Λίλλυ Μελεμέ: «Κανείς δεν βγαίνει αλώβητος από τη σύγκρουση ηθικής και δικαιοσύνης»

Η σκηνοθέτις μιλάει για την επικαιρότητα του διάσημου θρίλερ του Χέρμαν Κοχ «Το Δείπνο», λίγο πριν από την πρεμιέρα του στο Σύγχρονο Θέατρο.

Λίλλυ Μελεμέ: «Κανείς δεν βγαίνει αλώβητος από τη σύγκρουση ηθικής και δικαιοσύνης»

Με ένα σπουδαίο κουαρτέτο ηθοποιών (Στέλιος Μάινας, Κατερίνα Λέχου, Λάζαρος Γεωργακόπουλος, Κατερίνα Μισιχρόνη) σε θέσεις για «Δείπνο» και τον Γιώργο Κοτανίδη σε ρόλο-καταλύτης των συγκρούσεων, η σκηνοθέτις μιλάει για την επικαιρότητα του διάσημου θρίλερ του Χέρμαν Κοχ λίγο πριν από την πρεμιέρα του στο Σύγχρονο Θέατρο (16/11).

Λίλλυ Μελεμέ: «Κανείς δεν βγαίνει αλώβητος από τη σύγκρουση ηθικής και δικαιοσύνης» - εικόνα 1
© Κοσμάς Ινιωτάκης

Τι σας τράβηξε σε αυτό το έργο;
Ενθουσιάστηκα με το βιβλίο αρχικά, το οποίο μου πρότεινε ο Στέλιος Μάινας, διότι διάβασα έπειτα από καιρό ένα κείμενο πολύ σύγχρονο –είναι του 2012–, το οποίο όμως κρύβει πολλές αθέατες πλευρές: είναι ανθρωποκεντρικό, μιλάει για την ευρύτερη έννοια της οικογένειας, για αδερφικούς δεσμούς, για ζευγάρια... Είναι τόσο καλά δομημένο, τόσο ωραίο το χτίσιμο της έντασης, που αμέσως μου δημιούργησε μια έντονη αίσθηση θεατρικότητας. Επιπλέον είχα πολύ καιρό να δω κάτι που εστιάζει τόσο πολύ σε αυτό το περιβόητο κυνήγι της ευτυχίας –το θέμα όλων των συγγραφέων στην παγκόσμια δραματουργία–, το οποίο όμως διαχειρίζεται με τρόπο πολύ σημερινό.

Λίλλυ Μελεμέ: «Κανείς δεν βγαίνει αλώβητος από τη σύγκρουση ηθικής και δικαιοσύνης» - εικόνα 2

Είναι κι ένα έργο που εκφράζει μια οργή απέναντι στην άρχουσα τάξη. Είναι αυτό κάτι που ενδιαφέρει τη δική σας απόδοση;
Έχει πολύ έντονο το πολιτικό στοιχείο πράγματι, διότι αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι προλετάριοι: είναι άνθρωποι της μεσαίας και της ανώτερης τάξης, ενώ ο ένας τους, ως υποψήφιος πρωθυπουργός σε προεκλογική περίοδο [σ.σ.: Λάζαρος Γεωργακόπουλος], είναι και φορέας εξουσίας. Το περιβάλλον δε στο οποίο τοποθετείται η ιστορία, αυτό το χλιδάτο, πανάκριβο εστιατόριο με το συγκεκριμένο πρωτόκολλο, είναι ένας χώρος που επαληθεύει το στάτους αυτών των ανθρώπων. Και ξαφνικά εκεί μέσα –και σε αυτές τις υπέροχες οικογένειες που έχουν όλα φόντα για εξώφυλλο περιοδικού– αποκαλύπτεται όλη αυτή η σαπίλα. Βεβαίως και υπάρχει σχόλιο και το πολιτικό στοιχείο είναι ζωντανό. Εμείς όμως δεν θέλουμε να δώσουμε χαρακτήρα επαναστατικό ή διδακτικό στο έργο. Εμείς παρατηρούμε τη ζωή και δύο διαφορετικές απόψεις για το πώς εξασφαλίζουμε την περιβόητη ευτυχία. Άλλωστε, ακόμη ένα στοιχείο που μου άρεσε στο έργο είναι ότι δεν δίνει απαντήσεις: βάζει στο τραπέζι το θέμα της ηθικής και της δικαιοσύνης –διότι αυτές συγκρούονται στην πραγματικότητα– και κανείς δεν βγαίνει αλώβητος.

Λίλλυ Μελεμέ
Η δυναμική των γυναικείων και των αντρικών χαρακτήρων του έργου είναι κάτι που απασχόλησε την προσέγγισή σας;
Είναι κάτι που επίσης μου άρεσε ιδιαίτερα: και τα τέσσερα πρόσωπα, άντρες και γυναίκες, έχουν μια εκπληκτική διαδρομή μεγάλη και ακραία, κρύβουν άσους στο μανίκι τους και αποκαλύπτουν διαφορετικά πρόσωπα. Όλοι οι ρόλοι είναι δομημένοι εξαιρετικά, ενώ ενέχουν την ανατροπή που περιμένει κάποιος αλλά και το χιούμορ –ένα μαύρο, περίεργο χιούμορ– και, φυσικά, μια τεράστια σύγκρουση, τόσο εσωτερική όσο και με τους υπολοίπους. Γίνεται ωραίο παιχνίδι στο τραπέζι αυτό.

Λίλλυ Μελεμέ: «Κανείς δεν βγαίνει αλώβητος από τη σύγκρουση ηθικής και δικαιοσύνης» - εικόνα 4

Αν σας ζητούσα, λοιπόν, να μου συμπυκνώσετε το έργο σε ένα tagline για την αφίσα;
Θα έλεγα: «Ένα επικίνδυνο γαστρονομικό καρουζέλ!»

Μπορεί το έργο να ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ελληνικό σανίδι, το έχουμε όμως ήδη δει αρκετές φορές στο σινεμά: τι καινούργιο φέρνει η δική σας ματιά;
Το πιάτο δεν έχει στηθεί ακόμη, οπότε δεν θέλω να πω πολλά, όμως ο μετρ αυτού του περίεργου εστιατορίου [σ.σ.: Γιώργος Κοτανίδης] στην δική μας παράσταση έχει άλλον χαρακτήρα: έχει μια διάσταση ελαφρώς μεταφυσική, τρόπον τινά του ενορχηστρωτή αυτής της ιστορίας που χτυπάει κόκκινο. Αυτός ο μετρ με την πολύ σημαντική παρουσία ακροβατεί με πολύ ενδιαφέροντα τρόπο ανάμεσα στο μαύρο χιούμορ, την υπέροχη λαγνεία των γεύσεων αλλά και μια αιχμή που λειτουργεί εμπρηστικά στην ιστορία, ενθαρρύνει τις συγκρούσεις, τις μεγεθύνει, και είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με αυτό που γίνεται στο τραπέζι.

Περισσότερες πληροφορίες

Το δείπνο

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 90 '

Ένα συγκλονιστικό ψυχολογικό θρίλερ που προκάλεσε παγκόσμια αίσθηση διαρρηγνύει την εικόνα της φαινομενικά ευτυχισμένης, σύγχρονης αστικής οικογένειας μέσα από ένα επικίνδυνο δείπνο που εξελίσσεται σε αγώνα επιβίωσης.

Σύγχρονο Θέατρο

Ευμολπιδών 45

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber