25 χρόνια "TGI Fridays™": Η ιστορία του brand από τους ανθρώπους που το δημιούργησαν

Οι άνθρωποι που ενορχήστρωσαν την επιτυχία ενός από τα μακροβιότερα εστιατορικά brands της σύγχρονης Αθήνας, μας αφηγούνται την ιστορία του καλοφαγικού spot που μας έμαθε να τρώμε το burger μας medium well, να συναρμολογούμε μόνοι μας τις fajitas μας και να βουτάμε τα ribs μας σε Jack Daniels sauce.

TGI Fridays 25 years

Όλοι έχουμε ιστορίες για το πώς αγαπήσαμε το σύμπαν των "TGI Fridays™". Εγώ τα γνώρισα στους Αμπελόκηπους στα early-‘00s ως φοιτητής: η παρέα μου τα είχε αναγάγει σε σταθερό αρχηγείο των εβδομαδιαίων μας συναντήσεων, και το Chicken Finger BLT με ένα Long Island Iced Tea στο πλάι ήταν πάντα ο συνδυασμός που σφράγιζε τα date nights μετά τις προβολές στο "Αθήναιον" ή τον "Δαναό". Τα ξαδέρφια μου, που μεγάλωσαν στην Αθήνα, τα ήξεραν κάποια χρόνια παραπάνω: το flagship κατάστημα της Κηφισιάς, που άνοιξε τις πόρτες του το 1997, σημάδεψε τα late ‘90s ως ένα απ’ τα πιο hip στέκια της upper class νεολαίας. "Οποιοσδήποτε ήταν κάποιος, ή ήθελε να περνιέται για κάποιος, έπρεπε να περάσει από τα "Friday’s" της Κηφισιάς", θυμάται ο Γ., μιλώντας για τις ουρές στην είσοδο. "Ήταν κάτι σαν το "Mercedes" της εστίασης", λέει, για ένα στέκι που άλλαξε τα δεδομένα της τότε αθηναϊκής σκηνής.

TGI Fridays 25 years

Κι αυτό γιατί, από την πρώτη μέρα που πάτησαν στην Ελλάδα, τα νεοϋορκέζικα στην καταγωγή "TGI Fridays™" δεν ήταν απλά ένα εστιατόριο: ήταν ένα feeling, μια ολοκληρωμένη εμπειρία εξόδου, ή ακόμη καλύτερα, απόδρασης. Πέρναγες την πόρτα τους κι έμπαινες σ’ ένα κοσμοπολίτικο σκηνικό έναν ωκεανό μακριά απ’ οτιδήποτε είχε υπάρξει μέχρι εκείνη τη στιγμή στην Αθήνα, ένα σύμπαν όπου κάθε μέρα ήταν Παρασκευή κι όπου η εμπειρία φιλοξενίας ήταν τόσο πληθωρική όσο κι οι γεύσεις. Από τα μαξιμαλιστικά κοστούμια των σερβιτόρων με τις αμέτρητες, θεότρελες κονκάρδες, ως την καλειδοσκοπική πολυφωνία της διακόσμησης με τα κινηματογραφικά memorabilia και τα αθλητικά αξιοπερίεργα, κι από τη μπιτάτη μουσική μέχρι την ανόθευτη θέρμη του σέρβις, τα "TGI Fridays™" αγκάλιαζαν τους επισκέπτες τους με ένα αίσθημα πηγαίας οικειότητας και fun φιλοξενίας, που ξεπερνούσε τους τύπους και ένωνε όλη τη σάλα σε ένα κεφάτο απενοχοποιημένο vibe. "Κατάχρηση οικειότητας μηνύσιμου επιπέδου" μουρμούριζε χαχανίζοντας ο Β., φοιτητής νομικής ακόμη τότε, κάθε φορά που ξέσπαγε στη σάλα ένα από τα μνημειώδη birthday parades των "TGI Fridays™", για κάποιον από τους επισκέπτες.

Πριν από λίγες ημέρες, όμως, ήταν τα "TGI Fridays™" που είχαν γενέθλια, και μάλιστα όχι όποια κι όποια γενέθλια, αλλά τα 25α τους. Ένα τέταρτο του αιώνα, στο οποίο τα "TGI Fridays™" εδραιώθηκαν ως ένα σημείο αναφοράς στη σύγχρονη ποπ κουλτούρα της Αθήνας, ορίζοντας την έννοια του American casual στην πόλη και μαθαίνοντάς μας στην πορεία να τρώμε το burger μας medium well, να βουτάμε τα ribs μας σε Jack Daniels sauce και να συναρμολογούμε μόνοι μας τις fajitas μας, με το κρέας να τσιτσιρίζει στο μαντέμι.

