Στον απόλυτο θεατρικό προορισμό μετατρέπεται φέτος η Αθήνα, αφού σε μια ήδη πλούσια σεζόν, ξεχωρίζουν οι υπογραφές έξι σημαντικών ξένων σκηνοθετών. Η Κέιτι Μίτσελ, ο Τόμας Οστερμάιερ, ο Ρόμπερτ ΄Άικ, ο Τιάγκο Ροντρίγκες, ο Μαριάνο Πενσότι και ο Σέρχιο Μπλάνκο συνεργάζονται με ΄Έλληνες καλλιτέχνες και ελληνικούς θεατρικούς οργανισμούς και βάζουν την Αθήνα στο επίκεντρο της διεθνούς σκηνής. Εσείς διαλέξτε την αγαπημένη σας παράσταση, κλείστε εισιτήριο και ετοιμαστείτε για μια θεατρική βραδιά που ξεκινά και τελειώνει με ένα Uber Taxi. Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να επιλέξετε προορισμό και να κάνετε προκράτηση με την υπηρεσία Uber Reserve, έως και 90 ημέρες πριν την παράσταση.

Στο Εθνικό Θέατρο παίζεται η άκρως πρωτότυπη παράσταση της Βρετανίδας Κέιτι Μίτσελ, "Cow/Deer", όπου τέσσερις ερμηνευτές και ερμηνεύτριες ζωντανεύουν χωρίς λόγια, μόνο με ήχους, μια ιστορία όπου "πρωταγωνιστούν" μία αγελάδα και ένα ελάφι. To πρωτοποριακό έργο έκανε πρεμιέρα στο Royal Court του Λονδίνου με βρετανικό θίασο και τώρα ερμηνεύεται από μια ελληνική ομάδα (Αλέξανδρος Ζόταϊ, Χρήστος Θάνος, Ιωάννα Τουμπακάρη, Κορίνα Κόκκαλη), με συνεργάτιδα στη σκηνοθεσία την Ειρήνη Φαναριώτη. Πρόκειται για μια μοναδική συλλογική εμπειρία, μια ακουστική εμβύθιση σε έναν κόσμο που βρίσκεται ταυτόχρονα δίπλα μας αλλά και τόσο μακριά μας. Επί σκηνής ζωντανεύει μια ημέρα από τη ζωή μιας αγελάδας κι ενός ελαφιού, μέσα από ζωντανά ηχητικά εφέ που παράγουν οι ερμηνευτές και από αυθεντικές ηχογραφήσεις από το φυσικό περιβάλλον.

Η σπουδαία Βρετανίδα δημιουργός, που έχει συνεργαστεί με τα σημαντικότερα βρετανικά (Royal Shakespeare Company, Royal Court, National Theatre) και ευρωπαϊκά (Schaubühne-Βερολίνο, Toneelgroep-΄Άμστερνταμ, Bouffes du Nord-Παρίσι, Schauspiel-Κολωνία), θέατρα, υπογράφει μία από τις συγκινητικότερες δουλειές της, που ανοίγει ένα παράθυρο στον κόσμο των ζώων και του φυσικού περιβάλλοντος και μας καλεί να βιώσουμε μια πρωτόγνωρη εμπειρία εγγύτητας με τη φύση και να αναθεωρήσουμε τη θέση μας μέσα σε αυτή.

Έχουμε δει αρκετές δουλειές του Τόμας Οστερμάιερ στην Αθήνα και την Επίδαυρο, όμως φέτος ο ρηξικέλευθος Γερμανός σκηνοθέτης συνεργάζεται για πρώτη φορά με Έλληνες ηθοποιούς. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του σημαντικότερου, ίσως, γερμανικού θεάτρου, της ιστορικής Schaubühne και "τρομερό παιδί" του γερμανικού θεάτρου, λατρεύει να προσαρμόζει τους κλασικούς, ειδικά τον Σαίξπηρ και τον Τσέχοφ, ενώ η, αιρετική και πολιτικοποιημένη, ματιά του προκαλεί συχνά τα αντανακλαστικά του κοινού.
Φέτος, ανεβάζει σε συνεργασία με το Θέατρο του Νέου Κόσμου, μια διασκευή του "Εχθρού του λαού" του Χένρικ ΄Ίψεν: μια εκρηκτική παράσταση που παρουσιάζεται εδώ και χρόνια ανά την Ευρώπη, με θιάσους από κάθε χώρα. Στην ανατρεπτική εκδοχή του, ο Οστερμάιερ μεταφέρει στο σήμερα την ιστορία του 1882, όπου ένας γιατρός συγκρούεται με ολόκληρη την πόλη, όταν ανακαλύπτει πως τα νερά των ιαματικών λουτρών της είναι μολυσμένα.

