Αστροφεγγιά

2

Άνευρη θεατρική μεταγραφή του γνωστού –και από την τηλεοπτική του μεταφορά– κοινωνικού μυθιστορήματος-ψυχογράφημα του 1946 με θέμα την άδοξη ενηλικίωση και τις διαψεύσεις μιας παρέας εφήβων στα χρόνια του ελληνικού Mεσοπολέμου.

Αστροφεγγιά

Άνευρη θεατρική μεταγραφή του γνωστού –και από την τηλεοπτική του μεταφορά– κοινωνικού μυθιστορήματος-ψυχογράφημα του 1946 με θέμα την άδοξη ενηλικίωση και τις διαψεύσεις μιας παρέας εφήβων στα χρόνια του ελληνικού Mεσοπολέμου.

Αστροφεγγιά - εικόνα 1

Η κρίση –οικονομική, ιδεολογική και αξιακή–, οι ταξικές διακρίσεις, η πολιτική διαφθορά και η στρατιά των απελπισμένων νέων, εκείνων που «ούτε το κρασί ούτε η αστροφεγγιά παρηγορεί». Γι’ αυτούς μας μιλάει στις 251 σελίδες του περίφημου μυθιστορήματός του ο Ι.Μ. Παναγιωτόπουλος (1901-82), καταγράφοντας με μελαγχολία, ρομαντισμό, πεσιμισμό και ιδεαλισμό τα αδιέξοδα της γενιάς του, εκείνης που επέζησε του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, για να δει τελικά το όνειρο μιας καλύτερης ζωής να ακυρώνεται με τη Μικρασιατική Καταστροφή. Ο φτωχός επαρχιώτης Άγγελος και η παρέα των πλούσιων φίλων του ρεμβάζουν, ονειροπολούν, φλερτάρουν, ερωτεύονται αλλά και δοκιμάζονται, τυραννιούνται, συγκρούονται, απογοητεύονται – με δυο λόγια ενηλικιώνονται στην Αθήνα του Μεσοπολέμου.

Αστροφεγγιά - εικόνα 2

Μυθιστόρημα-χρονικό μιας απομαγευμένης νιότης, μιας χαμένης γενιάς και συνάμα μιας διαψευσμένης χώρας, και ύστερα από μια άκρως επιτυχημένη δεύτερη καριέ­ρα ως τηλεοπτική σειρά τη δεκαετία του ’80, ανέβηκε φέτος στο θέατρο. Ο Πέτρος Ζούλιας έστησε μια καλά δομημένη παράσταση, στην ουσία μια εικονογράφηση-παράθεση των βασικών «σκηνών» του βιβλίου, με μια ευσύνοπτη έκθεση των προσώπων και των καταστάσεων στην αρχή, με την αφήγηση να μπλέκεται έντεχνα με τη δράση και με εύρυθμα περάσματα από τη μία σκηνή στην άλλη, φωτίζοντας εξίσου τη σεμνοτυφία όσο και το ρημαγμένο ρομαντισμό των προσώπων.

Μια μουντή ατμόσφαιρα όμως και μια άνευρη διάθεση τη βαραίνoυν. Σίγουρα δεν βοηθούν τα δήθεν ποιητικο-ρεαλιστικά σκηνικά με τις ερασιτεχνικές λύσεις (Άση Δημητροπούλου). Ακόμη όμως και σε επίπεδο ύφους, τα πράγματα μένουν στάσιμα. Αντί για το ουμανιστικό πνεύμα, την ηθική ευγένεια, τη συναισθηματική δυναμική, τον κριτικό στοχασμό και την οργισμένη ματαίωση που διαπνέουν αυτό το μυθιστόρημα της ήττας, την παράσταση τυλίγει ένας αδικαιολόγητος ζόφος. Μια αγκύλωση στον πεσιμισμό την καθηλώνει μέχρι τέλους, μη επιτρέποντας τις ανατροπές και τις ρήξεις – τις στιγμές αστρο­φεγγιάς που υποδηλώνει ο ίδιος ο τίτλος του βιβλίου.

Αστροφεγγιά - εικόνα 3

Σε μια ανάλογη υποκριτική κατεύθυνση κινείται, εξάλλου, το βασικό πρόσωπο του μυθιστορήματος όσο και της παράστασης, ο Άγγελος, ερμηνευμένος μονόχορδα και υποτονικά από τον Αντίνοο Αλμπάνη, δίχως καμία αίσθηση προοικονομίας – μας δείχνει εξαρχής το τέλμα στο οποίο θα οδηγηθεί, ακυρώνοντας έτσι την εσωτερική σύγκρουση. Γενικότερα η διανομή δεν έχει ευτυχήσει, ενώ στον θίασο, παρά τη φιλότιμη προσπάθεια, επικρατεί μιαν επίφαση νατουραλισμού: δηλαδή μια ψευδε­πίγραφη αληθοφάνεια και μια δήθεν φυσικότητα στις ερμηνείες, σε συνδυασμό με ένα στόμφο παλαιάς εποχής κι ένα βαρύγδουπο μελοδραματισμό, ειδικά όταν εκφράζονται ταξικές ή συναισθηματικές ευαισθησίες, όπως τα «για να αγαπάς πρέπει να έχεις καρδιά κι εγώ δεν έχω» ή «η γενιά μας έχει χρέος να βγάλει τη σαπίλα του Δημοσίου» ή, πάλι, «αυτοί ζούνε μες στον πλούτο και στη δύναμη κι εμείς δεν έχουμε να φάμε». Παίζουν επίσης οι Ιωάννης Παπαζήσης, Μάκης Πατέλης, Μαριαλένα Ροζάκη, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Σταύρος Σβήγκος, Γιούλικα Σκαφιδά, Χάρης Τζωρτζάκης, Βασίλης Χαρίσης, Ρένια Λουιζίδου και Δάνης Κατρανίδης.

ΧΩΡΑ Αμοργού 20, Κυψέλη, 2108673945. Διάρκεια: 120΄. Μέχρι 12/3.

Περισσότερες πληροφορίες

Αστροφεγγιά

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 120 '

Μέσα από τη ζωή μιας παρέας φοιτητών παρακολουθούμε τις κοινωνικές διεργασίες στην Ελλάδα, που σπαρταρούσε μεταξύ του τραύματος της Μικρασιατικής Καταστροφής και του αγώνα να εξελιχτεί σε σύγχρονο κράτος

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.