Του Κουτρούλη ο γάμος

4

Η ευφρόσυνη, σε σημεία ξεκαρδιστική παράσταση ανεβάζει με φαντασία και τρέλα ένα έργο της θεατρικής μας ιστορίας, που σατιρίζει τα αγέραστα –καθώς αποδεικνύονται– χαρακτηριστικά του ελληνικού κράτους.

Του Κουτρούλη ο γάμος

Πάνω από εκατόν εβδομήντα χρόνια μάς χωρίζουν από τη συγγραφή του έργου (1845) και, παρότι αποδεικνύεται διαχρονικό ως κωμωδία που σατιρίζει τα πολιτικά ήθη της Ελλάδας, αυτό από μόνο του δεν εγγυάται ένα επιτυχημένο σκηνικό ανέβασμα. Το γεγονός π.χ. ότι είναι γραμμένο σε καθαρεύουσα δημιουργεί απόσταση, ίσως και δυσκολίες στον σημερινό θεατή. Βέβαια, με τον «Κουτρούλη» ο Ραγκαβής επιχείρησε να αναβιώσει την αριστοφανική κωμωδία κι έτσι έγραψε στίχους, χρησιμοποίησε τραγούδια και εισήγαγε Χορό, όμως το ύφος, τα πρόσωπα κ.λπ. δεν παύουν να είναι αυτά ενός «παλιού» έργου.

Η Σμαράγδα Καρύδη το ανέβασε στη σκηνή με μπόλικη δημιουργική τρέλα και με μια συνολική άποψη που τη δικαιώνει. Κράτησε τη γλώσσα του πρωτοτύπου χωρίς να τη φοβηθεί και κατέβασε το έργο στην πλατεία, τονώνοντάς το με ευφάνταστα ευρήματα και κωμικά εργαλεία που κλείνουν διαρκώς το μάτι στον θεατή. Δημιούργησε έτσι ένα δυναμικό θεατρικό πλαίσιο που ψυχαγωγεί, «διδάσκει» και χαρίζει μερικές αξιομνημόνευτες στιγμές, οι οποίες προσθέτουν πόντους στο ίδιο το έργο: απολαυστικός λ.χ. ο πρόλογος, όπου ο Χορός πληροφορεί τους θεατές για το έργο και την πολιτική ταυτότητα της Ελλάδας κατά την περίοδο γραφής του, και ακόμη απολαυστικότερος ο τρόπος με τον οποίο αποδίδεται η προσπάθεια του Κουτρούλη να βρει στέγη σε ένα από τα τρία κόμματα (αγγλικό, γαλλικό, ρωσικό) προκειμένου να γίνει υπουργός και να μπορέσει να παντρευτεί τη μεγαλομανή, ακατάδεκτη Ανθούσα.

Του Κουτρούλη ο γάμος - εικόνα 1

Έτσι η εξάρτηση από τις ξένες δυνάμεις, η τάση των Ελλήνων για διχόνοιες και διχασμούς, το ρουσφετιλίκι και τα άλλα εγχώρια δεινά που έχει συλλάβει η πένα του συγγραφέα τροφοδοτούν μια παράσταση εκρηκτικής ενέργειας, με πολλή μουσική κι ευφάνταστους στίχους (Μίνως Μάτσας και Σοφία Καψούρου αντίστοιχα), που ακροβατεί επιτυχημένα και συνεχώς ανάμεσα στην αισθητική του 19ου αιώνα και τη σημερινή· όπως κάνουν τα κοστούμια που παντρεύουν τα τσαρούχια και τις φουστανέλες με την ποπ αισθητική των t-shirts (Νίκος Χαρλαύτης), το υποκριτικό ύφος που φλερτάρει με το έντονο παίξιμο των πρωταγωνιστριών του 19ου και το σκηνικό που, ενώ ξαφνιάζει αρχικά με τον «γκλιτεράτο», ντίσκο χαρακτήρα, αποδεικνύεται λειτουργικότατο (Γιώργος ­Γαβαλάς).

