Φέτος ίσως βρήκε απάντηση το ερώτημα "Τι Επίδαυρο θέλουμε"

Ένας απολογισμός της φετινής θεατρικής σεζόν, προτού μπούμε με φόρα σε όσα μας κρύβει η καινούργια.

Ορέστεια (Τερζόπουλος) © Johanna Weber

Το αρχαίο δράμα μπορεί να μην προσφέρεται για τόσο ευφάνταστες ονομασίες φαινομένων όπως το "Barbenheimer" ("Ορέστιδες"; "Όρνιθες οι εν αυλίδι";), όμως βιώνει φέτος τη δική του χρυσή χρονιά, όπως συνέβη πέρυσι με τον κινηματογράφο. Η χειμερινή σεζόν δεν μας είχε προετοιμάσει για συγκινήσεις τέτοιου βεληνεκούς: παρότι υπήρξαν παραστάσεις που συζητήθηκαν πολύ αλλά και sold out εγχειρήματα ("Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος", "Σαλό, 120 μέρες στα Σόδομα", "Καρδιά του σκύλου"), στην πραγματικότητα ένα μεγάλο μέρος των εισιτηρίων αλλά και των διθυράμβων αφορούσε παλιότερες παραγωγές, οι οποίες συνεχίζουν τους επιτυχημένους κύκλους τους σε επανάληψη ("Οι παίχτες", "Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού").

Ενδεικτικό επίσης της ανισορροπίας της περσινής σεζόν είναι το γεγονός ότι, παρότι δεν υπήρξε καμία πεντάστερη παράσταση, το τέσσερα, ο υψηλότερος βαθμός της σεζόν, αποδόθηκε σε ικανό αριθμό παραστάσεων ("Pietà" της Μάρθας Μπουζιούρη, "The humans" του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, "Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα" της Αικατερίνης Παπαγεωργίου, "Ο άσχημος" του Γιώργου Κουτλή, "Τρεις ψηλές γυναίκες" του Μπομπ Ουίλσον, "Ο πατέρας" της Ελένης Σκότη, "Ο γλάρος" του Δημήτρη Καραντζά, "Καρδιά του σκύλου" της Έφης Μπίρμπα, "Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί" του Στάθη Λιβαθινού, "Ονειρόδραμα" της Γεωργίας Μαυραγάνη, "Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος" της Ζωής Ξανθοπούλου, "Ο αποτυχημένος" του Έκτορα Λυγίζου).

Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος
Κική Παπαδοπούλου©
"Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος"


Τον τελικό απολογισμό της σεζόν θα τον μάθουμε τον Νοέμβριο, όταν απονεμηθούν τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού του "α"· μέχρι τότε, μπορούμε να ρίξουμε μια ματιά στο καλοκαίρι το οποίο ανέτρεψε όλα τα δεδομένα, καλλιτεχνικά και εμπορικά. Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε γενικώς μια τάση αύξησης της δημοφιλίας των παραστάσεων που ανεβαίνουν στην Επίδαυρο, αλλά φέτος αυτή ξεπέρασε κάθε προηγούμενο. Σημαντικό είναι πως ενώ τις προηγούμενες χρονιές πόλο έλξης αποτέλεσαν ηθοποιοί που αγαπήθηκαν κατά το πέρασμά τους από τη μικρή οθόνη, φέτος αυτή η τάση ατόνισε. Επιπλέον, είχαμε τρεις sold out παραγωγές, κάτι που σπανίως βλέπουμε τα τελευταία χρόνια: η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου, οι "Όρνιθες" του Άρη Μπινιάρη και οι "Ικέτιδες" της Μαριάννας Κάλμπαρη. Για την τελευταία παραγωγή, μάλιστα, η οποία και έριξε την αυλαία των Επιδαυρίων, η κοσμοσυρροή ξεπέρασε κάθε προηγούμενο, με θέσεις να ανοίγουν σε σημεία του θεάτρου που δεν έχουν χρησιμοποιηθεί ξανά προκειμένου να καλυφθεί η ζήτηση.

