Φαρενάιτ 451

3

Παρά το φλέγον κείμενο, τον εκλεκτό θίασο και την εγγυημένη σκηνοθετική παρουσία, κάτι εμποδίζει την παράσταση να απογειωθεί και να επιβληθεί ως εξέχον γεγονός της φετινής σεζόν.

Φαρενάιτ 451

Παρά το φλέγον κείμενο, τον εκλεκτό θίασο και την εγγυημένη σκηνοθετική παρουσία, κάτι εμποδίζει την παράσταση να απογειωθεί και να επιβληθεί ως εξέχον γεγονός της φετινής σεζόν.

Εργα όπως αυτό δεν θα έπρεπε να εξαντλούνται σε «καλές» παρουσιάσεις. Είναι τέτοια η δύναμη της ιδέας που συνέλαβε ο Μπράντμπερι (το 1953 ως μυθιστόρημα και αργότερα ως θεατρικό) που η παράστασή του επί σκηνής, ειδικά στις μέρες μας, θα έπρεπε να μας συνταράξει συθέμελα. Ο συγγραφέας έγραψε για ένα δυστοπικό μέλλον, όπου οι άνθρωποι ζουν μέσα σε «τηλετοίχους» που προβάλλουν, ακατάπαυστα, ανούσια τηλεπαιχνίδια και εκπομπές-υβρίδια σαπουνόπερας και reality show. Οι ειδήσεις είναι σύντομες και καταιγιστικές, ώστε ο άνθρωπος να μην έχει χρόνο να τις επεξεργαστεί. Για να διασφαλιστεί ο απόλυτος πνευματικός ευνουχισμός των πολιτών, έχει υιοθετηθεί το μέτρο της καύσης των βιβλίων. Ειδικοί υπάλληλοι-πυροδότες αναλαμβάνουν την καταστροφή κάθε τυπωμένου φύλλου, η ανάγνωση, εννοείται, απαγορεύεται και οι παραβάτες τιμωρούνται παραδειγματικά.

Φαρενάιτ 451 - εικόνα 1

Το έργο χτίζει τη δράση του γύρω από την ιστορία του Γκάι Μόνταγκ, ενός πυροδότη που υπηρετεί πιστά το καθήκον του, μέχρι τη στιγμή που γνωρίζει τυχαία ένα κορίτσι από την «άλλη όχθη». Θα τον μυήσει στον κόσμο της γνώσης και θα του συστήσει μια μικρή κοινωνία ανθρώπων που ζουν στην παρανομία και έχουν αναλάβει να περισώσουν προφορικά την παγκόσμια λογοτεχνική κληρονομιά.

Στην παράσταση που σκηνοθέτησε ο Θωμάς Μοσχόπουλος γίνεται η προσπάθεια, με καθοριστική τη συνεργασία της σκηνογραφίας (Ευαγγελία Θεριανού) και των σκηνικών εφέ, να αποδοθεί στη σκηνή το «φουτουριστικό», τεχνολογικό περιβάλλον στο οποίο διαδραματίζεται η ιστορία· η αλήθεια, όμως, είναι ότι σε αυτόν τον τομέα η παράσταση δείχνει «λίγη», καθώς η πραγματικότητα έχει ξεπεράσει μάλλον την επιστημονική φαντασία, και αυτό στοιχίζει σε ένα έργο που φιλοδοξεί να χτίσει τη δυναμική του και μέσα από την επίδραση της σκηνικής ατμόσφαιρας.

Από εκεί και πέρα, η παράσταση σωστά εστιάζει στο έμψυχο δυναμικό για να οριοθετήσει τους κόσμους του έργου. Μια εκπληκτική Άννα Μάσχα στο ρόλο του Αρχηγού δίνει «μάθημα» ερμηνευτικού ελέγχου, καθώς επιδίδεται στον μακροσκελή μονόλογο για τη συρρίκνωση της σκέψης, ενώ αφήνει να διαφανεί και η στοχαστικότητα ενός ανθρώπου που υπήρξε κάποτε φανατικός βιβλιόφιλος. Η Ευδοκία Ρουμελιώτη είναι απολαυστική ως αφελής, μηχανική «bimbo» σύζυγος του Γκάι, τον οποίο υποδύεται ικανοποιητικά ο Αλέξανδρος Λογοθέτης, ενώ οι παράνομοι πολίτες που ευελπιστούν να σπείρουν το σπόρο μιας μελλοντικής αναγέννησης δίνουν στην παράσταση στιγμές ποίησης (Ξένια Καλογεροπούλου, Χάρης Τσιτσάκης, όχι όμως, στον ίδιο βαθμό, η Κίττυ Παϊτατζόγλου που προσεγγίζει τον ρόλο του κοριτσιού με μια ακατανόητη ταχυλογία).

