Πλούτος

3

Την πολυχρησιμοποιημένη οδό του επιθεωρησιακού και φαντασμαγορικού θεάματος επέλεξε ο Γιάννης Κακλέας για το ανέβασμα της αριστοφανικής κωμωδίας, επιτυγχάνοντας όμως κάπως χλιαρά αποτελέσματα.

Πλούτος ΚΘΒΕ ©Mike Rafail

Την πολυχρησιμοποιημένη οδό του επιθεωρησιακού και φαντασμαγορικού θεάματος -στην οποία καταφεύγει συχνά κι ο ίδιος, κάποιες φορές με αξιοσημείωτα αποτελέσματα- επέλεξε ο Γιάννης Κακλέας για το ανέβασμα του "Πλούτου". Από τις πλέον δημοφιλείς αριστοφανικές κωμωδίες, ο "Πλούτος" θέτει το ηθικό ζήτημα σχετικά με την κατανομή του πλούτου μέσα από την ιστορία του τυφλού θεού Πλούτου, ο οποίος βρίσκει το φως του χάρη σε έναν φτωχό Αθηναίο, τον Χρεμύλο. Ο Αριστοφάνης, μέσω του ήρωά του, προτείνει μια ιδεατή, ουτοπική κοινωνία, όπου θα πλουτίζουν οι ενάρετοι και θα φτωχαίνουν οι απατεώνες και οι ανέντιμοι και κλείνει το έργο του με τον θεό να εγκαθίσταται στην Ακρόπολη, ώστε να προστατεύει ολόκληρη την πόλη της Αθήνας.

Πλούτος ΚΘΒΕ
Mike Rafail (That Long Black Cloud)©

Ο Κακλέας προχώρησε σε εκτενή διασκευή του κειμένου, που δεν περιορίστηκε στον συγχρονισμό με το σήμερα: αντιμετάθεσε το ρόλο του Καρίωνα, δούλου του Χρεμύλου σε αυτόν του γιου του, τον οποίο ενίσχυσε και εμπλούτισε με τα μέλη της παρέας του, μιας σύγχρονης "συμμορίας" που πήρε τη θέση του απόντα Χορού. Επίσης, διαμοίρασε σε τέσσερις ηθοποιούς το ρόλο της Πενίας -που αντικρούει τα επιχειρήματα του Χρεμύλου, υποστηρίζοντας πως η απειλή της φτώχειας ωθεί τους ανθρώπους στην εργασία, την προκοπή και την εξέλιξη- και μετέβαλε ριζικά τους χαρακτήρες που επισκέπτονται τον Χρεμύλο, αμέσως μετά την ίαση του θεού: εκεί που ο Αριστοφάνης παραθέτει ανθρώπους που ευνοούνται και άλλους που αδικούνται από την ανακατανομή του πλούτου, στην κατά Κακλέα εκδοχή βλέπουμε τους συμπολίτες του Χρεμύλου να έχουν μεταλλαχθεί πλήρως από τον υπέρμετρο πλουτισμό τους. Έτσι ο σκηνοθέτης βρήκε την ευκαιρία να θέσει το ερώτημα "τα χρήματα, πράγματι, διαφθείρουν και τι μπορούμε να κάνουμε γι’ αυτό;" και να κλείσει την παράσταση με τη δική του Παράβαση (από τις ωραίες ιδέες της παράστασης), όπου η ιστορικός Μαρία Ευθυμίου ανέβηκε στη σκηνή για μια σχετική συνομιλία με τον Χρεμύλο (που δυστυχώς παρέμεινε αμετάφραση για τους ξένους θεατές).

Πλούτος ΚΘΒΕ
Mike Rafail (That Long Black Cloud)©

Όλα αυτά ήρθαν να προστεθούν στην έντονη όψη, δηλαδή στο γνώριμο ερειπωμένο, βιομηχανικό σκηνικό του Μανόλη Παντελιδάκη που στην πορεία αποκτάει κάτι από τη λάμψη του παλιού Χόλιγουντ και από το κιτς του Λας Βέγκας και στα κοστούμια της Ηλένιας Δουλαδίρη, που άντλησαν από πολλές εποχές και αισθητικές αναφορές και επιβλήθηκαν με την παρουσία τους. Ακόμη εντονότερος ήταν ο μουσικός χαρακτήρας (σε σύνθεση του Βάιου Πράπα), καθώς τα τραγούδια και τα μουσικά διαλείμματα από τη Nalyssa Green, τους Χατζηφραγκέτα και τον ράπερ Τελευταίος Καλεσμένος (οι στίχοι του οποίου αναφέρονταν ευθέως στη δική μας, σημερινή πραγματικότητα), διαπέρασαν την παράσταση, όπως έκαναν επίσης η έντονη κινησιολογία και οι χορογραφίες (Στεφανία Σωτηροπούλου), οδηγώντας τελικά σε ένα χορταστικό, διασκεδαστικό θέαμα, με τις αναμενόμενες πολιτικές σπόντες, την άμεση απεύθυνση και τα πολλά κλεισίματα ματιού στο ευρύ κοινό.

