
Στο Κέντρο Απεξάρτησης Τοξικομανών Κρατουμένων Ελεώνα Θηβών "Επιλογή"
Δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στην κοινωνική του διάσταση και στην πολιτική συμπερίληψης που ακολουθεί, το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου έχει εντάξει στο φετινό επετειακό πρόγραμμά του την παράσταση "Dog tags: Η φωνή των κρατουμένων" του Στάθη Γράψα, που παρουσιάζεται στο Κέντρο Απεξάρτησης Τοξικομανών Κρατουμένων Ελεώνα Θηβών "Επιλογή" (19, 20, 26, 27/7 & 2, 3/8, σημείο συνάντησης και αναχώρησης με πούλμαν: Πλατεία Συντάγματος ή επιλογή μετάβασης με προσωπικό όχημα).
Mια θεατρική δράση με ερμηνευτές 19 κρατούμενους του κέντρου, οι οποίοι συμμετέχουν στο Εργαστήρι Προσωπικής Ανάπτυξης Κρατουμένων, που υλοποιείται από το Εθνικό Θέατρο. Το βιωματικό, διαδραστικό θεατρικό δρώμενο που δημιουργήθηκε υπό την καθοδήγηση του εμψυχωτή/σκηνοθέτη Στάθη Γράψα, είναι ένα κάλεσμα συνάντησης. Μια εμπειρία που ξεπερνά τον θεατρικό χρόνο και χώρο, χτίζοντας γέφυρες ανάμεσα σ’ αυτούς που βρίσκονται "μέσα" και αυτούς που ζουν "έξω". Στόχος του είναι να κάνει ένα ουσιαστικό βήμα προς την κατάργηση των προκαταλήψεων για τα έγκλειστα σε σωφρονιστικά ιδρύματα άτομα, ανοίγοντας μια γόνιμη συζήτηση πάνω στις έννοιες του σωφρονισμού και της επανένταξης, έχοντας στην βάση τους την ανθρώπινη υπόσταση. Αξίζει να σημειωθεί η σημαντική συμβολή στο ανέβασμα της παράστασης του σκηνοθέτη Θεόδωρου Τερζόπουλου ο οποίος έδωσε το παρών στις πρόβες των κρατουμένων, συζητώντας μαζί τους για την έννοια του Χρόνου, δίνοντάς τους το στίγμα του τελετουργικού θεάτρου, πάνω στο οποίο εργάζονται και οι ίδιοι με τη υποστήριξη του Στάθη Γράψα.

Στην Επίδαυρο
Την "Τέταρτη συμφωνία" του Μάλερ θα ερμηνεύσει στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου ο Θεόδωρος Κουρεντζής με την Utopia, την ορχήστρα που ίδρυσε το 2022, το Σάββατο 19/7. Η πληθωρική μουσική προσωπικότητα του πολυβραβευμένου αρχιμουσικού θα συναντηθεί με το μεγαλείο του κορυφαίου Αυστριακού μουσουργού της ύστερης ρομαντικής μουσικής, στη δημοφιλέστερη συμφωνία του. Ερμηνεύει η Ελβετή σοπράνο Ρέγκουλα Μίλεμαν, ενώ στο δεύτερο μέρος η μεσόφωνος Εβ-Μοντ Ιμπό θα ερμηνεύσει τα "Τραγούδια για τα νεκρά παιδιά", τον κύκλο τραγουδιών που συνέθεσε ο Μάλερ, μελοποιώντας πέντε ποιήματα του Φρίντριχ Ρίκερτ.

