPedia: Χοιρινό


Χοιρινό λέγεται το κρέας του χοίρου (γουρούνι). Συνήθως προέρχεται από νεαρά ζώα που δεν έχουν συμπληρώσει το ένα έτος ηλικίας. Το χρώμα του κυμαίνεται από απαλό κόκκινο μέχρι ροζ, ενώ η υφή του είναι μαλακή με ενσωματωμένα κομμάτια λίπους. Το κρέας που προέρχεται από γουρούνι μεγαλύτερης ηλικίας έχει σκούρο χρώμα και πιο τραχιά υφή.

Ανάλογα με τον τρόπο μαγειρέματος, διαλέγουμε και το κομμάτι του ζώου. Καλύτερα κομμάτια χοιρινού θεωρούνται αυτά που έχουν λιγότερο λίπος π.χ., μπούτι, νεφραμιά, σβέρκος. Το μπούτι είναι σχετικά σκληρό μεγάλο κομμάτι και χωρίζεται στο κότσι (κνήμη) και το χοιρομέρι (ζαμπόν ή χαμ). Η νεφραμιά είναι πολύ τρυφερό κρέας και γίνεται πολύ νόστιμη τυλιγμένη σε ρολό (χωρίς κόκαλο). Από αυτό το μέρος προέρχονται οι μπριζόλες και το ψαρονέφρι (φιλέτο). Ο ώμος, η σπάλα και η κοιλιά είναι αρκετά παχιά κομμάτια και συνδυάζονται με όσπρια και κάστανα ή κόβονται σε κιμά. Για ψητό κατσαρόλας με σάλτσα, επιλέγουμε κομμάτια από πόδι (ιδίως το μπροστινό), λαιμό ή φιλέτο. Για τηγανητό και ψητό, χρησιμοποιούμε κομμάτια από πόδι, παϊδάκια, σβέρκο, κοιλιά. Για βραστό προτιμούμε κομμάτια από σβέρκο, κοιλιά, κότσι. Για λόγους υγιεινής, το χοιρινό κρέας πρέπει να είναι πάντα καλά μαγειρεμένο και δεν πρέπει να καταναλώνεται ποτέ μέτρια ή λίγο ψημένο, επειδή περιέχει αρκετά παράσιτα, τα οποία εξουδετερώνονται με το καλό ψήσιμο (πρέπει η θερμοκρασία του κρέατος να ανέβει πάνω από τους 60° C). Για να περιορίσετε το λίπος του χοιρινού, καλό είναι να αφαιρέσετε το ορατό λίπος προτού το μαγειρέψετε.

Διατροφική αξία: 124 θερμίδες/90 γρ. Είναι πλούσιο σε πρωτεΐνες, βιταμίνες Β, όπως η Β12 και η Β6, θειαμίνη, νιασίνη και ριβοφλαβίνη. Περιέχει επίσης μέταλλα και ιχνοστοιχεία όπως φώσφορο, ψευδάργυρο και σελήνιο, αλλά και λιπαρά, κορεσμένα λιπαρά, νάτριο, χοληστερίνη και C-λινολεϊκό οξύ – μια αντιοξειδωτική ουσία.

Τ.Ο.

UmamiPedia – η εγκυκλοπαίδεια της απόλαυσης
A
B
C
D
E
F
G
L
M
N
P
Q
R
S
T
U
V
Α
Ά
Α
Ά
Α
Β
Γ
Δ
Ε
Έ
Ε
Έ
Ζ
Η
Ή
Θ
Ι
Κ
Λ
Μ
Ν
Ξ
Ο
Ό
Ο
Π
Ρ
Σ
Τ
Φ
Χ
Ψ