Διαβάστε Επίσης

Ευκαιρία λοιπόν για ένα διαφορετικό birthday parade, με τα "TGI Fridays™" στο επίκεντρο αυτή τη φορά, και τους ανθρώπους που εδραίωσαν την επιτυχία του brand, να μας αφηγούνται την ιστορία του!

ΠΩΣ ΗΡΘΑΝ ΤΑ "TGI Fridays™" ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

TGI Fridays 25 years

Νίκος Νέγκας, CEO: To 1991 σπούδαζα στην Αμερική και άνοιξε δίπλα στο πανεπιστήμιο ένα "TGI Fridays™". Δεν ήξερα τι είναι, δεν έμοιαζε ελκυστικό και δεν πήγα. Λίγο καιρό αργότερα, όμως, με επισκέφτηκαν φίλοι που σπούδαζαν σε άλλη πόλη και μόλις το είδαν, ενθουσιάστηκαν! Αμέσως κάναμε την πρώτη επίσκεψη και εντυπωσιάστηκα από την ατμόσφαιρα και τα φαγητά. Τότε έκανα την πρώτη σκέψη ότι, από όσα έχω δει στην Αμερική, το "TGI Fridays™" είναι αυτό που θα πετύχαινε στην Ελλάδα. Η τύχη το έφερε έτσι που, 5 χρόνια αργότερα, το 1996 ήμουν σε αναζήτηση νέας επαγγελματικής προοπτικής και δέχθηκα ένα τηλεφώνημα από τον Παναγιώτη Ξενόπουλο, Ελληνοαμερικανό επιχειρηματία της εστίασης στη Νέα Υόρκη, ο οποίος είχε αγοράσει το franchise για την Ελλάδα και αναζητούσε κάποιον για να "τρέξει" την προσπάθεια. Συναντηθήκαμε αρχές Νοέμβριου του 1996 στο τότε "Deals" στο Ν. Ψυχικό και 13 μήνες μετά, στις 8 Δεκέμβριου 1997, ανοίξαμε το πρώτο "TGI Fridays™" στην Κηφισιά.

Διαβάστε Επίσης

Αναστασία Κωνσταντακοπούλου, Brand Manager: Η ανταπόκριση του κόσμου ξεπέρασε τις αναμενόμενες προσδοκίες, έχοντας κάθε μέρα ουρές στο πρώτο κατάστημα "TGI Fridays™" στην Κηφισιά τον Δεκέμβρη του 1997.

Νέγκας: Πολύς κόσμος που είχε ζήσει ή σπουδάσει στο εξωτερικό (Αμερική αλλά και Μ. Βρετανία) ήξερε το brand και περίμενε με μεγάλη ανυπομονησία. Την εβδομάδα πριν ανοίξουμε, λειτουργήσαμε δοκιμαστικά και ενώ ακόμα δεν είχαμε ανοίξει, αρχίσαμε να έχουμε ουρές από κόσμο που ήθελε να έρθει στο κατάστημα. Ήταν τόσο μεγάλη η ανταπόκριση που ακυρώσαμε όλες τις σχεδιασμένες επικοινωνιακές ενέργειες, καθώς φαινόταν ότι δεν θα μπορούσαμε να εξυπηρετήσουμε με τίποτα όλο αυτόν τον κόσμο.

Κωνσταντακοπούλου: Από την αρχή η αναμονή κάθε βράδυ ξεπερνούσε τη μία με μιάμιση ώρα. Όλοι ήθελαν να νιώσουν μέρος αυτής της εμπειρίας, του "In Here, It’s Always Fridays". Καινούργιες έννοιες όπως προσωποποιημένη εξυπηρέτηση, το προσωπικό που με τις λευκές και κόκκινες ρίγες, τις τιράντες και τα "περίεργα" καπέλα, οι tex-mex γεύσεις όπως Quesadilla, Chimichanga ή Fajitas, τα ευφάνταστα Cocktails που συνόδευαν τα πιάτα, συνέθεταν ένα μωσαϊκό ξεχωριστής εμπειρίας για τα ελληνικά δεδομένα.

