Ήταν η παράσταση των Complicité αντάξια των προσδοκιών μας;

Εντυπώσεις από τη μεγαλειώδη παράσταση «Οδήγησε το αλέτρι σου πάνω από τα οστά των νεκρών» που παρουσίασε η βρετανική ομάδα στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.

Οδήγησε το αλέτρι σου πάνω από τα οστά των νεκρών © Alex Brenner

Με κίνδυνο να χαρακτηριστώ άδικη, απαντάω όχι και τόσο. Και για να μπερδέψω τα πράγματα ακόμη περισσότερο, θα έλεγα ότι, παρ’ όλ’ αυτά, ήταν μια άψογη παράσταση, από αυτές που μόνο μια ομάδα τέτοιου βεληνεκούς που διακρίνεται για την ενδελεχή ερευνητική και σκηνική δουλειά της μπορεί να καταφέρει. Η βρετανική θεατρική ομάδα με επικεφαλής τον σκηνοθέτη Σάιμον ΜακΜπέρνι, που μετράει σαράντα χρόνια ιστορίας, έφερε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση την τελευταία της παράσταση, βασισμένη στο μυθιστόρημα της βραβευμένης με Νόμπελ Λογοτεχνίας, Όλγκα Τορκάτσουκ, "Οδήγησε το αλέτρι σου πάνω από τα οστά των νεκρών". Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα οικολογικής προβληματικής, που έχει τη μορφή ενός αστυνομικού θρίλερ, όπου παρακολουθούμε μια σειρά "μυστηριωδών" θανάτων κάποιων λαθροκυνηγών σε μία απομονωμένη περιοχή της Πολωνίας. Ηρωίδα είναι μια "εκκεντρική" μεσήλικη γυναίκα, που υποστηρίζει πως οι θάνατοι προέρχονται, εκδικητικά, από τα ίδια τα ζώα, και ταυτόχρονα η συγγραφέας θίγει δεκάδες θεματικές, από την ιστορία της πατρίδας της, Πολωνίας, τη διαφθορά της σύγχρονης πολιτικής σκηνής, την ασυδοσία της σύγχρονης έννοιας της ανάπτυξης, τη θρησκοληψία, αλλά και τον έρωτα, τη συνύπαρξη με τα ζώα και τη φύση κ.ά.

Οδήγησε το αλέτρι σου πάνω από τα οστά των νεκρών
© Alex Brenner

Η μεταφορά της λογοτεχνίας στη σκηνή, και μάλιστα ενός πολυσέλιδου μυθιστορήματος, είναι πάντα ένα ξεχωριστό στοίχημα, όμως για την ομάδα των Complicité, που δουλεύει συχνά εκ του μηδενός ή μέσω πολλαπλών ερεθισμάτων, ανασυνθέτοντας και διασταυρώνοντας διαφορετικές ιστορίες, στάθηκε ένα ακόμη πεδίο για να εξασκήσουν τη μεγαλειώδη τέχνη τους. Πρωτοπόροι στη χρήση της τεχνολογίας, διάσημοι για την δουλειά τους στο σωματικό θέατρο και έχοντας πάντα υπόψιν τους το θέατρο που όσο βαθιά κι αν σκάψει δεν παύει να είναι ένα "παιχνίδι", οδηγήθηκαν εδώ σε ένα τρίωρο υπερθέαμα, όπου το ανθρώπινο στοιχείο και η τεχνολογία έγιναν ένα. Στην πραγματικότητα, η παράσταση ακολούθησε ένα βασικό χαρακτηριστικό του αφηγηματικού θεάτρου: η ιστορία μεταφέρθηκε μέσα από την αφήγηση της ηθοποιού που υποδύθηκε την κεντρική ηρωίδα, ενώ γύρω από αυτή και μαζί της ο θίασος "δίδαξε" τι θα πει ομαδικότητα: εννέα ηθοποιοί ερμήνευσαν τα υπόλοιπα πρόσωπα του έργου περνώντας από ρόλο σε ρόλο, έδωσαν υπόσταση στα ζώα (που αποτελούν κεντρικό θέμα της ιστορίας), δημιούργησαν δράσεις, χώρους και περιβάλλοντα. Έτσι, η παράσταση κατάφερε να είναι ταυτόχρονα μεγαλειώδης όσο και "απλή" σαν ένα θεατρικό παιχνίδι, όπου ο αφηγητής δίνει το πλαίσιο και η ομάδα φτιάχνει σκηνικούς κόσμους χρησιμοποιώντας, εκτός από τον διάλογο, τους αυτοσχεδιασμούς, τη σωματική έκφραση, τη χρήση αντικειμένων.

