Γιατί τόσες επαναλήψεις στα θέατρα;

Τουλάχιστον πενήντα επαναλήψεις παραστάσεων μετρήσαμε με έναν πρόχειρο υπολογισμό και μόνο για το διάστημα μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου.

Γιατί τόσες επαναλήψεις στα θέατρα;

Τουλάχιστον πενήντα επαναλήψεις παραστάσεων μετρήσαμε με έναν πρόχειρο υπολογισμό και μόνο για το διάστημα μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου. Πρόκειται άραγε για την καταφυγή στην «εύκολη» λύση της δοκιμασμένης συνταγής που λύνει τα χέρια παραγωγών και συντελεστών ή για την καθιέρωση μιας τάσης που σηκώνει πολλές αναγνώσεις;

Μπορεί να είναι σίγουρα χαρτιά ή outsiders που έκαναν την έκπληξη, να ανταποκρίνονται στο μέσο γούστο ή να καταθέτουν πειραματικές προτάσεις, να έχουν μεγάλα ονόματα στη διανομή ή και όχι, πάντως οι παραστάσεις που επαναλαμβάνονται για δεύτερη (τρίτη, τέταρτη, ακόμη κι έκτη) σεζόν αυξάνονται χρόνο με το χρόνο. Κοινός παρονομαστής η απήχησή τους στο κοινό, ωστόσο το φαινόμενο των επαναλήψεων δεν μπορεί να εξεταστεί μόνο με εμπορικούς όρους.

Γιατί τόσες επαναλήψεις στα θέατρα; - εικόνα 1
«Γιούγκερμαν»

Φυσικά, ο οικονομικός παράγοντας δεν είναι αμελητέος. Μεγάλες παραστάσεις που ξεκίνησαν πέρυσι κι επαναλαμβάνονται, όπως ο «Γιούγκερμαν» (Πορεία at Victoria), η «Τζάσμιν» (Διάνα), το «Έγκλημα στο Όριεντ Εξπρές» («Κάτια Δανδουλάκη»), αποτέλεσαν μεγάλα προσωπικά στοιχήματα σκηνοθετών και παραγωγών, που επένδυσαν σε απαιτητικές, πολυπρόσωπες παραγωγές και η επιτυχία τους επισφραγίζει μια ηθική αλλά όχι μόνο αποζημίωση. Έπειτα, περιπτώσεις όπως οι «12 ένορκοι» (για έκτη σεζόν στο Αλκμήνη) ή το «Δείπνο ηλιθίων» (για τέταρτη στο Κάππα) θυμίζουν τις επιτυχίες του Μπρόντγουεϊ και του Γουέστ Εντ, που κρατάνε για χρόνια στις μαρκίζες των θεάτρων.

Το θέατρο, ως ζωντανή μορφή τέχνης, έχει την ικανότητα να προκαλεί ιδιαίτερη συναισθηματική επίδραση και η επανάληψη μιας παράστασης είναι το αποτέλεσμα της αμφίδρομης σχέσης μεταξύ των θεατών και του συμβάντος που συντελείται στη σκηνή. Μπορεί το κοινό να μην είναι μια ομοιογενής ομάδα (κάθε είδος παράστασης έχει τους θεατές της θα λέγαμε), πάντως αυτό το κοινό αποδεικνύεται ιδιαίτερα δυναμικό όσον αφορά τη διαμόρφωση της ταυτότητας του θεατρικού γίγνεσθαι.

Γιατί τόσες επαναλήψεις στα θέατρα; - εικόνα 2
«Άνθρωποι και ποντίκια»

Αυτό αποδεικνύουν παραστάσεις που ξεκίνησαν ως outsiders σε μικρές σκηνές στις παρυφές της πόλης και γνώρισαν σαρωτική απήχηση, όπως ο «Θείος Βάνιας» («Bios») ή το «Άνθρωποι και ποντίκια» (Cartel), που άφησε ηχηρό αποτύπωμα, ξεπέρασε την έννοια της επιτυχίας και θεωρήθηκε φαινόμενο. Τέτοιες παραστάσεις προκύπτουν ενίοτε και μπαίνουν στη σφαίρα του μύθου, όπως αδιαμφισβήτητα έχει συμβεί με τον «Άγριο σπόρο» (για πέμπτη χρονιά στο Επί Κολωνώ), ενώ προς τα εκεί φαίνεται να οδεύει και ο «Αρίστος» (Άνεσις).