Η "Ηλέκτρα 7", μια σύγχρονη κινηματογραφική ανάγνωση του Σοφοκλή μέσα από επτά σκηνοθετικά βλέμματα που θα κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στην Επίδαυρο και συγκεκριμένα στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου (18/7, 9.30, 50’), είναι ένα πρωτοπόρο και φιλόδοξο κινηματογραφικό εγχείρημα και κατά πολλούς η αναπάντεχη σύμπραξη της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου με το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025. Μια πρόταση με αφορμή τον εορτασμό των 70 χρόνων του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου που εντάσσεται στον επιτυχημένο κύκλο "Contemporary Ancients", ο οποίος για πρώτη φορά επεκτείνεται στην τέχνη του κινηματογράφου. Το σενάριο υπογράφει ο Παναγιώτης Χριστόπουλος, ενώ η ταινία δομείται ως ανθολογία επτά κεφαλαίων, αντίστοιχων με τις επτά δεκαετίες του Φεστιβάλ. Το κάθε κεφάλαιο σκηνοθετείται από έναν διαφορετικό και διακεκριμένο δημιουργό, οι οποίοι εκπροσωπούν το πολυσχιδές τοπίο της σύγχρονης ελληνικής κινηματογραφίας: Αλέξανδρος Βούλγαρης, Σοφία Εξάρχου, Νεριτάν Ζιντζιρία, Χριστίνα Ιωακειμίδη, Μπάμπης Μακρίδης, Αργύρης Παπαδημητρόπουλος και Ελίνα Ψύκου.
Παράλληλα, ο εκθεσιακός χώρος του Αρχαίου Θεάτρου Επιδαύρου φιλοξενεί φέτος την περιοδική έκθεση "Αντιγόνη. Νόμος και ανυπακοή". Η έκθεση θα είναι ανοιχτή καθόλη τη διάρκεια των παραστάσεων και παρουσιάζει μέσα από φωτογραφίες, κοστούμια, παρτιτούρες και αρχειακό υλικό, τις μεταμορφώσεις που γνώρισε η "Αντιγόνη" στα 70 χρόνια των Επιδαυρίων, υπό τη σύλληψη και τη γενική εποπτεία της Κατερίνας Ευαγγελάτου, σε επιστημονική επιμέλεια Παναγιώτη Μιχαλόπουλου και έρευνα - τεκμηρίωση Κωνσταντίνας Νικολοπούλου.

Δύο σημαντικές διεθνείς παρουσίες -με Νόμπελ-
στην Πειραιώς 260
Στην Πειραιώς 260 παίζονται έως 14/7 τα "Χρόνια" της Νομπελίστριας Ανί Ερνό στην παράσταση της νέας σκηνοθέτριας Ελίνε Άρμπο, διαδόχου του Ίβο βαν Χόβε στο Internationaal Theater Amsterdam, που επισκέπτεται για πρώτη φορά τη χώρα μας. Η παράσταση-εμπειρία που σόκαρε τους Βρετανούς και προκάλεσε έντονες συζητήσεις και αντιδράσεις ξεκινά με αφετηρία τη ζωή μιας "συνηθισμένης" γυναίκας και ακολουθεί την πορεία της συγγραφέα προς τη χειραφέτηση μέσα από μια μεγαλειώδη συλλογική αφήγηση. Μια αφήγηση που γίνεται με έναν τρόπο η συλλογική αυτοβιογραφία μιας ολόκληρης γενιάς και εν τέλει η ιστορία της μεταπολεμικής Ευρώπης, σ’ ένα από τα πιο επιδραστικά γαλλικά βιβλία που γράφτηκαν στον 21ο αιώνα.

Μέχρι τις 15/7 παίζεται η "Χορτοφάγος" της νομπελίστριας Χαν Γκανγκ μέσα από τη σκηνοθετική ματιά της Ιταλίδας Ντάρια Ντεφλοριάν που γνωρίζουμε φέτος για πρώτη φορά. Μορφές της φυσικής, ψυχολογικής και πολιτικής βίας ξεδιπλώνονται μέσα από τη σκοτεινή αλληγορική ιστορία μιας γυναίκας, της ΓιόνγκΧιε. Μιας αφοσιωμένης νοικοκυράς που ζει μια ήσυχη οικογενειακή ζωή στη Σεούλ, και γίνεται ξαφνικά χορτοφάγος μετά από ένα αιματοβαμμένο όνειρο.

