Τριλογία για τον Αρτώ στο Θέατρο Τέχνης

Ολόκληρη η «Τριλογία Αρτώ» των Ιόλης Ανδρεάδη-Αρη Ασπρούλη -του οποίου τα έργα παραμένουν οδηγός- παρουσιάζεται σε ενιαία ροή: «Αρτώ/Βαν Γκογκ» με τον Τζιν Ζιλέτ, «Οικογένεια Τσένσι» και «Κόκαλο» στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης "Κάρολος Κουν".

ARTAUD TRILOGY

Τα τελευταία χρόνια, η γνωστή σκηνοθέτρια Ιόλη Ανδρεάδη "βυθίστηκε" με πάθος στον κόσμο του Αντονέν Αρτώ, του επιδραστικότερου διανοητή και καλλιτέχνη του θεάτρου στον 20ό αιώνα, αλλά σ’ αυτό το ταξίδι δεν ήταν μόνη. Από το 2014 συνυπογράφει τη συγγραφή των θεατρικών έργων που σκηνοθετεί, με τον Άρη Ασπρούλη (τα περισσότερα κυκλοφορούν από την Κάπα Εκδοτική) και μαζί είχαν την ιδέα για την παρουσίαση του "Artaud Trilogy". Στo Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης (από 31/10) παρουσιάζουν σε ενιαία ροή τρία θεατρικά έργα που έχουν γράψει με αφορμή τη ζωή και το έργο του Αρτώ, σε σκηνοθεσία Ιόλης Ανδρεάδη. Μάλιστα ο θεατής μπορεί να παρακολουθήσει την κάθε παράσταση ξεχωριστά, είτε να τις δει και τις τρεις το ίδιο βράδυ.

GENE GILLETTE, Αρτώ/Βαν Γκογκ
"Αρτώ/Βαν Γκογκ" με τον Τζιν Ζιλέτ

Εναρκτήριο έργο κάθε βραδιά είναι το "Αρτώ/Βαν Γκογκ" με τον Τζιν Ζιλέτ. Έρχεται στην Αθήνα από την Νέα Υόρκη ο εξαιρετικός ηθοποιός του Μπρόντγουεϊ, γνωστός από τη συμμετοχή του στην παράσταση του Aaron Sorkin "To Kill A Mockingbird" που ανέβηκε μεταξύ άλλων και στο Madison Square Garden και θεωρείται "το πιο επιτυχημένο αμερικανικό έργο στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ" σύμφωνα με το "60 Minutes", τις παραστάσεις "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time" (Broadway, National Theatre) και "War Horse" (Broadway), αλλά και από τις εμφανίσεις του στις δημοφιλείς σειρές Law & Order, The Blacklist, Punisher, Madam Secretary, Instinct κ.ά. 

Η παράσταση βασίζεται, πέρα από το δοκίμιο "Βαν Γκογκ, ο Αυτόχειρας της Κοινωνίας" και στην τελευταία επιστολή του Βαν Γκογκ στον Γκογκέν. Ο γάλλος συγγραφέας, εμπνευστής του θεάτρου της σκληρότητας προσπαθεί να αποκρυπτογραφήσει το μυστήριο πίσω από τη ζωή και την αυτοκτονία του μεταϊμπρεσιονιστή ζωγράφου. Τα γεγονότα είναι αληθινά και εξελίσσονται εν έτει 1947, όταν και δίνει την περίφημη διάλεξη με τίτλο "Βαν Γκογκ, ο Αυτόχειρας της Κοινωνίας", μπροστά σε ένα κατάμεστο αμφιθέατρο στο Παρίσι. Πρωτοείδαμε το έργο το 2015 με πρωταγωνιστή τον Ιωάννη Παπαζήση και αναδεικνύει τόσο την ιδιόμορφη, πυρετική προσωπικότητα του Αρτώ, όσο και την ξεχωριστή φυσιογνωμία του Βαν Γκογκ. Το "Αρτώ/Βαν Γκογκ" παρουσιάζεται στα αγγλικά με ελληνικούς υπέρτιτλους.

 

Οικογένεια Τσέντσι, Μιλτιάδη Φιορέντζης
"Οικογένεια Τσέντσι" με τον Μιλτιάδη Φιορέντζη

Ακολουθεί το έργο "Οικογένεια Τσέντσι" με τους Μιλτιάδη Φιορέντζη, Ελεάνα Καυκαλά, Ιφιγένεια Καραμήτρου. Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης μετέγραψαν του έργου του Αρτώ "Οικογένεια Τσέντσι", μια ιστορία που έρχεται από τον 16ο αιώνα και αποτελεί ένα διαχρονικό σχόλιο για την εξουσία και για την ανάγκη του ανθρώπου να αποκτά "προστάτες" που θεωρεί ότι του εξασφαλίζουν ασφάλεια. "Παράσταση αισθητικής και φορμαλιστικής υπεροχής, με τρεις ηθοποιούς-διαμάντια να ενσαρκώνουν κατάσαρκα τη διαστροφή της εξουσίας και να υπηρετούν με αφοσίωση το τρίπτυχο στατικότητα, σωματικότητα και βίαιη ποιητικότητα (ανάμεσά τους ένας ρολίστας του εξπρεσσιονισμού, ο Μιλτιάδης Φιορέντζης) έγραφε η κριτικός το "α" για την παράσταση που έκανε πρεμιέρα, το 2015. Η "Οικογένεια Τσέντσι" θα παιχτεί με τους ίδιους ηθοποιούς. 