ΜΙΑ ΣΙΓΟΥΡΗ ΑΠΟΤΥΧΙΑ (!)

TGI Fridays 25 years

Νέγκας: Η επένδυση που κάναμε για τα δεδομένα της εποχής ακουγόταν εξωπραγματική. Αργότερα πολλοί συνεργάτες που ήταν κοντά στο άνοιγμα και είχαν επίγνωση της επένδυσης, μου είπαν ότι πίστευαν πως το "TGI Fridays™" θα ήταν μία τεράστια αποτυχία. Εκείνη τη χρονιά άνοιξε το "Mamacas" στο Γκάζι, που ήταν ίσως η πρώτη νέο-ταβέρνα της Αθήνας, μια εξαιρετική προσπάθεια με μεγάλη επιτυχία εκείνη την εποχή. Το αμερικανικό Casual Dining το εκπροσωπούσε η "Pizza Hut", που με κανένα τρόπο δεν ήταν ολοκληρωμένη πρόταση, ενώ στο fast-food κυριαρχούσε η "Goody’s", έχοντας αποτρέψει την καθιέρωση της "McDonalds" και της "Wendy’s" στην Ελληνική αγορά. Το "TGI Fridays™", όμως, ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία, όπου σχεδόν όλα συνέβαιναν με ένα μάλλον ασυνήθιστο τρόπο για τα ελληνικά δεδομένα ενώ και το φαγητό - για όσους δεν είχαν ζήσει στο εξωτερικό - ήταν τελείως πρωτόγνωρο. Πολλά προϊόντα που σήμερα θεωρούμε δεδομένα στην αγορά, τότε δεν υπήρχαν και κάναμε δικές μας εισαγωγές ή συνεργαστήκαμε με παράγωγους για να τα αναπτύξουμε.

Έρση Ανδριτσάκη, Director of Innovation: To "TGI Fridays™" έφερε ένα τρόπο εξυπηρέτησης που δεν υπήρχε μέχρι τότε στην ελληνική αγορά. Η προσέγγιση του σερβιτόρου, με το να συστήνεται προσωπικά και να διαβάζει τις ανάγκες του καλεσμένου, αρχικά είχε πολλαπλές αντιδράσεις. Σταδιακά ο κόσμος όχι μόνο εξοικειώθηκε με την "τρέλα μας", άλλα άρχισε να την επιζητά, ενώ αυξανόταν ολοένα ο κόσμος που ερχόταν στα "TGI Fridays™" για να ζήσει την εμπειρία του να γιορτάσει τα γενέθλιά του με όλη την ομάδα του καταστήματος να τους τραγουδά δυνατά, εμπλέκοντας τους παρευρισκόμενους. Η ανταπόκριση σε αυτό το συναίσθημα του να γίνονται όλοι μια παρέα εδραιώθηκε πολύ γρήγορα, ανατρέποντας το τυπικό σέρβις που ήταν τότε η νόρμα.

TGI Fridays 25 years

Νέγκας: Η τεράστια επιτυχία του καταστήματος στην Κηφισιά οδήγησε σιγά σιγά στα επόμενα ανοίγματα. Για κάποια χρόνια υπήρξε και ένας άτυπος ανταγωνισμός με άλλα brands αμερικανικού Casual Dining στην Ελλάδα, όμως το DNA του "TGI Fridays™" ήταν πιο κοντά στη ψυχοσύνθεση του Έλληνα. Από την αρχή, άλλωστε, έγιναν προσαρμογές ώστε concept και μενού να ταιριάζουν καλύτερα στον Έλληνα, ενώ δόθηκε μεγάλη προσοχή τόσο στην ποιότητα πρώτων υλών όσο και στην εξυπηρέτηση. Μάλιστα, διαφοροποιηθήκαμε σε πολλές αποφάσεις της μητρικής εταιρείας, εμμένοντας σε φρεσκομαγειρεμένα φαγητά, υψηλή ποιότητα υλικών και πιο ισορροπημένη διατροφική πρόταση, σε σχέση με το μενού της Αμερικής. Δεν διστάσαμε να αφαιρέσουμε πιάτα από τον κατάλογο που ναι μεν ήταν δημοφιλή, αλλά δεν θέλαμε να μας εκπροσωπούν ως brand, ενώ ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 2000 λανσάραμε και ενότητα Living Well, με στόχο την πιο ισορροπημένη πρόταση.

