Τα φώτα της πόλης

4,5

Η εμβληματική ταινία του βωβού κινηματογράφου μετατρέπεται σε μιούζικαλ και ανεβαίνει σε μια υποδειγματική παραγωγή εξαιρετικής ομορφιάς και σκηνικής μαγείας.

Τα φώτα της πόλης © Karol Jarek

Ο Τσάρλι Τσάπλιν έδειξε πείσμα γυρίζοντας το 1931 τα "Φώτα της πόλης", καθώς επέμεινε στο ιδίωμα του βωβού κινηματογράφου, ενώ ο ομιλών είχε ήδη αρχίσει να κερδίζει έδαφος. Πείσμα, ρομαντισμός και τόλμη γέννησαν την ταινία που θεωρείται μία από τις ωραιότερες όλων των εποχών – και μόνο σε μια ανάλογη συνθήκη μπορεί να αποδοθεί το κατόρθωμα που συντελείται στο Εθνικό, καθώς η παράσταση αποδεικνύεται μια μοναδική παρουσία μέσα στο πολύβουο σύγχρονο θεατρικό τοπίο. Η παράσταση που συνυπογράφουν η Αμάλια Μπένετ (σκηνοθεσία, χορογραφία, διασκευή), ο Νικίτα Μιλιβόγεβιτς (διασκευή), ο Θοδωρής Οικονόμου (διασκευή, μουσική) και ο Σταύρος Σταύρου (στίχοι) αποτελεί ένα βωβό μιούζικαλ, που δείχνει να εντάσσεται στην τάση της εποχής για δημιουργία παραστάσεων με μουσικό χαρακτήρα, όμως τελικά την ξεπερνάει.

Τα φώτα της πόλης
© Karol Jarek

Τα "Φώτα της πόλης" προτείνουν μια τελείως διαφορετική εμπειρία θέασης και πρόσληψης απ’ ό,τι οι μουσικές παραστάσεις που δυναμιτίζουν τις αισθήσεις· μας καλούν να αποκοπούμε για λίγο από την ένταση και την ηλεκτρισμένη ενέργεια και να βυθιστούμε σε ένα σύμπαν με διαφορετικούς κώδικες, τρυφερό, νοσταλγικό, παρηγορητικό. Η είσοδος μέσα του μπορεί να μην έρθει αμέσως, χρειάζεται να καμφθούν κάποιες αντιστάσεις ίσως, όμως το αποτέλεσμα είναι λυτρωτικό.

Τα φώτα της πόλης
© Karol Jarek

Η διασκευή ακολουθεί μάλλον κατά γράμμα το σενάριο, δηλαδή τις περιπέτειες του περιπλανώμενου αλητάκου στους δρόμους της πόλης, όπου ερωτεύεται ένα Τυφλό κορίτσι, συνδέεται με έναν Εκατομμυριούχο, αφού τον αποτρέψει από την αυτοκτονία, μπλέκει σε καβγάδες και σε κυνηγητά με την αστυνομία, ενώ στην παράσταση η δράση τοποθετείται στη συνθήκη των γυρισμάτων της ταινίας, σ’ έναν διπλό φόρο τιμής στο δημιουργό της. Η ιδιότητα της Μπένετ ως χορογράφου βοήθησε το συντονισμό των ακατάπαυστων ατομικών και ομαδικών δράσεων, χωρίς να σημαίνει ότι είχε εύκολη δουλειά να κάνει. Ένας πολυπρόσωπος θίασος σαρώνει τη σκηνή, έχοντας υιοθετήσει πλήρως τους κώδικες του βωβού κινηματογράφου, ηθοποιοί όλο ταλέντο παίζουν με το σώμα και τις εκφράσεις τους, αλληλεπιδρούν με τη μουσική, συντονίζονται σε μια αόρατη χορογραφία, μελετημένη με ακρίβεια στη λεπτομέρεια όπου τίποτα δεν είναι περιττό, διαμορφώνουν επί σκηνής ένα ζωντανό καρουζέλ συναισθημάτων και συγκινήσεων.

