Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης

2,5

Αξίζει να δείτε το σπουδαίο έργο, που προειδοποιεί ότι όσοι δεν μαθαίνουν από την Ιστορία είναι καταδικασμένοι να την ξαναζήσουν, κι ας το κρατάει η σκηνοθεσία στο μίνιμουμ των δυνατοτήτων του.

Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης

Αξίζει να δείτε το σπουδαίο έργο, που προειδοποιεί ότι όσοι δεν μαθαίνουν από την Ιστορία είναι καταδικασμένοι να την ξαναζήσουν, κι ας το κρατάει η σκηνοθεσία στο μίνιμουμ των δυνατοτήτων του.

Οταν ο Χόρβατ έγραφε τις «Ιστορίες» στα τέλη της δεκαετίας του 1920, ο Χίτλερ δεν είχε αναλάβει ακόμη την εξουσία στη Γερμανία. Το ζοφερό κλίμα της περιόδου, όμως, η οποία μαστιζόταν από την οικονομική ύφεση και την κοινωνική εξαθλίωση, δεν ξέφυγε από το διορατικό βλέμμα του Αυστρο-ουγγαρέζου συγγραφέα. Το έργο δανείζεται τον τίτλο του από το ομώνυμο βαλς του Γιόχαν Στράους και, όπως αυτό, στρέφει την προσοχή του στους λαϊκούς ανθρώπους που κινούνταν στο περιθώριο του «αυτοκρατορικού μεγαλείου» της Αυστρίας. Τα πρόσωπα είναι φτωχοί βιοπαλαιστές, επιρρεπείς σε ηθικές και οικονομικές ατασθαλίες και εν δυνάμει ή έμπρακτοι υποστηρικτές του εθνικοσοσιαλισμού που φαντάζει ως ιδανική λύση για την ανάκαμψή τους.

Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης - εικόνα 1

Ο Χόρβατ εκμεταλλεύεται τη δύναμη που μπορεί να έχει μια ερωτική ιστορία –αυτή της νεαρής, κάπως αφελούς, Μαριάνε που βρίσκει τη δύναμη να απαρνηθεί τον αρραβώνα της για να ακολουθήσει τον έρωτα, που όμως θα έχει δραματική κατάληξη– και ακολουθεί τη φόρμα της λαϊκής παραβολής αντί να επιλέξει μιαν άλλου τύπου δραματουργία· έτσι, καταφέρνει να απευθυνθεί με αμεσότητα και σαφήνεια στους θεατές.

Η αμεσότητα του έργου περνάει και στην παράσταση που σκηνοθετεί η Μαριάννα Κάλμπαρη, έχοντας ως σύμμαχο την εξαιρετική μετάφραση του Γιώργου Δεπάστα, που αποτυπώνει πολύ επιτυχημένα στα ελληνικά τη γεμάτη λάθη γλώσσα των ηρώων. Ο θεατής δεν μπορεί παρά να απολαύσει αυτό το σπουδαίο έργο, να στοχαστεί πάνω στην οξυδερκή πολιτική του θέση και να θαυμάσει τον τρόπο με τον οποίο ο συγγραφέας έκανε αυτήν τη θέση θέατρο. Η σκηνοθεσία, όμως, δεν κατορθώνει κάτι παραπάνω. Σκιαγραφεί τους ήρωες μάλλον τυποποιημένα, κάτι που έχει το ανάλογο αποτέλεσμα στις ερμηνείες των περισσότερων ηθοποιών, αν και αυτοί δεν υπολείπονται σε ικανότητες (Νίκος Χατζόπουλος, Ιωάννα Μαυρέα, Θόδωρος Γράμψας, Σμαράγδα Σμυρναίου κ.ά.).

Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης - εικόνα 2

Η Κωνσταντίνα Τάκαλου ξεχωρίζει στο ρόλο της Μαριάνε, καθώς επιδεικνύει ουσιαστική εκφραστική γκάμα κι αποτυπώνει σε όλη της την πληρότητα την ψυχοσύνθεση ενός εύθραυστου πλάσματος. Δεν περνάει, ωστόσο, απαρατήρητο ότι ο ρόλος αφορά ένα κορίτσι που βρίσκεται στην πρώτη νιότη του και όχι μια ώριμη –όπως η ηθοποιός– γυναίκα. Στη διανομή παρατηρούνται κι άλλες ηλικιακές δυσαναλογίες, ίσως και λόγω του ότι το ανέβασμα της παράστασης σύρθηκε επί δύο χρόνια. Τα βιενέζικα βαλς που παίζονται ζωντανά στο πιάνο λειτουργούν ως ειρωνική αντιπαραβολή της ωραιοποιημένης εικόνας της Αυστρίας με την πραγματικότητα του έργου, αλλά τα «μπρεχτικά» στοιχεία –π.χ. η διατύπωση των σκηνικών οδηγιών από μικροφώνου– δεν προσθέτουν κάτι ιδιαίτερο. Τα σκηνικά (Χριστίνα Κάλμπαρη) περιορίζονται σε μερικούς ξύλινους πάγκους κι έρχονται να επιβεβαιώσουν την αναγκαστική σκηνική λιτότητα της πλειονότητας των παραστάσεων η οποία θα πρέπει να απασχολήσει τους υπεύθυνους των επιχορηγήσεων.

ΤΕΧΝΗΣ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ» (Υπόγειο) Πεσμαζόγλου 5, κέντρο, 2103228706. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Μια ανατομία της αυστριακής κοινωνίας στους ταραγμένους καιρούς της ανόδου του φασισμού, το 1931.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber