Ο γλάρος

3

Η παράσταση επιχειρεί να προσεγγίσει δημιουργικά το κατεξοχήν τσεχοφικό έργο, που μιλάει για την ίδια την τέχνη του θεάτρου και, κυρίως, να προτείνει έναν τρόπο ανάγνωσής του, καταλήγοντας σε ενδιαφέροντα αλλά άνισα αποτελέσματα.

Ο γλάρος

Δεν είναι τυχαίο πως ο «Γλάρος» αποτελεί συχνή επιλογή, όταν επιθυμία της παράστασης είναι να μιλήσει για τη φύση της θεατρικής τέχνης. Καθώς φέρνει σε πρώτο πλάνο κι εστιάζει στο δίπολο ζωή - τέχνη, αποδεικνύεται ιδανικό «πεδίο βολής» για τους καλλιτέχνες· γι’ αυτό και οι μεταδραματικές αναγνώσεις του αφθονούν. Αυτήν την οδό ακολουθεί η παράσταση του Γιάννη Παρασκευόπουλου, που δίνει το στίγμα της ήδη από την έναρξη, όταν οι έντεκα ηθοποιοί, μετωπικά τοποθετημένοι προς τους θεατές, ξεκινούν να μιλούν για τον «Γλάρο» και τον Τσέχοφ, αντί να παίζουν τον «Γλάρο» του Τσέχοφ. Όλα φωνάζουν «εδώ είναι θέατρο»: αφήγηση στη θέση της δράσης, εκφώνηση σκηνικών οδηγιών, παρουσία νέων ηθοποιών σχεδόν σε όλους τους ρόλους, καθώς δεν υπάρχει επιθυμία ηλικιακής ταύτισης, σημερινά ρούχα ή ρούχα πρόβας για τους περισσότερους κ.ο.κ.

Μία από τις πληροφορίες που ακούει ο θεατής είναι ότι ο «Γλάρος» ξεκινάει forte και καταλήγει pianissimo. Η σκηνοθετική οδός που ακολούθησε ο Γιάννης Παρασκευόπουλος όμως λειτουργεί αντίστροφα. Η μεταδραματική συνθήκη επιφέρει κάποια αδράνεια και σε στιγμές δείχνει να αποτελεί κενό εύρημα, ενώ, αντιθέτως, τα πράγματα αποκτούν περισσότερη ουσία κι ενδιαφέρον όταν αυτή δίνει τη θέση της στη σκηνική δράση. Τότε η σκηνοθετική ματιά αποδεικνύει τη δυναμική της. Ο θεατής βλέπει τους ηθοποιούς να ενσωματώνουν στις λιτές ερμηνείες τους την εσωτερική φλόγα που καίει τους τσεχοφικούς ήρωες, ενώ ενώπιόν του εκτυλίσσεται μια γόνιμη διαδικασία αναζήτησης του έργου· μια «μπρεχτική» οπτική διατρέχει την παράσταση.

Ο γλάρος - εικόνα 1

Βλέπει, επίσης, τον τρόπο με τον οποίο τα δύο βασικά θέματα του «Γλάρου», η τέχνη και ο έρωτας, γίνονται θέματα ενός θεάτρου σημερινού, «απλού», που δείχνει να προκύπτει αυτονόητα. Η παράσταση ακολουθεί τις διαδρομές των ματαιωμένων ηρώων παραδίδοντας κάποιες αξιοσημείωτες σκηνές, όπως η χρήση της νοηματικής όταν «τα λόγια είναι φτωχά» (όταν δηλαδή ο Τρέπλιεφ βλέπει τη Νίνα στην αγκαλιά του Τριγκόριν), οι διασκευές των τραγουδιών της Έιμι Γουάινχαουζ είναι καίριες, το φινάλε ουσιαστικά συγκινητικό, ενώ γίνεται και ωραία χρήση ολόκληρου του θεάτρου (τα λειτουργικά, λιτότατα σκηνικά είναι του Ρίτσαρντ Άντονι).

Οι νέοι, ως επί το πλείστον άγνωστοι ηθοποιοί ακολουθούν την οδηγία για «απλότητα» και κάποιοι εντυπωσιάζουν: ο Γκαλ Α. Ρομπίσα είναι αποκαλυπτικός στον ρόλο του Τρέπλιεφ, η Έφη Γούση και η Χρυσή Μπαχτσεβάνη προσεγγίζουν ουσιαστικά τη Μάσα και τη Νίνα αντίστοιχα, ενώ η έμπειρη Γιώτα Φέστα εντάσσεται στη νεανική ομάδα με άνεση (αν κι εδώ σκηνοθέτης και ηθοποιός δεν ξεφεύγουν από ένα πλαίσιο ανάγνωσης που εξαντλείται στη ματαιοδοξία και τη φιλαυτία της Αρκάντινα). Η ερμηνευτική ανισότητα όμως κοστίζει στο συνολικό αποτέλεσμα κι εμποδίζει την παράσταση να φτάσει στο επίπεδο που θα μπορούσε, έστω κι αν γίνεται προσπάθεια να αντισταθμιστεί από τη συνολική εικόνα της ως μιας καλλιτεχνικής δια­δικασίας σε εξέλιξη.

ΤΕΧΝΗΣ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ» Φρυνίχου 14, Πλάκα, 2103222464. Διάρκεια: 130΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο γλάρος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 130 '

Ο σκηνοθέτης διαβάζει για τρίτη φορά το κλασικό έργο που μιλά για τα μεγάλα θέματα της ζωής, τη ματαίωση των ονείρων και το αέναο κυνήγι της ευτυχίας, με στόχο να αποκαλύψει τις πιο κρυφές πτυχές του.

Τέχνης «Κάρολος Κουν»

Φρυνίχου 14, Πλάκα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.