
Στα γυμνασιακά μου χρόνια, έκανα πάντα κοπάνα για να πάω να δω στην εθνική Αθηνών-Κορίνθου τα αγωνιστικά που συμμετείχαν στο Ράλλυ Ακρόπολις να σπιντάρουν. Οι οδηγοί τους ήταν οι ήρωές μας, τα αυτοκίνητά τους το φετίχ μας, διαβάζαμε κάθε λεπτομέρεια γι’ αυτά στους «4 Τροχούς» και ονειρευόμασταν πότε θα βγάλουμε τα δικά μας λεφτά για να αγοράσουμε κι εμείς ένα. Παίζαμε στα δάχτυλα την τεχνική ορολογία, κι ας μην είχαμε ιδέα από μηχανές και αναρτήσεις. Την ίδια εποχή, θυμάμαι ολοζώντανα τη μέρα που κατέβηκα στην πλατεία Συντάγματος και, περνώντας έξω από το περίφημο «G.B.» στη «Μεγάλη Βρεταννία», μαγεύτηκα. Θαμπώθηκα από την αρχοντιά του, κοίταζα το καλλιγραφημένο του μενού με τα τουρνεντό Ροσίνι, τα πατέ, τα συκωτάκια πουλιών, και μου έτρεχαν τα σάλια. Είπα και πάλι στον εαυτό μου: «Εδώ θα έρθω μια μέρα να φάω». Όταν το έκανα, ήταν μια από τις πρώιμες για μένα εμπειρίες fine dining που με σημάδεψαν, την εποχή που η ταβέρνα μεσουρανούσε. Αγωνιστικό αυτοκίνητο δεν αγόρασα ποτέ μου, μου αρέσει όμως να παρακολουθώ τα ράλι στην τηλεόραση και δεν χάνω ευκαιρία να ενθουσιάζομαι με τους αγώνες της Formula 1. όσο για το fine dining και τη γαστρονομία γενικότερα, έκανα το χόμπι μου επάγγελμα εδώ και τριάντα χρόνια.

Τώρα που το καλοσκέφτομαι, υπάρχουν πολλά κοινά ανάμεσα στην υψηλή αυτοκίνηση και την υψηλή γαστρονομία, με πρώτο απ’ όλα ότι βρίσκονται στην πρωτοπορία του τομέα τους. Έπειτα, οι άνθρωποι που πετυχαίνουν αυτές τις κορυφαίες επιδόσεις είναι star παγκόσμιας εμβέλειας, με σεφ σαν τους Ferran Adria, Rene Redzepi, Alain Ducasse, Massimo Bottura, να στέκονται δίπλα σε πολυνίκες των grand prix, όπως οι Sebastian Vettel, Michael Schumacher, Lewis Hamilton. Η υψηλή γαστρονομία δεν είναι πλέον απρόσιτη και οι σύγχρονοι ήρωές της έχουν θερμούς οπαδούς μέσα σ’ έναν πολύ διευρυμένο –σε σχέση με τον 20ό αιώνα– κύκλο καλοφαγάδων. Αρκεί το γεγονός ότι το «El Bulli», το τριάστερο εστιατόριο του Ferran Adria, δεχόταν κάθε χρόνο 1.000.000 αιτήματα κρατήσεων για τα μόλις 6.000-7.000 τραπέζια που ήταν διαθέσιμα. αυτό δείχνει διάθεση για λαϊκό προσκύνημα!

Αυτό που έχει πάντως σημασία να καταλάβουμε είναι ότι ο κόσμος που πηγαίνει στα κορυφαία εστιατόρια, όπως έχω διαπιστώσει τρώγοντας πολλές φορές σε αυτά, δεν περιορίζεται στους βαμμένους γκουρμέ και στους επαγγελματίες της γεύσης. η πλειοψηφία του κοινού είναι κανονικοί, σύγχρονοι άνθρωποι που θέλουν να απολαμβάνουν τη χαρά του fine dining χωρίς να φιλοδοξούν να αποκρυπτογραφήσουν κατ’ ανάγκην τα μυστικά του σεφ. Η κουζίνα των αστεράτων και χρυσοσκουφάτων εστιατορίων, άλλωστε, είναι στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων τόσο εκφραστική, που σίγουρα δεν απαιτεί διδακτορικό γαστρονομίας για να την απολαύσεις. Η υψηλή γαστρονομία έχει εκδημοκρατιστεί, τουλάχιστον ως προς τη νοοτροπία, και σ’ αυτό βοήθησε και το γεγονός ότι, εκτός από τα πολυτελή παλάτια, υπάρχουν πλέον πάμπολλα εστιατόρια με κουλ στιλ που αντανακλούν τις ευρύτερες αλλαγές στις αισθητικές επιλογές των κοινωνιών.

Υπάρχουν και άλλα κοινά σημεία, όμως, ανάμεσα στη Formula 1 και την κορυφαία γαστρονομία, τέτοια που να τις φέρνουν πιο κοντά στην καθημερινή ζωή. Πολλές από τις τεχνολογικές εξελίξεις που ξεκίνησαν από τα μονοθέσια των grand prix, όπως οι ενεργές αναρτήσεις, τα χειριστήρια στο τιμόνι που σου επιτρέπουν να αλλάζεις σταθμό ή να αυξομειώνεις την ένταση της μουσικής χωρίς να το αφήνεις από τα χέρια σου, το turbo και τα εξελιγμένα ελαστικά, έχουν περάσει πλέον στα ΙΧ που οδηγούμε εμείς οι καθημερινοί άνθρωποι. Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και στον κόσμο της γαστρονομίας. Εργαλεία όπως το σιφόν, όπου δημιουργούνται οι αφροί, ή οι συσκευές Roner για σιγομαγείρεμα sous vide μέσα σε ζεστό νερό έχουν διαδοθεί ευρέως στις κουζίνες πολύ απλούστερων εστιατορίων και μπορεί να τις χρησιμοποιήσει κανείς άνετα ακόμα και στο σπίτι. Υπάρχει μάλιστα και μία που ακολούθησε την αντίθετη πορεία.το Thermomix εφευρέθηκε για να μετατρέπουν οι μαμάδες το φαγητό των μωρών τους σε πουρέδες και κρέμες, και σήμερα δεν υπάρχει χρυσοσκουφάτο ρεστοράν, ούτε καν σοβαρό εστιατόριο, που να μην το έχει στην κουζίνα του. Η υψηλή εστίαση και η υψηλή αυτοκίνηση, λοιπόν, εκτός από πολλά κοινά, επηρεάζουν πλέον και την καθημερινή ζωή, γεγονός που τις φέρνει αμφότερες πολύ πιο κοντά στις καρδιές των ανθρώπων.