Μια ζωή - Ο μονόλογος μιας μοδίστρας

4

Καθηλωτική η Νένα Μεντή σε μια παράσταση-φόρος τιμής στη σύγχρονη ελληνική ιστορία, που συγκινεί με τον τρόπο που χειρίζεται τη δύναμη της μνήμης. Το κείμενο, παρότι ουσιαστικό, θα μπορούσε να έχει μεγαλύτερη εκφραστική ένταση. | Powered by Uber

Μια ζωή 2024-25

Η κυρία Ελένη, μια ηλικιωμένη γυναίκα, κουβαλάει πάνω της το βάρος του χρόνου, αλλά και μια σπάνια, ανεπιτήδευτη ομορφιά, που γεννιέται από τη σοφία και την ευγένεια της ψυχής της κι αυτό το νιώθεις από το πρώτο λεπτό της παράστασης. Μέσα στο ατμοσφαιρικό σκηνικό της Άννας Ζούλια, φορώντας το κοστούμι του Νίκου Χαρλαύτη ξετυλίγει τη ζωή της μέσα από ρούχα, μνήμες και τραγούδια, σε ένα μονόλογο που γίνεται καθρέφτης της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας. Γερασμένη στο σώμα αλλά όχι στην ψυχή, η κυρία Ελένη εκπέμπει μια γοητεία διακριτική – μια ομορφιά που δεν φωνάζει, αλλά υπάρχει! Το έργο του Πέτρου Ζούλια, με τη σπουδαία Νένα Μεντή στον πρωταγωνιστικό ρόλο, αποτελεί μια ανθρώπινη και συγκινητική ματιά στην ιστορία της νεότερης Ελλάδας, ιδωμένη μέσα από τα μάτια μιας γυναίκας που βίωσε απίστευτες δοκιμασίες. Η κυρία Ελένη, μοδίστρα στο επάγγελμα, ξεκινά ένα εσωτερικό ταξίδι στις αναμνήσεις, λίγο πριν εγκαταλείψει το ραφτάδικό της –και μεταφορικά τη ζωή–, ανασύροντας βιώματα, τραύματα, χαρές και πίκρες που σημάδεψαν τόσο την προσωπική της διαδρομή όσο και την πορεία της χώρας.

Μια ζωή - Ο μονόλογος μιας μοδίστρας

Το έργο ενσωματώνει αναφορές σε πραγματικά γεγονότα όπως η εξορία, σχόλια για την πολιτική του Κωνσταντίνου Καραμανλή, την εξέγερση του Πολυτεχνείου, αλλά και την τραγωδία στα Τέμπη, κοινωνικοπολιτικές φάσεις από την επταετία και τη μεταπολίτευση έως την οικονομική κρίση και την πανδημία. Αυτά παρουσιάζονται όχι με διδακτικό τόνο, αλλά με την οικειότητα του προσωπικού βιώματος, μετατρέποντας τη μνήμη σε σκηνική εμπειρία. Ο Ζούλιας επιχειρεί να φωτίσει τις μεγάλες αφηγήσεις της ιστορίας μέσα από το πρίσμα του "καθημερινού ανθρώπου", δημιουργώντας ένα ρόλο που λειτουργεί ως συλλογικός καθρέφτης. Ωστόσο, αν και το κείμενο είναι πλούσιο σε περιεχόμενο και αναφορές, θα μπορούσε να διαθέτει μεγαλύτερη εκφραστική δύναμη. Υπάρχουν στιγμές που ο λόγος παραμένει επίπεδος, χωρίς τη δραματουργική ένταση που θα απαιτούσε το βάρος των θεμάτων που αγγίζει. Η απλότητα λειτουργεί μεν ως μέσο προσέγγισης του κοινού, αλλά περιορίζει ενίοτε την κλιμάκωση και τη συναισθηματική κορύφωση.