Ανδριτσάκη: Επιπλέον, ένα από τα πράγματα που μας έκανε να ξεχωρίσουμε, ήταν η μεγάλη έμφαση στην διαρκή εκπαίδευση των μελών της ομάδας και το χτίσιμο επαγγελματιών με βάθος στο χώρο. Αυτό που την πρώτη ημέρα έναρξης είχε πει ο ιδιοκτήτης Παναγιώτης Ξενόπουλος ήταν ότι ο καθένας που έρχεται να εργαστεί στα Fridays έρχεται για άλλους λόγους: Άλλος για καριέρα, άλλος για βιοπορισμό, άλλος για να μάθει τη δουλειά, άλλος για να βγάλει ένα χαρτζιλίκι - για όλους όμως το "TGI Fridays™" θα είναι ένα μεγάλο σχολείο. Και πραγματικά ήταν και είναι, κι έτσι τον πραγματικό αντίκτυπο τον έκαναν και κάνουν οι άνθρωποι που, ακριβώς επειδή εκπαιδεύονται πολύ καλά, νιώθουν την αυτοπεποίθηση να βγάλουν τον χαρακτήρα τους και να βάλουν στην εξυπηρέτηση κάτι από την προσωπικότητά τους.

Νέγκας: Σε αυτό οφείλεται και το πολύ υψηλό αίσθημα ιδιοκτησίας που έχουν όλες οι ομάδες των "TGI Fridays™" στην Ελλάδα, λειτουργώντας τα καταστήματα σαν να είναι δικά τους. Τις προηγούμενες ημέρες οργανώσαμε με την ευκαιρία των 25 ετών ένα reunion για πρώην εργαζομένους και είχαμε τέτοια προσέλευση, αλλά και τέτοιο ενθουσιασμό, που θύμιζε όχι reunion πρώην συναδέλφων, αλλά πρώην συμμαθητών! Αυτό νομίζω τα λέει όλα…

Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΕΝΟΣ ΝΕΟΥ ΕΙΔΟΥΣ ΕΣΤΙΑΣΗΣ

TGI Fridays 25 years

Νέγκας: Όταν ανοίξαμε στο Παγκράτι, δόθηκε ακόμα μεγαλύτερη έμφαση στον all-day χαρακτήρα και νομίζω ότι ήταν η πρώτη ολοκληρωμένη πρόταση all-day καταστήματος, που ξεκίναγε στην ουσία από καφετέρια το πρωί και κατέληγε σε μπαρ το βράδυ. Αυτό σίγουρα επηρέασε την εξέλιξη της τότε καφετέριας στα σημερινά concept, που λειτουργούν όλη μέρα, προσαρμοζόμενα στην περίσταση. Επιπρόσθετα, η κάπως πιο ανάλαφρη αλλά με επαγγελματισμό προσέγγιση του καλεσμένου επηρέασε τον κλάδο προς μια λιγότερη στημένη αντίληψη στην εξυπηρέτηση.

Ανδριτσάκη: Τα "TGI Fridays™" άλλαξαν την έννοια του σέρβις, μετέτρεψαν τη διεκπεραιωτική παραγγελιοληψία σε προσωπική υπόθεση σε όλο και περισσότερα καταστήματα του κλάδου, ενώ επηρέασαν τις συνήθειες για τις ώρες φαγητού και ποτού, κάνοντας κάθε στιγμή κατάλληλη για να χαλαρώσεις και να "κανακέψεις" τον εαυτό σου. Επιπλέον, έστησαν τις βάσεις για μεγάλη άνοδο του Bar Industry και δημιούργησαν επαγγελματίες στο χώρο, που αργότερα συνετέλεσαν με τη σειρά τους σε πολλαπλά καινοτόμα projects.

Νέγκας: Όταν λέγαμε τότε στις εταιρείες ποτών ότι θα δώσουμε έμφαση στο cocktail, μας απαντούσαν ότι αυτό δεν έχει μέλλον στην Ελλάδα (!) και η αγορά είναι "whiskey με πάγο" (έτσι ήταν το 1997). Όμως η ραχοκοκαλιά μας ήταν πάντα η διαφορετική ατμόσφαιρα, ο συνδυασμός μπαρ με εστιατόριο, η έμφαση στην ημερήσια λειτουργία και όχι στη βραδινή διασκέδαση, και το να είμαστε "ανοιχτοί" σε όλα τα ηλικιακά κοινά, αλλά και σε διαφορετικά lifestyle.

