Στην Ελλάδα, είναι σχετικά ασφαλές να πούμε ότι η διασκέδαση είναι ακόμα αρκετά συνδεδεμένη με τη νύχτα και το αλκοόλ. Εκτός συνόρων, όμως, -αλλά σταδιακά και εντός- η κατάσταση φαίνεται να αλλάζει. Ιδιαίτερα οι νεότεροι, Gen Zers αλλά και Millenials, στρέφονται σε διαφορετικές διεξόδους προκειμένου να περάσουν καλά. Μία νέα τάση σε αυτή την κατεύθυνση είναι τα πρωινά ή μεσημεριανά πάρτι με καφέ ή brunch.
Au revoir στα μπαρ;
Από τη μία μεριά, στο εξωτερικό παρατηρούμε αλλαγή σκηνικού. Ενώ η διασκέδαση που ξεκινούσε μετά τα μεσάνυχτα ήταν ο κυριότερος τρόπος να ευχαριστηθείς το Σάββατό σου (και όχι μόνο), τώρα οι συνήθειες είναι διαφορετικές. Αυτό αποτυπώνεται αριθμητικά, αν λάβουμε υπόψη την Αγγλία, όπου τα κλαμπ έχουν μειωθεί σε ποσοστό σχεδόν 75% σε σχέση με την αρχή της προηγούμενης δεκαετίας: από άνω των 3000 έφτασαν σε κάτι λιγότερο από 800. Η παρακμή αυτή φαίνεται ακόμα και γλωσσικά: στη Γερμανία όπου η κλαμπ κουλτούρα του Βερολίνου έχει ενταχθεί στον κατάλογο της άυλης κληρονομιάς της UNESCO, έχει δημιουργηθεί η λέξη "Clubsterben” για να περιγράψει τα ολοένα αυξανόμενα λουκέτα σε νυχτερινά μαγαζιά.
Το καλό πάρτι απ’ το πρωί φαίνεται
Από την άλλη, στον αντίποδα όλων αυτών, τα πάρτι που δεν καταλήγουν στο φως του ήλιου αλλά ξεκινούν τότε, είναι πλέον τάση. Σε διάφορες πόλεις του κόσμου, από το Τορόντο και τη Νέα Υόρκη μέχρι τις Βρυξέλλες, μαγαζιά που πουλούν καφέ και brunch μεταμορφώνονται σε πίστες, με κάποιον DJ συχνά να δίνει τον ρυθμό. Αυτό που είναι αξιοσημείωτο είναι ότι παρότι μιλάμε για ώρες τύπου 11 το πρωί, η διάθεση για έξαλλο χορό και το κέφι παραμένουν αμείωτα -και χωρίς στάλα αλκοόλ. Μάλιστα, σε ορισμένα event συνδυάζονται και πιο ήπιες μορφές ενεργοποίησης, όπως η γυμναστική και η γιόγκα. Γιατί όμως παρατηρούμε μια τέτοια στροφή;
Το μικρόφωνο στη gen Z
Πρώτα απ’ όλα, οι νέοτερες γενιές δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν οικονομικά στις απαιτήσεις του σύγχρονου νυχτοπερπατήματος. Η συχνότητα που βγαίνεις καθώς και το πόσο θα καταναλώσεις είναι ευθέως ανάλογα με την οικονομική κατάστασή σου. Τουτέστιν, δεν είναι απορίας άξιον το πότε μεσουράνησαν -για να πάρουμε ενα παράδειγμα από τα καθ’ημάς- τα μπουζούκια: στα ‘80’s -aka την εποχή των παχιών αγελάδων. Στη σημερινή εποχή του πληθωρισμού και της στεγαστικής κρίσης, η τακτική έξοδος το βράδυ είναι υπερβολικά κοστοβόρα.
Παράλληλα, millenials αλλά και μέλη της gen Z φαίνεται για διάφορους λόγους να μην προτιμούν την κατανάλωση του αλκοόλ και να προσανατολίζονται σε άλλες, πιο ήπιες ή υγιεινές επιλογές, όπως ο καφές, τα ροφήματα, τα smoothies ή οι χυμοί. Έτσι αποφεύγουν και το hangover, ώστε να μην σπαταλήσουν την επόμενη μέρα αναρρώνοντας στο κρεβάτι. Χρόνο εξοικονομεί εξίσου και η ώρα έναρξης των πάρτι αυτών: αφού ξεκινούν νωρίς, τελειώνουν και νωρίς ώστε να μπορείς να συνεχίσεις τη μέρα σου -ακόμη και να πας στη δουλειά.
Τέλος, η νέα γενιά φαίνεται να έλκεται περισσότερο από εμπειρίες με ουσία, οι οποίες προσφέρουν κοινωνικοποίηση με τον τρόπο ενός χόμπι όχι ενός κλαμπ. Έτσι, τα coffee και brunch πάρτι μπαίνουν στη λίστα δραστηριοτήτων όπως η αναρρίχηση και η κεραμική, που έχουν κερδίσει τελευταία μεγάλη δημοφιλία στην Αθήνα.
Για να δούμε, λοιπόν, θα έρθει αυτή η τάση με την ίδια δυναμική και στην Ελλάδα; Προς το παρόν, έχουμε δει "ανυποψίαστα” μαγαζιά της μέρας, τους φούρνους, να έρχονται πιο κοντά με τα ποτά. Μήπως θα δούμε σύντομα τα εν λόγω μαγαζιά να γίνονται και χοτ μέρη για πάρτι;
