Η κωμωδία των παρεξηγήσεων

3

Γιατί τελικά μια σκηνοθετική ιδέα στην οποία συντονίζεται άψογα κάθε μέρος της παράστασης και αφοσιώνονται με αξιοθαύμαστη συνέπεια όλοι οι ηθοποιοί δεν καταφέρνει να λειτουργήσει στον επιθυμητό βαθμό;

Η κωμωδία των παρεξηγήσεων

Γιατί τελικά μια σκηνοθετική ιδέα στην οποία συντονίζεται άψογα κάθε μέρος της παράστασης και αφοσιώνονται με αξιοθαύμαστη συνέπεια όλοι οι ηθοποιοί δεν καταφέρνει να λειτουργήσει στον επιθυμητό βαθμό;

Η κωμωδία των παρεξηγήσεων - εικόνα 1

Ενας θίασος από δισδιάστατες φιγούρες με μηχανική, φορμαλιστική κίνηση (Πατρίσια Απέργη) και «γεωμετρική» όψη, μέσα σε κοστούμια που θυμίζουν κατασκευές (Βασιλική Σύρμα), κατακλύζει τη σκηνή. Θα μπορούσαν να είναι κούκλες που ζωντάνεψαν και γιατί όχι, αφού το έργο δεν επιζητά ψυχολογικές ερμηνείες ή εμβάθυνση στους ρόλους. Από τα πρωτόλεια του Σαίξπηρ, η «Κωμωδία των παρεξηγήσεων» είναι μια λαϊκή κωμωδία, η οποία βασίζεται στα μπερδέματα που γεννάει η παρουσία στο ίδιο μέρος δύο ζευγαριών πανομοιότυπων διδύμων.

Τα θέματα όμως που προκύπτουν από τη φορμαλιστική ανάγνωση που προτείνει η Ευαγγελάτου δεν είναι αμελητέα, καθώς η ιδέα της δεν καταφέρνει τελικά να δικαιωθεί ως η πλέον κατάλληλη. Και αυτό επειδή, παρά την άψογη οργάνωση κι εκτέλεσή της, καταλήγει να κοντράρει συνεχώς το έργο και να λειτουργεί ερήμην του. Το «ζουμί» της «Κωμωδίας» είναι συγκεκριμένο κι έχει να κάνει με το ρυθμό, το λαϊκό χαρακτήρα και το «απροβλημάτιστο» χιούμορ της. Ο ρυθμός όμως υφίσταται μια περίεργη διαχείριση στην παράσταση, καθώς, ενώ η δράση είναι σαφώς κουρδισμένη, τα δρώμενα μοιάζουν τελικά αποσυναρμολογημένα και η ενότητα συχνά ανακόπτεται από τη σε εξαντ­λητικό βαθμό εφαρμογή της φόρμας.

Έπειτα, η φορμαλιστική προσέγγιση αποστραγγίζει τους χυμούς του έργου, ισοπεδώνει τις πιο εσωτερικές αποχρώσεις του κι έτσι, από εκεί που έχουμε να κάνουμε με μια απολύτως λαϊκή κωμωδία, καταλήγουμε να βλέπουμε μια μάλλον εγκεφαλική κατασκευή, ενδεχομένως επειδή η Ευαγγελάτου επιχείρησε να «αναβαθμίσει» την πρώτη ύλη της. Το κοινό ίσως γελάει –αν και όχι αρκετά–, όχι όμως για ό,τι συμβαίνει στο έργο, που από την πλευρά του θέτει αρκετά δεδομένα προς αποσαφήνιση, λόγω των αλλεπάλληλων παρεξηγήσεων και ανατροπών, αλλά χάρη στις σκηνικές δράσεις και στα σωματικά και ηχητικά γκαγκ που χαρίζουν στιγμές ευφορίας παρά την εξαντλητική χρήση τους.

Η κωμωδία των παρεξηγήσεων - εικόνα 2

Η δουλειά που έχει γίνει, πάντως, σε υποκριτικό επίπεδο είναι λόγος για να ξεχωρίσει κάποιος την παράσταση. Ένας αγνώριστος Νίκος Κουρής στην μπρουτάλ εκδοχή του Αντίφιλου Εφέσιου (ερμηνεύει επίσης τον Αντίφιλο Συρακούσιο) κι ένας απολαυστικός Ορφέας Αυγουστίδης, που κυριαρχεί με άνεση στη συνθήκη του δικού του διπλού ρόλου (Δρόμιος o Συρακούσιος, Δρόμιος o Εφέσιος) δίνουν το στίγμα ενός συνόλου άψογα δουλεμένου, που υπηρετεί μέχρι κεραίας το σκηνοθετικό ζητούμενο (Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Αμαλία Νίνου, Ερρίκος Μηλιάρης, Γιώργος Νούσης, Πάνος Ζυγούρας κ.ά.).