Κωνσταντακοπούλου: Το flair bartending και η έμφαση στο κομμάτι του μπαρ για όλες τις ώρες, άλλαξε τον τρόπο που λειτουργούσε μέχρι τότε η αγορά. Επιπλέον, τα "TGI Fridays™" εισήγαγαν πρώτα τις τάσεις της αμερικάνικης αγοράς και κουλτούρας εστίασης στο χώρο του casual dining, σε μια Ελλάδα όπου κυριαρχούσε το fast food. Η κουλτούρα εξυπηρέτησης, το φιλόξενο περιβάλλον, τα ευρηματικά πιάτα, η συχνή ανανέωση του μενού, τα θεματικά events… αρκετοί προσπάθησαν να εντάξουν κομμάτια από την συνολική εμπειρία των "TGI Fridays™" στα καταστήματά τους, άλλοτε με επιτυχία και άλλοτε με αποτυχία. Αυτό που θα μπορούσε να θεωρήσει κανείς σαν θετικό στοιχείο, είναι η συνολική αναβάθμιση του κλάδου, καθώς η αγορά πλέον έχει μεγαλώσει και οι επιλογές στο χώρο του casual dining έχουν πληθύνει, με μεγάλη εξειδίκευση στο χώρο του μπαρ, προσωποποιημένα concept, χαλαρά και ατμοσφαιρικά brands, και διεθνείς κουζίνες που κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Εστιατόρια

Πρώτη ματιά στο ολοκαίνουριο "Enkelt"

Το νέο all day μπιστρό στο Χαλάνδρι έχει ηχηρές υπογραφές και σκανδιναβική φιλοσοφία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΠΑΜΠΗς ΔΟΥΚΑς
03/02/2023

Φαγητό μετά μουσικής: 8 στέκια για όλες τις ορέξεις

Όποιο κι αν είναι το μουσικό είδος που σας ανοίγει την όρεξη, θα το βρείτε στις παραδοσιακές ταβέρνες, στα ατμοσφαιρικά εστιατόρια και στα θεαματικά καμπαρέ της πόλης, που παντρεύουν στη σάλα τους νοστιμιά και διασκέδαση.

Σύγχρονη γαστρονομία με θέα στο "The Stanley Hotel"

Οι ολοκληρωμένες γαστρονομικές προτάσεις του ιστορικού ξενοδοχείου, με την υπογραφή σεφ Κωνσταντίνου Φιλιππόπουλου, έχουν σύγχρονο πρόσημο και ατού την εντυπωσιακή θέα από την Ακρόπολη και τον Λυκαβηττό ως τον Πειραιά, τα νησιά του Αργοσαρωνικού και την Πάρνηθα.

Για το Super Bowl 2023 πάμε "Hard Rock Cafe Athens"

To "Hard Rock Cafe Athens" γιορτάζει το μεγαλύτερο αθλητικό event της Αμερικής, με ένα ειδικά διαμορφωμένο Tailgate μενού.

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας δίνει γευστικά μαθήματα εξωστρέφειας

Με αφορμή τη συμμετοχή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ως τιμώμενης Περιφέρειας, στην 9η ΕΞΠΟΤΡΟΦ, ο κ. Σωτήρης Μπάτος, Τομεάρχης Καινοτομίας και Εξωστρέφειας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, μιλά στο "α" για την ανάδειξη της τοπικής γαστρονομίας και της μακεδονικής κουζίνας.

Όλυμπος Νάουσα/ Θεσσαλονίκη

Το πιο εμβληματικό ίσως εστιατόριο της Ελλάδας, το γαστρονομικό τοπόσημο της Θεσσαλονίκης, επανέρχεται μετά το κλείσιμό του το 1994 με φινέτσα και αρχοντιά. Η μοντέρνα ελληνική κουζίνα του Δημήτρη Τασιούλα τέρπει.

Long read: Το χειμωνιάτικο Πήλιο της Ελένης Ψυχούλη | που θα φάτε παραδοσιακά στα τουριστικά και μη χωριά

Σε μια εποχή που ο τουρισμός αποζητά την επιστροφή στην αυθεντικότητα και την ανάγκη να ζήσεις σαν ντόπιος ένα μέρος που γνωρίζεις, το Πήλιο είναι ο ιδανικός προορισμός. Αν σχεδιάζετε τριήμερο για Καθαρά Δευτέρα σας ετοιμάσαμε τον ιδανικό οδηγό.