«Ρομπ/Rob»

3,5

Μια καλά οργανωμένη τελετή διαδραματίζεται επί σκηνής, ιδιαίτερης εικαστικής ομορφιάς, σαν πίνακας που παίρνει πνοή από τη σκηνοθετική μπαγκέτα του Δημήτρη Καραντζά, για να ακινητοποιηθεί ξανά έπειτα από δύο και κάτι ώρες.

«Ρομπ/Rob»

Μια καλά οργανωμένη τελετή διαδραματίζεται επί σκηνής, ιδιαίτερης εικαστικής ομορφιάς, σαν πίνακας που παίρνει πνοή από τη σκηνοθετική μπαγκέτα του Δημήτρη Καραντζά, για να ακινητοποιηθεί ξανά έπειτα από δύο και κάτι ώρες.

«Ρομπ/Rob» - εικόνα 1

Στο ενδιάμεσο, σε αυτή την τελετή με τους κανόνες «σωστής συμπεριφοράς» που λειτουργεί ως επιμνημόσυνη δέηση ή «μυστικός δείπνος» στη μνήμη του νεκρού Ρομπ, δέκα πρόσωπα έχουν μιλήσει γι’ αυτόν: η μητέρα του (Μ. Σκουλά), ο πατέρας του (Γ. Κλίνης), η αδερφή του (Ελ. Ρίζου), το αγόρι που θέλει να του μοιάσει (Μ. Σαράντης), το κορίτσι που τον αγαπάει (Αγ. Παπούλια), ο φίλος του (Β. Μαγουλιώτης), η διευθύντρια του σχολείου του (Στ. Σιάμου), ο φύλακας (Κ. Αβαρικιώτης), ο αστυνομικός επιθεωρητής (Χρ. Λούλης), η εκνευριστική πωλήτρια (Ε. Σαουλίδου). Κάποια είναι ήδη νεκρά, καθώς υπήρξαν θύματά του, άλλα όχι, όλα όμως έχουν κάτι να θυμηθούν απ’ αυτόν, σημαντικό ή ασήμαντο, για να φωτίσουν την προσωπικότητά του.

«Ρομπ/Rob» - εικόνα 2

Πολλά είναι τα κλειδιά με τα οποία θα μπορούσε να ξεκλειδώσει κανείς το νέο έργο του Ευθύμη Φιλίππου, που εμπνέεται χαλαρά από το έργο του Κολτές «Ρομπέρτο Τσούκο» και την προσωπικότητα του ίδιου του ήρωα, του κατά συρροή δολοφόνου που απασχόλησε την ιταλική κοινή γνώμη τη δεκαετία του ’80· νομίζω πως το καθοριστικότερο είναι αυτό που αναφέρεται στην πρώτη ατάκα της παράστασης: «θα μιλήσουμε για την αγάπη». Η αναζήτησης της αγάπης μοιάζει να είναι το αόρατο νήμα που συνδέει τους επικήδειους μονόλογους που συγκροτούν το ανοιχτό σε ερμηνείες, ειρωνικό και πολυεπίπεδο δείγμα γραφής του Φιλίππου, που, με αφορμή τον ήρωα, γράφει για μια κοινωνία εξωτερικά πανέμορφη, ταχτοποιημένη σε κουτάκια καλής συμπεριφοράς και ευπρεπούς εμφάνισης, αλλά συναισθηματικά ακρωτηριασμένης. Στον αντίποδά τους, ο νεκρός Ρομπ, όπως εμφανίζεται μέσα από τα λόγια τους, είναι ένα παιδί που δεν μεγάλωσε ποτέ, ίσως γιατί δεν αγαπήθηκε όσο ήθελε. «Όταν αγαπάτε κάποιον να του το δείχνετε, γιατί αλλιώς μπορεί να νομίζει πως τον μισείτε και ο άνθρωπος τρελαίνεται όταν νομίζει πως τον μισούν», έλεγε.

«Ρομπ/Rob» - εικόνα 3

Η ωραιοποίηση της βίας είναι η επιφανειακή ερμηνεία που μπορεί να αποδώσει κανείς στον -κρυφό ή φανερό- θαυμασμό των δραματικών προσώπων για τον Ρομπ, και συνεπακόλουθα στο «μήνυμα» του έργου. Τα ψυχαναλυτικά μοτίβα που διατρέχουν το κείμενο, οι δραματουργικές αναφορές και οι συμβολισμοί που φέρνουν στο μυαλό τις διδαχές του Φρόιντ για τη σεξουαλικότητα ή τη σχέση με τους γονείς φαίνεται να ερμηνεύουν το φαινόμενο μιας κοινωνίας που είτε αδυνατεί να κόψει τον ομφάλιο λώρο ή, όταν το αποφασίσει, μπορεί να το κάνει μόνο μέσω της βίας.

