"Ιφιγένεια / Βορά": Από τον βωμό της Αυλίδας, στη σκηνή της Πειραιώς

«Ήρθα εδώ, να δω τη θάλασσα, να διαλογιστώ, ν’ αλλάξω. Πάντα μπορείς να ξαναρχίζεις…». Με αυτή τη φράση ξεκινά το ταξίδι της Ιφιγένειας, όχι στην Αυλίδα αυτή τη φορά, αλλά στην Πειραιώς 260, μέσα από τον θεατρικό μονόλογο «Ιφιγένεια / Βορά», σε κείμενο της Βίβιαν Στεργίου και σκηνοθεσία της Αικατερίνης Παπαγεωργίου.

Ιφιγένεια / Βορά © Ελίνα Γιουνανλή

Με αφετηρία την "Ιφιγένεια εν Αυλίδι” του Ευριπίδη, οι δημιουργοί αναμετρώνται με έναν από τους πιο φορτισμένους μύθους της αρχαίας τραγωδίας και τον επαναδιατυπώνουν στη γλώσσα του σήμερα. Η Ιφιγένεια, στο έργο "Ιφιγένεια / Βορά" της Βίβιαν Στεργίου δεν είναι πια μόνο η κόρη του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας που οδηγείται στη θυσία "για το καλό της πατρίδας". Είναι το κορίτσι της διπλανής πόρτας, η νεαρή γυναίκα που ψάχνει τον εαυτό της, που παλεύει να ξεφύγει από τη βία των στερεοτύπων, τις κοινωνικές προσταγές, τους άκαμπτους χρησμούς.

Περιπλανιέται στην Επίδαυρο, στέλνει ηχητικά στη μητέρα της, διαλογίζεται στην παραλία, θυμάται, θρηνεί, θυμώνει, μιλά. Βρίσκει τη φωνή της. Αντιστέκεται. Λίγο πριν τη θυσία, επιλέγει να ακουστεί -όχι πια ως σύμβολο υπακοής, αλλά ως πρόσωπο με συνείδηση.

Ιφιγένεια / Βορά
© Ελίνα Γιουνανλή

Η "Ιφιγένεια / Βορά” είναι ένα πολιτικό και προσωπικό έργο. Διερευνά τη γυναικεία εμπειρία, αναμετριέται με την πατριαρχία, την κακοποίηση, τη σιωπή και τον φόβο που σμιλεύει γενιές ολόκληρες. Μια γυναίκα αρνείται να γίνει "κρέας για φάγωμα" και διεκδικεί το δικαίωμα να μιλήσει για το τραύμα της.

Η σκηνοθέτις Αικατερίνη Παπαγεωργίου, βραβευμένη δημιουργός και ιδρύτρια της ομάδας The Young Quill, συνεχίζει τη σκηνική της έρευνα πάνω στον διάλογο αρχαίου και σύγχρονου, με θάρρος και ακρίβεια. Γνωστή για τη δουλειά της πάνω σε έργα με κοινωνικό στίγμα και δραστικότητα, φέρνει την Ιφιγένεια στο φως με τρυφερότητα αλλά και σαφή πολιτική θέση. Η δική της Ιφιγένεια περνά μέσα από τις διαστρωματώσεις της ιστορίας, διασχίζει αιώνες χρησμών και σιωπών, και μεγαλώνει μπροστά μας, φτάνοντας στην ενηλικίωση με πληγές, με οργή, αλλά και με επίγνωση.

Ιφιγένεια / Βορά

Τον ομώνυμο ρόλο ερμηνεύει καθηλωτικά η Ελίζα Σκολίδη, σε μια σωματική και συναισθηματική ερμηνεία που μετατρέπει τη σκηνή σε βωμό εξομολόγησης και αντίστασης. Η Ιφιγένεια δεν ζητά λύτρωση, δεν ζητά συγχώρεση. Ζητά μόνο να ακουστεί…"Δεν πειράζει να πεθάνω… Όμως πρώτα – θ’ ακουστώ."

Η παράσταση που ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2024 από τη Μικρή Επίδαυρο, επιστρέφει 13–16 Ιουλίου στην Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του κύκλου Contemporary Ancients του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου. Συγκλονιστική, ριζωμένη στον μύθο και ταυτόχρονα απολύτως επίκαιρη, η "Ιφιγένεια / Βορά” μας υπενθυμίζει πως το προσωπικό είναι πολιτικό, και πως η γυναικεία φωνή δεν είναι πια διακοσμητική- είναι επιβίωση.

Προπώληση εισιτηρίων: more.com

 

Δείτε όλες τις παραστάσεις στον οδηγό θεάτρου του "α".

