Άρτεμις Γρύμπλα, Λίλα Μπακλέση, Κωνσταντίνος Μπιμπής: "Καμία γυναίκα δεν είναι ασφαλής όσο υπάρχουν "θεοί" που πιστεύουν ότι έχουν δικαίωμα πάνω της"

Η δημιουργική ομάδα της παράστασης “Δάφνη”, ένα queer παραμύθι της Ραφαέλα Μάρκους για την αποδοχή, τον έρωτα, την εξουσία, την απώλεια και την ταυτότητα, που εμπνέεται από τον αρχαιοελληνικό μύθο της Δάφνης και του Απόλλωνα, μιλά στο “α”.

Δάφνη Σοφοκλής Μπιμπής©

Η δημιουργική ομάδα πίσω από τη θεατρική παράσταση "Οι κάτω απ’ τ’ αστέρια", Άρτεμις Γρύμπλα, Λίλα Μπακλέση και Κωνσταντίνος Μπιμπής, όπου απέδειξαν ότι η προσωπική δουλειά και η αγάπη τους για ένα κείμενο που το έκαναν δικό τους με αποτέλεσμα μια τρυφερή και πολύ επιτυχημένη παράσταση που ξεπέρασε τα ελληνικά σύνορα, μας σύστησαν φέτος το πολυβραβευμένο έργο της Ραφαέλα Μάρκους (που πρόσφατα επισκέφθηκε την Ελλάδα) με τίτλο "Δάφνη". Ένα σύγχρονο queer παραμύθι για τον έρωτα, την αποδοχή, την απώλεια, την ταυτότητα και την επιβολή της εξουσίας, που συνδιαλέγεται με τον αρχαιοελληνικό μύθο της Δάφνης και του Απόλλωνα. Μέχρι τις 17 Μαρτίου συνεχίζονται οι παραστάσεις στο θέατρο Ελέρ κι εμείς ζητήσαμε από τις δύο ερμηνεύτριες και μεταφράστριες Άρτεμις Γρύμπλα και Λίλα Μπακλέση αλλά και από τον Κωνσταντίνο Μπιμπή με τον οποίο συνυπογράφουν τη σκηνοθεσία, να μας γράψουν για το έργο και την παράσταση με τα δικά τους λόγια σε μια εποχή που η "Δάφνη" αποδεικνύεται πιο επίκαιρη από ποτέ. 

Άρτεμις Γρύμπλα - Λίλα Μπακλέση - Κωνσταντίνος Μπιμπής
Κωνσταντίνος Μπιμπής, Άρτεμις Γρύμπλα, Λίλα Μπακλέση

Μέσα στο σουρεαλιστικό κλίμα των ημερών έκανε πρεμιέρα η "Δάφνη" μας, ένα παραμύθι για τον έρωτα, την κακοποίηση, την μεταμόρφωση και τον μακρύ δρόμο της αποδοχής. Καθώς γιορτάζαμε την θερμή αποδοχή του κόσμου και την ανοιχτή συζήτηση με την συγγραφέα του έργου, Ραφαέλα Μάρκους, λίγα μέτρα πιο κάτω, μια ομάδα ανθρώπων έψελναν προσευχές προκειμένου να ξορκίσουν τον γάμο ομόφυλων ζευγαριών, να προστατεύσουν την Αγία ελληνική οικογένεια και να την πείσουν να συνεχίσει να κάνει αυτό που ξέρει να κάνει πολύ καλά: να αρνείται την αλήθεια και τα δικαιώματα στα παιδιά της. Πεπεισμένοι, λοιπόν, εμείς πως τα παραμύθια μπορούν ακόμα ν' αλλάξουν τον κόσμο καθώς φωτίζουν την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης ύπαρξης, λέμε την ιστορία της Δάφνης, εξερευνώντας με τρόπο καυστικό και αρκετό χιούμορ τα θέματα του έρωτα, της απώλειας και της ταυτότητας

Δάφνη
Σταύρος Χαμπάκης©

"Αυτή η μεταγραφή του μύθου της Δάφνης και του Απόλλωνα μας υπενθυμίζει πως οι μύθοι που τόσο αθώα διδαχτήκαμε ως παιδιά, κρύβουν ιστορίες βίας, βιασμών και εξαναγκασμών, εξουσίας και βαθιάς ριζωμένης πατριαρχίας. Η Δάφνη στον μύθο, μεταμορφώνεται σε δέντρο, προκειμένου να ξεφύγει από την επιμονή του Απόλλωνα".