Το περιστρεφόμενο σκηνικό, με πόρτες και καθρέφτες (Εύα Μανιδάκη), προτείνει έναν ωραίο τρόπο να αποδοθεί η βασική σκηνική συνθήκη που θέτει το φαρσικό είδος, ενώ με τους αντικατοπτρισμούς που δημιουργεί καταθέτει ένα έμμεσο σχόλιο πάνω στο ζήτημα της ταυτότητας. Κάτι παρόμοιο ίσως θέλησε να κάνει και η σκηνοθεσία, αλλά χάθηκε μέσα στο «θόρυβο» των ευρημάτων…

ΝΕΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΒΑΣΙΛΑΚΟΥ» Προφήτη Δανιήλ 3-5 & Πλαταιών, Κεραμεικός, 2110132002-5. Διάρκεια: 100΄.

© φωτογραφιών: Μιχάλης Κλουκίνας

Περισσότερες πληροφορίες

Η κωμωδία των παρεξηγήσεων

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Μια νέα μετάφραση της φαρσοκωμωδίας του Σαίξπηρ από τον Διονύση Καψάλη, η οποία μπερδεύει πρόσωπα και πράγματα, δίνοντας τους διττή υπόσταση και διπλό νόημα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Meursault": Ο "Ξένος" του Καμί μέσα από ένα μινιμαλιστικό σύμπαν στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Η σκηνοθέτις Ελένη Παππά, απόφοιτη του πρώτου τμήματος σκηνοθεσίας του Εθνικού Θεάτρου ανεβάζει τη δική της εκδοχή πάνω στο λογοτεχνικό αριστούργημα του νομπελίστα συγγραφέα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/01/2023

Η Λάρισα επιμένει πολιτιστικά

Βρεθήκαμε για μία ημέρα στη Λάρισα με αφορμή την παράσταση του Θεσσαλικού Θεάτρου "Ο επιθεωρητής" και αναμεταδίδουμε.

"Σουέλ": Σύγχρονη τραγικωμωδία για τα παιχνίδια της μοίρας

Μια μακρινή απόγονος παριανών πειρατών, βασανίζεται από τον φόβο μήπως η υιοθετημένη της κόρη ανακαλύψει την αλήθεια για τους βιολογικούς της γονείς...

Ο ηθοποιός Σαράντος Γεωγλερής για τη "βιολογική ανάγκη" του θεάτρου, τα παράδοξα της ζωής και τη δυνατότερη εμπειρία του στο σανίδι

Ο Σαράντος Γεωγλερής πρωταγωνιστεί στις παραστάσεις "Αθώος ή Ένοχος" και "39 σκαλοπάτια". Τον γνωρίζουμε μέσα από 10 + 1 ερωτήσεις.

"Ζακ / Zackie Oh! A Queen Story": Ο Ζακ Κωστόπουλος μέσα από έναν θεατρικό ιμπρεσιονιστικό πίνακα

Το έργο εμπνευσμένο από τον νεαρό LGBTQI+ ακτιβιστή επιστρέφει στο Θέατρο Άβατον.

"Άκρως συμπαντικό": Συνεχίζεται με επιτυχία η μαύρη κωμωδία της Σάρλοτ Τζόουνς

Η Μπέσσυ Μάλφα, ο Κώστας Καζανάς, η Φωτεινή Ντεμίρη, ο Μιχάλης Μαρκάτης, η Τζούλι Τσόλκα και ο Κωνσταντίνος Μουταφτσής συναντιούνται στη σκηνή του Σύγχρονου Θεάτρου για κάτι… Άκρως Συμπαντικό!

"Τελικά η ψυχή από τι υλικό είναι φτιαγμένη;" Το "Εύθραυστον" απαντά

Η ηρωίδα του "Εύθραυστον" απευθύνεται στη Φρίντα Κάλο με την οποία ταυτίζεται, ζητώντας τη βοήθειά της.