'Έλληνες δημιουργοί στο Φεστιβάλ Αθηνών
Παράλληλα, θα παιχτούν δύο ενδιαφέρουσες παραστάσεις Ελλήνων δημιουργών στην Πειραιώς 260 έως 16/7. Η Σοφία Καραγιάννη παρουσιάζει το συγκλονιστικό βιβλίο της Κίττυς Αρσένη "Μπουμπουλίνας 18" που φέρνει στο φως τις μαρτυρίες της ίδιας της συγγραφέα από τα βασανιστήρια που υπέστη κατά τη διάρκεια της Χούντας. Η μαρτυρία αυτή μετατρέπεται σε μια βαθιά προσωπική θεατρική πράξη, με την ηθοποιό Αμαλία Αρσένη να αφηγείται την ιστορία της θείας της.

Οι δύο πρωτότυποι μονόλογοι που είδαμε πέρυσι στη Μικρή Επίδαυρο ενωμένοι σε μία παράσταση -"Ιφιγένεια/Βορά" της Βίβιαν Στεργίου, σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου και ερμηνεία Ελίζας Σκολίδη εμπνευσμένη από την "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" του Ευριπίδη, και "Εγώ, μια δούλα" του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, σε σκηνοθεσία Νίκου Χατζόπουλου και ερμηνεία Φιλαρέτης Κομνηνού, βασισμένη στην "Εκάβη" του Ευριπίδη- στο πλαίσιο του Κύκλου "Contemporary Ancients", επιστρέφουν αυτή τη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών έως τις 16/7.

Live στην Πλατεία
Τα "Live στην Πλατεία" συνεχίζονται, φέρνοντας ζωντάνια στις νύχτες της Πειραιώς 260. Με ελεύθερη είσοδο και μετά το τέλος των θεατρικών παραστάσεων, το κοινό παραμένει στην πλατεία, μετατρέποντας τον πολιτιστικό χώρο σε σημείο συνάντησης και γιορτής, σε επιμέλεια του Δημήτρη Τσάκα.


'Ένα ανοιχτό μουσικό φεστιβάλ που δίνει βήμα σε ποικίλα μουσικά σχήματα και ρυθμούς απ’ όλο τον κόσμο – από gypsy jazz και funk μέχρι latin, hip-hop και βαλκανικά ηχοτοπία. Αυτή την εβδομάδα θα δούμε τους: MC Yinka, σε κομμάτια από τη δισκογραφία του σε hip hop, reggae και funk ρυθμούς (έως 16/7) και τους Los Tre, το σχήμα με τον χαρακτηριστικό ήχο, επηρεασμένο από τις παραδόσεις της δυτικοαφρικανικής μουσικής και της Μέσης Ανατολής σε συνδυασμό με την αυτοσχεδιαστική ελευθερία της τζαζ καθώς και την τρέλα της ψυχεδέλειας των 70s (21-23/7). Στις 23/7 guest είναι η ράπερ Vikkie.
Περισσότερες πληροφορίες
Εγώ, μια δούλα
Το έργο είναι το δεύτερο μέρος της σπονδυλωτής παράστασης ογδόντα λεπτών που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του κύκλου Contemporary Ancients. Το πρώτο μέρος είναι ο μονόλογος “Ιφιγένεια / Βορά”. Πρόκειται για έναν κωμικό μονόλογο με αφορμή την Εκάβη, με πρωταγωνίστρια όχι την ίδια τη βασίλισσα της Τροίας, αλλά μια έμπιστη δούλα της. Η ανώνυμη αυτή Τρωαδίτισσα έχει σταθεί μάρτυρας όλων των συμφορών τόσο της ίδιας της Εκάβης όσο και της πατρίδας της, που τώρα πια, μετά τον πόλεμο, είναι σκέτες στάχτες. Ένα κείμενο διασκεδαστικό και ευφρόσυνο που απομυθοποιεί το απόλυτο σύμβολο θρήνου και απόγνωσης, την Εκάβη, μέσα από τη ματιά ενός προσώπου το οποίο την έζησε από κοντά και αντιλήφθηκε πράγματα που δεν αποτυπώθηκαν ποτέ στα έργα των μεγάλων ποιητών. Η κοινή ανθρώπινη ματιά, το μικρό ανθρώπινο μέτρο, απέναντι στον μεγάλο μύθο. Η πορεία της τραγικής Εκάβης μέσα από ένα λοξό, απρόσμενο κοίταγμα.
