Φαρενάιτ 451

3

Παρά το φλέγον κείμενο, τον εκλεκτό θίασο και την εγγυημένη σκηνοθετική παρουσία, κάτι εμποδίζει την παράσταση να απογειωθεί και να επιβληθεί ως εξέχον γεγονός της φετινής σεζόν.

Φαρενάιτ 451

Παρά το φλέγον κείμενο, τον εκλεκτό θίασο και την εγγυημένη σκηνοθετική παρουσία, κάτι εμποδίζει την παράσταση να απογειωθεί και να επιβληθεί ως εξέχον γεγονός της φετινής σεζόν.

Εργα όπως αυτό δεν θα έπρεπε να εξαντλούνται σε «καλές» παρουσιάσεις. Είναι τέτοια η δύναμη της ιδέας που συνέλαβε ο Μπράντμπερι (το 1953 ως μυθιστόρημα και αργότερα ως θεατρικό) που η παράστασή του επί σκηνής, ειδικά στις μέρες μας, θα έπρεπε να μας συνταράξει συθέμελα. Ο συγγραφέας έγραψε για ένα δυστοπικό μέλλον, όπου οι άνθρωποι ζουν μέσα σε «τηλετοίχους» που προβάλλουν, ακατάπαυστα, ανούσια τηλεπαιχνίδια και εκπομπές-υβρίδια σαπουνόπερας και reality show. Οι ειδήσεις είναι σύντομες και καταιγιστικές, ώστε ο άνθρωπος να μην έχει χρόνο να τις επεξεργαστεί. Για να διασφαλιστεί ο απόλυτος πνευματικός ευνουχισμός των πολιτών, έχει υιοθετηθεί το μέτρο της καύσης των βιβλίων. Ειδικοί υπάλληλοι-πυροδότες αναλαμβάνουν την καταστροφή κάθε τυπωμένου φύλλου, η ανάγνωση, εννοείται, απαγορεύεται και οι παραβάτες τιμωρούνται παραδειγματικά.

Φαρενάιτ 451 - εικόνα 1

Το έργο χτίζει τη δράση του γύρω από την ιστορία του Γκάι Μόνταγκ, ενός πυροδότη που υπηρετεί πιστά το καθήκον του, μέχρι τη στιγμή που γνωρίζει τυχαία ένα κορίτσι από την «άλλη όχθη». Θα τον μυήσει στον κόσμο της γνώσης και θα του συστήσει μια μικρή κοινωνία ανθρώπων που ζουν στην παρανομία και έχουν αναλάβει να περισώσουν προφορικά την παγκόσμια λογοτεχνική κληρονομιά.

Στην παράσταση που σκηνοθέτησε ο Θωμάς Μοσχόπουλος γίνεται η προσπάθεια, με καθοριστική τη συνεργασία της σκηνογραφίας (Ευαγγελία Θεριανού) και των σκηνικών εφέ, να αποδοθεί στη σκηνή το «φουτουριστικό», τεχνολογικό περιβάλλον στο οποίο διαδραματίζεται η ιστορία· η αλήθεια, όμως, είναι ότι σε αυτόν τον τομέα η παράσταση δείχνει «λίγη», καθώς η πραγματικότητα έχει ξεπεράσει μάλλον την επιστημονική φαντασία, και αυτό στοιχίζει σε ένα έργο που φιλοδοξεί να χτίσει τη δυναμική του και μέσα από την επίδραση της σκηνικής ατμόσφαιρας.

Από εκεί και πέρα, η παράσταση σωστά εστιάζει στο έμψυχο δυναμικό για να οριοθετήσει τους κόσμους του έργου. Μια εκπληκτική Άννα Μάσχα στο ρόλο του Αρχηγού δίνει «μάθημα» ερμηνευτικού ελέγχου, καθώς επιδίδεται στον μακροσκελή μονόλογο για τη συρρίκνωση της σκέψης, ενώ αφήνει να διαφανεί και η στοχαστικότητα ενός ανθρώπου που υπήρξε κάποτε φανατικός βιβλιόφιλος. Η Ευδοκία Ρουμελιώτη είναι απολαυστική ως αφελής, μηχανική «bimbo» σύζυγος του Γκάι, τον οποίο υποδύεται ικανοποιητικά ο Αλέξανδρος Λογοθέτης, ενώ οι παράνομοι πολίτες που ευελπιστούν να σπείρουν το σπόρο μιας μελλοντικής αναγέννησης δίνουν στην παράσταση στιγμές ποίησης (Ξένια Καλογεροπούλου, Χάρης Τσιτσάκης, όχι όμως, στον ίδιο βαθμό, η Κίττυ Παϊτατζόγλου που προσεγγίζει τον ρόλο του κοριτσιού με μια ακατανόητη ταχυλογία).

Φαρενάιτ 451 - εικόνα 2

Συνολικά, παρά τις αρετές της, η παράσταση δείχνει τελικά να πάσχει, κυρίως σε επίπεδο ρυθμού: τα δρώμενα δεν παίρνουν τον χρόνο τους, η σκηνή κατακλύζεται από λόγια, βομβαρδιζόμαστε με πληροφορίες που ακούγονται ίσως και με μια διδακτική χροιά. Χάνεται έτσι η ευκαιρία να επιδράσει βαθύτερα μέσα μας μια παράσταση σημαντικού ιδεολογικού βάρους…

ΠΟΡΤΑ Λεωφ. Μεσογείων 59, Αμπελόκηποι, 2107711333. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Φαρενάιτ 451

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 120 '

Σε ένα ολοκληρωτικό καθεστώς όπου τα βιβλία καταστρέφονται, ο πρώην πυροδότης πρωταγωνιστής μεταστρέφεται όταν έρχεται σε επαφή με το μυστικό κόσμο των αντιφρονούντων.

Πόρτα

Λεωφ. Μεσογείων 59, Αμπελόκηποι

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.