
Μια γιορτή της γεύσης, αλλά και φόρος τιμής στη δημιουργικότητα που εμπναίουν τα κορυφαίας ποιότητας ζυμαρικά της Barilla, το Pasta World Championship ολοκλήρωσε πριν από λίγες ημέρες την όγδοη διοργάνωσή του και το «αθηνόραμα» ήταν εκεί, για να παρακολουθήσει τη στέψη του νέου Master of Pasta.
Σηματοδοτώντας την εξωστρέφεια του διαγωνισμού και την μετεξέλιξή του από μια διοργάνωση στοχευμένη κυρίως στη βιομηχανίας της γεύσης, σε μια γιορτή που τιμά πανηγυρικά την τέχνη των ζυμαρικών εξαιρετικής ποιότητας, όπως αυτά της Barilla, ο θεσμός ταξίδεψε φέτος στο πανέμορφο Παρίσι, ιδανικό υπόβαθρο για το θέμα της φετινής διοργάνωσης: το Art of Pasta.

Art of Pasta λοιπόν και από τα χέρια των 14ων διαγωνιζόμενων απ’ όλον τον κόσμο, είδαμε πραγματικά αριστουργήματα να γεννιούνται, στις κουζίνες που στήθηκαν στο forum του πανέμορφου Pavillon Cambon: κτήριο των αρχών του 20ου αιώνα, αγκάλιασε με τους μαρμάρινους κίονες, τα περίτεχνα στούκο του και τα φωτεινά βιτρό της οροφής του το διήμερο του διαγωνισμού, όπου είδαμε κομψοτεχνήματα όπως τα κοχυλάκια ριγκατόνι με κρέμα πατάτας, caciocavalο, κρέμα βασιλικού, πούδρα ψωμιού και ωμά καραβιδάκια από τον Ιταλό διαγωνιζόμενο Matteo Carnaghi, τα capellini με ταρτάρ καραβίδας, bagna cauda, άνηθο και bisque από τη Βραζιλιάνα Heaven Delhaye, ή τα trofie με γλυκοπατάτα, κουμκουάτ και δενδρολίβανο, του Ελβετού Gabriel Heintjes.
Χωρισμένος σε τρεις φάσεις, ο διαγωνισμός ξεκίνησε με τη δοκιμασία «The Masterpiece», όπου οι 14 συμμετέχοντας κλήθηκαν να παρουσιάσουν τη σπεσιαλιτέ τους, εμπνευσμένοι από την έκφραση «Bello, Buono, Fatto Bene» (όμορφο, νόστιμο, σωστά φτιαγμένο). Κατά τη δεύτερη δοκιμασία, «The White Canvas», οι chefs κλήθηκαν να αποδείξουν το ταλέντο τους ετοιμάζοντας ένα πιάτο που να αναδεικνύει τη δημιουργικότητά τους μέσα από την ολιστική προσέγγιση του ευ ζην, όπως αυτή ενσαρκώνεται από τη νέα σειρά ζυμαρικών της Barilla: ολικής αλέσεως, από όσπρια, ή από 5 δημητριακά. Για την τελική δοκιμασία, το «The Grand Finale», οι φιναλίστ έπρεπε να χρησιμοποιήσουν τις παρατηρήσεις των κριτών και να εφαρμόσουν τις καλύτερες μαγειρικές τους δεξιότητες για να βελτιώσουν ακόμη περισσότερο την αρχική τους σπεσιαλιτέ, παρουσιάζοντάς την ξανά, σε τελειοποιημένη εκδοχή.
Η κριτική επιτροπή απαρτίζονταν από τους διάσημους Ιταλούς chef Davide Oldani και Simone Zanoni, τη Γαλλίδα chef Amandine Chaignot, την Ιταλίδα αρχιτέκτονα & σχεδιάστρια Paola Navone και την Αυστραλή φωτογράφο και creator Ashley Alexander. Oι κριτές εκτός από τη γεύση, συνυπολόγισαν την ιστορία, τη μαγειρική προετοιμασία αλλά και την αισθητική κάθε πιάτου.

Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού, τα ελληνικά χρώματα εκπροσώπησε ο Νίκος Μπίλλης, γνωστός για την ικανότητά του να παράγει γευστικά έργα τέχνης στις κουζίνες των βραβευμένων εστιατορίων «Etrusco» και «Botrini’s». Tortilloni με κρέμα από πιπεριά Φλωρίνης και εξαιρετικά σπάνιο καρίκι Τήνου, γλυκάδια αρνιού και αντζούγιες, ήταν το πιάτο με το οποίο διαγωνίστηκε: «Ήθελα να φτιάξω κάτι που να δείχνει τι ακριβώς έχουμε στην Ελλάδα», είπε στο «αθηνόραμα», σχετικά με την έμπνευσή του.
«Ήθελα να χρησιμοποιήσω ελληνικό ελαιόλαδο, εξαιρετικό αλάτι «Τρικαλινός» από το Μεσολόγγι, αντζούγια – τον παστό γαύρο, δηλαδή – που είναι μια γεύση καθαρά ελληνική, αλλά και τα αρνίσια γλυκάδια, που είναι πολύ συνδεδεμένα με τις ελληνικές γευστικές συνήθειες. Και με τον καιρό, επειδή δεν ήθελα να κάνω ένα πιάτο με πεκορίνο, ή παρμεζάνα, ή άλλα προφανή υλικά, ψάχνοντας και δοκιμάζοντας, βρήκα το καρίκι Τήνου: ένα τυρί απ’ το οποίο παράγονται μόλις 30 με 40 τεμάχια όλο το χρόνο κι είναι κάτι που οι άνθρωποι εδώ πιθανά δεν πρόκειται να ξαναδούν ποτέ», συμπλήρωσε.
Οι τεχνικές ατυχίες στην προετοιμασία, κόντρα στην εξαιρετική δημιουργία του αντιπάλου του (με καπελίνι σε σάλτσα καπνιστής ρέγγας, πουρέ αρακά, φρυγανισμένο ψωμί σίκαλης και crumble καρυδιού και σταφίδας, σε αφρό λεμονιού, απάντησε στον Νίκο Μπίλλη ο αυστριακός Sebastian Butzi), κόστισαν την πρόκριση στην ελληνική συμμετοχή, με ένα πιάτο όμως, που ακόμη και στην προβληματική εκδοχή με την οποία παρουσιάστηκε, ήταν προικισμένο με γεύση βαθιά και πολυεπίπεδη, αλλά και – το κυριότερο – ένα πιάτο πλήρες ελληνικότητας. «Αυτό για μένα θα είναι και η μεγαλύτερη νίκη, ανεξαρτήτως αποτελέσματος», έλεγε ο ταλαντούχος σεφ, λίγο πριν διαγωνιστεί: «να δείξω τα ελληνικά προϊόντα και να καταστήσω σαφές το ότι η Ελλάδα δεν είναι μόνο το τουριστικό φαγητό – δηλαδή κακό τζατζίκι, κακός μουσακάς, κακό σουβλάκι. Αντιθέτως, στην Ελλάδα υπάρχουν πολλά νέα παιδιά, που δοκιμάζουν και φτιάχνουν εξαιρετικά, κορυφαίου επιπέδου πιάτα».

Αυτό, πράγματι το απέδειξε: Για την ιστορία, η ελληνική συμμετοχή αποκλείστηκε με τέσσερις ψήφους έναντι μίας, όμως αυτή η μία που απέσπασε ο Νίκος Μπίλλης, ίσως ήταν αυτή που μετρούσε περισσότερο. Θερμός υποστηρικτής του πιάτου του ήταν ο κορυφαίος Ιταλός σεφ Davide Oldani, πρεσβευτής της εξαιρετικής ποιότητας με την οποία προικίζει τα ζυμαρικά της η Barilla, αλλά και θεμελιωτής της Cucina POP - του κύματος που πρεσβεύει μια νέα, προσιτή εποχή της υψηλής γαστρονομίας στη χώρα του.