Πλούτος ΚΘΒΕ
©Mike Rafail

Την ίδια ώρα, όμως, το χιούμορ της διασκευής αποδείχθηκε μάλλον φτωχό και η σύγχρονη νεανική αργκό βεβιασμένη, οι ενδυματολογικές επιλογές ειδικά σε σημεία ακατανόητες, ενώ οι μουσικές και χορευτικές σφήνες στοίχισαν κάπως στη σκηνική οικονομία. Συνολικά, ο σκηνικός πλουραλισμός με στοιχεία και αναφορές από το μιούζικαλ, την επιθεώρηση, το Χόλιγουντ ακόμη και τον ιταλικό νεορεαλισμό και τον ελληνικό κινηματογράφο του ’50-’60 επισφράγισε και επιβεβαίωσε τη σκηνοθετική ταυτότητα του Γιάννη Κακλέα, ταυτόχρονα όμως βάρυνε περισσότερο από ό,τι η ανάδειξη του βαθύτερου προβληματισμό του έργου και του σκηνοθέτη˙ ίσως και επειδή οι περισσότεροι ηθοποιοί κατέφυγαν σε εξωστρεφείς ερμηνείες, προκειμένου να εξυπηρετήσουν τον κωμικό στόχο της παράστασης (Άννα Ευθυμίου, Φαίη Κοκκινοπούλου, Χρυσή Μπαχτσεβάνη, Κλειώ Δανάη Οθωναίου, Αλεξάνδρα Παλαιολόγου, Γιάννης Σύριος κ.ά.). Σε αυτό το πλαίσιο, οι χαμηλοί τόνοι και οι εσωτερικές ποιότητες του Αλέξανδρου Ζουριδάκη (Πλούτος) και κυρίως του Μάνου Βακούση (Χρεμύλος), τους ξεχώρισαν από το σύνολο των ερμηνευτών και ερμηνευτριών του θιάσου.

Περισσότερες πληροφορίες

Πλούτος

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 105 '

Μια φαντασμαγορική παράσταση με έντονο μουσικό χαρακτήρα και σύγχρονα στοιχεία πάνω στην τελευταία σωζόμενη αριστοφανική κωμωδία, όπου ο έντιμος και φτωχός Χρεμύλος, το alter ego του σατιρικού ποιητή, αναμετριέται με την ουτοπία της δίκαιης κατανομής του πλούτου. Ο ήρωας βιώνει μια εποχή πτώσης των κοινωνικών και ηθικών αξιών και ανησυχεί για το μέλλον του γιου του, μέχρι που περιθάλπει έναν ανήμπορο άνθρωπο που συναντά στο δρόμο του, τον τυφλό θεό Πλούτο. Ποιον δρόμο θα πρέπει να επιλέξει στη ζωή του: τον τίμιο, που θα τον αναγκάσει να ζει στη φτώχεια και στην ανέχεια ή τον δρόμο της ατιμίας και της διαφθοράς, που θα τον βοηθήσει να ζήσει άνετα τη ζωή του;

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Μια ζωή - Ο μονόλογος μιας μοδίστρας

Καθηλωτική η Νένα Μεντή σε μια παράσταση-φόρος τιμής στη σύγχρονη ελληνική ιστορία, που συγκινεί με τον τρόπο που χειρίζεται τη δύναμη της μνήμης. Το κείμενο, παρότι ουσιαστικό, θα μπορούσε να έχει μεγαλύτερη εκφραστική ένταση. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
17/04/2025

Τρεις αδελφές

Μερικά χρόνια μετά τον αξιοσημείωτο "Θείο Βάνια", η Μαρία Μαγκανάρη επιστρέφει στον Τσέχοφ, με ακόμη μία παράσταση συνόλου, βαθιάς τρυφερότητας, ποίησης και ωραίων ερμηνειών. | Powered by Uber

Η Νατάσα Εξηνταβελώνη έρχεται με το "Girls & Boys" από τη Θεσσαλονίκη

Είναι η βία αναπόφευκτο στοιχείο της ανθρώπινης φύσης ή αποτέλεσμα των κοινωνικών και πολιτισμικών συνθηκών, διερωτάται το έργο του γνωστού στο ελληνικό κοινό Ντένις Κέλι, σε σκηνοθεσία της Λητώς Τριανταφυλλίδου.

Μια "Μπουμπού" στο θέατρο Εν Αθήναις

Η Δήμητρα Κολλά ερμηνεύει μια γλυκόπικρη ιστορία βγαλμένη από τις σελίδες της νουβέλας του Δημήτρη Μητσοτάκη, η οποία όμως μιλάει για όλους μας.

11 τελευταίες παραστάσεις για το "Τα πήρες όλα κι έφυγες – Η ζωή του Στράτου Διονυσίου" στο Παλλάς

Last call για την μεγάλη θεατρική επιτυχία του Παλλάς με τον Γιάννη Τσορτέκη στο ρόλο του Στράτου και τους Άγγελο, Στέλιο και Διαμαντή Διονυσίου να τραγουδούν ζωντανά επί σκηνής.

"My fierce ignorant step": Χρήστος Παπαδόπουλος σε παγκόσμια πρεμιέρα στη Στέγη με μια χορευτική έξαψη για τις πρώτες μας φορές

Δέκα χορευτές κινούνται σαν ένα στη νέα παράσταση του καταξιωμένου μινιμαλιστή χορογράφου, "My fierce ignorant step", που μιλά για την κοινή εμπειρία της πρώτης φοράς που συναντηθήκαμε, που γελάσαμε, που ζήσαμε…

Paris Opera Junior Ballet: Η αφρόκρεμα του νεανικού χορού στην Αθήνα

Το Μπαλέτο της Όπερας του Παρισιού, κοιτίδα του κλασικού χορού μας συστήνει τη νέα γενιά χορευτών που χορεύει για το μέλλον, την παράδοση και τη ζωή.