Το Σώσε

3,5

Ένα από τα ευτυχέστερα δείγματα του κωμικού είδους, μια ωδή στο θέατρο, ανεβαίνει σε μια καλοκουρδισμένη παράσταση υψηλής ενέργειας και απολαυστικών ερμηνειών.

Το σώσε

Το ανέβασμα της κωμωδίας είναι σοβαρή υπόθεση, κάτι που ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης δείχνει να γνωρίζει· αυτό αποδεικνύει η παράσταση του "Σώσε", ενός από τα πλέον επιτυχημένα κωμικά έργα και γι’ αυτό από τα δυσκολότερα. Ο Βρετανός συγγραφέας έχει υπογράψει ένα έργο –στην πραγματικότητα ενάμισι!–, που εφαρμόζει μια δοκιμασμένη κωμική συνταγή, αυτή του "θεάτρου μέσα στο θέατρο". Το στόρι αφορά έναν δευτεροκλασάτο θίασο που προσπαθεί να ανεβάσει μια ερωτική φάρσα, αλλά όλα πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο. Στην πρώτη πράξη παρακολουθούμε τη γενική δοκιμή, δηλαδή ολόκληρη την πρώτη πράξη του έργου που παίζεται μέσα στο "Σώσε", στη δεύτερη πράξη μία από τις παραστάσεις που δίνει ο θίασος, αλλά από την πλευρά των παρασκηνίων, και στην τρίτη πράξη την τελευταία παράσταση, που διαλύεται παταγωδώς. Αιτία του τραγέλαφου δεν είναι μόνο οι επιδόσεις των μετριότατων ηθοποιών, αλλά κυρίως οι ερωτικές αντιζηλίες τους, που τινάζουν το εγχείρημα στον αέρα.

Το σώσε
Ελίνα Γιουνανλή©

Πρόκειται για ένα αριστοτεχνικά κατασκευασμένο έργο, που παντρεύει δύο είδη, αφού ο Φρέιν έχει γράψει μια καλοκουρδισμένη κωμωδία που βλέπει από την "κλειδαρότρυπα" –και από την κωμική σκοπιά– τη θεατρική διαδικασία και σε αυτήν έχει ενσωματώσει μια τυπική φάρσα. Έτσι, το "Σώσε" αποτελεί έναν θεατρικό μηχανισμό υψηλής ακριβείας, που βρίσκεται συνεχώς στο όριο της έκρηξης, με ιδιαίτερα υψηλές απαιτήσεις σε θέματα ρυθμού, συντονισμού και ερμηνευτικής εγρήγορσης· το εύρημα της δεύτερης πράξης, μάλιστα, όπου οι ηθοποιοί καλούνται να επιδοθούν σε μια πραγματική φρενίτιδα, καθώς off stage παίζουν το έργο που παίζεται μέσα στο "Σώσε" μπροστά στους υποθετικούς θεατές της παράστασης και on stage τα όσα ευτράπελα διαδραματίζονται στα παρασκήνια, ανεβάζει ακόμη ψηλότερα τον πήχη της δυσκολίας.

