
Στην Επίδαυρο, Σάββατο & Κυριακή
Το διήμερο 11-12/7, στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου ο Μιχαήλ Μαρμαρινός παρουσιάζει την παράσταση "ζ-η-θ, Ο Ξένος", μια σκηνική εμπειρία - επιστροφή στις πηγές της ανθρωπότητας, βασισμένη σε τρεις ραψωδίες της "Οδύσσειας", σε παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου, με τους Χάρη Φραγκούλη, 'Έλενα Τοπαλίδου, Κλέλια Ανδριολάτου, Κλειώ-Δανάη Οθωναίου, Λένια Ζαφειροπούλου, Νεκτάριος Θεοδώρου, Γιάννης Χαρίσης κ.ά. (με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους).


Στη Μικρή Επίδαυρο θα δούμε τις "Ιαχές" των Ταξιάρχη Δεληγιάννη και Βασίλη Τσιουβάρα, όπου αποσπάσματα από αρχαίες τραγωδίες, στίχοι από τη δημοτική και τη νεότερη ποίηση και πρωτότυπα κείμενα ενώνονται σε μια σκηνική σύνθεση που πραγματεύεται διαχρονικά και πανανθρώπινα ζητήματα όπως οι θεματικές της σκλαβιάς και της μετανάστευσης, σε σκηνοθεσία του Χρήστου Στέργιογλου και μουσική σύνθεση που ερμηνεύεται ζωντανά από τον Αλέξανδρο Δράκο Κτιστάκη. Δίπλα στον ερμηνευτή Χρήστο Στέργιογλου θα βρεθεί ο λυρικός τραγουδιστής Γιώργος Ιατρού.
Ο εκθεσιακός χώρος του Αρχαίου Θεάτρου Επιδαύρου φιλοξενεί φέτος την περιοδική έκθεση "Αντιγόνη. Νόμος και ανυπακοή". Η έκθεση θα είναι ανοιχτή καθόλη τη διάρκεια των παραστάσεων και παρουσιάζει μέσα από φωτογραφίες, κοστούμια, παρτιτούρες και αρχειακό υλικό, τις μεταμορφώσεις που γνώρισε η "Αντιγόνη" στα 70 χρόνια των Επιδαυρίων, σε σύλληψη και γενική εποπτεία της Κατερίνας Ευαγγελάτου, επιστημονική επιμέλεια Παναγιώτη Μιχαλόπουλου και έρευνα - τεκμηρίωση Κωνσταντίνας Νικολοπούλου. Παράλληλα, το επιτυχημένο θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα "Μικροί Ιχνευτές" προσφέρεται για παιδιά ηλικίας 5-9 ετών, με τη βοήθεια ομάδας έμπειρων θεατροπαιδαγωγών και ειδικών στη μουσικοκινητική και αισθητική αγωγή, ενώ οι γονείς τους θα απολαμβάνουν την παράσταση.


Δύο σημαντικές διεθνείς αφίξεις στην Πειραιώς 260
Στην Πειραιώς 260 έρχονται δύο θεατρικές παραστάσεις σημαντικών γυναικών δημιουργών της ευρωπαϊκής σκηνής.
H διάδοχος του 'Ίβο βαν Χόβε στο Internationaal Theater Amsterdam, νέα σκηνοθέτρια Ελίνε 'Άρμπο, επισκέπτεται για πρώτη φορά τη χώρα μας με τα "Χρόνια" της Νομπελίστριας Ανί Ερνό. Μια παράσταση-εμπειρία για κοινωνικά θέματα και το γυναικείο βίωμα, που σόκαρε τους Βρετανούς και προκάλεσε έντονες συζητήσεις και αντιδράσεις. Η ζωή αυτής της "συνηθισμένης" γυναίκας συνθέτει μια μεγαλειώδη συλλογική αφήγηση, καθώς η πορεία της συγγραφέα προς τη χειραφέτηση γίνεται με έναν τρόπο η συλλογική αυτοβιογραφία μιας ολόκληρης γενιάς και εν τέλει η ιστορία της μεταπολεμικής Ευρώπης, σ’ ένα από τα πιο επιδραστικά γαλλικά βιβλία που γράφτηκαν στον 21ο αιώνα (13-14/7).
