Βλέπουμε αρχαίο δράμα στα θέατρα των αττικών δήμων

Μια δεκάδα παραστάσεων με έργα του Αισχύλου, του Ευριπίδη, του Σοφοκλή και του Αριστοφάνη παρουσιάζονται αυτή την εβδομάδα στα θέατρα των δήμων, φέρνοντας τον αρχαίο λόγο σε κάθε γωνιά της Αττικής.

Βατράχια ©Kaplanidis

Αυτή την εβδομάδα, έξι από τις παραγωγές της Επιδαύρου κάνουν στάση στην Αττική: η συνταρακτική "Εκάβη" του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία της Ιούς Βουλγαράκη με την Ελένη Κοκκίδου στον ομώνυμο ρόλο (Βεάκειο Πειραιά 8/9, Θέατρο "Αλέξης Μινωτής", Αιγάλεω 10/9, Θέατρο Ρεματιάς Χαλανδρίου 12-13/9). Επίσης από τον τρωικό κύκλο, παρουσιάζονται οι "Τρωάδες" σε σκηνοθεσία του Χρήστου Σουγάρη, με τη Ρούλα Πατεράκη επικεφαλής του θιάσου του ΚΘΒΕ (Θέατρο Βράχων 8/9, Κηποθέατρο Παπάγου 12/9).

Ιππόλυτος
"Ιππόλυτος"

Η παραγωγή του Εθνικού με την ερωτική τραγωδία του Ευριπίδη "Ιππόλυτος" σε σκηνοθεσία της Κατερίνας Ευαγγελάτου και τους Κόρα Καρβούνη, Ορέστη Χαλκιά, Γιάννη Τσορτέκη κ.ά. (Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας 10/9). Η Έφη Μπίρμπα δίνει μια μελαγχολική εκδοχή της αριστοφανικής κωμωδίας, με τα "Βατράχια" και τους Άρη Σερβετάλη και Μιχάλη Σαράντη στο κεντρικό δίδυμο (Θέατρο Πέτρας, Πετρούπολη 7/9, Τεχνολογικό και Πολιτιστικό Πάρκο Λαυρίου 9/9).  

Ο Σίμος Κακάλας σκηνοθετεί τον "Οιδίποδα Τύραννο" του Σοφοκλή ως τελετουργικό δρώμενο, με τον Γιάννη Στάνκογλου στον ομώνυμο ρόλο (Δημοτικό Θέατρο Ηλιούπολης 8/9, Θέατρο Βράχων 10/9, Βεάκειο Πειραιά 11/9, Θέατρο Πέτρας 12/9, Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας 13/9), ενώ ο Γιώργος Σκεύας παρουσιάζει την κατάληξη του  μύθου, "Οιδίπους επί Κολωνώ", με τον Δημήτρη Καταλειφό στον κεντρικό ρόλο (Κηποθέατρο Παπάγου 9-10/9, Δημοτικό Θέατρο Ηλιούπολης 11/9, Θέατρο Βράχων 12/9).

Οιδίπους Επί Κολωνώ
©Πάτροκλος Σκαφίδας
"Οιδίπους επί Κολωνώ"

Δύο τραγωδίες εκδίκησης με ισχυρό θηλυκό αποτύπωμα παρουσιάζονται σε σκηνοθεσία της Λέας Μαλένη και της Λίλλυς Μελεμέ, αντίστοιχα: "Μήδεια" του Ευριπίδη, με τη Μαρία Κίτσου και τον Φάνη Μουρατίδη (Ανοιχτό Θέατρο Κολωνού 8/9) και "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή, με τη Λένα Παπαληγούρα στον ομώνυμο ρόλο (Θέατρο "Αλέξης Μινωτής", Αιγάλεω 7/9, Κατράκειο Νίκαιας 8/9, Δημοτικό Θέατρο Ηλιούπολης 9/9, Νταμάρι Βριλησσίων 10/9).

Διαβάστε Επίσης

Οι "Ευμενίδες" του Αισχύλου, σε νέα μετάφραση του Λέανδρου Πολενάκη και σκηνοθεσία του Νίκου Χατζηπαπά, ανέβηκαν στο πλαίσιο του Διαβαλκανικού Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος που διοργάνωσε η περιφέρεια Αττικής, και τώρα θα παρουσιαστούν για μία βραδιά στην παραλία Μπάτη, στο Παλαιό Φάληρο (11/9). Στο τελευταίο μέρος της αισχυλικής "Ορέστειας" κλείνει ο κύκλος του αίματος και της οικογενειακής κατάρας που ακολουθεί τη γενιά των Ατρειδών, καθώς ο Ορέστης προσέρχεται στην Αθήνα και τον Άρειο Πάγο και λυτρώνεται από την ενοχή για το φόνο της μητέρα του, ενώ η παράσταση υιοθετεί μια ερευνητική οπτική ως προς την εκφορά του λόγου, την κίνηση και την εικαστική όψη.