Πρόκειται για μία εκρηκτική παράσταση, που εκθέτει με ριζοσπαστικό τρόπο τη διαμάχη μεταξύ ηθικής και κέρδους, μετατρέπει τη σκηνή σε δημόσιο χώρο και καλεί τους θεατές να πάρουν θέση. Στην παράσταση, που παίζεται στο θέατρο Κνωσός, με βοηθό σκηνοθέτη την Ειρήνη Λαμπρινοπούλου, ερμηνεύουν οι Κωνσταντίνος Μπιμπής, Μιχάλης Οικονόμου, Λένα Παπαληγούρα, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Στέλιος Δημόπουλος, ΄Άλκηστις Ζιρώ και Ιάσονας ΄Άλυ.
Με το Θέατρο του Νέου Κόσμου συνεργάζεται και ο Ουρουγουανός Σέρχιο Μπλάνκο, που αγαπήσαμε από το συγκινητικό "Μια άλλη Θήβα", που ανέβασε για πρώτη φορά στην Ελλάδα ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος. Τώρα έρχεται ο ίδιος στην Αθήνα, για να σκηνοθετήσει τη Δέσποινα Σαραφείδου στο μονόλογό του, "Τα άνθη του κακού ή Ο εορτασμός της βίας" (από 1/12).
Συνδυάζοντας την προσωπική εμπειρία και τη μυθοπλασία, ο Μπλάνκο υπογράφει ένα έργο "αυτομυθοπλασίας", που διερευνά τα όρια της βίας και έχει ως έμπνευση τον πίνακα του Ρέμπραντ, "Η τύφλωση του Σαμψών από τους Φιλισταίους". Γραμμένο το 2017 και ερμηνευμένο αρχικά από τον ίδιο, το έργο έχει τη μορφή μίας "διάλεξης", που κινείται μεταξύ αλήθειας και επινόησης, χωρίς να διακρίνεται με σαφήνεια η πραγματικότητα από τη φαντασία.

Στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση παίζεται ο "Οιδίποδας", που υπογράφει (κείμενο και σκηνοθεσία) ο Ρόμπερτ ΄Άικ. Πρόκειται για το πιο καυτό όνομα του σύγχρονου βρετανικού θεάτρου, γνωστός κυρίως για τις διασκευές του. Προκάλεσε αίσθηση πριν από δέκα χρόνια, όταν σε ηλικία 29 ετών παρουσίασε στο Λονδίνο μία πολυσυζητημένη εκδοχή της "Ορέστειας", ενώ στην Ελλάδα γνωρίσαμε το έργο του από το συναρπαστικό "The doctor", που σκηνοθέτησε η Κατερίνα Ευαγγελάτου.
Το έργο που σκηνοθετεί ο ίδιος στη Στέγη με συνεργάτη σκηνοθέτη τον Πρόδρομο Τσινικόρη και μια dream team Ελλήνων ηθοποιών (Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Νίκος Κουρής, Ράνια Οικονομίδου, Λάζαρος Γεωργακόπουλος κ.ά.) ξαναγράφει την τραγωδία του Σοφοκλή ως σημερινό πολιτικό θρίλερ, που διαδραματίζεται σε περίοδο εκλογών, στο σπίτι του επικρατέστερου φαβορί.