Φαρενάιτ 451 - εικόνα 2

Συνολικά, παρά τις αρετές της, η παράσταση δείχνει τελικά να πάσχει, κυρίως σε επίπεδο ρυθμού: τα δρώμενα δεν παίρνουν τον χρόνο τους, η σκηνή κατακλύζεται από λόγια, βομβαρδιζόμαστε με πληροφορίες που ακούγονται ίσως και με μια διδακτική χροιά. Χάνεται έτσι η ευκαιρία να επιδράσει βαθύτερα μέσα μας μια παράσταση σημαντικού ιδεολογικού βάρους…

ΠΟΡΤΑ Λεωφ. Μεσογείων 59, Αμπελόκηποι, 2107711333. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Φαρενάιτ 451

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 120 '

Σε ένα ολοκληρωτικό καθεστώς όπου τα βιβλία καταστρέφονται, ο πρώην πυροδότης πρωταγωνιστής μεταστρέφεται όταν έρχεται σε επαφή με το μυστικό κόσμο των αντιφρονούντων.

Πόρτα

Λεωφ. Μεσογείων 59, Αμπελόκηποι

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπεντ": Έρχεται το σπουδαίο έργο του Μάρτιν Σέρμαν στο θέατρο Χώρα

Το αριστούργημα του αμερικανού συγγραφέα που έχει ως θέμα τον απαγορευμένο έρωτα δύο ανδρών στη ναζιστική Γερμανία ανεβαίνει σε σκηνοθεσία του Πέτρου Ζούλια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/09/2022

Στην "Κόκκινη κλωστή" "συνεργάζονται" αντικείμενα κοινής χρήσης και μουσικές νότες

Η ιστορία της απόδρασης μιας γυναίκας από το αφιλόξενο Εδώ και Τώρα και ο πολυτάραχος βίος της ξετυλίγονται σαν όνειρο σε μια μοναδική περφόρμανς.

"Τι είδε ο μπατλερ" στο θέατρο Άλμα;

Μια ξέφρενη κωμωδία γεμάτη γέλιο και ανατροπές, που σατιρίζει με καυστικό τρόπο τα ήθη της σύγχρονης κοινωνίας.

Η εκφραστικότητα της γλώσσας της σιωπής στην παράσταση "Τα δεκανίκια ή πώς ξέμαθα να περπατώ" στο Olvio

Μια από τις πιο ιδιαίτερες, γοητευτικές και απολαυστικές παραστάσεις των τελευταίων ετών επανέρχεται τον Οκτώβριο στο Θέατρο Olvio.

"Κανονική δουλειά": O Στέλιος Ανατολίτης επιστρέφει με την τρίτη του σόλο παράσταση

Κείμενα για τη δουλειά, κουβέντα με τον κόσμο, ευτράπελα σε δημόσιες υπηρεσίες και μουσική κωμωδία.

"Κάποιος να με προσέχει": Για πρώτη φορά στη χώρα μας σε σκηνοθεσία της Αθανασίας Καραγιαννοπούλου

Με μια ισχυρή τριανδρία: Αντίνοος Αλμπάνης, Δημήτρης Μάριζας, Πήτερ Ραντλ, ανεβάζει για πρώτη φορά στη χώρα μας το "Κάποιος να με προσέχει" του Φράνκ Μακ Γκίνες η Αθανασία Καραγιαννοπούλου.

Η "Ζιζέλ" από την Οδησσό στη σκιά της Ακρόπολης

Το όνειρο κάθε χορεύτριας είναι να ερμηνεύσει τη "Ζιζέλ" του Αντόλφ Αντάμ. Το χορογραφικό αριστούργημα της ρομαντικής περιόδου, ζωντανεύει από το Μπαλέτο και την Ορχήστρα της Εθνικής Όπερας της Οδησσού στο Ηρώδειο, την πρώτη μέρα του Οκτωβρίου.