Ναπολεοντία

3

Με χάρη και κομψότητα ανάλογη του έργου ανεβαίνει η ψευδοϊστορική κωμωδία του Ανδρέα Στάικου, που σχολιάζει ανάλαφρα αλλά εύστοχα τα θέματα της ξενομανίας και της αναζήτησης ταυτότητας που ταλανίζουν τους Έλληνες επί δύο αιώνες.

Ναπολεοντία

Στο Ναύπλιο του 1833, η πόλη ετοιμάζεται να υποδεχτεί τον πρώτο βασιλιά της Ελλάδας, χορεύοντας προς τιμήν του βαλς. Ειδικοί Βαυαροί χοροδιδάσκαλοι έχουν επιστρατευτεί, μεταχειριζόμενοι ακόμη και τη βία διά ροπάλου, ώστε να εξευρωπαΐσουν τα ήθη των Ελλήνων και να αισθανθεί ο Όθωνας σαν στο σπίτι του. Στο σπίτι του γιατρού Γιαννόπουλου, ο ζήλος είναι ακόμη μεγαλύτερος, αφού η κόρη της οικογένειας, η Ναπολεοντία, έχει υποκύψει στο φλερτ δι’ αλληλογραφίας του χοροδιδασκάλου τον οποίο περιμένει πώς και πώς, ενώ σύσσωμη η οικογένεια αλλά και η υπηρέτριά τους έχουν για τα καλά παραδοθεί στα θέλγητρα του βαλς, των ευρωπαϊκών ενδυμάτων και της σαμπάνιας. Ο κηπουρός τους, ωστόσο, πρώην αγωνιστής του ’21, που επιμένει να κυκλοφορεί με τη φουστανέλα και να προκαλεί τα εξευρωπαϊσμένα αντανακλαστικά τους με τη λαϊκή ντοπιολαλιά του, αποτελεί τη μοναδική ενοχλητική εκτροπή από τον νέο τρόπο ζωής, που κάπως πρέπει να διευθετηθεί, ακόμη κι αν χρειαστεί να δημιουργηθεί ένας «άλλος» άνθρωπος.

Σε αυτό το πλαίσιο εκτυλίσσεται η δράση της «Ναπολεοντίας». Ο Ανδρέας Στάικος ξεκινάει από ένα καταγεγραμμένο (;) περιστατικό και δημιουργεί ένα αληθινό κομψοτέχνημα, όπου η καθαρεύουσα και η λαϊκή γλώσσα μπερδεύονται σε ένα ωραίο παιχνίδι ύφους και η λεπτή ειρωνεία και το χιούμορ επικρατούν. Η υπόθεση φιλτράρεται και υπό το πρίσμα της ερωτικής φάρσας, αναβαθμισμένης χάρη στο συγγραφικό ύφος, ενώ οι ιδέες της ξενομανίας, του αρχοντοχωριατισμού και εντέλει της αναζήτησης (εθνικής) ταυτότητας μετουσιώνονται σε μια δραματουργική κατασκευή ανάλαφρη και ευφρόσυνη σαν τις φυσαλίδες της σαμπάνιας που καταναλώνουν οι ήρωες, από την οποία δεν λείπουν, όμως, οι σκοτεινές αποχρώσεις. Διότι μπορεί στην περίπτωση της «Ναπολεοντίας» η πλάστιγγα Ανατολής και Δύσης να γέρνει τελικά υπέρ της πρώτης όταν οι γυναίκες της οικογένειας δίνουν ένα γερό μάθημα στον μπαγαπόντη χοροδιδάσκαλο, όμως μια χώρα που στηρίζεται συνεχώς σε ξένα πόδια δεν μπορεί να έχει ευοίωνο μέλλον.

Ναπολεοντία - εικόνα 1

Με την ίδια χάρη και το ανάλογο κέφι η Κερασία Σαμαρά σκηνοθετεί την παράσταση, στην οποία επίσης ερμηνεύει το ρόλο της μητέρας. Οι υποκριτικές, ελαφρώς στιλιζαρισμένες ερμηνείες υποδεικνύουν τα ήθη των προσώπων: παιχνιδιάρες και γοητευτικές παρουσιάζονται η Ναπολεοντία της Ιζαμπέλλας Φούλοπ και η Μαρούλα της Βίκυς Μαραγκάκη, μεγαλοπιασμένη και υπερφίαλη η Πολυτίμη της Σαμαρά, άκαμπτος και στακάτος ο πατέρας του Μιχάλη Μαρκάτη, ενώ στους αντίποδες βρίσκεται ο χειμαρρώδης, λαϊκός και «άξεστος» αγωνιστής Χαλδούπης του Χάρη Γρηγορόπουλου.

Τα κοστούμια της Τώνιας Αυδελοπούλου περιγράφουν εύγλωττα τις πολιτισμικές διαφορές Ελλάδας και Ευρώπης του 19ου αι. και τα σκηνικά της δημιουργούν τους χώρους δράσης συνυπάρχοντας πολύ ωραία με τον κήπο όπου παίζεται η παράσταση. Τα τραγούδια, σε μουσική του Τάκη Μπαρμπέρη και χορογραφίες της Αγγελικής Στελλάτου, προσθέτουν στο κομψό αποτέλεσμα και συμπληρώνουν με τους στίχους τους (Κερασία Σαμαρά) το συγγραφικό σχόλιο.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ - ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ ΤΕΧΝΗΣ Σπάρτης 14, Πλ. Αμερικής, 2121007079. Διάρκεια: 80΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ναπολεοντία

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 80 '

Ένα σχόλιο για την αμφιταλαντευόμενη -ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση- ιδιοσυγκρασία του Έλληνα με φόντο τις απαρχές του ελληνικού κράτους.

Αλεξάνδρεια - Πολυχώρος Τέχνης

Σπάρτης 14, Πλ. Αμερικής

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.