Αναγνωρίζει κανείς και σε αυτό το έργο μερικές από τις θεματικές και τα ζητήματα που σταθερά απασχολούν τον σεναριογράφο και δραματουργό Ευθύμη Φιλίππου, διακρίνει όμως και τις αδυναμίες της θεατρικής του γραφής, η οποία δεν επιτυγχάνει την αξιοθαύμαστη οικονομία που χαρακτηρίζει τα σενάριά του. Εδώ οι μονόλογοι δεν είναι ισάξιας έντασης, φαίνεται ακόμη και να μην έχουν όλοι την ίδια αναγκαιότητα, ενώ συγκροτούν ένα κείμενο ενδιαφέρον μεν, που σε προκαλεί να το κατανοήσεις και να το αισθανθείς, που πάσχει όμως σε επίπεδο θεατρικότητας λόγω της ευθύγραμμης παράθεσης χωρίς κλιμακώσεις και, σχεδόν, χωρίς δράση.

«Ρομπ/Rob» - εικόνα 4

Δεν ξέρω σε τι βαθμό συνέβαλε ο Δημήτρης Καραντζάς στη συγγραφή, ως σκηνοθέτης όμως αποδεικνύεται απόλυτος συνδημιουργός της πρώτης σκηνικής εγγραφής του κειμένου και με τη δουλειά του, ως ενορχηστρωτής ενός άρτιου συνόλου συντελεστών, εμπλουτίζει και αποκαθιστά τη δραματουργική αποσπασματικότητά του. Από την πρώτη ματιά αποκαλύπτει στους θεατές ένα υψηλής αισθητικής σκηνικό σύμπαν και ακολούθως παραδίδει μια αξιοσημείωτη συνύπαρξη των δέκα ηθοποιών.

Αυτοί, πανέμορφοι μέσα στα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη, δίνουν σάρκα και οστά στην περιχαρακωμένη κοινωνία του έργου. Όλοι μαζί γύρω από ένα τραπέζι συγκροτούν μια κοινωνία πολλών, όπου ο καθένας είναι ουσιαστικά μόνος. Χορεύουν αυτοματοποιημένα (κίνηση: Τάσος Καραχάλιος), μιλούν σχεδόν αναλόγως, αντιδρούν σπασμωδικά στην παρουσία των διπλανών τους αδυνατώντας να συνάψουν ουσιαστικές σχέσεις, υπακούουν με σύνεση στις οδηγίες του αστυνομικού επιθεωρητή που ενορχηστρώνει την τελετή.

Σταδιακά, η θύμηση του Ρομπ, ο πυρήνας γύρω από τον οποίον συναντιούνται, θα εμφυσήσει μέσα τους κάτι από τη δική του παράφορη πνοή και θα τους οδηγήσει σε μία και μοναδική στιγμή ομαδικής συνύπαρξης και κορύφωσης από την οποία θα αποτραβηχτούν ένοχα, για να επιστρέψουν στην πρότερη ταχτοποιημένη συνεστίασή τους.

«Ρομπ/Rob» - εικόνα 5

Η αφοσίωση και η επάρκεια των ηθοποιών στα ζητούμενα του έργου και της σκηνοθεσίας είναι υπέρ το δέον εκπληρωμένα, ερμηνεύουν με απόλυτο έλεγχο, με υπαινικτικότητα, λεπτή ειρωνεία, με ουδετερότητα έκφρασης και κίνησης, την οποία διαρρηγνύουν μόνο σε συγκεκριμένες σκηνές. Συνιστούν ένα σύνολο πρωταγωνιστών, όπου κανείς δεν υπερτερεί εις βάρος του άλλου αλλά κατορθώνουν να ξεχωρίσουν ο καθένας χωριστά, όπως κάνουν και τα υπόλοιπα μέρη της παράστασης που επιβάλλονται με την ομορφιά τους, χωρίς κανένα τους να λειτουργεί προς ίδιον όφελος (σκηνικό: Κλειώ Μπομπότη, φωτισμοί Αλέκος Αναστασίου: μουσική σύνθεση: Δημήτρης Καμαρωτός).

ΣΤΕΓΗ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΩΝΑΣΗ Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος, 2109005800. Διάρκεια: 135΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ρομπ/Rob

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 135 '

Η παράσταση ξεκίνησε από μια κουβέντα για τον «Ρομπέρτο Τσούκο» του Κολτές. Αλλά ο κατά συρροή δολοφόνος που ετοιμάζουν οι δύο Έλληνες δημιουργοί, μας κάνει μάρτυρες και συνένοχους μιας μυστήριας τελετής γύρω από έναν νεκρό πια δολοφόνο

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.