Κική Παπαδοπούλου©
Με την πρεμιέρα της στις 7 Νοεμβρίου, η παράσταση "Cow Deer" των Κέιτι Μίτσελ, Νίνα Σίγκαλ και Μέλανι Ουίλσον, σε συνεργασία με την Ειρήνη Φαναριώτη για τις παραστάσεις στην Ελλάδα, έρχεται να ενισχύσει τη δυναμική της Νέας Σκηνής "Νίκος Κούρκουλος" ως τόπο πειραματισμού, όπου η διεθνής θεατρική δημιουργία συναντά το ελληνικό κοινό. Την περιμένουμε με εξαιρετικό ενδιαφέρον, καθώς είναι η πρώτη φορά που το Εθνικό Θέατρο συνεργάζεται με το Royal Court Theatre του Λονδίνου.
Η παράσταση μας φέρνει αντιμέτωπους με μια ιδιαίτερη θεατρική πρόταση, όπου η ανθρώπινη ύπαρξη συναντά το ζωικό βασίλειο μέσα από μια σύνθεση σκηνικών εικόνων, ήχων και κίνησης. Η "Cow Deer"εξερευνά τις λεπτές γραμμές ανάμεσα στο ενστικτώδες και το πολιτισμικό, το προσωπικό και το συλλογικό, αναζητώντας τον τρόπο με τον οποίο οι σχέσεις μας με τη φύση αντικατοπτρίζουν τη δική μας ψυχολογία και κοινωνική πραγματικότητα.

Με την ιδιαίτερη σκηνοθετική ματιά της Κέιτι Μίτσελ τη χορογραφική καθοδήγηση της Νίνα Σίγκαλ και τη μουσική επένδυση της Μέλανι Ουίλσον, η παράσταση δημιουργεί έναν χώρο όπου η ζωή των ζώων και η ανθρώπινη εμπειρία συνυπάρχουν, αναδεικνύοντας την ευαλωτότητα, τη σύνδεση και την επιβίωση. Κάθε στιγμή στη σκηνή γίνεται μια ολοζώντανη εμπειρία αισθήσεων και συναισθημάτων, υπερβαίνοντας τα όρια της παραδοσιακής θεατρικής αφήγησης και προσκαλώντας το κοινό να παρατηρήσει, να νιώσει και να στοχαστεί.

Είναι γεγονός πως η παράσταση αυτή αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία να γνωρίσει το ελληνικό κοινό τη σύγχρονη διεθνή θεατρική δημιουργία, μέσα από μια συνεργασία που συνδέει δύο σημαντικά θεατρικά ιδρύματα και ανοίγει έναν διάλογο ανάμεσα σε πολιτισμούς, μορφές και εκφράσεις που υπερβαίνουν τα στενά όρια του κλασικού θεάτρου.

Τι πρέπει να γνωρίζετε
Η Κέιτι Μίτσελ είναι μία από τις πιο αναγνωρισμένες σκηνοθέτιδες του σύγχρονου ευρωπαϊκού θεάτρου, γνωστή για το πειραματικό της ύφος και την ενδελεχή εξερεύνηση της ανθρώπινης ψυχολογίας. Οι παραστάσεις της συνδυάζουν λεπτομερή ψυχολογική προσέγγιση, κινησιολογική ακρίβεια και πολυεπίπεδες σκηνικές εικόνες, δημιουργώντας εμπειρίες που ξεπερνούν τα όρια της παραδοσιακής θεατρικής αφήγησης. Η Μίτσελ συνεργάζεται συχνά με διεθνείς ομάδες και σημαντικά θεατρικά ιδρύματα, όπως το Royal Court Theatre του Λονδίνου, φέρνοντας το κοινό σε διάλογο με καινοτόμες μορφές και έντονες θεματικές εξερευνήσεις.