Ιφιγένεια / Βορά
Το έργο είναι το πρώτο μέρος της σπονδυλωτής παράστασης ογδόντα λεπτών που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του κύκλου Contemporary Ancients. Το δεύτερο μέρος είναι ο μονόλογος “Εγώ, μια δούλα”. Σύμφωνα με τα λόγια της συγγραφέα (που είναι γνωστή για τα βιβλία "Το μπλε υγρό" και "Δέρμα"): “Ο μονόλογος εμπνέεται από την “Ιφιγένεια εν Αυλίδι” του Ευριπίδη. Εστιάζει στη στιγμή πριν τη θυσία της Ιφιγένειας, όταν αυτή αποδέχεται τη μοίρα της. Αφού το θέλει η Ελλάδα και το κορίτσι εμποδίζει, ας κοπεί σαν ζώο να αποπλεύσουν τα καράβια. “Δεν πειράζει να πεθάνω, όμως πρώτα θ’ ακουστώ”, λέει, φτύνοντας τις λέξεις – μοναδικό της όπλο. Κι όσο μονολογεί υπάρχει εδώ και τώρα. Μόλις πάψει πεθαίνει από χίλιες μεριές, σ’ όλα τα μέρη. Παντού και πάντα θριαμβεύει ο χρησμός. Η θυσία της είναι κωμική, ελάχιστα τραγική. Σκάβει τον λάκκο της και μπαίνει μέσα. Θυσία για το τίποτα. Κρέας για φάγωμα”.
Dog tags: Η φωνή των κρατουμένων
Mια θεατρική δράση με ερμηνευτές δεκαεννέα κρατούμενους του Κέντρου Απεξάρτησης Τοξικομανών Κρατουμένων Ελεώνα Θηβών «Επιλογή», στο πλαίσιο του Εργαστηρίου Προσωπικής Ανάπτυξης Κρατουμένων, που υλοποιείται από το Εθνικό Θέατρο, η οποία ανοίγει μια γόνιμη συζήτηση πάνω στις έννοιες του σωφρονισμού και της επανένταξης. Τα έσοδα θα διατεθούν στο Φιλόπτωχο Ταμείο Απόρων του Κέντρου. Dog tag είναι η μεταλλική ταυτότητα που φορούν οι στρατιώτες εν καιρώ πολέμου, χρήσιμη σε περίπτωση σοβαρού τραυματισμού ή θανάτου για την αναγνώριση του προσώπου που τη φέρει. Στην παράστασή μας οι ταυτότητες –ή αλλιώς Dog Tags– δεν είναι γι’ αυτούς που φέρουν όπλο ή βρίσκονται απέναντι στον “εχθρό”, αλλά γι’ αυτούς που μάχονται καθημερινά για την επιβίωση και την αξιοπρέπειά τους», σημειώνει ο Στάθης Γράψας.
Μπουμπουλίνας 18
Συγκλονιστικός μονόλογος βασισμένος στο αυτοβιογραφικό έργο της Κίττυς Αρσένη. Η μαρτυρία για τις φυλακίσεις και τα βασανιστήρια κατά τη διάρκεια της Χούντας μετατρέπεται σε μια βαθιά προσωπική θεατρική πράξη, με την ηθοποιό να αφηγείται την ιστορία της θείας της- μια ιστορία που είναι και δική της. Η παράσταση διατηρεί τον χαρακτήρα του ντοκουμέντου, με σεβασμό και αμεσότητα. Η ομάδα φωτίζει τη σημασία της μνήμης στη δημόσια σφαίρα, υπενθυμίζοντας πως η Ιστορία δεν είναι μακρινή. Είναι παρούσα και μας αφορά όλους.