Μήδεια - Φάνης Μουρατίδης, Μαρία Κίτσου
© Φώτης Φωτόπουλος
"Μήδεια"

Ακόμη μία αισχυλική τραγωδία, ο "Προμηθέας Δεσμώτης", παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία του Γιάννη Φαλκώνη και μουσική επιμέλεια του Πετρολούκα Χαλκιά. Η τραγωδία της σύγκρουσης του Δία με τον Τιτάνα που βοήθησε τους ανθρώπους παρουσιάζεται με μουσική αναφορά στα πολυφωνικά μοιρολόγια της δημοτικής παράδοσης (Μέγαρο Δουκίσσης Πλακεντίας 8/9, Δημοτικό Θέατρο "Σοφία Βέμπο" Δήμου Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης 9/9).

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Μήδεια

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 105 '

Ο Ιάσονας αποφασίζει να εγκαταλείψει τη Μήδεια, για να παντρευτεί τη Γλαύκη, κόρη του βασιλιά της Κορίνθου, Κρέοντα, διεκδικώντας μερίδιο στην εξουσία. Ο Κρέοντας αποφασίζει να εξορίσει τη Μήδεια και τα παιδιά της από την πόλη. Τότε, η ηρωίδα, προδομένη επειδή ο Ιάσονας καταπάτησε τους όρκους του προς εκείνη, αποφασίζει να τον εκδικηθεί, ως μόνη λύση για να επανέλθει η συμπαντική ισορροπία. Έτσι, στέλνει τα παιδιά της να προσφέρουν θανάσιμα δώρα στη νέα βασιλική σύζυγο του πατέρα τους, η οποία πεθαίνει μαζί με τον δικό της πατέρα. Τελικά, σκοτώνει και τα παιδιά της και φεύγει πάνω σε ένα άρμα-δώρο του Ήλιου.

Εκάβη

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 105 '

Το βίωμα του συλλογικού πένθους απασχολεί τη σκηνοθέτιδα στο ανέβασμα του έργου για το αδιανόητο του πολέμου και την εξαχρείωση της φύσης του ανθρώπου. Η τραγωδία του Ευριπίδη που βλέπει τον Τρωικό πόλεμο από την πλευρά των ηττημένων, παρακολουθεί το θρήνο της Εκάβης και των γυναικών της Τροίας που έχουν πιαστεί αιχμάλωτες από τους Αχαιούς. Σε έναν μεταιχμιακό τόπο όπου ζωντανοί και νεκροί βρίσκονται σε διαρκή συνομιλία, η Εκάβη μεταμορφώνεται από θρηνητική φιγούρα -για τη θυσία της κόρης της Πολυξένης και τη δολοφονία του γιού της Πολύδωρου- σε φορέα εκδίκησης, σκοτώνοντας τα παιδιά του βασιλιά της Θράκης Πολυμήστορα (δολοφόνο του γιου της) και τυφλώνοντας τον ίδιο.

Οιδίπους επί Κολωνώ

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Ο Οιδίπους, γέρος και τυφλός, φτάνει στην Αθήνα με τη βοήθεια της κόρης του Αντιγόνης. Η άφιξή του θα προκαλέσει αναστάτωση στους κατοίκους της περιοχής, όμως ο βασιλιάς Θησέας θα δεχτεί τη φιλοξενία του, καθώς και το αίτημά του να ταφεί εκεί, στο ιερό άλσος των Ευμενίδων, σύμφωνα με χρησμό που του είχε δοθεί. Σύντομα, στην Αθήνα θα καταφθάσει και η κόρη του Ισμήνη, για να μεταφέρει το μήνυμα ότι οι δύο γιοι του, Ετεοκλής και Πολυνείκης, βρίσκονται στα πρόθυρα εμφυλίου πολέμου. Στον Κολωνό έρχεται και ο Κρέων για να τον πείσει να επιστρέψει, όμως όταν βλέπει ότι τα λόγια του δεν λειτουργούν θα καταφύγει στη βία.