Στην πολυεπίπεδη σκηνική σύνθεση που θα παρουσιάσει, δύο όντα, η αγελάδα και το ελάφι, λειτουργούν ως καθρέφτες της ανθρώπινης εμπειρίας. Με ατμοσφαιρικούς φωτισμούς, λεπτομερή κίνηση και ζωντανή μουσική επένδυση, η παράσταση προσκαλεί σε έναν κόσμο όπου η ζωή των ζώων συναντά τον ανθρώπινο ψυχισμό, αναδεικνύοντας τα όρια της επικοινωνίας, την ευαλωτότητα και τη δύναμη της επιβίωσης. Η σκηνοθετική προσέγγιση της Κέιτι Μίτσελ συνδυάζει την ψυχολογική λεπτομέρεια με τη θεατρική πειραματικότητα, δημιουργώντας ένα περιβάλλον όπου οι χαρακτήρες και οι μορφές ζώων συνυπάρχουν σε μια συνεχή, οργανική ροή. Η Σίγκσλ συνεισφέρει με τη χορογραφική και κινησιολογική της καθοδήγηση, ενώ η Ουίλσον εμπλουτίζει τη σκηνική εμπειρία με ήχους και μουσικές υφές που μεταμορφώνουν τον χώρο σε ένα ζωντανό, οργανικό οικοσύστημα.

Με πρωταγωνιστές επί σκηνής τους Αλέξανδρο Ζοτάι, Χρήστο Θάνος, Κορίνα Κόκκαλη και Ιωάννα Τουμπακάρη, η παράσταση δεν περιορίζεται σε αφηγηματικά όρια· αντ’ αυτού, ανοίγει ένα διάλογο για τη σχέση ανθρώπου και φύσης, για την αίσθηση της αποξένωσης και της ταυτόχρονης σύνδεσης με τον κόσμο γύρω μας. Το κοινό καλείται να παρατηρήσει, να νιώσει και να αναστοχαστεί, καθώς η παράσταση μεταμορφώνει κάθε στιγμή σε ένα μοναδικό πείραμα αισθήσεων και συναισθημάτων.

Η Ειρήνη Φαναριώτη μιλά για την παράσταση
"Το μεγαλύτερο κέρδος από αυτή τη δουλειά, θα έλεγα, είναι ότι βλέπουμε στον σημαντικότερο θεατρικό οργανισμό της χώρας, το Εθνικό Θέατρο, μια παράσταση όπου οι βασικές πρωταγωνίστριες είναι μια Αγελάδα και μια Ελαφίνα. Αυτό από μόνο του αποτελεί μια βαθιά μετατόπιση: το κοινό καλείται να ταυτιστεί μαζί τους, να μετακινήσει το ανθρώπινο βλέμμα από το κέντρο του ενδιαφέροντος και να αντιληφθεί τον κόσμο μέσα από την υποκειμενική εμπειρία των ζώων. Είναι μια από την αρχή καταπληκτική σύλληψη των τριών συνδημιουργών του έργου, που βρήκε αμέσως ανταπόκριση μέσα μου — τόσο ως καλλιτέχνιδα όσο και ως άνθρωπος που αναζητά έναν πιο ισότιμο τρόπο συνύπαρξης με τον κόσμο.

Κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας και αργότερα στις πρόβες στο Λονδίνο, γνώρισα στην πράξη την τεχνική του Foley. Μέχρι τότε την ήξερα θεωρητικά, όμως η εμπειρία της ήταν αποκαλυπτική. Πρόκειται για έναν μαγικό συνδυασμό ηχογραφημένων ήχων και ήχων που παράγονται ζωντανά, με τη χρήση αντικειμένων και φυσικών ή μη υλικών. Το "Cow Deer" είναι κάτι πολύ περισσότερο από τεχνική· είναι μια βιωματική διαδικασία που σε φέρνει πιο κοντά στην υλικότητα του ήχου, στην ενσώματη εμπειρία της αφήγησης.
Η σχέση μου με την Κέιτι ξεκίνησε το περασμένο καλοκαίρι, όταν επιλέχθηκα να συμμετάσχω στο τμήμα σκηνοθεσίας που πραγματοποιεί κάθε χρόνο στη σχολή Royal Central School of Speech and Drama. Η κοσμοθεωρία μου βρήκε εκεί ένα καθρέφτισμα — στον τρόπο που σκηνοθετεί, συνεργάζεται και αντιλαμβάνεται τη θέση του καλλιτέχνη μέσα στον κόσμο. Όταν λίγους μήνες αργότερα έλαβα το μήνυμά της με την πρόταση να συνεργαστούμε για το "Cow Deer", δέχτηκα χωρίς δεύτερη σκέψη. Ήξερα πως αυτή η δουλειά δεν είναι απλώς μια παράσταση, αλλά μια πρόσκληση να ξαναδούμε τον κόσμο με άλλα μάτια. Κι αυτό είναι μόνο η αρχή.
