Θείος Βάνιας

3

Ο Κιμούλης μεταφράζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί, καθιστώντας τον «Θείο Βάνια» προσωπικό του στοίχημα και, όπως γίνεται με τα προσωπικά στοιχήματα, μεταδίδει τη θερμή του δέσμευση στο εγχείρημα αλλά και την αδυναμία του να δει καθαρά το σύνολο.

Θείος Βάνιας

Ο Κιμούλης μεταφράζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί, καθιστώντας τον «Θείο Βάνια» προσωπικό του στοίχημα και, όπως γίνεται με τα προσωπικά στοιχήματα, μεταδίδει τη θερμή του δέσμευση στο εγχείρημα αλλά και την αδυναμία του να δει καθαρά το σύνολο.

Θείος Βάνιας - εικόνα 1

Πόσο δύσκολο να παιχτεί ο Τσέχοφ! Ο «Θείος Βάνιας» του Γιώργου Κιμούλη είναι από τις παραστάσεις που επιβεβαιώνουν τις παγίδες που στήνει ο Ρώσος συγγραφέας σε σκηνοθέτες και ηθοποιούς για πάνω από έναν αιώνα. Και αυτό επειδή στην παράσταση ό,τι δυσλειτουργεί είναι κυρίως ό,τι ανήκει στα αδιόρατα χαρακτηριστικά της τσεχοφικής δραματουργίας, αυτά που είναι ιδιαίτερα δύσκολο να επιτευχθούν: ο εσωτερικός ρυθμός, η διάχυτη αλλά μετρημένη ευαισθησία, οι διαφορετικές αποχρώσεις...

Αυτό που δεν κατακτάει, για παράδειγμα, η κατά τα άλλα φροντισμένη παράσταση είναι ότι, ενώ εμπεριέχει και το δραματικό και το κωμικό, δεν τα μετουσιώνει σε ένα ενιαίο σύνολο, αλλά τα παραθέτει εμφανώς διαχωρισμένα, χωρίς να δείχνει πως στο έργο το ένα εμπεριέχει το άλλο. Λείπουν, επίσης, τα ημιτόνια, το «ανάμεσα»· στην παράσταση τίποτα δεν υπονοείται, όλα λέγονται και δείχνονται και μάλιστα με σκληρότητα, κάπως «απότομα» – συμβάλλει σε αυτό και η μετάφραση που ακούγεται πολύ «σημερινή».

Θείος Βάνιας - εικόνα 2

Από την άλλη, είναι πολύ ενδιαφέρουσα η οπτική του Κιμούλη, που έχει διαβάσει το έργο εστιάζοντας κυρίως στην αντρική κρίση μέσης ηλικίας, παρά στα υπόλοιπα θέματα, π.χ. την αδράνεια ή το μέλλον. Αυτή η οπτική φαίνεται τόσο στην ερμηνεία του ίδιου ως Βάνια όσο και στην ανάγνωση του Αστρόβ (Τάσος Νούσιας), ο οποίος έχει απωλέσει αρκετή από τη γοητεία που του έχει προσδώσει ο συγγραφέας.

Η παράσταση δημιουργεί με εξαιρετική ενάργεια έναν κόσμο αντρών που έχουν χάσει την ικμάδα και την όποια γοητεία τους· καταναλώνουν αλκοόλ, επιδίδονται σε χοντροκοπιές και θρηνούν για το χρόνο που πέρασε. Μάλλον γι’ αυτό οι αντρικοί ρόλοι είναι πληρέστερα δοσμένοι, τόσο ο Τελέγκιν του Κώστα Κοράκη όσο και ο Καθηγητής Σερεμπριάκοφ του Γιώργου Ψυχογιού, ο οποίος μάλιστα, ενώ δεν είναι όσο γέρος απαιτεί ο ρόλος, καταλήγει όσο αντιπαθητικός πρέπει χάρη στην ερμηνεία του.

Θείος Βάνιας - εικόνα 3

Αντιθέτως, αμηχανία διακρίνει την καθοδήγηση των γυναικείων ερμηνειών. Και αν η Στέλλα Καζάζη δεν κατάφερε να αποφύγει τη συχνή παγίδα στην περσόνα της Έλενας, δίνοντάς την απλώς ως μια εντυπωσιακή γυναίκα, χωρίς να μεταφέρει κάτι από το προσωπικό της δράμα, είναι η ερμηνεία της Χαράς Μάτας Γιαννάτου που στοιχίζει περισσότερο. Ο τόσο σημαντικός ρόλος της Σόνιας μένει αδικαίωτος όσο η ηθοποιός, αδικαιολόγητα άκαμπτη, αδυνατεί να αναδείξει την εσωτερικότητα της ηρωίδας της. Ειδικά ο τελευταίος της μονόλογος, αυτός ο τόσο παρηγορητικός και με προσδοκία για ένα καλύτερο μέλλον, λέγεται με τόσο θυμό κι εξωτερική ένταση, που σχεδόν ακυρώνει την τελευταία αληθινά όμορφη σκηνή της παράστασης. Η ζεστή παρουσία της Μάγδας Λέκκα (Μαρίνα) και η αγέρωχη ερμηνεία της Μαίρης Νάνου (Μαρία) ικανοποιούν, όμως δεν αρκούν για να αποκαταστήσουν τις άνισες εντυπώσεις.

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου, Πειραιάς, 2104143310-20. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Θείος Βάνιας

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Η κρίση της μέσης ηλικίας, ο ανεκπλήρωτος έρωτας, τα οικονομικά συμφέροντα, οι ενδοοικογενειακοί ανταγωνισμοί συνθέτουν μια ανθρώπινη ιστορία, στην οποία η ψευδαίσθηση και η απόγνωση ανταγωνίζονται το χιούμορ και την ελπίδα.

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.