UmamiPedia: Γαλοπούλα


Η γαλοπούλα (Gallopavo Meleagris) προέρχεται από τη Βόρεια Αμερική. Οι πρώτοι Ευρωπαίοι που την αντίκρισαν ήταν οι Ισπανοί κατακτητές το 1500, οι οποίοι την ονόμασαν πουλί των Ινδιών – Ινδιάνο, αφού πίστευαν ότι η Αμερική όπου έφτασαν ήταν οι Ινδίες. Στην Ευρώπη η γαλοπούλα ήρθε το 1526. Στην Ελλάδα ήρθε τον 16ο-17ο αιώνα και ονομάστηκε μελεαγρίδα, ινδιάνο, γαλοπούλα και τούρκο ή κούρκο, ενώ στην ίδια την Τουρκία είναι hindi από το Hindistan (όπως λέγεται η Ινδία στα τουρκικά ). Η εκτροφή της γαλοπούλας αρχίζει τον Ιούνιο ώστε μετά από πέντε μήνες να είναι έτοιμη για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι. Η νοστιμιά του κρέατος έχει πολύ να κάνει με την παραδοσιακή εκτροφή που είναι το καλαμπόκι και το τριφύλλι. Δείγμα τέτοιας εκτροφής είναι και η τροφή της μαύρης γαλοπούλας στο Νομό Σερρών.

Συνολικά περίπου 20 εκκολαπτήρια υπάρχουν μόνο στην περιοχή της Θεσσαλίας, στον Λαγκαδά και στην Άσσηρο στη περιοχή Θεσσαλονίκης, με εξαιρετικής ποιότητας γαλοπούλες, που καλύπτουν το 30% της εγχώριας ζήτησης. Ένα άλλο 20% καλύπτουν οι υπόλοιποι μεμονωμένοι εκτροφείς, ενώ το υπόλοιπο 40% περίπου της κατανάλωσης καλύπτεται από τις εισαγόμενες γαλοπούλες κυρίως από Ιταλία και Γαλλία, αλλά και Δανία και Αμερική. Σε περίοπτη θέση είναι πάντα η γαλοπούλα της Γεωργικής Σχολής Θεσσαλονίκης, που γίνεται ανάρπαστη τα Χριστούγεννα.

Όταν η γαλοπούλα ψήνεται ολόκληρη στο φούρνο, στεγνώνει εύκολα και χρειάζεται προστασία με λωρίδες μπέικον ή με ενέσεις βουτύρου στο στήθος. Ιδανικό βάρος είναι γύρω στα 4-5 κιλά. O χρόνος ψησίματος είναι 30-38 λεπτά ανά κιλό και αυξάνεται κατά 15 λεπτά για γαλοπούλα γεμιστή. Στην καθημερινή μαγειρική, τα πολύ βολικά φιλέτα γίνονται στη σχάρα ή στην πλάκα και τα μπουτάκια στην κατσαρόλα μαγειρευτά όπως το κοτόπουλο ή στη γάστρα με αργό ψήσιμο και μυρωδικά. Υπάρχουν επίσης λουκάνικα αλλά και βραστή και καπνιστή γαλοπούλα σε φέτες για σάντουιτς, και φυσικά ο κιμάς γαλοπούλας φρέσκος από τον κρεοπώλη.

Διατροφική αξία
100 γρ. βρασμένης γαλοπούλας δίνει 189 θερμίδες και 7 γρ. λίπος.
Το κρέας της ανήκει στα άσπρα κρέατα με πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας και βιταμίνες (Β6, Β3, Β2, Β12 ), σίδηρο που ανεβάζει τον αιματοκρίτη, φώσφορο για οστά και δόντια και κάλιο για καρδιολογική στήριξη. Όλα αυτά σε μεγαλύτερες τιμές στο σκούρο της κρέας παρά στο άσπρο.


UmamiPedia – η εγκυκλοπαίδεια της απόλαυσης
A
B
C
D
E
F
G
L
M
N
P
Q
R
S
T
U
V
Α
Β
Γ
Δ
Ε
Ζ
Θ
Κ
Λ
Μ
Ν
Ξ
Ο
Π
Ρ
Σ
Τ
Φ
Χ
Ψ