Ο μισάνθρωπος

3

Να ένα καλό παράδειγμα του ότι η αναγνωρίσιμη σκηνοθετική σφραγίδα δεν αποβαίνει πάντα προς όφελος του αποτελέσματος. Κάτι δεν λειτουργεί στην πρόταση του Γιάννη Χουβαρδά πάνω στην πικρή μολιερική «κωμωδία», παρά τους αξιότατους συμμάχους που έχει σε κάθε τομέα της παράστασης.

Ο μισάνθρωπος

Να ένα καλό παράδειγμα του ότι η αναγνωρίσιμη σκηνοθετική σφραγίδα δεν αποβαίνει πάντα προς όφελος του αποτελέσματος. Κάτι δεν λειτουργεί στην πρόταση του Γιάννη Χουβαρδά πάνω στην πικρή μολιερική «κωμωδία», παρά τους αξιότατους συμμάχους που έχει σε κάθε τομέα της παράστασης.

Η ερμηνεία του έργου από τον Χουβαρδά κι ενδιαφέρουσα είναι, και απολύτως «νόμιμη»· αποτύπωσε έναν ψευτο-γκλαμουράτο κόσμο μέσα στον οποίο αναπτύσσονται οι δύο πόλοι του: ο σκεπτικιστής, «μελαγχολικός» Αλσέστ απέναντι σε έναν φαύλο κόσμο που αποτελείται από κενά, ματαιόδοξα ανθρωπάκια. Χώρος δράσης ένα πολυτελές σαλόνι διάστικτο από τα απομεινάρια ενός πάρτι (Εύα Μανιδάκη), όπου κινούνται, χορεύουν σπασμωδικά κι ενίοτε τραγουδούν οι χαρωποί, καλοντυμένοι (από την Ιωάννα Τσάμη) ήρωες· είναι σαφές ότι ο Αλσέστ δεν είναι ένας από αυτούς. Στον ρόλο ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, διακρίνεται από τους υπόλοιπους και μόνο από τη σωματική του παρουσία, ενώ είναι ωραίο που η ερμηνεία του έχει περισσότερο κάτι από την αθωότητα ενός (μεγάλου) παιδιού παρά από την αυτογνωσία ενός ενήλικου.

Ο μισάνθρωπος - εικόνα 1

Η βασική μου αντίρρηση είναι αισθητικής και όχι ερμηνευτικής φύσης. Δύο θέματα εμποδίζουν, θεωρώ, την παράσταση να λειτουργήσει: η επιλογή της έμμετρης, ομοιοκατάληκτης μετάφρασης της Χρύσας Προκοπάκη και η σκηνική φλυαρία. Η κατά τα άλλα εξαιρετική μετάφραση δεν συναρμόζει με το ύφος της σκηνοθετικής γλώσσας και ακόμη κι αν δεχτούμε πως το παραξένισμα ήταν συνειδητή επιλογή του σκηνοθέτη, γεγονός παραμένει πως τελικά ζημιώνεται η επίδραση του κειμένου.

Έπειτα, η σκηνή κατακλύζεται από τόσες δράσεις που καταπίνουν την ουσία. Σε συνδυασμό με μια διάθεση από την πλευρά της σκηνοθεσίας να «ισοπεδώσει» κάποια πρόσωπα, η σύγχυση του θεατή εντείνεται. Για παράδειγμα, οι άντρες που αποτελούν το αντίπαλον δέος του Αλσέστ δεν ενδιαφέρουν τον σκηνοθέτη για την ιστορία, αλλά μόνο για τη γελοία συμπεριφορά τους. Πάντως, οι ηθοποιοί που τους υποδύονται είναι εξαιρετικοί: Δημήτρης Παπανικολάου (Ορόντ), Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης (Ακάστ), Λαέρτης Μαλκότσης (Κλιτάντρ), όπως και ο Χρήστος Λούλης, που ενσαρκώνει εξαίσια την αμφιταλαντευόμενη διάθεση του καλύτερου φίλου του ­Αλσέστ (Φιλέντ).

Ο μισάνθρωπος - εικόνα 2

Η σκηνοθεσία εμφανίζεται πιο αναλυτική στην αποτύπωση των γυναικείων ρόλων. Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά αυτόν της υπερφίαλης Σελιμέν, του μήλου της Έριδος στο έργο, στον οποίο η Άλκηστις Πουλοπούλου πραγματοποιεί την καλύτερη, θεωρώ, μέχρι τώρα ερμηνεία της. Με τις Έμιλυ Κολιανδρή (Αρσινόη) κι Έλενα Τοπαλίδου (Ελιάντ) σε εξίσου ωραίες ερμηνείες συμπληρώνεται το γυναικείο τρίπτυχο. Συνολικά ο Χουβαρδάς φαίνεται να στηρίχτηκε ιδιαίτερα στη σωματική γλώσσα των ηθοποιών –χαρακτηριστικό το πώς «γράφει» ο Γιάννης Βογιατζής στον επί της ουσίας βωβό ρόλο του–, όμως ένα «ξεσκόνισμα» της παράστασης ώστε να ακουστεί το κείμενο και να επιδράσουν καλύτερα οι σκηνικές συμπεριφορές θα το θεωρούσα επιβεβλημένο.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ) Αγ. Κωνσταντίνου 22-24, Ομόνοια, 2105288170. Διάρκεια: 130΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο μισάνθρωπος

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 130 '

Ένας αθεράπευτα ειλικρινής άνθρωπος, ο οποίος απεχθάνεται την υποκρισία, είναι ο πρωταγωνιστής αυτής της δηκτικής κωμωδίας που αποκαλύπτει την υποκρισία κάθε κοινωνίας και κάθε εποχής.

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.