Οι δούλες

3

Στην παράσταση του Γκραουζίνις, μέσα από την αντρική διανομή, αποκαθίσταται ένα κομμάτι του «λάθους» που θέλει τη συζήτηση για το έργο να στρέφεται στο αν αποτελεί κυρίως ταξικό σχόλιο ή ένα παιχνίδι ρόλων.

Οι δούλες

Στην παράσταση του Γκραουζίνις, μέσα από την αντρική διανομή, αποκαθίσταται ένα κομμάτι του «λάθους» που θέλει τη συζήτηση για το έργο να στρέφεται στο αν αποτελεί κυρίως ταξικό σχόλιο ή ένα παιχνίδι ρόλων.

Οι δούλες - εικόνα 1

Η θρησκευτική ευλάβεια με την οποία οι δύο αδερφές επιδίδονται σε αυτό το παιχνίδι ρόλων, το οποίο ευελπιστούν να καταλήξει στην δολοφονία της Κυρίας τους, δεν υποκρύπτει απλώς –ούτε μόνο– ένα σχόλιο για τη «μοίρα» των υπηρετριών παγκοσμίως και διαχρονικά. Αυτό είναι ήδη γνωστό.

Έμπρακτα όμως, στη σκηνή –τουλάχιστον κατά την προσωπική μου εμπειρία–, οι παραστάσεις επικεντρώνονται κυρίως στο να καταδείξουν τον υποτακτικό ρόλο των δυο τους απέναντι στη ματαιόδοξη παρουσία της Κυρίας τους και να αποδώσουν το παιχνίδι τους ως μέρος μιας διαδικασίας που χρησιμοποιούν για να εκτονώνονται. Όχι, βέβαια, ότι και το έργο δεν βάζει εμπόδια έτσι πολυδιάστατο και χειμαρρώδες που είναι.

Οι δούλες - εικόνα 2

Με αυτήν την παράσταση αντιλαμβανόμαστε καταρχήν γιατί ήταν επιθυμία του ίδιου του Ζενέ να παίζεται το έργο του από άντρες. Μάλιστα, είχε δηλώσει σχετικά: «Ήλπιζα να πετύχω και την κατάργηση των χαρακτήρων και να τους αντικαταστήσω με σύμβολα όσο το δυνατόν πιο απομακρυσμένα από αυτό που αντιπροσωπεύουν, εξακολουθώντας όμως να είναι προσκολλημένα σε αυτό».

Στη συγκεκριμένη περίπτωση η παρουσία ενός δυνατού ερμηνευτικού διδύμου ως δουλών, του Αργύρη Ξάφη (Κλερ) και του Δημήτρη Ήμελλου (Σολάνζ), φέρει μια πολυπόθητη αποστασιοποίηση. Αφενός η πρώτη σκηνή είναι στημένη έτσι ώστε να δείχνουν ότι παίζουν «θέατρο», υποδύονται ρόλους και είναι αληθινά απολαυστικοί φέρνοντας ένα γκροτέσκο χιούμορ πάνω στη σκηνή. Αυτό το παιχνίδι θεάτρου, χωρίς καθόλου να γελοιοποιεί τα πρόσωπα, βγάζει το έργο από ενδεχόμενες περιοριστικές διαστάσεις και το ανοίγει σε αναγνώσεις.

Οι δούλες - εικόνα 3

Όταν πια στην τρίτη σκηνή επαναλαμβάνουν το παιχνίδι τους, που αυτήν τη φορά παίρνει τραγικές δια­στάσεις, η μεταστροφή τους είναι εμφανής και αφήνει να διαφανεί ο δικός τους χαρακτήρας. Τώρα μιλούν επί προσωπικού, ως αδερφή προς αδερφή, παρά τους υιοθετημένους ρόλους τους, και το παιχνίδι γίνεται ακόμη αγριότερο, αφού διακυβεύεται η δική τους σχέση. Εδώ, μάλιστα, η σκηνή οφείλει πολλά στη μεστή ερμηνεία του Δημήτρη Ήμελλου, όμως και πάλι η σκηνοθεσία αφήνει στη σκιά ένα βασικό συστατικό που κινεί το έργο, την καταβύθιση δηλαδή στον χαρακτήρα των δύο αδερφών και την αναλυτικότερη επεξεργασία της μεταξύ τους σχέσης.

Η σκηνή μεταξύ των δύο και της Κυρίας, την οποία υποδύεται απολαυστικά ο Κώστας Μπερικόπουλος, χαρίζει στο θέαμα κωμική πνοή, δεν αποφεύγει όμως τον πειρασμό να διαβάσει τον ρόλο κατά τον αναμενόμενο τρόπο. Το σκηνικό περιβάλλον που έχει δημιουργήσει ο Κένι ΜακΛέλαν αναπαριστά την κρεβατοκάμαρα της Κυρίας, με όλα τα έπιπλα γεμάτα λουλούδια, και μεταδίδει μια θρησκευτική αίσθηση επιταφίου, γεγονός που προσθέτει στην παράσταση μια διάσταση την οποία αποσιώπησε η σκηνοθεσία.

ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΟΣΜΟΥ Αντισθένους 7 & Θαρύπου, Νέος Κόσμος, 2109212900. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Οι δούλες

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Δύο αδερφές ζουν εγκλωβισμένες σε μια πραγματικότητα που τις συνθλίβει και παίζουν ένα παιχνίδι εξουσίας και υποταγής που αποκτά επικίνδυνες διαστάσεις.

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.