Βατράχια

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Η Αθήνα διανύει μια βαθιά πολιτική και πνευματική κρίση θεσμών και αξιών. Στην άνυδρη και δυσοίωνη πραγματικότητα της πόλης, ο Διόνυσος, πατέρας κι εμπνευστής του θεάτρου, ξεκινά το ταξίδι στον Κάτω Κόσμο για να φέρει πίσω τον σπόρο της αναγέννησης, την ποίηση, ώστε να σώσει τον κόσμο που καταρρέει. Με συνοδοιπόρους τον Ξανθία και τον θόρυβο των βατράχων, μέσα από αλλεπάλληλες κωμικές και παράδοξες συναντήσεις φτάνει στον Άδη για να αναστήσει τον Ποιητή, εκείνον που μπορεί ν’ αναμετρηθεί με την επερχόμενη καταστροφή. Με όραμα τη μεγάλη ιδέα της σωτηρίας του κόσμου, η κάθοδος του Διονύσου στον Άδη γίνεται ταυτόχρονα κατάβαση στον ίδιο τον μηχανισμό του θεάτρου.

Οιδίπους Τύραννος

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 70 '

Ο Οιδίπους, βασιλιάς της Θήβας, λόγω μιας επιδημίας που μαίνεται στην πόλη, αναλαμβάνει να ερευνήσει την ταυτότητα του ανθρώπου που δολοφόνησε τον προηγούμενο άρχοντά της, τον Λάιο. Η αναζήτησή του θα είναι μοιραία, καθώς δεν γνωρίζει ότι, στην πραγματικότητα, ψάχνει για τον ίδιο του τον εαυτό. Παράλληλα, ανακαλύπτει σταδιακά ότι είναι γιος του Λάιου, αλλά και της βασίλισσας Ιοκάστης, την οποία παντρεύτηκε και με την οποία έκανε παιδιά. Σε αυτή την παράσταση, που είναι ιδωμένη ως ένα τελετουργικό εξαγνισμού, ο Χορός είναι μια ομάδα που συστρέφεται, θρηνεί και αγωνιά. Τα μέλη του φορούν μάσκες γερόντων και μέσα από αυτόν αναδύονται τα πρόσωπα του δράματος.

Ιππόλυτος

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Ο Ιππόλυτος, νόθος γιος του Θησέα και πιστός οπαδός της Άρτεμης, έχει εμμονή με την αγνότητα, απαξιώνει τον έρωτα, υβρίζει το γυναικείο φύλο. Η θεά του έρωτα, Αφροδίτη, θέλοντας να τον εκδικηθεί που δεν τη σέβεται, οργανώνει ένα σχέδιο εξόντωσής του, εμπνέοντας σφοδρό έρωτα για εκείνον στη μητριά του Φαίδρα. Η παράσταση εστιάζει στη μορφή της Αφροδίτης που στήνει ένα παιχνίδι εκδίκησης και παρακολουθεί με ηδονοβλεπτική ματιά πώς το ανθρώπινο είδος γίνεται άθυρμα των επιθυμιών της. Το μάτι της γίνεται μάτι μας και τα πρόσωπα απογυμνώνονται. Τα γυμνά σώματα μεταφέρουν την έκρηξη, τον πόθο, τη λαγνεία αλλά και την αγνότητα του γένους των ανθρώπων.

Ευμενίδες

  • Τραγωδία

Μια σύγχρονη, ερευνητική ματιά στο τρίτο μέρος της τριλογίας της Ορέστειας, που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του «Διαβαλκανικού Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος», η οποία εστιάζει στον πυρήνα του έργου που κλείνει τον κύκλο του αίματος με την αθώωση του Ορέστη για το φόνο της μητέρας του, Κλυταιμνήστρας. Ο Αισχύλος κάνει με αυτή την τριλογία, στροφή από την παθητική περιγραφή γεγονότων, στην ενεργό επί σκηνής δράση: συνομωσίες, φόνοι, εκδίκηση, επερχόμενη τιμωρία, συνθέτουν την πλοκή του πρώτου αυτού έργου, δημιουργώντας έντονα και εναλλασσόμενα συναισθήματα στον θεατή. Το έργο διατηρώντας την αναμφισβήτητη αυτονομία του, δεν μπορεί παρά να ειδωθεί σε συνάρτηση με όλη την τριλογία.