Γιατί τόσες επαναλήψεις στα θέατρα; - εικόνα 3
«Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα»

Σίγουρη συνταγή επιτυχίας δεν υπάρχει. Ο συνδυασμός έργου, σκηνοθέτη, ερμηνειών ακόμη και παραστασιακής συνθήκης παίζει καθοριστικό ρόλο, όμως το αποτέλεσμα παραμένει απρόβλεπτο. Οι περισσότερες επαναλήψεις, πάντως, αφορούν ξένα έργα σύγχρονου προβληματισμού, που ενδιαφέρουν δηλαδή τον σημερινό άνθρωπο –«Το δείπνο», «Με λένε Έμμα» (και τα δύο στο Σύγχρονο Θέατρο), «Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα» («Τζένη Καρέζη»), «Φυλές» (Σταθμός), «Προσωπική συμφωνία» (Από Μηχανής), «Καληνύχτα μητέρα» (Radar), «Ο χρόνος σταματά» (Θέατρο Κάτω από τη Γέφυρα)- ή ελληνικά που ανήκουν στη δυναμική τάση της νέας ρεαλιστικής γραφής: «170 τετραγωνικά» (Ιλίσια), «Εθνικός Ελληνορώσων» (Cartel), «Χαρτοπόλεμος» (Μικρό Άνεσις).

Γιατί τόσες επαναλήψεις στα θέατρα; - εικόνα 4
«Ξύπνα Βασίλη»

Δικαίως, τέλος, επαναλαμβάνονται παραστάσεις που μας χάρισαν σημαντικές υποκριτικές ερμηνείες «Masterclass» («Δημήτρης Χορν»), «Εγώ, ο Μάρκος Βαμβακάρης» (Μικρό Άνεσις), «Ο Τζόνι πήρε το όπλο του» (Επί Κολωνώ)–, που ξεχώρισαν με την πρωτοτυπία τους –«Ξύπνα Βασίλη», «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε» (αμφότερα στο Εθνικό), «Το ύψωμα 731» (Πορεία at Victoria)– και άλλες που αφορούν ευφάνταστες «χειροποίητες» δουλειές: «Το δαχτυλίδι της μάνας» («Bios»), «Μύρτος» (Θέατρο του Νέου Κόσμου), «Lemon» (Μπάγκειον).

Γιατί τόσες επαναλήψεις στα θέατρα; - εικόνα 5
«Masterclass»

Σε κάποιες από αυτές τις περιπτώσεις δεν μιλάμε καν για επαναλήψεις με την αυστηρή έννοια του όρου. Όταν μια παράσταση επαναλαμβάνεται ύστερα από μήνες, ή ακόμη και κάμποσες σεζόν μετά την πρώτη της παρουσίαση, φτάνει να αποκτήσει σχεδόν νέα ταυτότητα· ειδικά όταν υπάρχουν εκτεταμένες αλλαγές στους συντελεστές της. Αυτή η εξάπλωση στο χρόνο, πάντως, ευνοεί και το πολυπληθές θεατρόφιλο κοινό, και τις ίδιες τις παραστάσεις να πάρουν το χρόνο τους μέσα στη θεατρική φρενίτιδα που επικρατεί, να εξελιχτούν και να διαγράψουν αβίαστα τον κύκλο τους.

Περισσότερες πληροφορίες

170 τετραγωνικά / Moonwalk

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 95 '

Την sold out αγωνιώδη ιστορία δύο αδερφών που επιστρέφουν στο πατρικό τους σε μια μικρή πόλη της ελληνικής επαρχίας, μετά το θάνατο του πατέρα τους, έχουν παρακολουθήσει μέχρι σήμερα περισσότεροι από 90.000 θεατές. Η συνύπαρξη κάτω από την ίδια στέγη θα προκαλέσει αντιθέσεις και διαφωνίες ανάμεσα στη μικρή εγκυμονούσα αδερφή, τον σύντροφό της και τη μεγάλη αδερφή, η οποία επιστρέφει μετά από πολυετή απουσία με σκοπό να το πουλήσει. H εμφάνιση - βόμβα ενός προσώπου, θα φέρει αντιμέτωπους τους αντιήρωες με το παρελθόν, το παρόν και κυρίως το μέλλον τους.

Εγώ, ο Μάρκος Βαμβακάρης

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 90 '

Περισσότεροι από 25.000 θεατές έχουν παρακολουθήσει μέχρι σήμερα τον συγκλονιστικό μονόλογο για τη ζωή του άρχοντα του ρεμπέτικου τραγουδιού, Μάρκου Βαμβακάρη, ο οποίος βίωσε δύο παγκόσμιους πολέμους, μεγάλους έρωτες, απογοητεύσεις αλλά κι επιτυχίες. Το έργο βασίστηκε στην αυτοβιογραφία του Μάρκου Βαμβακάρη με την υπογραφή της Αγγελικής Βέλλου-Κάϊλ και ανεβαίνει φέτος για πέμπτη χρονιά στο Θέατρο Στοά, που κλείνει 53 χρόνια συνεχούς παρουσίας. Ο Θανάσης Παπαγεωργίου ανεβαίνει στη σκηνή για να δώσει φωνή στον σπουδαίο συνθέτη και οργανοπαίχτη σε ένα λιτό ανέβασμα με έντονη εξομολογητική χροιά, η οποία χαρακτηρίζει και τις αφηγήσεις του στη βιογράφο του. Παράλληλα με την ιστορία του ξετυλίγεται η εικόνα της Ελλάδας της βιοπάλης, του περιθωρίου, των τεκέδων και των χασικλήδων, που γέννησε τη μουσική δημιουργία του.

Άνθρωποι και ποντίκια

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 135 '

Το έργο του Τζον Στάινμπεκ μιλάει για την προσπάθεια του ανθρώπου για επιβίωση και την ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο, το ρατσισμό αλλά και την αλληλεγγύη, με την πλοκή να μεταφέρεται σε ένα παλιό μηχανουργείο στην περιοχή του Ρέντη.

Lemon

  • Performance
  • Διάρκεια: 70 '

Βασισμένο στον μονόλογο "Χιλιαεννιακόσια" του Αλεσάντρο Μπαρίκο, το έργο εξελίσσεται πάνω σε ένα ατμόπλοιο που πραγματοποιεί το ταξίδι Ευρώπη-Αμερική. Ένα νεογέννητο μωρό εγκαταλείπεται από τους μετανάστες γονείς του μέσα σε μια κούτα από λεμόνια. Ο ναύτης που το βρίσκει του δίνει το παρατσούκλι Τι Ντι Λέμον -από την κούτα των λεμονιών- και 1900 -από τη χρονιά που τον βρήκε. Ο ναύτης αυτός πεθαίνει και ο 1900 μένει ξανά ορφανός. Πάνω στο πλοίο, ο ενήλικας πια ήρωας της ιστορίας γνωρίζει τον έναν και μοναδικό του φίλο, τον τρομπετίστα Τιμ Τούνυ. Ο τελευταίος τον παροτρύνει διαρκώς να κατέβει στη στεριά, προκειμένου να εξαργυρώσει το ταλέντο του και να ζήσει μία “κανονική” ζωή. Την site-adaptive παράσταση που ταξιδεύει κυρίως σε αποκεντρωμένες περιοχές προσαρμόζοντας την ιστορία του πιανίστα 1900 στον κάθε διαφορετικό τόπο και δημιουργώντας μία πρωτότυπη εμπειρία για τους θεατές -σε ένα χωριό 25 μόνιμων κατοίκων, σε αγκυροβολημένα καράβια, εν πλω, σε ένα κτήμα λεμονιών κ.ά.- σε καλλιτεχνική διεύθυνση Μ. Βελέντζα, έχουν παρακολουθήσει μέχρι σήμερα 16.700 θεατές.

Ο θείος Βάνιας

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 80 '

Η σκηνοθέτις, που συνηθίζει να αναζητά τη συμβιωτική σχέση ανάμεσα στην παράσταση και στο κείμενο, παρουσιάζει τη δική της εκδοχή πάνω στο βαθιά υπαρξιακό έργο.

Άγριος σπόρος

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 100 '

Ακροβατώντας μεταξύ κωμωδίας και δράματος, ο Τσίρος σκιαγραφεί μια αρχετυπική μορφή του Έλληνα της επαρχίας για να σχολιάσει τον καθημερινό αγώνα για επιβίωση.