Επίσης, θα γνωρίσουμε τη δουλειά της Ιταλίδας Ντάρια Ντεφλοριάν, που ανεβάζει το ομώνυμο μυθιστόρημα της νομπελίστριας Χαν Γκανγκ "Η χορτοφάγος". Μορφές της φυσικής, ψυχολογικής και πολιτικής βίας ξεδιπλώνονται μέσα από τη σκοτεινή αλληγορική ιστορία μιας γυναίκας, της ΓιόνγκΧιε. Μιας αφοσιωμένης νοικοκυράς που ζει μια ήσυχη οικογενειακή ζωή στη Σεούλ, και γίνεται ξαφνικά χορτοφάγος μετά από ένα αιματοβαμμένο όνειρο. Μια "επαναστατική" πράξη που μπορεί να αποβεί επικίνδυνη στη χώρα της (13-15/7).


'Έλληνες δημιουργοί στο Φεστιβάλ Αθηνών
Παράλληλα, θα παιχτούν δύο ενδιαφέρουσες παραστάσεις Ελλήνων δημιουργών στην Πειραιώς 260 από 13-16/7. Η Σοφία Καραγιάννη παρουσιάζει το συγκλονιστικό βιβλίο της Κίττυς Αρσένη "Μπουμπουλίνας 18" που φέρνει στο φως τις μαρτυρίες της ίδιας της συγγραφέα από τα βασανιστήρια που υπέστη κατά τη διάρκεια της Χούντας. Η μαρτυρία αυτή μετατρέπεται σε μια βαθιά προσωπική θεατρική πράξη, με την ηθοποιό Αμαλία Αρσένη να αφηγείται την ιστορία της θείας της. Οι δύο πρωτότυποι μονόλογοι που είδαμε πέρυσι στη Μικρή Επίδαυρο ενωμένοι σε μία παράσταση -"Ιφιγένεια/Βορά" της Βίβιαν Στεργίου, σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου και ερμηνεία Ελίζας Σκολίδη εμπνευσμένη από την "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" του Ευριπίδη, και "Εγώ, μια δούλα" του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, σε σκηνοθεσία Νίκου Χατζόπουλου και ερμηνεία Φιλαρέτης Κομνηνού, βασισμένη στην "Εκάβη" του Ευριπίδη- στο πλαίσιο του Κύκλου "Contemporary Ancients", επιστρέφουν αυτή τη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών.


Προλαβαίνετε ακόμα εισιτήριο!
Στην Πειραιώς 260, η Μιτ Βάρλοπ επιστρέφει με το εικαστικά εκρηκτικό "Inhale Delirium Exhale". Μετά το εκστατικό "One Song", η ανατρεπτική Βελγίδα εικαστικός και χορογράφος επιστρέφει στην Αθήνα με μια παράσταση που στροβιλίζεται ανάμεσα στο μυθικό και το σύγχρονο, στην ατομικότητα και τη συλλογικότητα, συνδυάζοντας δυναμικά χορό, θέατρο, εικαστικές τέχνες και μουσική. Στην παράσταση, οι πέντε ερμηνευτές αλληλεπιδρούν με 1.500 μέτρα υφάσματος, δημιουργώντας έναν ζωντανό καμβά όπου συνυφαίνονται φόβοι, μυστικά και επιθυμίες (7 & 8/7).


Συνεχίζονται… 7 & 8/7
H sold out "Πόλη των τυφλών" του Σάιμον Στίβενς, βασισμένο στο αριστουργηματικό μυθιστόρημα του Ζοζέ Σαραμάγκου "Περί τυφλότητας", σε σκηνοθεσία της 'Έμιλυς Λουίζου με τους Τζωρτζίνα Δαλιάνη, Νεφέλη Κουρή, Νέστορα Κοψιδά, Λευτέρη Πολυχρόνη, Αιμιλιανό Σταματάκη, Κωνσταντίνα Τάκαλου. Το ίδιο και οι "Πολεμικοί ανταποκριτές" του Χρήστου Θάνου, ο οποίος εμπνέεται από αληθινές μαρτυρίες, αντλώντας παράλληλα από λογοτεχνικά, ιστορικά και προσωπικά κείμενα, σε μια παράσταση - κραυγή για την απώλεια, τη βία, τη μνήμη.

Συνεχίζεται επίσης έως 16/7 ο sold out "Ιππόλυτος (στα χέρια της Αφροδίτης)", η πρωτοποριακή παράσταση επαυξημένης πραγματικότητας, σε σκηνοθεσία Γιολάντας Μαρκοπούλου, με διάρκεια 15 λεπτών. Μια εμβυθιστική θεατρική εμπειρία που αντλεί από τον "Ιππόλυτο" του Ευριπίδη.