Όλα αυτά σε μια δουλειά συνόλου, όπου δεν χωράνε βεντετισμοί. Η Καρύδη στον ρόλο της Ανθούσας επιβεβαιώνει το κωμικό της ταλέντο, όπως και ο εξαιρετικός Νίκος Κουρής ως Κουτρούλης, ο οποίος επιπροσθέτως, όντας σπουδαίος ηθοποιός, αφήνει να φανεί η δραματική πλευρά του ήρωά του. Ο Κώστας Κορωναίος πιάνει ωραία τον ρόλο του Στροβίλη, του ξύπνιου μαθητευόμενου, και βέβαια εξίσου δυναμική, χορεύοντας, τραγουδώντας και παίζοντας μουσική, αποδεικνύεται η ομάδα των ηθοποιών που εκτελούν χρέη Χορού (Ευγενία Σαμαρά, Γιώργος Ψυχογιός, Γιώργος Σουλεϊμάν κ.ά.).

ΝΕΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΒΑΣΙΛΑΚΟΥ», Προφ. Δανιήλ 3-5 & Πλαταιών, Κεραμεικός, 2110132002. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Του Κουτρούλη ο γάμος

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Η πολιτική σάτιρα ηθών του συγγραφέα για τη διαχρονική παθογένεια του ελληνικού κράτους, πάντα επίκαιρη, με κάποιες εμβόλιμες σύγχρονες προσθήκες κειμένων και πρωτότυπων τραγουδιών.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Κατερίνα Ευαγγελάτου: "Στο "The Doctor" νιώθεις ότι κάποιος σου τραβάει διαρκώς το χαλί κάτω απ’ τα πόδια"

Συζητήσαμε με την σκηνοθέτρια και καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου με αφορμή το συναρπαστικό θρίλερ του Ρόμπερτ Άικ, ένα έργο που αγγίζει καυτά ζητήματα της σύγχρονης κοινωνικής και πολιτικής πραγματικότητας, το οποίο ανεβάζει στο Αμφι-θέατρο (από 8/12).

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
02/12/2023

Το ζήσαμε "Φακντ-απ" στις πρόβες του νέου έργου του Τάσου Ιορδανίδη

Το "α" ήταν ο πρώτος θεατής της νέας παράστασης στο Άλφα- "Ληναίος-Φωτίου", όπου συνομίλησε με την Αφροδίτη Λιάντου και τον Διονύση Παπανδρέου (τους Gen Z πρωταγωνιστές που σκηνοθετεί η Θάλεια Ματίκα) και σας μεταφέρει αποκλειστικό sneak-peak.

"Shrek The Musical": Το φαντασμαγορικό μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ έρχεται στο Περοκέ

Ο Μάρκος Σεφερλής ετοιμάζει τη μεγαλύτερη παραγωγή που έχει κάνει ποτέ, μεταφέροντας στη σκηνή την μουσικοθεατρική εκδοχή της αγαπημένης ταινίας κινουμένων σχεδίων με πρωταγωνιστή τον χαριτωμένο πράσινο ήρωα και την παρέα του.

"Τούνδρα": Ένα σκληρό παιχνίδι επιβίωσης στην meta εποχή έρχεται στο Rabbithole

Πρόκειται για την νέα παραγωγή της ομάδας Νοσταλγία, σε πρωτότυπο κείμενο του Γιώργου Σίμωνα και σκηνοθεσία του Γιώργου Τζαβάρα.

"Dreams of Time": Η γυναικεία φύση εμπνέει το χορό της Δάφνης Αντωνιάδου

Η χορεύτρια και χορογράφος σκηνοθετεί, χορογραφεί και εξερευνά οπτικά και ηχητικά τη δημιουργική διαδικασία του σύμπαντος και τα άκρα της ανθρώπινης κατάστασης μέσα από τη δυναμική που διέπει τη φύση της γυναίκας.

"Η Καταρίνα και η ομορφιά να σκοτώνεις φασίστες": Γιατί δεν θα χάσουμε τη νέα παράσταση του Τιάγκο Ροντρίγκες;

Ο Πορτογάλος σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν φέρνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση τη νέα του παράσταση και θέτει το ερώτημα: Πόσο ηθικό είναι να σκοτώνεις κάποιον που δεν είναι ηθικός;

"Moving colors III": Το φεστιβάλ σύγχρονου χορού για παιδιά και εφήβους μέσα από τα λόγια των καλλιτεχνών

Πέντε Έλληνες και ξένοι χορογράφοι αλλά και η Φρόσω Τρούσσα, καλλιτεχνική διευθύντρια του μοναδικού φεστιβάλ σύγχρονου χορού που είναι αφιερωμένο στα παιδιά και τους εφήβους, μιλούν στο "α" για τα έργα που θα παρουσιάσουν αλλά και τη δική τους εμπειρία με το χορό σε νεαρή ηλικία.