Η μοναδική παράσταση που παίχτηκε σε μισογεμάτο θέατρο ήταν η "Εκάβη, όχι Εκάβη" της Κομεντί Φρανσαίζ σε σκηνοθεσία Τιάγκο Ροντρίγκεζ, η οποία ωστόσο αποτέλεσε μια πρόταση υψηλής αξίας. Οι υπόλοιπες παραγωγές της σεζόν είχαν επιτυχία στο box office του θεάτρου, αλλά και στη συνείδηση του κοινού. Η "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" του Τιμοφέι Κουλιάμπιν, η οποία άνοιξε το φεστιβάλ και σε γενικές γραμμές δίχασε το κοινό, οι "Όρνιθες" και η "Ορέστεια" αξιολογήθηκαν με τέσσερα αστεράκια, ο "Πλούτος" του Γιάννη Κακλέα με τρία και μόνο οι "Βάκχες" του Θάνου Παπακωνσταντίνου με 2,5, καθώς ήταν "μια εντυπωσιακή στην όψη αλλά επιδερμική εντέλει ανάγνωση της ευριπίδειας τραγωδίας".

Όρνιθες Αρης Μπινιάρης
©Τσούτσας Λάσκαρης
"Όρνιθες"


Φέτος, λοιπόν, μάλλον βρήκαμε "Τι Επίδαυρο θέλουμε", το ερώτημα που μας απασχόλησε όσο λίγα το περσινό καλοκαίρι. Μία που να επικοινωνεί εξίσου με το παρελθόν και το μέλλον, να φιλοξενεί ενδιαφέρουσες, φρέσκες ματιές στο αρχαίο δράμα και να επικοινωνεί με το σήμερα και όσα συμβαίνουν στο τώρα, χωρίς αυτό να λειτουργεί σε βάρος της φόρμας. Εύκολο δεν ακούγεται σίγουρα, αλλά τα δεδομένα δείχνουν πως είμαστε σε πολύ καλό δρόμο. 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Κάρμεν": Το Barcelona Flamenco Ballet για πρώτη φορά στην Αθήνα

Φθινόπωρο 2025 στο Θέατρο "Δόρα Στράτου" στο Λόφο Φιλοπάππου, με την φλαμένκο εκδοχή του David Gutierrez πάνω στην ιστορία πάθους ανάμεσα στην τσιγγάνα Κάρμεν και τον ταυρομάχο Εσκαμίγιο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/08/2025

7ο Θερινό Μαντείο για μικρούς και μεγάλους στα Ιωάννινα και την Αρχαία Δωδώνη

Το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων σε συνεργασία με το Διεθνές Δίκτυο Αρχαίου Δράματος του Υπουργείου Πολιτισμού πραγματοποιεί το 7ο Θερινό Μαντείο και 1ο Μικρό Μαντείο για παιδιά 8-14 ετών.

Ανδρομάχη

Ο Ευριπίδης μεταφέρει τον κύκλο του αίματος από τα πεδία μάχης του Τρωικού Πολέμου σε αυτά της οικογένειας και η Μαρία Πρωτόπαππα προτείνει μία ενδιαφέρουσα ανάγνωση, αναθέτοντας -όχι χωρίς λόγο- τους βασικούς γυναικείους ρόλους σε άνδρες ηθοποιούς.

Εθνικό Θέατρο: Εβδομάδα Κυπριακού Θεάτρου τον Σεπτέμβριο

Επιστρέφει στο Εθνικό Θέατρο τον Σεπτέμβριο η εβδομάδα που είναι αφιερωμένη στη σύγχρονη θεατρική δημιουργία.

Ακρόαση για το "Βασίλειο του Χιονιού" που θα δούμε στο Christmas Factory 2025

Τα Χριστούγεννα του 2025 μπορεί να είναι μακριά ακόμα, ξέρουμε όμως ότι ανάμεσα στις χριστουγεννιάτικες παραστάσεις αυτής της σεζόν είναι κι ένα παραμύθι εμπνευσμένο από τον Χανς Κρίστιαν Άντερσεν.

"Οι λέξεις των άλλων": Θεατρικό μπρα ντε φερ στο Άβατον

Το σύγχρονο θεατρικό έργο που εξερευνά το που μπορεί να φτάσει μια τυχαία συνάντηση και πόσο καθοριστική μπορεί να είναι για τη ζωή μας παίρνει θέση ανάμεσα στις επαναλήψεις της σεζόν 2025-26.

"Βρικόλακες": Η επιτυχημένη παράσταση της Αναστασίας Παπαστάθη επιστρέφει στο Radar

Η παράσταση "Βρικόλακες" επιστρέφει ανανεωμένη από 26/9, σε σκηνοθεσία Αναστασίας Παπαστάθη. Ξεκίνησε η προπώληση με early bird προσφορά.