Συνολικά, το πρόγραμμα της Στέγης διαπνέει φέτος διεθνής αέρας, καθώς επιστρέφει ο Τιάγκο Ροντρίγκες, ο σπουδαίος Πορτογάλος σκηνοθέτης και εδώ και λίγα χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του ιστορικού γαλλικού θιάσου, Comédie Française.
Από τον Ροντρίγκες θα δούμε τρεις παραστάσεις: σε επανάληψη τον συγκινητικό "Χορό των εραστών", μία παράσταση-φόρο τιμής στον έρωτα, που ερμηνεύουν συγκλονιστικά ο Νίκος Καραθάνος και η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου (από 4/12). τη νέα του παράσταση "Η απόσταση" μια ιδιαίτερη ιστορία-χειρονομία αγάπης για την οικογένεια, που διαδραματίζεται το έτος 2077 και φέρνει έναν πατέρα και μια κόρη σε παράλληλη διαπλανητική τροχιά μεταξύ Γης και Άρη (7-10/5/26). και το "By heart", παράσταση που ερμηνεύει ο ίδιος και τον σύστησε στην Ελλάδα δέκα χρόνια πριν: σε αυτή ο Ροντρίγκες μπλέκει με συναρπαστικό τρόπο ένα σονέτο του Σαίξπηρ με προσωπικές και συλλογικές ιστορίες και μοιράζεται τη σκηνή με δέκα εθελοντές θεατές (11-12/5/26).