Οδήγησε το αλέτρι σου πάνω από τα οστά των νεκρών
© Alex Brenner

Ενδέκατος και ισότιμος πρωταγωνιστής ήταν βέβαια η τεχνολογία. Εδώ δεν μπορεί να γίνει λόγος για χρήση της ως συμπληρωματικού στοιχείου, αλλά για παρουσία της ως ενός ενεργητικού συντελεστή. Ο τρόπος που οι προβολές στο βάθος της σκηνής ενώνονταν και συμπλήρωναν τα τρισδιάτατα σώματα των ηθοποιών και τα λιγοστά σκηνικά αντικείμενα, και το πώς τα φωτιστικά και ηχητικά εφέ χρησιμοποιήθηκαν για να προκαλέσουν τις αισθήσεις και τις (σωματικές) αντιδράσεις των θεατών ήταν πραγματικά παραδείγματα για το ρόλο που μπορεί να έχουν οι τεχνολογικές δυνατότητες στο θέατρο. Η φυσικότητα στις ερμηνείες των ηθοποιών, η συνολική σκηνική σύλληψη, το χιούμορ που διέτρεχε το όλο θέαμα είναι αξιομνημόνευτα, όμως ως το πιο αξιοθαύμαστο στοιχείο της παράστασης εντοπίζω την ασύλληπτη ροή της: η αφήγηση κύλησε με μια ανάσα, ενώ οι δεκάδες σκηνές και δράσεις γεννιόντουσαν και τελείωναν αβίαστα, κι έτσι μια τρίωρη παράσταση ξεδιπλώθηκε χωρίς πουθενά να υπάρξει μια παύση, ή να φαίνεται κάποιο σημείο "ένωσης" της μιας σκηνής με την επόμενη.

Οδήγησε το αλέτρι σου πάνω από τα οστά των νεκρών
© Alex Brenner

Οπότε, τι ήταν αυτό τελικά που με άφησε με μια αίσθηση ανικανοποίητου; Μάλλον το γεγονός πως η παράσταση δεν είχε διακυμάνσεις: η σκηνική ενέργεια, οι δράσεις, η ίδια η εξέλιξη της ιστορίας -παρόλο που θεωρητικά κλιμακώνεται, όσο ο ένας θάνατος ακολουθεί τον άλλο και εκκρεμεί η λύση του μυστηρίου- παρέμειναν στο ίδιο επίπεδο από την αρχή ως το τέλος. Επίσης, κανένα επεισόδιο δεν ξεχώρισε στη δραματουργία της παράστασης ώστε να λάβει μια ξεχωριστή θέση, να μεταβάλει τη σκηνική θερμοκρασία, να αναθερμάνει το ενδιαφέρον. Κι αυτό μίκρυνε τελικά την επίδραση της ίδιας της ιστορίας πάνω μου, καθώς κατέληξα να παρακολουθώ κάπως αμέτοχη κάτι που ενώ είχε πολλαπλό ενδιαφέρον αποδόθηκε στο ίδιο κι απαράλλαχτο -άψογα εκτελεσμένο, πάντως- μοτίβο.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Οδήγησε το αλέτρι σου πάνω από τα οστά των νεκρών

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 170 '

Η ιστορία της παράστασης (που κινείται στα όρια του αστυνομικού θρίλερ και μαύρης κωμωδίας) ξεκινά στα βάθη του χειμώνα σε μια μικρή κοινότητα μιας απομακρυσμένης πολωνικής κοιλάδας. Άνδρες της τοπικής κυνηγετικής λέσχης πεθαίνουν υπό μυστηριώδεις συνθήκες και η Γιανίνα Ντουσέικο, μια εκκεντρική ηλικιωμένη κάτοικος της περιοχής, έχει συγκεκριμένες υποψίες. Παρακολουθεί εδώ και καιρό τα ζώα που ζουν στην κοινότητα και υποστηρίζει ότι συμπεριφέρονται περίεργα. Η Γιανίνα αρνείται να γίνει αιχμάλωτη της κοινωνίας και του φύλου της. Οι πράξεις της θέτουν ερωτήματα: Τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος και τι σημαίνει να είσαι ζώο; Γιατί η θανάτωση των ζώων είναι σπορ, ενώ των ανθρώπων φόνος;

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.