Η  Δάφνη θέλει απλώς να μπορεί να αγαπά και να αγαπιέται. Όταν παγιδεύεται μέσα σε ένα ψέμα προκειμένου να γίνει αρεστή, βρίσκει παρηγοριά στα νούφαρα, τα αρχαιότερα ανθοφόρα φυτά του κόσμου, βρίσκει παρηγοριά σε όλα τα φυτά που μεγαλώνουν σιγά σιγά μέσα και γύρω της. Η Μάρκους κάνοντας μια μεταγραφή του μύθου της Δάφνης και του Απόλλωνα, μας υπενθυμίζει εδώ πως οι μύθοι που τόσο αθώα διδαχτήκαμε ως παιδιά, κρύβουν ιστορίες βίας, βιασμών και εξαναγκασμών, εξουσίας και βαθιάς ριζωμένης πατριαρχίας. Η Δάφνη στον μύθο, μεταμορφώνεται σε δέντρο, προκειμένου να ξεφύγει από την επιμονή του Απόλλωνα για τον έρωτα της. Δεν είναι πια γυναίκα, γιατί καμία γυναίκα δεν μπορεί να είσαι ασφαλής όσο υπάρχουν "θεοί” που πιστεύουν ότι έχουν δικαίωμα πάνω στο σώμα και την ύπαρξη της. Μέσα από την ιστορία της δικής μας Δάφνης, έρχεται στο φως η ιστορία μιας μπαισέξουαλ γυναίκας, με σκοπό να προκαλέσει συζητήσεις γύρω απ’ την ορατότητα και την αποδοχή, γύρω απ’ την γυναικεία σεξουαλικότητα η οποία δεν υπάρχει μόνο για να θρέφει τις αντρικές φαντασιώσεις. 

Δάφνη
Σταύρος Χαμπάκης©

"Η "Δάφνη" έχει σκοπό να προκαλέσει συζητήσεις γύρω απ’ την ορατότητα και την αποδοχή, γύρω απ’ την γυναικεία σεξουαλικότητα η οποία δεν υπάρχει μόνο για να θρέφει τις αντρικές φαντασιώσεις".

Όταν το κείμενο της Μάρκους πρωτοήρθε στα χέρια μας, ήταν ένας μονόλογος γραμμένος για ένα κορίτσι ή μία νύμφη, γύρω στα 30, η πρώτη απόφαση που πήραμε ήταν γρήγορη: χωρίζουμε το κορίτσι αυτό σε δύο ανθρώπους, όπως ζητείται από τον χαρακτήρα να κάνει σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής του, να ισορροπεί ασταμάτητα ανάμεσα σε δύο ταυτότητες προκειμένου να χωράει σε δύο κόσμους οι οποίοι δεν την αποδέχονται. Κι ένα σύμπαν χωρίς ταυτότητα: μία κουζίνα μέσα στην οποία εγκλωβίζεται, ριζώνει και μεταμορφώνει στο καταφύγιο της. 

Συνθέτοντας αυτον τον κόσμο κληθήκαμε, παρέα με όλους τους πολύτιμους συντελεστές της παράστασης -σκηνικά και κοστούμια της Μαρίας Παπαδοπούλου, μουσική της Αλεξάνδρας Κατερινοπούλου, κίνηση του Αλέξανδρου Βαρδαξόγλου, φωτισμοί του Νίκου Βλασσόπουλου και βοηθός στη σκηνοθεσία η Εύα Διαμαντή- να ανακαλύψουμε τα όρια του εαυτού μας, τα πόσα ανεχόμαστε και πόσο μεταμορφωνόμαστε κι εμείς προκειμένου να χωρέσουμε σε κόσμους που δεν είναι δικοί μας, που ίσως ούτε μας αρέσουν, να ανακαλύψουμε το χιούμορ μέσα στον πόνο, τον πόνο μέσα στα αστεία και τα δάση που όλοι κρύβουμε μέσα μας. 

Δάφνη
Σταύρος Χαμπάκης©

Ελπίζουμε αυτή η παράσταση να γίνει και για το κοινό, αφορμή για συζητήσεις γύρω απ’ την ελευθερία, τις προκαταλήψεις, την κατανόηση και την ενσυναίσθηση, συζητήσεις που ανοίγουν τον δρόμο για μεγαλύτερη αποδοχή και ένταξη όλων των ατόμων στο πολύχρωμο μωσαϊκό μιας κοινωνίας που επιτρέπει την έκφραση της μοναδικότητας του ατόμου.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Δάφνη

  • Κοινωνικό

Ένα σύγχρονο θρίλερ, γραμμένο μόλις το 2022, που συνδιαλέγεται με τον αρχαιοελληνικό μύθο της Δάφνης και του Απόλλωνα και παρουσιάζει με χιούμορ και ευαισθησία, τον δύσκολο και μοναχικό δρόμο της αποδοχής του εαυτού μας. Η Δάφνη είναι μία σύγχρονη γυναίκα που σιχαίνεται τις ταμπέλες και λατρεύει τα φυτά. Προσπαθεί να επιβιώσει στον έξω κόσμο, σ’ αυτόν τον ετεροκανονικό κόσμο: στον κόσμο. Ένα βράδυ, ερωτεύεται μία γυναίκα - μια γουόντερ γούμαν. Και ακριβώς τη στιγμή που πιστεύει ότι έχει κατακτήσει την ευτυχία, ένα (όχι και τόσο) μικρό μυστικό από το παρελθόν της, έρχεται να ταράξει τη σχέση και τη ζωή της. Καθώς το τίμημα που πληρώνει για να μπορέσει να το κρατήσει κρυφό μεγαλώνει, το μυστικό της την βαραίνει ολοένα και περισσότερο, την τυλίγει σαν τις ρίζες ενός δέντρου που την αναγκάζουν να μένει ακίνητη. Το δέρμα της σιγά σιγά καλύπτεται με τον φλοιό της ενοχής. Και η Δάφνη θέλει όσο τίποτε πια να πετάξει ένα κομμάτι του εαυτού της. Να γίνει όλα όσα δεν είναι.

Ελέρ

Φρυνίχου 10

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.