«Ήταν ένα πιάτο με σπουδαία τεχνική, πραγματικά ελληνική ταυτότητα, ελληνικές γεύσεις, ελληνικά υλικά, αλλά με ιταλιάνικη φινέτσα – ήταν ένα πάρα πολύ καλό πιάτο», επιβεβαίωσε, μιλώντας μας λίγο μετά την πρώτη φάση του διαγωνισμού. «Αυτό το πιάτο, επιβεβαιώνει κάτι που πιστεύω βαθιά: ότι η νέα τάση στα ζυμαρικά, κι αυτό που αποδεικνύει αυτός εδώ ο διαγωνισμός, είναι το ότι όλοι οι λαοί του κόσμου μπορούν να δημιουργήσουν εξαιρετικά πιάτα με βάση την πάστα. Η Barilla, με την εξαιρετική τεχνογνωσία της, παρέχει απλά τον μεγάλο λευκό καμβά. Πάνω σ’ αυτόν τον καμβά, κάθε λαός στον κόσμο μπορεί να βάλει τη δική του πινελιά, τη δική του γαστρονομική κουλτούρα και να δημιουργήσει ένα έργο τέχνης. Αυτό είναι το μεγάλο κέρδος από το Pasta World Championship και αυτό, τελικά, είναι το Art of Pasta».
Τρανή απόδειξη αυτού, ήταν και η τελική έκβαση του διαγωνισμού, που είδε τον Ιάπωνα Keita Yuge να αποσπά τον πολυπόθητο τίτλο του Master of Pasta για το 2019. Εξαιρετικά έμπειρος στην ιταλική κουζίνα, ο Keita Yuge ήταν φιναλίστ του Pasta World Championship και το 2017, το πιάτο που θα του έδινε τη μεγάλη διάκριση, όμως, ήταν το «Penne Gorgonzola Profumo Giapponese», που παρουσίασε φέτος. Πένες με γκοργκοντζόλα και στρείδια, και τα ιαπωνικά αρώματα από sake, sansho και yuzu, συνέθεσαν ένα γευστικό αριστούργημα κατά την τελική διαγωνιστική δοκιμασία, που οδήγησε την κριτική επιτροπή σε μια ομόφωνη απόφαση τόσο για τη μοναδική γεύση όσο και για τον τρόπο με τον οποίον συνδυάστηκε ο ανατολικός με το δυτικό κόσμο, μέσω των ζυμαρικών και των διαφορετικών τρόπων μαγειρέματός τους ανά τον κόσμο. «Είμαι υπερήφανος που κατέκτησα τον τίτλο του νέου “Master of Pasta” της Barilla», δήλωσε συγκινημένος μετά το τέλος του διαγωνισμού.

Ο μαγειρικός διαγωνισμός περιλάμβανε συζήτηση γύρω από το Φαγητό, την Αισθητική και τη Τέχνη, ένα live show μαγειρικής από τη Γαλλίδα chef Amandine Chaignot – με έμφαση στα νέα premium Lasgnette από τη σειρά Collezione Edition Gourmet – και μία live μουσική ερμηνεία, έκπληξη, από το Food Ensemble και τον Davide Oldani, με τίτλο «The Sound of Pasta», που μετέτρεψε τη διοργάνωση σε ένα εντυπωσιακό event, ενώ το διήμερο του Pasta World Championship έκλεισε με ένα μεγάλο Pasta Party, αποχαιρετώντας πανηγυρικά την διοργάνωση και ανοίγοντάς μας την όρεξη για το επόμενο, 9o Pasta World Championship. Τι αριστούργημα λέτε να δημιουργήσουμε;