Η χορτοφάγος
Η ΓιόνγκΧιε, μια αφοσιωμένη νοικοκυρά που ζει μια ήσυχη οικογενειακή ζωή στη Σεούλ, γίνεται χορτοφάγος μετά από ένα αιματοβαμμένο όνειρο. Μια «επαναστατική» πράξη που μπορεί να αποβεί επικίνδυνη στη χώρα της. Μέσα από την παράσταση που βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Νομπελίστα Χαν Γκανγκ για τη βία στις ανθρώπινες σχέσεις, τη μεταμόρφωση, και το θέατρο ως καταφύγιο και πολιτική πράξη, γνωρίζουμε μία από τις πιο πρωτότυπες φωνές του ιταλικού και ευρωπαϊκού θεάτρου.
Τα χρόνια
H διάδοχος του Ίβο βαν Χόβε στην καλλιτεχνική διεύθυνση του Internationaal Theater Amsterdam, επισκέπτεται πρώτη φορά τη χώρα μας με την παράσταση-εμπειρία που σόκαρε τους Βρετανούς, η οποία εστιάζει σε κοινωνικά θέματα και στο γυναικείο βίωμα, βασισμένη στο βιβλίο της Νομπελίστα Ανί Ερνό. Μεγαλώνοντας στον απόηχο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η ηρωίδα σπάει τα δεσμά της μεσοαστικής της ανατροφής και μέσα από το γράψιμο αναπτύσσει οξεία πολιτική και κοινωνική συνείδηση. Η ζωή αυτής της «συνηθισμένης» γυναίκας συνθέτει μια μεγαλειώδη συλλογική αφήγηση, καθώς η πορεία της συγγραφέα προς τη χειραφέτηση γίνεται με έναν τρόπο η συλλογική αυτοβιογραφία μιας ολόκληρης γενιάς και εν τέλει η ιστορία της μεταπολεμικής Ευρώπης, σ’ ένα από τα πιο επιδραστικά γαλλικά βιβλία που γράφτηκαν στον 21ο αιώνα.
Los Tre
Έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν έναν πολύ χαρακτηριστικό ήχο, βαθιά επηρεασμένο από τις παραδόσεις της δυτικοαφρικανικής μουσικής και της Μέσης Ανατολής σε συνδυασμό με την αυτοσχεδιαστική ελευθερία της τζαζ, καθώς και την τρέλα της ψυχεδέλειας των 70s. Guest η ράπερ Vikkie.
Utopia - Θεόδωρος Κουρεντζής
Ο πολυβραβευμένος Έλληνας αρχιμουσικός θα διευθύνει τη Utopia, την ανεξάρτητη ορχήστρα που ίδρυσε το 2022, στην Τέταρτη συμφωνία του Μάλερ, τη δημοφιλέστερη του Αυστριακού μουσουργού. Το τραγούδι του δ΄ μέρους θα ερμηνεύσει η εξαιρετική Ελβετή σοπράνο Ρέγκουλα Μίλεμαν, από τις κορυφαίες της γενιάς της. Η ανακοίνωση κάθε νέας συναυλίας του Θεόδωρου Κουρεντζή δημιουργεί υψηλές προσδοκίες και αδημονία: για το παγκόσμιο μουσικόφιλο κοινό οι ερμηνείες του χαρισματικού αρχιμουσικού εγγυώνται μεγάλες συγκινήσεις. Πόσο μάλλον όταν η πληθωρική μουσική προσωπικότητα του Κουρεντζή αναμετριέται με το μεγαλείο του Μάλερ, που προκαλεί τον διανοητικό και συναισθηματικό κόσμο του ακροατή με τις υπαρξιακές αναζητήσεις και τις μεταφυσικές αγωνίες του.