Καληνύχτα μητέρα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 75 '

Το βραβευμένο έργο μελετά τις ανθρώπινες σχέσεις με αλήθεια, τρυφερότητα, συγκίνηση και χιούμορ.

Το δείπνο

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 90 '

Ένα συγκλονιστικό ψυχολογικό θρίλερ, που προκάλεσε αίσθηση παγκοσμίως, διαρρηγνύει την εικόνα της φαινομενικά ευτυχισμένης, σύγχρονης αστικής οικογένειας μέσα από ένα επικίνδυνο δείπνο που εξελίσσεται σε αγώνα επιβίωσης.

Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Μια γλυκόπικρη ιστορία για τον αυτισμό, την εφηβεία, τις διαλυμένες οικογένειες και τα μαθηματικά, εμπνευσμένη από το πολυβραβευμένο ομώνυμο μυθιστόρημα του Μαρκ Χάντον.

Γιούγκερμαν

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 180 '

Ο βίος και η πολιτεία ενός γόνου πλούσιας οικογένειας, ιλάρχου στη φρουρά του τσάρου, που οδηγείται στη χώρα μας μετά τη Ρωσική Επανάσταση, σκιαγραφούν την κοινωνική και πολιτική κατάσταση της Ελλάδας του Μεσοπολέμου.

Προσωπική συμφωνία

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 110 '

Το κείμενο βασίζεται στα ημερολόγια που κρατούσε ο σπουδαίος μαέστρος Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ, ο οποίος κατηγορήθηκε ως φιλοναζιστής, μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, κατά τη διάρκεια της ανάκρισής του από τους συμμάχους.

Απόψε αυτοσχεδιάζουμε

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Mια παράσταση-ύμνος στο θέατρο και στους ανθρώπους του, που συνδυάζει τη δραματουργία του Πιραντέλο με την πρωτότυπη μουσική του Χατζιδάκι, αποτυπώνοντας την εκρηκτική σχέση ανάμεσα στον δημιουργό και στο δημιούργημά του.

Έγκλημα στο Όριεντ Εξπρές

  • Δραματοποιημένη Λογοτεχνία
  • Διάρκεια: 120 '

Τίποτα δεν είναι όπως δείχνει στο διασημότερο αστυνομικό μυθιστόρημα της Αγκαθα Κρίστι με πρωταγωνιστή τον Ηρακλή Πουαρό, σε θεατρική απόδοση του Κεν Λούντβιχ.

Ξύπνα Βασίλη

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Τα πειράγματα ανάμεσα σε έναν συντηρητικό υπάλληλο, κολλημένο με τα λαχεία, και τον αριστερό συνάδελφό του είναι ο καμβάς πάνω στον οποίο υφαίνεται αυτή η ξεκαρδιστική ιστορία.

Εθνικός Ελληνορώσων

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 95 '

Σύγχρονη κωμωδία για τα παιδιά μιας γειτονιάς που λένε ότι μεγάλωσαν, για πρησμένους αστραγάλους, για πληγές που έκλεισαν και για άλλες που έμειναν ανοιχτές.

Άνθρωποι και ποντίκια

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 120 '

Το έργο του Τζον Στάινμπεκ μιλάει για την προσπάθεια του ανθρώπου για επιβίωση και την ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο, το ρατσισμό αλλά και την αλληλεγγύη, με την πλοκή να μεταφέρεται σε μια μάντρα ανακύκλωσης στον Βοτανικό, δίπλα στα hot spots προσφύγων και μεταναστών.

Ξύπνα Βασίλη

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Τα πειράγματα ανάμεσα σε έναν συντηρητικό υπάλληλο, κολλημένο με τα λαχεία, και τον αριστερό συνάδελφό του είναι ο καμβάς πάνω στον οποίο υφαίνεται αυτή η ξεκαρδιστική ιστορία.

Master Class

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 105 '

Ένας μονόλογος-πρόκληση για κάθε ηθοποιό αυτός της Μαρίας Κάλλας, αυτοβιογραφικός, αποκαλυπτικός για τα μυστικά της όπερας και της μεγάλης ντίβας, βασισμένος στο σεμινάριο που δίδαξε στη Μουσική Σχολή Τζούλιαρντ της Νέας Υόρκης το 1970.

Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Μια γλυκόπικρη ιστορία για τον αυτισμό, την εφηβεία, τις διαλυμένες οικογένειες και τα μαθηματικά, εμπνευσμένη από το πολυβραβευμένο ομώνυμο μυθιστόρημα του Μαρκ Χάντον.

Ο Τζόνι πήρε τ’ όπλο του

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 60 '

Το σπουδαίο κείμενο του Τράμπο μεταφέρθηκε στη θεατρική σκηνή από τηνΣοφία Αδαμίδου σε έναν σπαρακτικό μονόλογο-καταγγελία στον πόλεμο και τη βία.

Με λένε Έμμα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 110 '

Μια έξυπνη, ταλαντούχα τοξικοεξαρτημένη ηθοποιός καταλήγει από τη σκηνή του θεάτρου σε ένα κέντρο αποτοξίνωσης, όπου προσπαθεί να ανακαλύψει εκ νέου τον εαυτό της και να επαναπροσδιορίσει τη σχέση της με τον κόσμο.

Δείπνο ηλιθίων

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Ένας κακομοίρης γκαφατζής εισβάλλει στο οργανωμένο σύμπαν ενός μεγαλοεκδότη και το διαλύει σε μια στιγμή.

Ιλίσια

Παπαδιαμαντοπούλου 4

Κάππα

Κυψέλης 2

Διάνα

Ιπποκράτους 7

«Κάτια Δανδουλάκη»

Αγ. Μελετίου 61Α

Αλκμήνη

Αλκμήνης 12

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Επί Κολωνώ

Ναυπλίου 12 & Λένορμαν 94

Σύγχρονο Θέατρο

Ευμολπιδών 45

Σταθμός Θέατρο

Βίκτωρος Ουγκώ 55

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Dramodé": Που συναντά η ελληνική μόδα τον πολιτισμό

Η Ελληνική Ένωση Σχεδιαστών Μόδας διοργανώνει ένα μοναδικό φεστιβάλ με παραστάσεις, συζητήσεις και ανατρεπτικά fashion shows.

Σεμινάριο Αρχαίου Δράματος με την Άννα Βαγενά: Εκάβη και η δύναμη της εκδίκησης

Η Άννα Βαγενά συνεχίζει για τρίτη χρονιά τα σεμινάρια στο Μεταξουργείο, εστιάζοντας στο αρχαίο δράμα. Φέτος, μελετούμε την Εκάβη του Ευριπίδη, διερευνώντας την εκδίκηση ως ιερό χρέος και σύγχρονο μήνυμα.

Ο Τόλης Παπαδημητρίου ξαναχτυπά με την "Οικογένεια Τσεκμέ"

Πρώτες φωτογραφίες από τη νέα κωμωδία με την υπογραφή του ηθοποιού, συγγραφέα και σκηνοθέτη, που επιστρέφει δριμύτερος μετά την πολύχρονη επιτυχία της "Μαύρης σαμπούκας" στο θέατρο Πόλη.

Φεστιβάλ Φιλίππων: Έρχεται στο Λιμάνι του Πειραιά και το Παρασκήνιο της Λυρικής

Το Φεστιβάλ Φιλίππων ταξιδεύει στην Εθνική Λυρική Σκηνή και… στη θάλασσα, με τέσσερις πρωτότυπες παραστάσεις, μεταξύ των οποίων μία εν πλω, στη διαδρομή Πειραιάς–Αίγινα.

Θέατρο Επί Κολωνώ: Ραντεβού για μεγάλους αλλά και μικρούς τη νέα σεζόν 2025-26

"Linda" της Ελένης Σκότη, ο Αντώνης Καφετζόπουλος με δική του παράσταση, εγκαινιάζεται Παιδική Σκηνή, το Off Off Athens επιστρέφει και όλα όσα θα δούμε στο στέκι της ομάδας Νάμα.

"Άνθρωπος χωρίς όνομα": 2η χρονιά στο θέατρο Αποθήκη με προσφορά εισιτηρίων

Μετά την περσινή επιτυχία, ο "Άνθρωπος χωρίς όνομα" επιστρέφει στο Θέατρο Αποθήκη με ανανεωμένο καστ. Απολαύστε την ιστορία του Σαμπέρ με έκπτωση στα εισιτήρια έως 22 Σεπτεμβρίου.