Live στην Πλατεία
Τα "Live στην Πλατεία" συνεχίζονται σε επιμέλεια του Δημήτρη Τσάκα. Το ανοιχτό μουσικό φεστιβάλ δίνει βήμα σε ποικίλα μουσικά σχήματα και ρυθμούς απ’ όλο τον κόσμο – από gypsy jazz και funk μέχρι latin, hip-hop και βαλκανικά ηχοτοπία. Με ελεύθερη είσοδο και μετά το τέλος των θεατρικών παραστάσεων, το κοινό παραμένει στην πλατεία, μετατρέποντας τον πολιτιστικό χώρο σε σημείο συνάντησης και γιορτής. Μέχρι και τις 8 Ιουλίου οι Gadjo Dilo μας κρατούν συντροφιά με την gypsy jazz με άρωμα ελληνικό. Από 13-16/7, ο MC Yinka, κατά κόσμον Μανώλης Αφολάνιο, παρουσιάζει κομμάτια από τη δισκογραφία του σε μια παράσταση όπου δεσπόζουν το hip hop, η reggae και το funk, παρέα με εξαιρετικούς μουσικούς.
Περισσότερες πληροφορίες
Εγώ, μια δούλα
Το έργο είναι το δεύτερο μέρος της σπονδυλωτής παράστασης ογδόντα λεπτών που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του κύκλου Contemporary Ancients. Το πρώτο μέρος είναι ο μονόλογος “Ιφιγένεια / Βορά”. Πρόκειται για έναν κωμικό μονόλογο με αφορμή την Εκάβη, με πρωταγωνίστρια όχι την ίδια τη βασίλισσα της Τροίας, αλλά μια έμπιστη δούλα της. Η ανώνυμη αυτή Τρωαδίτισσα έχει σταθεί μάρτυρας όλων των συμφορών τόσο της ίδιας της Εκάβης όσο και της πατρίδας της, που τώρα πια, μετά τον πόλεμο, είναι σκέτες στάχτες. Ένα κείμενο διασκεδαστικό και ευφρόσυνο που απομυθοποιεί το απόλυτο σύμβολο θρήνου και απόγνωσης, την Εκάβη, μέσα από τη ματιά ενός προσώπου το οποίο την έζησε από κοντά και αντιλήφθηκε πράγματα που δεν αποτυπώθηκαν ποτέ στα έργα των μεγάλων ποιητών. Η κοινή ανθρώπινη ματιά, το μικρό ανθρώπινο μέτρο, απέναντι στον μεγάλο μύθο. Η πορεία της τραγικής Εκάβης μέσα από ένα λοξό, απρόσμενο κοίταγμα.
Ιφιγένεια / Βορά
Το έργο είναι το πρώτο μέρος της σπονδυλωτής παράστασης ογδόντα λεπτών που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του κύκλου Contemporary Ancients. Το δεύτερο μέρος είναι ο μονόλογος “Εγώ, μια δούλα”. Σύμφωνα με τα λόγια της συγγραφέα (που είναι γνωστή για τα βιβλία "Το μπλε υγρό" και "Δέρμα"): “Ο μονόλογος εμπνέεται από την “Ιφιγένεια εν Αυλίδι” του Ευριπίδη. Εστιάζει στη στιγμή πριν τη θυσία της Ιφιγένειας, όταν αυτή αποδέχεται τη μοίρα της. Αφού το θέλει η Ελλάδα και το κορίτσι εμποδίζει, ας κοπεί σαν ζώο να αποπλεύσουν τα καράβια. “Δεν πειράζει να πεθάνω, όμως πρώτα θ’ ακουστώ”, λέει, φτύνοντας τις λέξεις – μοναδικό της όπλο. Κι όσο μονολογεί υπάρχει εδώ και τώρα. Μόλις πάψει πεθαίνει από χίλιες μεριές, σ’ όλα τα μέρη. Παντού και πάντα θριαμβεύει ο χρησμός. Η θυσία της είναι κωμική, ελάχιστα τραγική. Σκάβει τον λάκκο της και μπαίνει μέσα. Θυσία για το τίποτα. Κρέας για φάγωμα”.
ζ – η – θ, Ο Ξένος
Ερευνητικό εγχείρημα που φιλοδοξεί να ανοίξει νέους δρόμους στην απόδοση των ομηρικών επών στη σκηνή. Ο σκηνοθέτης Μιχαήλ Μαρμαρινός παρουσιάζει μια δραματουργική σύνθεση βασισμένη στις ραψωδίες ζ, η και θ της «Οδύσσειας», εστιάζοντας στον Οδυσσέα ως ξένο και περιπλανώμενο. Η παράσταση έχει τον υπότιτλο: «Μια επιστροφή στις πηγές: Επίσκεψη σε τρεις ραψωδίες της Οδύσσειας».