Τα φώτα της πόλης
© Karol Jarek

Λόγια δεν ακούγονται, παρά μόνο στα τραγούδια, που μεταφέρουν ως εσωτερικοί μονόλογοι τις σκέψεις και τα συναισθήματα των ηρώων, σε ένα θέαμα απόλυτης εκφραστικότητας που μιλάει με τη μαγική γλώσσα του θεάτρου. Η παραγωγή, αντάξια ενός εθνικού θεάτρου, ανασυστήνει με καλαισθησία τη μεσοπολεμική εποχή και την αισθητική των ασπρόμαυρων ταινιών (σκηνικά: Τίνα Τζόκα, κοστούμια: Άγγελος Μέντης, φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα), ενώ η μουσική του Θοδωρή Οικονόμου παίρνει τη θέση των λέξεων που απουσιάζουν, αποτυπώνοντας πολύ επιδραστικότερα το νόημά τους. Οι ηθοποιοί, δεμένοι σε μια ομάδα, αξίζουν πολλά συγχαρητήρια: Προκόπης Αγαθοκλέους (Τσάρλι), Αλεξάνδρα Αϊδίνη (Τυφλό κορίτσι), Έκτορας Λυγίζος (Εκατομμυριούχος), Κώστας Μπερικόπουλος (Μπάτλερ), Υβόννη Μαλτέζου (Γιαγιά) και όλοι οι υπόλοιποι, όπως και οι μουσικοί της ορχήστρας.

Περισσότερες πληροφορίες

Τα φώτα της πόλης

  • Μιούζικαλ
  • Διάρκεια: 120 '

Η κορυφαία ταινία του Τσάρλι Τσάπλιν και μία από τις καλύτερες όλων των εποχών γίνεται ένα μεγάλο μουσικό θέαμα για όλη την οικογένεια με πρωταγωνιστή τον Σαρλό και φόντο τον Μεσοπόλεμο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Ανδρέας Πασπάτης είναι "Σόλο" στην τοποθεσία Άβατον

Αφού μας εξήγησε πώς είναι να μένεις μόνος στο "Διαβάστηκε", ο τίτλος "Σόλο" ήταν ουσιαστικά αναμενόμενος για νέα του παράσταση.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/02/2023

Δύο θιασαρχίνες σε νέες παραστάσεις

Η Μαίρη Ραζή στο θέατρο Πρόβα και η Μαίρη Ιγγλέση στο θέατρο "Ελεύθερη έκφραση"

Ρεπορτάζ: Γόνιμο ή άγονο το περιβάλλον που διαμορφώνεται γύρω από το Προεδρικό Διάταγμα 85 για τους απόφοιτους δραματικών σπουδών;

Την ώρα που οι κινητοποιήσεις των καλλιτεχνών είναι σε εξέλιξη, η κυβέρνηση κάνει τους δικούς της χειρισμούς για να λύσει ή να εξομαλύνει την κατάσταση γύρω από το Προεδρικό Διατάγμα 85/2022, το οποίο αναγνωρίζει στους αποφοίτους δραματικών σχολών προσόντα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι εύκολο να υπάρξει λύση και μάλιστα οριστική;

"Ποιος κρατάει το φανάρι": Πρωτότυπη θεατρική ξενάγηση στο Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου

Ανακαλύπτουμε ένα σπάνιο βιομηχανικό μνημείο και την ιστορία του με διαδραστικό και διασκεδαστικό τρόπο.

"Axis Mundi - Το τελευταίο δέντρο": Το πρώτο οικολογικό μήνυμα στην ιστορία της ανθρωπότητας

Μία περφόρμανς για τις ολέθριες συνέπειες της ανθρώπινης αλαζονείας και της από-ιεροποίησης της φύσης.

O Γιάννης Χουβαρδάς λύνει την "Παρεξήγηση"

Την "Παρεξήγηση" σκηνοθετεί ο Γιάννης Χουβαρδάς στη σκηνή του Θεάτρου Τέχνης και, υπό τους ήχους της μουσικής που ερμηνεύει ζωντανά επί σκηνής ο Blaine L. Reininger, δίνει στην απίθανη ιστορία του Αλμπέρ Καμί μια μυστηριώδη, σχεδόν μεταφυσική χροιά. Η Μαριάννα Κάλμπαρη μετέφρασε το έργο και πρωταγωνιστεί πλαισιωμένη από ένα πολλά υποσχόμενο καστ.

"O Υπέροχος Γκάτσμπι" συνεχίζεται μέχρι τον Μάρτιο

Η θεατρική διασκευή του μυθιστορήματος-σταθμού για την αμερικανική λογοτεχνία παίρνει παράταση στη σκηνή του Αγγέλων Βήμα.