Το σώσε
Ελίνα Γιουνανλή©

Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης εμπιστεύτηκε γι’ αυτό το απαιτητικό εγχείρημα έναν πολύ καλό θίασο –δείγμα της σοβαρότητας με την οποία αντιμετώπισε την πρόκληση– και φρόντισε να αποφύγει ένα λάθος που παρατηρείται στο ανέβασμα των "ελαφριών" κωμωδιών: Δεν υποτίμησε το έργο, θέλοντας να φανεί ανώτερός του. Έτσι, η παράσταση, εκτός της υψηλής ενέργειας και του αξιοσημείωτου συντονισμού της, δίνει την ευκαιρία να φανεί η ερμηνευτική λάμψη των συντελεστών, με προεξάρχοντες τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, στο ρόλο του σκηνοθέτη στα πρόθυρα νευρικής κρίσης, και της Στεφανίας Γουλιώτη, που αποδεικνύουν ότι δεν υπάρχει άλλος τρόπος να παίξεις επιτυχημένα την κωμωδία παρά μόνο παίρνοντάς τη στα σοβαρά – και με τη Λένα Παπαληγούρα, τον Γιώργο Χρυσοστόμου και τον ίδιο τον Μαρκουλάκη να ακολουθούν, καθώς και τους Γιώργο Ψυχογυιό και Γιώργο Ζυγούρη στους μικρότερους ρόλους τους. Αντίθετα, η Σμαράγδα Καρύδη (Ντότι) και η Δάφνη Δαυίδ επαναπαύονται περισσότερο στη φαρσική σχηματικότητα των ρόλων τους, καταφεύγοντας στη λύση μιας επίπλαστης "υστερίας". Λειτουργικό και προσεγμένο στη λεπτομέρεια για τις απαιτήσεις του έργου το σκηνικό του Πάρι Μέξη, χωρίς όμως να προσφέρει κάποιο ίχνος περισσότερης σκηνικής "τρέλας".

Πρώτη δημοσίευση: 21/4/22

Περισσότερες πληροφορίες

Το σώσε

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Η εμβληματική βρετανική φάρσα είναι μια αριστοτεχνικά δομημένη σάτιρα για τη ζωή πίσω από την κουίντα και τις προβληματικές σχέσεις μεταξύ των μελών ενός θιάσου.

Παλλάς

Βουκουρεστίου 5 (City Link)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

D-Athens Διονύσια: Ο νέος θεσμός που φιλοξενεί το Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν

Από τις 12 έως τις 14 Δεκεμβρίου 2025, το Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης φιλοξενεί το D-Athens Διονύσια 2025, μια τριήμερη γιορτή νέας δραματουργίας, ιδεών και θεατρικής δημιουργίας στο πλαίσιο της Αθήνας Παγκόσμιας Πρωτεύουσας Θεάτρου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/12/2025

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

Θέατρο όπου κι αν είσαι: Οι "Τρεις Αδελφές" σε live streaming στην Ιθάκη

Το Εθνικό Θέατρο φέρνει τις "Τρεις Αδελφές" του Αντον Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στην Ιθάκη. Ζωντανά από την Πλαγία Σκηνή του κτιρίου Τσίλλερ. Μάθετε περισσότερα.

"Ήμερη – Η ανατομία μιας πτώσης": Ο Γιάννης Νταλιάνης αποκαλύπτει 5 βασικά σημεία της παράστασης

Ο Γιάννης Νταλιάνης σκηνοθέτης της παράστασης "Ήμερη – Η Ανατομία μιας Πτώσης" που ανεβαίνει στο Θησείον (από 22/12) αναλύει το έργο του Ντοστογιέφσκι, μια ιστορία ανθρώπινης καταπίεσης και αντίστασης.

6 επιστροφές που αξίζει να δεις από αυτήν την εβδομάδα

Έξι ξεχωριστές παραστάσεις επιστρέφουν, φωτίζοντας τη μνήμη, την απώλεια, την αντοχή και τις ανθρώπινες ιστορίες που μας διαμορφώνουν. Μονόλογοι, θρύλοι και προσωπικές εξομολογήσεις συναντιούνται σε ένα έντονο θεατρικό πρόγραμμα Δεκεμβρίου.

Οιδίποδας

Το έργο του Βρετανού συγγραφέα μεταφέρει τη σοφόκλεια τραγωδία στο σήμερα και, παρά τις επιφυλάξεις, διατυπώνει κρίσιμους προβληματισμούς. Οι πρωταγωνιστικές ερμηνείες και η σφιχτή σκηνοθεσία συνθέτουν μια παράσταση υψηλής δυναμικής. | Powered by Uber

Αμερικάνικος βούβαλος

Τρεις λούμπεν μικροαπατεώνες, μια ληστεία που δεν γίνεται ποτέ και μια Αμερική σε ηθική κατάρρευση ανεβαίνουν στη σκηνή, σε μια έντονη αλλά και εστιασμένη σε εξωτερικές όψεις σκηνοθετική ανάγνωση από τον Γιάννη Μπέζο. | Powered by Uber