Μιλτιάδης Φιορέντζης: "Το μεγαλύτερο έργο τέχνης του Γουόρχολ ήταν ο ίδιος του ο εαυτός"

Ο Μιλτιάδης Φιορέντζης, πρωταγωνιστής στην παράσταση «Αndy» του Δημήτρη Αγιοπετρίτη-Μπογδάνου, μας μίλησε για τη συνάντηση με τον εμβληματικό καλλιτέχνη Άντι Γουόρχολ στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου.

Andy Πάτροκλος Σκαφίδας©

Ήταν ο Άντι Γουόρχολ καλλιτεχνικά ιδιοφυής ή υπερεκτιμημένος;
Είμαι ο τελευταίος που θα μπορούσα να αποκαλέσω τον Γουόρχολ υπερεκτιμημένο, στην παρούσα τουλάχιστον φάση της ζωής μου, καθώς τους τελευταίους εννιά μήνες εμπνέομαι αδιάλειπτα από αυτόν. Σχεδόν σαράντα χρόνια μετά το θάνατό του, συζητάμε ακόμη για την τέχνη, τη ζωή και τις ιδέες του, κατόρθωμα όχι εύκολο για κάποιον υπερεκτιμημένο. Όπως και να ’χει, αποφεύγω τέτοιους χαρακτηρισμούς, καθώς έχω ήδη πολλά ερωτήματα για τη διάρκεια του δικού μου καλλιτεχνικού αποτυπώματος, ενώ είμαι ακόμη εν ζωή. Όσο για το αν ο Γουόρχολ ήταν ιδιοφυΐα, η απάντηση είναι καταφατική και ενθουσιώδης. Το μεγαλύτερο έργο τέχνης του ήταν ο ίδιος του ο εαυτός. Ο τρόπος που δόμησε την περσόνα και τη δημόσια εικόνα του τον έκανε να είναι ένας αιώνιος περφόρμερ, ένα διαρκές έργο τέχνης που έθετε ερωτήματα περί μύθου και αλήθειας, ουσίας και εντυπώσεων, δόξας και παροδικότητας. Καθρέφτισε με την τέχνη του τους πιο μύχιους φόβους της εποχής του, αντιπροσωπεύοντας ένα είδος τέχνης σύμφωνα με το οποίο ο ίδιος ο καλλιτέχνης είναι η τέχνη του. Δεν ήταν απλώς ιδιοφυής, αλλά προφητικός, επιδραστικός και βαθιά πρωτοπόρος.

Ποιες σημαντικές στιγμές της ζωής του αποκαλύπτει το έργο;
Η παράσταση διατρέχει τους σημαντικότερους σταθμούς στην καλλιτεχνική πορεία του. Από την επαρχία της Πενσυλβανίας όπου γεννήθηκε και το χώρο της διαφήμισης όπου δραστηριοποιήθηκε στην αρχή της καριέρας του μέχρι την ίδρυση του Factory, του περίφημου στούντιό του, τους πίνακες που τον καθιέρωσαν ως πρωτεργάτη της pop art, τις πρωτοφανείς καινοτομίες που έφερε στην τέχνη του, τις ταινίες του, την έκδοση του περιοδικού του, την αποθέωσή του από τον κοσμικό κύκλο της Νέας Υόρκης και ολόκληρου του κόσμου. Παράλληλα, η παράσταση εστιάζει σε νευραλγικά σημεία της προσωπικής του ζωής, όπως τα δύσκολα παιδικά του χρόνια, οι καθοριστικοί έρωτες, η απόπειρα δολοφονίας του και η ταπείνωση που βίωσε όταν μια μέρα αποδομήθηκε δημόσια η εικόνα που με τόσο κόπο έχτιζε.

Andy
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Ποια είναι η σκηνοθετική προσέγγιση;
Η παράσταση τοποθετεί τον Γουόρχολ στο ατελιέ του, να εξομολογείται δημόσια όλα τα πεδία της ζωής του που θεωρεί ότι έχουν ενδιαφέρον να ακουστούν. Η συνθήκη αυτή υπηρετείται με μια σειρά από σκηνικούς κώδικες, όπως το ευφυές χιούμορ ή το οπτικοακουστικό ζωντάνεμα των έργων του και των ανθρώπων που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη ζωή του. Ο σημαντικότερος ωστόσο σκηνοθετικός κώδικας της παράστασης είναι η αποδοχή των αντιφάσεων του Γουόρχολ και ο μεθοδικός προσανατολισμός στη ρήξη της περσόνας του. Εκεί δηλαδή που φαίνεται ο πραγματικός Warhol, πέρα από το μύθο και την εικόνα, εκεί που αποκαλύπτεται η ευάλωτη, ανώριμη, ανεπεξέργαστη, ελαττωματική και μοναχική πλευρά του.

Πώς βιώνεις τη σκηνική συνάντηση με ένα είδωλο;
Η συνάντηση με ένα είδωλο είναι πάντα γοητευτική στη σκηνική της απόδοση, γιατί ικανοποιεί μεγάλο μέρος της περιέργειάς μας να μάθουμε λεπτομέρειες της ζωής των προσώπων που θαυμάζουμε. Ποιους ερωτεύτηκαν, με ποιους υγκρούστηκαν, πώς μετατοπίστηκαν στην πορεία της εξέλιξής τους, με τι σπουδαία επιτεύγματα καταπιάστηκαν και ούτω καθ’ εξής. Ωστόσο, αυτό που κάνει κατά τη γνώμη μου ενδιαφέρουσα μια τέτοια σκηνική συνάντηση είναι όταν αποτελεί αφορμή να μιλήσεις όχι μόνο για την ιστορία των ανθρώπων, αλλά και για την ιστορία των ιδεών, να πραγματευτείς μεγάλα ανθρώπινα ζητήματα που στις ρίζες τους ακουμπούν και τις δικές σου ρίζες – όταν η βιογραφία ενός ειδώλου υψώνεται πάνω από την κυριολεξία της ζωής και μιλά για κάτι πολύ πιο μεγάλο.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Andy

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 100 '

Η θρυλική προσωπικότητα του βασιλιά της pop art, Άντι Γουόρχολ, -επαγγελματίας ζωγράφος, γλύπτης, φωτογράφος, σκηνοθέτης, μουσικός παραγωγός, εκδότης, και φυσικά επαγγελματίας celebrity, ιδιοφυΐα- ζωντανεύει μέσα από έναν βιογραφικό μονόλογο για τα πάθη, τις εμμονές, τα όνειρα αλλά και τις ματαιώσεις ενός τραυματικού παρελθόντος. Ο θρασύς, εμβληματικός Αμερικανός καλλιτέχνης που έχει ασκήσει αδιαμφισβήτητη επιρροή στην σύγχρονη ποπ κουλτούρα, με τα αναγνωρίσιμα έργα του που αναπαράγονται διαρκώς, τα διαχρονικά αποφθέγματα και τις αναρίθμητες συνεντεύξεις του, έναν αιώνα σχεδόν μετά τη γέννησή του, ζωντανεύει στη σκηνή σε ένα πρωτότυπο τετ-α-τετ με τη συνείδηση του Άντι. Η προσωπική του ζωή, θεατρική και μυστηριώδης, λατρεύτηκε, μισήθηκε, κι άφησε πίσω του ως σημείο αναφοράς και υπέρτατο δημιούργημά του, όχι το πρόσωπο αλλά το προσωπείο, όχι τον άνθρωπο αλλά την περσόνα.

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.