Νεφέλες

3

Η σκηνοθεσία της παράστασης από έναν εκπρόσωπο της μάχιμης νεότερης γενιάς, με σημαντικές παραστάσεις στο ενεργητικό του, που πως έχουμε μπει σε μια νέα φάση αριστοφανικών ανεβασμάτων.

Νεφέλες

Η παρουσία όλης κι όλης μιας αριστοφανικής κωμωδίας φέτος το καλοκαίρι γεννάει το ερώτημα αν έχει επέλθει οριστική κόπωση με τα έργα του Αριστοφάνη ή αν διανύουμε απλώς ένα μεταβατικό στάδιο, που θα μας οδηγήσει σε μια νέα εποχή. Πάντως, η παρουσία του Δημήτρη Καραντζά στο σκηνοθετικό πηδάλιο αυτής της μοναδικής παράστασης δεν είναι χωρίς σημασία. Εκπροσωπώντας τη νεότερη γενιά σκηνοθετών, με σημαντικές παραστάσεις στο ενεργητικό του, αλλά χωρίς να έχει ξανασκηνοθετήσει αριστοφανική κωμωδία –και χωρίς να καταπιάνεται γενικά με το κωμικό είδος–, μάλλον επιβεβαιώνει πως αφήνουμε σταδιακά πίσω μας την επί χρόνια δοκιμασμένη χρήση του σατιρικού ποιητή ως οχήματος για επιθεωρησιακές αναγνώσεις (με έντονο το στοιχείο της επικαιρότητας) ή για την ανάδειξη –μέχρι εξαντλήσεως– του βωμολοχικού συγγραφικού ιδιώματος.

Μάλιστα, με τις «Νεφέλες» του ο Δημήτρης Καραντζάς φρόντισε να μας δείξει πολύ καθαρά τι δεν ήθελε να κάνει. Στην απολαυστική Παράβαση που έστησε –η καλύτερη στιγμή της παράστασης, με τον Χρήστο Λούλη να ερμηνεύει απολαυστικά τον ποιητή– περιέπαιξε και διακωμώδησε τα αριστοφανικά κλισέ που ταλάνισαν την ελληνική σκηνή επί δεκαετίες (φαλλοί, επικαιροποιήσεις, αγοραίο χιούμορ κ.λπ.). Το ευτύχημα είναι ότι η σάτιρα του Καραντζά δεν εκφράστηκε αφ’ υψηλού, αντιθέτως άφησε να διαφανεί μια γνήσια αγάπη για ένα είδος θεάτρου που ταλαιπωρήθηκε τόσο από τη φτήνια όσο και από διάφορες «κουλτουριάρικες» εμμονές.

Νεφέλες - εικόνα 1

Το συγκεκριμένο έργο ταίριαξε στο προφίλ ενός σκηνοθέτη που δεν είχε δείξει μέχρι τώρα ιδιαίτερη αγάπη στο κωμικό είδος. Οι «Νεφέλες» βάζουν στο στόχαστρο τη ρητορική, τη σοφιστεία και την επιστήμη, για να τις καυτηριάσουν και να τις αποκαθηλώσουν στα μάτια του θεατή, κι έτσι βοήθησαν τον Καραντζά να υπηρετήσει και τη χοντροκομμένη κωμωδία, και τις εσωτερικότερες νότες, όπως και να αποδώσει τον Σωκράτη όχι μόνο σύμφωνα με τη διακωμώδηση που του επιφυλάσσει ο συγγραφέας αλλά και προσδίδοντάς του μια μελαγχολική, ποιητική πλευρά που δημιουργούσε συγκίνηση (τον Σωκράτη ερμήνευσε ωραία ο Νίκος Καραθάνος).

Νεφέλες - εικόνα 2

Από την άλλη, ο σκηνοθέτης δεν έπεισε πως είχε αποφασίσει απολύτως τι «θέλει να μας πει». Αρκέστηκε να μεταφέρει το έργο με μερικές ωραίες ιδέες κι έναν πολύ καλό θίασο, εστιάζοντας στην αισθητική σύγκρουση μεταξύ του χωριάτη, άξεστου Στρεψιάδη (πολύ καλός ο Γιώργος Γάλλος) και της γελοιοποιημένης διανόησης που εκπροσωπεί ο Σωκράτης και οι συν αυτώ. Το «αλλοπαρμένο» σύμπαν που έστησε (χαρακτηριστικά τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη), δηλαδή ο Χορός των Νεφελών, οι μαθητές του Σωκράτη, ο Δίκαιος και ο Άδικος Λόγος είχαν αποφασιστική συμμετοχή και κάποιες πολύ καλές ερμηνείες (Έμιλυ Κολιανδρή, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Θεοδώρα Τζήμου), όμως το τελικό αποτέλεσμα έμεινε κάπως μετέωρο από την απουσία πιο καίριας στόχευσης. Το σκηνικό της Κλειώς Μπομπότη και η κίνηση του Τάσου Καραχάλιου λειτούργησαν προς όφελος της σκηνοθεσίας, όμως περιμέναμε από τη μουσική (Ανρί Κεργκομάρ) ενεργητικότερο ρόλο.

Η παράσταση συνεχίζει την πορεία της στα ανοιχτά θέατρα: Παπάγου 5/9, Ηρώδειο 6/9, Θέατρο Πέτρας 7/9, Ηλιούπολη 8/9, Θέατρο Βράχων 10/9. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Νεφέλες

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Το μείζον ζήτημα του δίκαιου και του άδικου λόγου καθώς και η διαλεκτική σχέση ανάμεσα στη συντήρηση και στο νεωτερισμό είναι τα στοιχεία της αριστοφανικής κωμωδίας που φιλοδοξεί να αναδείξει η ανάγνωση του Δ. Καραντζά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.