Το ξύπνημα της άνοιξης

3

Η φρέσκια και θαρραλέα σκηνική απόδοση δικαιώνει ένα τολμηρό έργο που μας αφορά, αλλά η παράσταση ζημιώνεται από την αφαιρετική αντιμετώπισή του.

Το ξύπνημα της άνοιξης

Στην παράσταση που υπογράφει ο Δημήτρης Καραντζάς η σεξουαλικότητα αναδύεται αβίαστα μέσα σε μια ατμόσφαιρα ανεπιτήδευτης αθωότητας. Αποτυπώνεται δηλαδή με ευστοχία ο πυρήνας του έργου του Βέντεκιντ: η αφύπνιση του σεξουαλικού ενστίκτου κατά τη μεταιχμιακή εφηβική ηλικία, που σηματοδοτεί το πέρασμα από την παιδικότητα στην ενηλικίωση.

Το έργο έχει ακόμη λόγο ύπαρξης, αν και χρονολογείται στα τέλη του 19ου αιώνα (1891), ακριβώς επειδή ασχολείται με θέματα που παραμένουν ταμπού. Η υπόθεση κινείται γύρω από τη ζωή μερικών μαθητών και μαθητριών ενός γυμνασίου, που ανακαλύπτουν τον έρωτα και τις σαρκικές ηδονές, κόντρα στο αυστηρά πουριτανικό περιβάλλον –του σχολείου και της οικογένειας– στο οποίο ανατρέφονται. Η φρεσκάδα της παράστασης είναι το βασικό της προνόμιο, από το ολάνθιστο σκηνικό, που γίνεται το καταφύγιο –αλλά και ο τάφος– των ηρώων (Άρτεμις Φλέσσα) μέχρι την ολόσωστη διανομή.

Το ξύπνημα της άνοιξης - εικόνα 1

Οι Βαγγέλης Αμπαζής, Ασημίνα Αναστασοπούλου, Κορίνα-Άννα Γκουγκουλή, Γιώργος Δικαίος, Αναστάσης Λουλάκος, Μάνος Πετράκης και Νάνσυ Σιδέρη αιχμαλωτίζουν τους άγουρους ήρωες και μόνο από φυσιογνωμικής άποψης. Η «ιδρυματοποίησή» τους, έκδηλη στα κοστούμια (Ιωάννα Τσάμη) και στα καλοχτενισμένα κεφάλια των αγοριών, δημιουργεί σκηνικό περιβάλλον χωρίς να υπάρχει ανάγκη συγκεκριμένης σκηνογραφίας και υποβάλλει στο θεατή μηνύματα προτού ειπωθούν. Μέσα στο συγκεκριμένο περιβάλλον, π.χ., όταν οι νεαροί και οι νεαρές απελευθερώνονται από τα ρούχα τους, έχει τη σημασία του. Οι ερμηνείες όλης της ομάδας αξίζει να επαινεθούν κυρίως για το γεγονός ότι μεταφέρουν την άγουρη αθωότητα που χρειάζεται, κι έτσι οι ήρωες γίνονται εκπρόσωποι ενός κόσμου άδολου ακόμη και στις σκληρές ή βίαιες στιγμές του.

Ο Καραντζάς φαίνεται ότι δόθηκε με ζήλο στη συγκεκριμένη δουλειά και τα σημεία του έργου που τον ενδιέφεραν τα φώτισε γλαφυρότατα. Η παράστασή του έχει δυναμική και διαθέτει αισθητική ταυτότητα, όμως η ιστορία κάπου χάνεται στη διαδρομή. Ένα έργο που αποτελείται ούτως ή άλλως από μικρές σκηνές που διαδέχονται η μία την άλλη, παρουσιάζοντας στιγμιότυπα από τη ζωή των ηρώων, εδώ αποδιαρθρώθηκε σε σημείο μεγάλης αφαίρεσης.

Το ξύπνημα της άνοιξης - εικόνα 2

Στον θεατή παραδίδεται περισσότερο μια σκηνική σύνθεση για την (όχι μόνο εφηβική) σεξουαλικότητα παρά ένα έργο με συγκεκριμένη πλοκή· στο «Ξύπνημα της άνοιξης», όμως, συμβαίνουν συγκεκριμένα και σημαντικά γεγονότα, κάποια από τα οποία αφαιρέθηκαν –θεμιτό–, αλλά όσα έμειναν δεν δέθηκαν σε ένα νήμα που θα βοηθούσε τον θεατή. Αυτό που έλειψε ιδιαίτερα ήταν μια πιο ολοκληρωμένη κατάδειξη του σχολικού και οικογενειακού περίγυρου, που στην παράσταση εκπροσωπείται μόνο από τη Μητέρα (την οποία ερμηνεύει η Μαρία Σκουλά). Οι κοινωνικοί περιορισμοί, η σεμνοτυφία, η γονεϊκή αμέλεια, η κακοποίηση, το πλέγμα εν ολίγοις που εγκλωβίζει τους ασφυκτιούντες νέους αποτυπώθηκε στη σκηνή σχεδόν με νύξεις.

ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΟΣΜΟΥ (ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ) Αντισθένους 7 & Θαρύπου, Νέος Κόσμος, 2109212900. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το ξύπνημα της άνοιξης

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Ένα σχόλιο πάνω στο συντηρητισμό της κοινωνίας, που πατάσσει την αθωότητα και την ενστικτώδη τάση της νιότης για την ανακάλυψη του κόσμου αλλά και του εαυτού.

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
26/04/2024

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.