Ηλέκτρα

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Ο Ορέστης επιστρέφει στο Άργος και μαζί με την Ηλέκτρα εκδικούνται για το φόνο του πατέρα τους, Αγαμέμνονα, από τη μητέρα τους Κλυταιμνήστρα και τον εραστή της Αίγισθο, πληρώνοντας το αίμα με αίμα. Βαθιά επηρεασμένος από την εποχή του, που διακατέχεται από πνεύμα αμφισβήτησης, ο Σοφοκλής επιλέγει να αφηγηθεί τον μύθο των Ατρειδών μέσα από το υποκειμενικό βλέμμα της Ηλέκτρας. Ένα βλέμμα θρυμματισμένο από το πένθος, που αντανακλά, μεγεθύνει και ενίοτε παραμορφώνει την πραγματικότητα που την περιβάλλει. Σε αυτόν τον κόσμο, η Ηλέκτρα επιλέγει να αποτελέσει το μοναδικό κύτταρο ζωντανής συνείδησης που δεν θα πάψει να καταγγέλλει την ανηθικότητα και την υποκρισία.

Τρωάδες

  • Τραγωδία

Σε αναμονή της αναχώρησής τους για την Ελλάδα, οι αιχμάλωτες γυναίκες της Τροίας θρηνούν για την άλωση της πόλης τους. Μαζί τους η Εκάβη, που έρχεται αντιμέτωπη με τρομερές συμφορές: η κόρη της Πολυξένη σκοτώνεται στον τάφο του Αχιλλέα και ο μικρός εγγονός της Αστυάνακτας αποφασίζεται από τους Αχαιούς να θανατωθεί. Την ίδια ώρα, η Κασσάνδρα προμηνύει τις καταστροφές που θα βρουν τους Έλληνες στον δρόμο της επιστροφής. Σε αυτήν την τραγωδία, ο Ευριπίδης επιχειρεί να υπενθυμίσει τη σημασία τού να παραμένει κανείς άνθρωπος και προβάλλει τη δύναμη εκείνη που κάνει τον άνθρωπο να επιμένει ακόμα και μετά την καταστροφή.

No-image

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Αικατερίνη Παπαγεωργίου σκηνοθετεί τη Θεατρική Ομάδα Κρατουμένων του Σωφρονιστικού Καταστήματος Κορυδαλλού

Για δύο μόνο παραστάσεις η θεατρική ομάδα του Σωφρονιστικού Ιδρύματος Κορυδαλλού παρουσιάζει τους "Σφήκες" του Αριστοφάνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
27/05/2025

Μυστήριο 59 U(R)TOPIAS: Περιπατητική site-based παράσταση στην Ελευσίνα

Στους δρόμους και τα αθέατα τοπία της Ελευσίνας παρουσιάζεται το Μυστήριο 59 U(R)TOPIAS- Ακαδημία Χορογραφίας, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Πατρίσιας Απέργη και της Ομάδας Σύγχρονου Χορού Αερίτες. Πότε θα γίνει και πού;

"Τέλος του παιχνιδιού": Παπαδημητρίου & Χρυσοστόμου σε δυνατό δίδυμο Μπέκετ

Σε ποιο θέατρο θα συναντηθεί ξανά επί σκηνής μετά από χρόνια ο Μάκης Παπαδημητρίου, που θα σκηνοθετήσει το αιχμηρό γεμάτο σκοτεινό χιούμορ έργο του Σάμουελ Μπέκετ, με τον Γιώργο Χρυσοστόμου;

Ο Δημήτρης Καραντζάς σκηνοθετεί το "Cleansed" της Σάρα Κέιν

Ένα έργο σκοτεινό, λυρικό και βαθιά σωματικό, όπου οι ήρωες παλεύουν να αγαπήσουν και να αγαπηθούν σε έναν κόσμο που τους κατακερματίζει, με φόντο την αδυσώπητη εξουσία και την ακραία βία.

5 πράγματα που πρέπει να ξέρουμε για τον Αντώνη Φωνιαδάκη με αφορμή τη νέα του παράσταση

Με αφορμή το δίπτυχο "Boléro" και "Unseen" που παρουσιάζει αυτές τις μέρες στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, θυμόμαστε πέντε πράγματα που αξίζει να γνωρίζουμε για τον διεθνή χορογράφο Αντώνη Φωνιδάκη. Από το μπαλέτο του Μπεζάρ μέχρι την κινηματογραφική του εμπειρία δίπλα στον Αρανόφσκι, η διαδρομή του είναι γεμάτη εκπλήξεις.

Καθολικά προσβάσιμο θέατρο για όλους στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέσσερις παραστάσεις του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου αποτελούν ένα ουσιαστικό βήμα προς την ισότιμη συμμετοχή όλων στον πολιτισμό. Μάθετε περισσότερα.

Κουίζ: Πόσα ξέρεις για το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου;

10+1 ερωτήσεις για τον σημαντικό καλοκαιρινό θεσμό, τόσο από την ιστορία του όσο και από το φετινό του πρόγραμμα.