Οδηγός Θεάτρου

Κριτικές Παραστάσεων Παίζουν Σήμερα Έρχονται Ποιος παίζει που Αθηνόραμα club Προπωλήσεις

Τίμων ο Αθηναίος

4

Μία (ακόμη) παράσταση που επιβεβαιώνει πως το «γήπεδο» του Λιβαθινού είναι οι μεγάλες διαστάσεις, το θέατρο μεγέθους, ακόμη και όταν δεν έχει να κάνει με «σπουδαία» έργα.

Προσοχή! Επικοινωνήστε με το θέατρο της επιλογής σας πριν από την έξοδό σας, διότι αρκετές παραστάσεις αναβάλλονται λόγω κρουσμάτων.
Τίμων ο Αθηναίος

Μία (ακόμη) παράσταση που επιβεβαιώνει πως το «γήπεδο» του Λιβαθινού είναι οι μεγάλες διαστάσεις, το θέατρο μεγέθους, ακόμη και όταν δεν έχει να κάνει με «σπουδαία» έργα.

Τίμων ο Αθηναίος - εικόνα 1

Τολμώ αυτόν τον «αποχαρακτηρισμό» του έργου, λόγω των δραματουργικών εκκρεμοτήτων και ατελειών του καθώς και της ανομοιογένειας ύφους που παρουσιάζει, εν πολλοίς οφειλόμενης στην ιδιαιτερότητα της συγγραφικής συνεργασίας – χαρακτηριστικά που ούτως ή άλλως έχουν οδηγήσει τους μελετητές να το κατατάξουν στα «προβληματικά» σαιξπηρικά δράματα.

Το έργο εμπνέεται από την προσωπικότητα του πραγματικού Τίμωνα, εύπορου Αθηναίου πολίτη του 5ου π.Χ. αι., ο οποίος, αφού έχασε την περιουσία του σκορπώντας τη στους κόλακες, αποτραβήχτηκε στον Υμηττό και αποκήρυξε τους συμπολίτες του και το ανθρώπινο γένος συνολικά· μάλιστα, στη θεατρική εκδοχή οι συγγραφείς θέλουν τον ήρωα να προσφέρει βοήθεια στον εξόριστο Αλκιβιάδη προκειμένου να επιτεθεί εναντίον της Αθήνας.

Τίμων ο Αθηναίος - εικόνα 2

Το έργο καταφέρεται με σαρκασμό εναντίον της φιλάργυρης και αχάριστης ανθρώπινης φύσης, όμως, παρά το πλούσιο υπόβαθρο σε ειρωνεία και πικρό προβληματισμό, δεν αποφεύγει τη σχηματική διαγραφή των χαρακτήρων, κάτι που αφήνει τελικά την αίσθηση πως έχουμε να κάνουμε με μια παραβολή περισσότερο παρά με ένα πλήρως αναπτυγμένο δράμα. Ακόμη και η παράλληλη ιστορία του Αλκιβιάδη, αν και ανοίγει το έργο έξω από τα όρια μιας αυστηρά ιδιωτικής ιστορίας, εξυπηρετεί κυρίως ως άλλο ένα πεδίο για να εκφραστεί η μισανθρωπία του Τίμωνα.

Τίμων ο Αθηναίος - εικόνα 3

Η σκηνοθεσία του Στάθη Λιβαθινού ίσως δεν «καμουφλάρισε» τα τρωτά του έργου, τα εκμεταλλεύτηκε όμως για να παραδώσει μια υψηλής αισθητικής διδακτική ιστορία. Ο σκηνοθέτης επέλεξε ένα «μοντέρνο» ανέβασμα, που όμως επιβλήθηκε χωρίς εξεζητημένους μοντερνισμούς, με κύριο μέλημα να αναδείξει τους μικρόκοσμους που έρχονται σε αντιπαράθεση, καθώς το έργο εξελίσσεται μέσα από συνεχείς συγκρούσεις προσώπων και «κοσμοθεωριών». Έτσι η παράσταση καθορίστηκε από τα δίπολά της: από τη μία πάντα ο Τίμων και από την άλλη πότε οι παρατρεχάμενοί του και πότε οι φωνές της λογικής που επιλέγει να αγνοεί.