 

Κόκκαλο, Γεράσιμος Γεννατάς
"Κόκκαλο" με τον Γεράσιμο Γεννατά

Μέρος της τριλογίας είναι ο μονόλογος "Κόκκαλο" με τον Γεράσιμο Γεννατά και τον Γιώργο Παλαμιώτη να συνοδεύει μουσικά. Τον περασμένο χειμώνα πρωτοείδαμε την παράσταση και απολαύσαμε τον Γεράσιμο Γεννατά σ’ ένα καθολικό ερμηνευτικό δόσιμο υποδυόμενος τον Αρτώ, ο οποίος αρνείται να δεχτεί ένα παθητικό κοινό, διαφωνεί κάθετα µε την αντίληψη ότι το θέατρο οφείλει να αποµακρύνει τον θεατή από την πραγµατικότητα και αντίθετα πιστεύει ότι πρέπει να του την αποκαλύπτει στην πιο σκληρή και αληθινή υπόστασή της.

Διαβάστε Επίσης

Ο Αρτώ καλλιτέχνης " ιδιοφυής, επαναστάτης, αναθεωρητής, ποιητής, δάσκαλος, παραληρηματικός, επιθετικός, επιληπτικός, αυτοκαταστροφικός και βαθιά, πολύ βαθιά ερωτευμένος και ερωτικός, συνθέτει με τρόπο προβοκατόρικο την τελική του ετυμηγορία απέναντι στον σύγχρονο καθωσπρεπισμό, βγάζοντας τη γλώσσα στην κοινωνική υποκρισία και τις επινοημένες αυθεντίες του καιρού μας και επαναφέροντας το "Θέατρο της Σκληρότητας" στη θέση που του ανήκει: μέσα στις φλογισμένες καρδιές των εξεγερμένων".

Περισσότερες πληροφορίες

Οικογένεια Τσέντσι

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 55 '

Εμπνευσμένη από τους «Τσέντσι» του Αρτό και του Σταντάλ, η πραγματική ιστορία της οικογένειας που συντάραξε τη Ρώμη του 16ου αιώνα με τα πάθη του ακόλαστου και αιμοδιψή κόμη Τσέντσι.

Κόκκαλο

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 80 '

Ο Γ. Γεννατάς ενσαρκώνει με πάθος τον σπουδαίο Γάλλο στοχαστή Αντονέν Αρτό, έχοντας ως κύρια μέσα τη φωνή και το σώμα, με τη ζωντανή συμβολή του μουσικού-περφόρμερ Γ. Παλαμιώτη.

Αρτώ / Βαν Γκογκ

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 55 '

Έπειτα από 9 χρόνια ψυχιατρικού εγκλεισμού, ο Αντονέν Αρτό δίνει μια διάλεξη στην οποία υποδεικνύει τους ηθικούς αυτουργούς της αυτοκτονίας του Βαν Γκογκ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Δυνατό το ξεκίνημα της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού με την "Τοπογραφία θανάτου ή Ας μην ξεχάσουμε"

Χαρά, λύπη, θυμό, ελπίδα…όλα όσα νιώσαμε στην περιπατητική παράσταση "Τοπογραφία θανάτου ή Ας μην ξεχάσουμε" της Μπρικένα Γκίστο, ωραίο δείγμα παράστασης-ντοκουμέντο, που αναψηλαφεί πληγές της πόλης με τον πιο αναπάντεχο τρόπο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
27/11/2022

Φίλιππος Σοφιανός: "Χρήσιμο είναι το θέατρο που μπαίνεις μέσα και δεν βγαίνεις ήσυχος"

Ο ταλαντούχος ηθοποιός και σκηνοθέτης με σημαντική καριέρα στο χώρο του θεάτρου του σινεμά και της τηλεόρασης επιζητά ένα χρήσιμο θέατρο που δεν στοχεύει στη διασκέδαση, αλλά στην ψυχαγωγία και με αφορμή την "Ολεάννα" του Ντέιβιντ Μάμετ που ανεβαίνει για 2η χρονιά στο θέατρο Άνεσις, μιλά στο "α" για το αριστοτεχνικά γραμμένο έργο που αγγίζει το επίκαιρο θέμα της σεξουαλικής παρενόχλησης και της έλλειψης επικοινωνίας.

Ψάχνεις αφορμή να δεις τη "Μαύρη σαμπούκα" στο θέατρο Ζίνα;

Ρωτήσαμε τον Τόλη Παπαδημητρίου, συγγραφέα και σκηνοθέτη της τρελής κωμωδίας, να μας δώσει τέσσερις λόγους για να δούμε την παράσταση και να τι μας είπε.

Ο "Οίκος των Χοίρων" του Αριστείδη Αντονά στο Θέατρο Φωλιά

Ένα αλληγορικό έργο για όσα συμβαίνουν δίπλα μας κι κάνουμε πως δε βλέπουμε.

Η "Φράνσις" στο Θέατρο Παραμυθίας

Η παράσταση που δημιουργήθηκε με έμπνευση από τη ζωή της Αμερικανίδας ηθοποιού Φράνσις Φάρμερ, η οποία αποτελεί μια καταγγελία για το σύστημα και τις σχέσεις που χειραγωγούν τον άνθρωπο, έρχεται στο θέατρο Παραμυθίας.

"Μάγισσες | Μέρος 3ο: Επιδόρπιο": Μια λυρική παράσταση για την έμφυλη βία

Η παράσταση του Θανάση Δόβρη ερευνά τη θέση της γυναίκας όπως αυτή εκφράζεται διαχρονικά μέσα από κείμενα ιστορικά ή μέσα από την ελληνική παράδοση.

Μπορούν να εκφραστούν χορευτικά τα πολυπλανητικά όντα και η νοηματική γλώσσα;

Πρεμιέρα για τις χορευτικές ομάδες Synthesis 748 Dance Co και Surface Area Dance. Αυτές είναι οι παραστάσεις που παρουσιάζουν.