Περιμένοντας τον Γκοντό

3,5

Το έργο-ορόσημο ενός συγγραφέα που έχει χαρακτηριστεί ως ο τραγωδός του 20ού αιώνα δίνει στην Έλενα Μαυρίδου το βήμα για να ξεγυμνώσει επί σκηνής τη μικρότητα της ύπαρξής μας.

Περιμένοντας τον Γκοντό

Το έργο-ορόσημο ενός συγγραφέα που έχει χαρακτηριστεί ως ο τραγωδός του 20ού αιώνα δίνει στην Έλενα Μαυρίδου το βήμα για να ξεγυμνώσει επί σκηνής τη μικρότητα της ύπαρξής μας.

Δεν είναι υπερβολή να υποστηρίξουμε πως το έργο του Μπέκετ δεν ­είναι απλώς δείγμα –ίσως το υψηλότερο– της δραματουργίας του 20ού αιώνα, αλλά ένα κλασικό κείμενο, κομμάτι της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Οι αναγνώσεις που χωράει είναι τόσες όσες κάθε σκηνοθέτης επιθυμεί να του προσδώσει, αφού μέσα από την απλή του φόρμα μιλάει για την ίδια την ανθρώπινη ύπαρξη. Αν υπάρχουν κάποια κλειδιά για την ερμηνεία του, αυτά δεν βρίσκονται στην αποκωδικοποίηση του αόριστου ήρωα με το όνομα Γκοντό, που ως γνωστόν δεν εμφανίζεται ποτέ επί σκηνής, αλλά στη λέξη: «περιμένοντας».

Περιμένοντας τον Γκοντό - εικόνα 1

Η διαχείριση του χρόνου είναι κομβική, όχι μόνο όσον αφορά τον ρου της υπόθεσης αλλά και τον τροπο που δομείται το έργο, το γεμάτο παύσεις, επαναλήψεις και χρονικά κενά. Ταυτόχρονα, μέσα από τα δύο ζευγάρια ηρώων, ο συγγραφέας αναπτύσσει τις ανθρώπινες σχέσεις σε όλες τους τις εκφάνσεις, από την αγάπη και τη συνύπαρξη μέχρι την εξουσία και την υποταγή, οι οποίες μάλιστα δεν είναι απαραιτήτως διαχωρισμένες, αλλά μπορεί να εμπεριέχονται η μία στην άλλη.

Η οντολογική διάσταση του «Γκοντό» φωτίστηκε εμμέσως αλλά σαφώς στη σκηνική εκδοχή της Έλενας Μαυρίδου. Με μια παιγνιώδη διάθεση ως κυρίαρχο χαρακτηριστικό, η παράσταση εστίασε ιδιαίτερα στο κωμικό ύφος. Τα σλάπστικ στοιχεία που ενυπάρχουν στο έργο ήρθαν στο προσκήνιο και πολλαπλασιάστηκαν. Σε αυτό το επίπεδο η σωματική ερμηνεία των ηθοποιών αποδείχτηκε κομβική· ειδικά το ζευγάρι Εστραγκόν - Βλαντιμίρ (απολαυστικότατοι οι Γιάννης Λεάκος - Έκτορας Λιάτσος) δίνει το στίγμα του στην παράσταση, η οποία θυμίζει νούμερο από τσίρκο – χαρακτηριστική είναι και η εμφάνισή τους με κόκκινες μύτες και ρούχα παλιάτσων (κοστούμια Ιωάννα Πλέσσα). Η σκηνοθέτις, μάλιστα, τολμάει να αποδώσει κωμικά και τον ρόλο του τυραννικού Πότζο (Μιχάλης Μιχαλακίδης)· και η δική του εμφάνιση και συμπεριφορά έχουν λαϊκότατες ρίζες, ενώ η βία που ασκεί με την απολυταρχική του εξουσία στο δούλο του, Λάκι (Δήμητρα Κούζα) περνάει μόνο έμμεσα.

Περιμένοντας τον Γκοντό - εικόνα 2

Η μεταθεατρική διάσταση κυριαρχεί στην παράσταση: σε σημεία φωνάζει ότι πρόκειται για «δοκιμή», κι επιπλέον έχουν προστεθεί ρόλοι που δεν υπάρχουν στο πρωτότυπο: ένα δεύτερο ζευγάρι λειτουργεί ως καθρέφτης του Βλαντιμίρ και του Εστραγκόν (Γ. Κατσιμίχας, Μ. Μιχαλακίδης), ενώ η Δήμητρα Κούζα επιφορτίζεται και με τον ρόλο ενός «σκηνοθέτη», που ορίζει τις δράσεις των προσώπων, παρεμβαίνει και μοιράζει ρόλους. Μόνο η παρουσία της Φωτεινής Μποστανίτη ως «βοηθού» μένει μάλλον περιττή.

Η κωμικότητα δίνει ανάσες στην παράσταση, δεν μένει όμως εκεί. Το θεατρικό παιχνίδι που εκτυλίσσεται επί σκηνής αναδύει μια βαθιά υπαρξιακή διάσταση, καταδεικνύοντας το γελοίον της ανθρώπινης ύπαρξης, ενώ η παράσταση εμπλουτίζεται και με άλλα στοιχεία, που αν και δεν αποκωδικοποιούνται ακριβώς (όπως η παρουσία του Παιδιού ως μιας αλλόκοτης φιγούρας που κλείνει την παράσταση αφού απογυμνωθεί ενώπιόν μας) λειτουργούν εμφαντικά προς αυτήν την κατεύθυνση.

ΧΩΡΟΣ Πραβίου 6, Βοτανικός, 2103426736. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Περιμένοντας τον Γκοντό

  • Θέατρο του Παραλόγου
  • Διάρκεια: 100 '

Tην τάση του ανθρώπου να περιμένει πάντοτε την έξωθεν σωτηρία εξετάζει ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά έργα του θεάτρου του παραλόγου.

Περιμένοντας τον Γκοντό

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 80 '

Tην τάση του ανθρώπου να περιμένει πάντοτε την έξωθεν σωτηρία εξετάζει ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά έργα του θεάτρου του παραλόγου.

Χώρος Θέατρο

Πραβίου 6

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.