Η πόλη των τυφλών
Η σκηνοθέτις Έμιλυ Λουίζου διασκευάζει το αριστουργηματικό μυθιστόρημα του Ζοζέ Σαραμάγκου "Περί τυφλότητας", μέσα από το θεατρικό έργο του Σάιμον Στίβενς, και δημιουργεί μια παράσταση-καθρέφτη της κοινωνικής αποσύνθεσης. Η ομάδα κατασκευάζει ένα σκηνικό θρίλερ, γεμάτο ένταση και ευαισθησία, που αναδεικνύει τη λεπτή γραμμή ανάμεσα στην επιβίωση και την ανθρωπιά. Μια νέα γενιά ηθοποιών ζωντανεύει το σκοτεινό αυτό σύμπαν με σωματικότητα, έντονο ρυθμό και συλλογική ενέργεια. Η «τυφλότητα» δεν αφορά μόνο την όραση, αλλά κυρίως την αδυναμία να δούμε τον Άλλον.
Μπουμπουλίνας 18
Συγκλονιστικός μονόλογος βασισμένος στο αυτοβιογραφικό έργο της Κίττυς Αρσένη. Η μαρτυρία για τις φυλακίσεις και τα βασανιστήρια κατά τη διάρκεια της Χούντας μετατρέπεται σε μια βαθιά προσωπική θεατρική πράξη, με την ηθοποιό να αφηγείται την ιστορία της θείας της- μια ιστορία που είναι και δική της. Η παράσταση διατηρεί τον χαρακτήρα του ντοκουμέντου, με σεβασμό και αμεσότητα. Η ομάδα φωτίζει τη σημασία της μνήμης στη δημόσια σφαίρα, υπενθυμίζοντας πως η Ιστορία δεν είναι μακρινή. Είναι παρούσα και μας αφορά όλους.
Πολεμικοί ανταποκριτές
Ο σκηνοθέτης Χρήστος Θάνος και η δραματουργική ομάδα αντλούν υλικό από λογοτεχνικά, ιστορικά και προσωπικά κείμενα για να συνθέσουν μια παράσταση-κραυγή για την απώλεια, τη βία και τη μνήμη. Οι έξι ερμηνευτές λειτουργούν ως φωνές-σκιές της ανθρώπινης Ιστορίας, σε ένα σκηνικό που μεταμορφώνεται συνεχώς με τη βοήθεια του ήχου και της σωματικής έκφρασης. Η ομάδα εστιάζει στην έννοια της μαρτυρίας: ποιος αφηγείται την Ιστορία και με ποια φωνή. Με λιτότητα και δύναμη, οι «Πολεμικοί ανταποκριτές» θυμίζουν πως το θέατρο παραμένει ένας τόπος αντίστασης στη λήθη και ένας ζωντανός φορέας μνήμης.
Ιππόλυτος (στα χέρια της Αφροδίτης)
Μια εμβυθιστική θεατρική εμπειρία επαυξημένης πραγματικότητας που αντλεί από τον «Ιππόλυτο» του Ευριπίδη, όπου οι θεατές γίνονται συμμέτοχοι στο σχέδιο εκδίκησης της θεάς Αφροδίτης κατά του κεντρικού ήρωα. Ο Ιππόλυτος, ακόλουθος της Άρτεμης, έχει απαρνηθεί το σαρκικό έρωτα και αυτό προκαλεί το θυμο της θεάς, η οποία τον καταριέται, κάνοντας τη μητριά του Φαίδρα να τον ερωτευτεί παράφορα. Το έργο συνδυάζει τη ζωντανή περφόρμανς με τον ηχητικό σχεδιασμό στο χώρο και την επαυξημένη πραγματικότητα. Καθώς η οργή της Αφροδίτης φουσκώνει, ο φυσικός κόσμος καταρρέει. Το κοινό παρακολουθεί μια μυθική κατάπτωση, όπου η θεία εκδίκηση μεταμορφώνει τόσο το ανθρώπινο πεπρωμένο όσο και το φυσικό περιβάλλον.
Inhale Delirium Exhale
Μετά το εκστατικό «One Song», η Βελγίδα εικαστικός και χορογράφος, από τις πλέον καινοτόμες φωνές της σύγχρονης ευρωπαϊκής τέχνης, επιστρέφει στην Αθήνα με μια παράσταση που στροβιλίζεται ανάμεσα στο μυθικό και το σύγχρονο, στην ατομικότητα και τη συλλογικότητα, ενσαρκώνοντας το χαρακτηριστικό της ύφος: τον δυναμικό συνδυασμό χορού, θεάτρου, εικαστικών τεχνών και μουσικής. Οι ερμηνευτές αλληλεπιδρούν με 1.500 μέτρα υφάσματος, δημιουργώντας έναν ζωντανό καμβά όπου υφαίνονται φόβοι, μυστικά και επιθυμίες. H Βάρλοπ στρέφει το βλέμμα της στον Χορό της ελληνικής τραγωδίας και συγκεκριμένα στην ιδιότητά του να αντιπροσωπεύει ό,τι υπερβαίνει τις δυνατότητες της γλώσσας.