Ακόμη, στη Στέγη θα δούμε και τη δουλειά του Μαριάνο Πενσότι, "Μια αχόρταγη σκιά". Ο διεθνώς διακεκριμένος Αργεντινός σκηνοθέτης και συγγραφέας δημιουργεί παραστάσεις όπου η τεχνολογία, τα νέα μέσα και ο κινηματογράφος συμπορεύονται αρμονικά με το ανθρώπινο, χειροποίητο στοιχείο. Έχουμε δει δουλειές του στην Αθήνα, όμως τώρα υπογράφει την ελληνική εκδοχή του νέου έργου του, μια ιστορία για τη σχέση πατέρα-γιου, και σκηνοθετεί τους ταλαντούχους εκπροσώπους της νεότερης γενιάς, Γιάννη Νιάρρο και Κώστα Νικούλι (από 5/3/26).
Περισσότερες πληροφορίες
Τα άνθη του κακού
Ποιητικό και προκλητικό, με αναφορές στον Μποντλέρ, το νέο έργο του Καταλανού Σέρχιο Μπλάνκο μιλά για την τέχνη, την ενοχή και την αλήθεια του καλλιτέχνη. Ο μονόλογος αυτός συνεχίζει την διερεύνηση του Μπλάνκο γύρω από τα όρια της βίας, μέσα από την «αυτομυθοπλασία». Στο έργο ο συγγραφέας στέκεται μπροστά στον εμβληματικό πίνακα του Ρέμπραντ «Η τύφλωση του Σαμψών από τους Φιλισταίους» και ξεκινάει μια διάλεξη περί βίας. Η εισήγησή του είναι τολμηρή και κινείται μεταξύ αλήθειας και επινόησης, χωρίς να διακρίνεται με σαφήνεια η πραγματικότητα από τη φαντασία. Η ηθοποιός εντείνει το παιχνίδι αποστασιοποίησης και τη θεατρικότητα της διάλεξης, παρασύροντας το κοινό σε μια εμπειρία απρόβλεπτη και συναρπαστική.
Εχθρός του λαού
Μια ανατρεπτική εκδοχή του εμβληματικού έργου, που έχει παρουσιαστεί σε περισσότερες από 40 χώρες, όπου αποκαλύπτονται με αιχμηρό τρόπο οι μηχανισμοί εξουσίας, διαφθοράς και κοινωνικής συνενοχής, στη διεθνή συμπαραγωγή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και της βερολινέζικης Σαουμπίνε, με την υπογραφή του παγκοσμίου φήμης Γερμανού σκηνοθέτη Τόμας Οστερμάιερ. Μια παράσταση με καταιγιστικό ρυθμό, πολιτική και ριζοσπαστική, όπου η σκηνή μετατρέπεται σε δημόσιο χώρο και ο θεατής δεν παρακολουθεί απλά, αλλά καλείται να πάρει θέση, να αφυπνιστεί. Ηθική ευθύνη ή οικονομικά συμφέροντα, διαφάνεια ή απόκρυψη της αλήθειας; Ως ευσυνείδητος επιστήμονας, ο γιατρός Στόκμαν, που πρώτος υποστήριξε ότι η πόλη του μπορούσε να γίνει μια υποδειγματική λουτρόπολη, δεν θα διστάσει να αποκαλύψει δημοσίως ότι τα ιαματικά λουτρά αποδείχτηκαν μολυσμένα: αντιμέτωπος με τον δήμαρχο αδερφό του και την ιδιοτέλεια των συμπολιτών του, θα γίνει «εχθρός του λαού».
Οιδίποδας
Στην πρώτη του συνεργασία με Έλληνες ηθοποιούς, ο διεθνώς αναγνωρισμένος Βρετανός σκηνοθέτης και θεατρικός συγγραφέας Ρόμπερτ Άικ υπογράφει μια εκρηκτική διασκευή του «Οιδίποδα Τυράννου» του Σοφοκλή, μετατρέποντάς την τραγωδία σε ένα σκοτεινό, συναρπαστικό πολιτικό-οικογενειακό θρίλερ. Μετά από μια σειρά sold-out παραστάσεων στο West End του Λονδίνου και το Broadway της Νέας Υόρκης, η βραβευμένη με Olivier παραγωγή παρουσιάζεται στην Αθήνα με ελληνικό θίασο. Βραδιά εκλογών. Ένας ικανός ηγέτης, φαβορί της εκλογικής κούρσας. Ένα χρονόμετρο που μετρά αντίστροφα προς τον θρίαμβο. Οι δημοσκοπήσεις προβλέπουν μια συντριπτική νίκη. Αναμένονται σαρωτικές αλλαγές. Μπορεί η ιστορία του Οιδίποδα να μας είναι γνωστή, αυτή όμως τη σύγχρονη ανάγνωση ενός αρχέγονου μύθου δεν την είχαμε φανταστεί. Το έργο του Ρόμπερτ Άικ σε γραπώνει και σε συγκλονίζει. Τι συμβαίνει όταν όλα όσα πίστευες καταρρέουν; Όταν η ίδια σου η ύπαρξη συντρίβεται μπροστά στα μάτια σου;
Ο χορός των εραστών
Το πρώτο θεατρικό του σημαντικού Πορτογάλου δημιουργού είναι ένας ύμνος στις σχέσεις αγάπης και τη συντροφικότητα, όπου οι ήρωες αναμετριούνται με μια δυνατή εμπειρία ζωής και θανάτου που τους αλλάζει. Ένα ζευγάρι μες στη νύχτα. "Δεν μπορώ να αναπνεύσω" λέει εκείνη. "Δεν μπορεί να αναπνεύσει" επαναλαμβάνει εκείνος. Ορμούν στο αυτοκίνητο και τρέχουν για το νοσοκομείο. Το έργο του Πορτογάλου συγγραφέα και σκηνοθέτη Τιάγκο Ροντρίγκες μάς γραπώνει ήδη από τις πρώτες φράσεις. Ο "Χορός των εραστών”, μας παρασύρει στην καρδιά της σχέσης δύο ανθρώπων, την ώρα που αναμετρώνται με μια οριακή εμπειρία ζωής και θανάτου. Κι από εκεί, στην πορεία της κοινής ζωής τους, ενός "μαζί για πάντα", κόντρα στον χρόνο και τη φθορά.
Cow | Deer
Ζώα και άνθρωποι συνυπάρχουν ισότιμα σε μια παράσταση για έναν κόσμο πέρα από τον ανθρώπινο, που επαναπροσδιορίζει την έννοια της θεατρικής αφήγησης, σε συμπαραγωγή Εθνικού Θεάτρου και Royal Court Theatre του Λονδίνου. Η Κέιτι Μίτσελ είναι μια από τις πιο σημαντικές και αναγνωρισμένες σκηνοθέτιδες του σύγχρονου ευρωπαϊκού θεάτρου. Μέσα από τις παραστάσεις της, επιδιώκει να εξερευνήσει τις ανθρώπινες σχέσεις, τη μνήμη και τον χρόνο, συνδυάζοντας το θέατρο με τον κινηματογράφο και τα ψηφιακά μέσα σε ένα ενιαίο, ζωντανό πεδίο δημιουργίας. Το «Cow | Deer» αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της καλλιτεχνικής φιλοσοφίας. Η παράσταση βασίζεται σε ζωντανά ηχητικά εφέ (Foley) και αυθεντικές ηχογραφήσεις φυσικών περιβαλλόντων, που δημιουργούν ένα καθηλωτικό ηχητικό τοπίο σε πραγματικό χρόνο.