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ιφιγένεια / Βορά

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 90 '

Το έργο είναι το πρώτο μέρος της σπονδυλωτής παράστασης ογδόντα λεπτών που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του κύκλου Contemporary Ancients. Το δεύτερο μέρος είναι ο μονόλογος “Εγώ, μια δούλα”. Σύμφωνα με τα λόγια της συγγραφέα (που είναι γνωστή για τα βιβλία "Το μπλε υγρό" και "Δέρμα"): “Ο μονόλογος εμπνέεται από την “Ιφιγένεια εν Αυλίδι” του Ευριπίδη. Εστιάζει στη στιγμή πριν τη θυσία της Ιφιγένειας, όταν αυτή αποδέχεται τη μοίρα της. Αφού το θέλει η Ελλάδα και το κορίτσι εμποδίζει, ας κοπεί σαν ζώο να αποπλεύσουν τα καράβια. “Δεν πειράζει να πεθάνω, όμως πρώτα θ’ ακουστώ”, λέει, φτύνοντας τις λέξεις – μοναδικό της όπλο. Κι όσο μονολογεί υπάρχει εδώ και τώρα. Μόλις πάψει πεθαίνει από χίλιες μεριές, σ’ όλα τα μέρη. Παντού και πάντα θριαμβεύει ο χρησμός. Η θυσία της είναι κωμική, ελάχιστα τραγική. Σκάβει τον λάκκο της και μπαίνει μέσα. Θυσία για το τίποτα. Κρέας για φάγωμα”.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Συνέντευξη | Μυρτώ Αλικάκη: "Η πιο σοφή συμβουλή είναι να είσαι αληθινός"

Η Μυρτώ Αλικάκη μιλά για την συνάντηση της με την "Linda" στο θέατρο Επί Κολωνώ, την επιστροφή των "Υπέροχων Πλασμάτων", για τα παιδιά της, τη σχέση τους με την τέχνη, την καθημερινότητά της και τη σοφία που έρχεται με την εμπειρία. Μια κουβέντα γλυκιά, ήρεμη και ειλικρινής, όπως και η ίδια.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
14/10/2025

"Αφήνω ανοιχτά": Μια παράσταση ευαισθητοποίησης για τη διπολική διαταραχή

Η παράσταση, σε σκηνοθεσία Σοφίας Φωτεινάκη, προσεγγίζει την ασθένεια από μέσα, συνομιλώντας με την "Ψύχωση" της Σάρα Κέιν.

Αφρός ιδεών στο Θέατρο του Νέου Κόσμου: "Το Σαπούνι" κάνει πρεμιέρα

Τι μπορεί να συμβεί αν κάποιος αποφασίσει να μείνει 25 χρόνια στο μπάνιο του, κοιτώντας ένα μικρό κομμάτι "Σαπούνι"; Θα το μάθετε στο Θέατρο του Νέου Κόσμου από την ομάδα Πλλατς.

Νένα Μέντη & Ελένη Ράντου: Δύο πρωταγωνίστριες επιστρέφουν για να θυμίσουν πως το θέατρο είναι εξομολόγηση και ζωή

Η Ελένη Ράντου και η Νένα Μεντή, επιστρέφουν φέτος στη σκηνή, με δύο έργα που μιλούν για τη ζωή, τη μνήμη και την ανάγκη της ανθρώπινης επικοινωνίας.

Ανοίγει η "Αίθουσα αναμονής" στον ιδιαίτερο χώρο του Σ.Ο.Τ.Α. – Σωματείου Οδηγών Ταξί Αττικής

Σε έναν χώρο που κουβαλά τη μνήμη ενός ανδροκρατούμενου επαγγελματικού κλάδου, τέσσερις γυναίκες συναντώνται τυχαία και – μέσα από το χιούμορ, τη συγκίνηση και την αναμέτρηση με τον εαυτό τους – αφηγούνται μια ιστορία αλλαγής και λύτρωσης.

"Τα παιδιά ενός κατώτερου θεού-Πάρτε μια γεύση από τις πρώτες φωτογραφίες

Με ιδιαίτερη ευαισθησία προσεγγίζει την ιστορία των "Παιδιών ενός κατώτερου θεού" ο σκηνοθέτης Δημοσθένης Παπαδόπουλος, φωτίζοντας τη σιωπή, τη διαφορετικότητα και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης στη σκηνή.

"Unborn": 5 λόγοι που θα σε κάνουν να δεις αυτή τη διαφορετική ιστορία ενηλικίωσης

Η Χριστίνα Κυρίτση για την παράσταση "Unborn", που κάνει πρεμιέρα στο Θέατρο Ρεκτιφιέ στις 14 Οκτωβρίου.