Μια ζωή 2024-25

Η Νένα Μεντή, ωστόσο, έρχεται να γεφυρώσει οποιαδήποτε αδυναμία του κειμένου. Η ερμηνεία της είναι συγκλονιστική, μεστή, γεμάτη ειλικρίνεια, και συνδυάζει τη λεπτότητα του χιούμορ με την τραγικότητα της μνήμης. Χωρίς περιττές υπερβολές, με τρομερή σκηνική αλήθεια, κατορθώνει να μετατρέψει ένα μονόλογο σε ζωντανή συνομιλία με το κοινό. Μας κοιτάζει κατάματα καθώς μιλάει, αγγίζει τα ρούχα και είναι σαν να μας χαϊδεύει στην πλάτη. Ο ρόλος της κυρίας Ελένης είναι ένας ρόλος-ορόσημο για την ηθοποιό, που παραδίδει ένα μάθημα ζωής. Η σκηνοθεσία του Πέτρου Ζούλια αναδεικνύει με απλότητα και καθαρότητα την ουσία που κρύβεται στα μικρά, προσωπικά σημάδια του χρόνου. Η μουσική επένδυση με αθάνατα τραγούδια λειτουργεί ως συναισθηματικός καταλύτης και παρασύρει το κοινό να σιγοντάρει χαμηλόφωνα.

Περισσότερες πληροφορίες

Μια ζωή - Ο μονόλογος μιας μοδίστρας

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 80 '

Μια ηλικιωμένη μοδίστρα έρχεται αντιμέτωπη με κομμάτια της ζωής της καθώς μαζεύει ρούχα από το ατελιέ της για να μετακομίσει. Η προσωπική της ιστορία συναντά κομμάτια από την ιστορία της νεότερης και σύγχρονης Ελλάδας. Μόνιμη συντροφιά στο ταξίδι των αναμνήσεων της είναι τα τραγούδια που σημάδεψαν γεγονότα και στιγμές της πορείας της. Ένας ύμνος στον καθημερινό άνθρωπο που αναπολεί το παρελθόν του και αγωνιά πώς θα συνεχίσει να ζει σε ένα κόσμο που αλλάζει γρήγορα και άγρια.

Ιλίσια-Βολανάκης

Παπαδιαμαντοπούλου 4

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/09/2025

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.

Οιδίποδας Τύραννος

Η Σοφία Αντωνίου σκηνοθετεί τη γνωστή τραγωδία του Σοφοκλή, αναθέτοντας την ερμηνεία της στον -εξαιρετικό- Χάρη Χαραλάμπους-Καζέπη και καταλήγει σε ένα πυκνό, επιδραστικό θέαμα που επαναπροσδιορίζει τη σχέση του θεατή με το παραστασιακό γεγονός. | Powered by Uber

Οι παραστάσεις της Επιδαύρου που βλέπουμε τώρα στην Αθήνα

Έξι θεατρικές παραστάσεις που έχουν βρεθεί στην ορχήστρα του μεγάλου αργολικού θεάτρου περιοδεύουν τον Σεπτέμβριο του 2025 στα ανοιχτά θέατρα της Αττικής.

"Λεωφορείο ο Πόθος" στο Μέγαρο: Η Γκίλιαν Άντερσον στο ρόλο της ζωής της

Η Γκίλιαν Άντερσον ‘Μπλανς Ντιμπουά’ μαζί με τους Βανέσα Κίρμπι και Μπεν Φόστερ πρωταγωνιστούν στο θρυλικό έργο του Τένεσι Ουίλιαμς στην πρώτη μαγνητοσκοπημένη μετάδοση του National Theatre Live στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η "Κόμισσα της Φάμπρικας" είναι η νέα παράσταση του Σταμάτη Φασουλή

Η Δήμητρα Ματσούκα είναι η "Κόμισσα της Φάμπρικας" στο έργο των Γιαλαμά - Πρετεντέρη, πλάι σε έναν θίασο αγαπημένων ηθοποιών. Καταφθάνει στο Embassy Theater.

Απολαύστε τη "Ζιζέλ" με 120 χορευτές στο Ηρώδειο

Δείτε στιγμιότυπα που μας ταξιδεύουν στον κόσμο της "Ζιζέλ" του Αντόλφ Αντάμ, μέσα από τη μεγαλειώδη παραγωγή του Μπαλέτου της Εθνικής Όπερας της Οδησσού.