Απολαυστική επ’ αυτού αποδείχτηκε η σκηνοθετική διαχείριση της ομάδας των ηθοποιών, έτσι ώστε η πράα, στωική φυσιογνωμία του Βασίλη Ανδρέου/Τίμωνα να έρχεται σε αισθητική αντίθεση με τα «ανθρωπάκια» που τον περιτριγυρίζουν (στους υπόλοιπους ρόλους ήταν καίριοι όλοι οι ηθοποιοί, μεταξύ αυτών οι Δ. Παπανικολάου, Χρ. Σουγάρης, Μ. Σαββίδου κ.λπ.). Και, βέβαια, παντού παρούσες οι ενέσεις θεατρικότητας και οι ευρηματικές σκηνικές λύσεις που χαρακτηρίζουν συνήθως τις σκηνοθεσίες του Λιβαθινού.

Τίμων ο Αθηναίος - εικόνα 4

Η γεωμετρική διάταξη του σκηνικού –με μια πασαρέλα να τέμνει στα δύο την πλατεία– και η λιτότητα των σκηνικών αντικειμένων ευνόησαν την εστίαση στη δράση, που εξαπλώθηκε σε όλο το χώρο του θεάτρου, ενώ τα κοστούμια, που ενσωμάτωσαν με πολύ ωραίο αποτέλεσμα στοιχεία από την ελισαβετιανή εποχή αλλά και από μεταγενέστερες χρονικές περιόδους μέχρι και το σήμερα (σκηνικά-κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου), πρόσθεσαν επιπλέον πόντους σε μια ιστορία χωρίς χρονικά όρια και γι’ αυτό επίκαιρη.

ΘΕΑΤΡΟ RΕΧ - ΣΚΗΝΗ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ Πανεπιστημίου 48, 2103305074. Διάρκεια: 140΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Τίμων ο Αθηναίος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Ένα έργο διαχρονικό, για τον πλούτο, το χρέος, τη φιλία, την κολακεία, τις ψευδαισθήσεις, τη γενναιοδωρία αλλά και την αχαριστία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Παγκόσμια πρεμιέρα στην Επίδαυρο με τον Γιόχαν Σίμονς

Ποιος είναι ο Ολλανδός σκηνοθέτης που θα ανοίξει τα φετινά Επιδαύρια με μια μουσική εκδοχή της "Άλκηστης" του Ευριπίδη;

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
30/06/2022

Βλέπουμε αρχαίο δράμα και στην Αττική

Οι αριστοφανικές "Θεσμοφοριάζουσες" και ο "Φιλοκτήτης" του Σοφοκλή κάνουν πρεμιέρα αυτή την εβδομάδα στα ανοιχτά θέατρα των δήμων.

Φεστιβάλ Επιδαύρου 2022: Οδηγός επιβίωσης

Καθώς ετοιμαζόμαστε για το καθιερωμένο καλοκαιρινό ραντεβού μας με τα δύο θέατρα της Επιδαύρου, φυλλομετρούμε το πρόγραμμα των δώδεκα παραστάσεων. Ο λόγος των αρχαίων ποιητών αλλά και νεότερες φωνές θα ακουστούν μέσα από παραστάσεις άλλοτε ερευνητικού ενδιαφέροντος και άλλοτε μαζικότερης απήχησης, από ελληνικούς και ξένους θιάσους, από σκηνοθέτες με ιδιαίτερο προσωπικό στίγμα, από καταξιωμένους πρωταγωνιστές και εκπροσώπους της νέας ερμηνευτικής γενιάς.

Ούλριχ Ράσε: "Στον ‘Αγαμέμνονα’ συνοψίζω έργο ετών και αυτό το αποκορύφωμα θα παρουσιαστεί στην Επίδαυρο"

Βρεθήκαμε στη συνέντευξη τύπου που έδωσε ο Γερμανός σκηνοθέτης με αφορμή την επικείμενη παράσταση του "Αγαμέμνονα" που θα παρουσιαστεί σε παγκόσμια πρεμιέρα στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.

Η σκηνοθετική δύναμη της Λατινικής Αμερικής κυριεύει το Φεστιβάλ Αθηνών

Από τη Λατινική Αμερική και συγκεκριμένα από τη Χιλή και τη Βραζιλία, αντίστοιχα, έρχονται στην Πειραιώς 260 ο Μάρκο Λαγέρα και η Κριστιάν Ζαταΐ με δύο παραστάσεις έντονου πολιτικού προβληματισμού.

Ο "Ματωμένος γάμος" σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη ξεκινάει περιοδεία

Το αριστούργημα του Λόρκα ανεβάζει ο δραστήριος Νικορέστης Χανιωτάκης με μια εκλεκτή διανομή σε περιοδεία στα ανοιχτά θέατρα, ξεκινώντας από το Κατράκειο Νίκαιας και το Θέατρο Βράχων. Διαβάστε όλα όσα πρέπει να ξέρετε για την παράσταση.