Η χορτοφάγος
Η ΓιόνγκΧιε, μια αφοσιωμένη νοικοκυρά που ζει μια ήσυχη οικογενειακή ζωή στη Σεούλ, γίνεται χορτοφάγος μετά από ένα αιματοβαμμένο όνειρο. Μια «επαναστατική» πράξη που μπορεί να αποβεί επικίνδυνη στη χώρα της. Μέσα από την παράσταση που βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Νομπελίστα Χαν Γκανγκ για τη βία στις ανθρώπινες σχέσεις, τη μεταμόρφωση, και το θέατρο ως καταφύγιο και πολιτική πράξη, γνωρίζουμε μία από τις πιο πρωτότυπες φωνές του ιταλικού και ευρωπαϊκού θεάτρου.
Ιαχές
Ένα μουσικό έργο με άξονα τη σκλαβιά, τον ξεριζωμό και τη μετανάστευση ανά τους αιώνες, μέσα από αρχαίες τραγωδίες, στίχους από τη δημοτική, τη νεότερη ελληνική και την παγκόσμια ποίηση καθώς και πρωτότυπα κείμενα, στο πλαίσιο του Κύκλου «Contemporary Ancients». Η παράσταση διερευνά τα σημεία τομής και την οργανική συγγένεια ανάμεσα στην ποίηση, το Αρχαίο Δράμα και το μέλος, τη μουσική. Πώς θα μπορούσε άραγε να ηχήσει μουσική από τη σκέψη του πρόσφυγα, του αιχμάλωτου, του ανθρώπου σαν κατάντησε κι αυτός πραμάτεια, όπως γράφει ο Σεφέρης στον «Τελευταίο σταθμό»· από τον θρήνο της Εκάβης που πάει να γίνει σκλάβα μετά την άλωση της Τροίας στις Τρωάδες του Ευριπίδη· από τον πόνο των ανθρώπων που έχουν βιώσει τη σκλαβιά σε όλη τους τη ζωή;
Τα χρόνια
H διάδοχος του Ίβο βαν Χόβε στην καλλιτεχνική διεύθυνση του Internationaal Theater Amsterdam, επισκέπτεται πρώτη φορά τη χώρα μας με την παράσταση-εμπειρία που σόκαρε τους Βρετανούς, η οποία εστιάζει σε κοινωνικά θέματα και στο γυναικείο βίωμα, βασισμένη στο βιβλίο της Νομπελίστα Ανί Ερνό. Μεγαλώνοντας στον απόηχο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η ηρωίδα σπάει τα δεσμά της μεσοαστικής της ανατροφής και μέσα από το γράψιμο αναπτύσσει οξεία πολιτική και κοινωνική συνείδηση. Η ζωή αυτής της «συνηθισμένης» γυναίκας συνθέτει μια μεγαλειώδη συλλογική αφήγηση, καθώς η πορεία της συγγραφέα προς τη χειραφέτηση γίνεται με έναν τρόπο η συλλογική αυτοβιογραφία μιας ολόκληρης γενιάς και εν τέλει η ιστορία της μεταπολεμικής Ευρώπης, σ’ ένα από τα πιο επιδραστικά γαλλικά βιβλία που γράφτηκαν στον 21ο αιώνα.
Gadjo Dilo
Σχηματίστηκαν το 2009 και έχουν δημιουργήσει μια ξεχωριστή μουσική γλώσσα, συνδυάζοντας τη δεξιοτεχνία και την αυτοσχεδιαστική διάθεση της τζαζ με τον πλούτο του ελληνικού τραγουδιού. Ηλιάνα Τσαπατσάρη τραγούδι • Σέργιος Χρυσοβιτσάνος βιολί • Σωτήρης Πομόνης κιθάρα • Κωνσταντίνος Μητρόπουλος κιθάρα • Γιώργος Ρούλος κοντραμπάσο • Χειρισμός φωτισμών Phil Hills • Οργάνωση – Εκτέλεση Παραγωγής Ομάδα Θεάματος Η Άλλη Πλευρά / Χρήστος Αλεξόπουλος