Μιλτιάδης Φιορέντζης: "Το μεγαλύτερο έργο τέχνης του Γουόρχολ ήταν ο ίδιος του ο εαυτός"

Ο Μιλτιάδης Φιορέντζης, πρωταγωνιστής στην παράσταση «Αndy» του Δημήτρη Αγιοπετρίτη-Μπογδάνου, μας μίλησε για τη συνάντηση με τον εμβληματικό καλλιτέχνη Άντι Γουόρχολ στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου.

Andy Πάτροκλος Σκαφίδας©

Ήταν ο Άντι Γουόρχολ καλλιτεχνικά ιδιοφυής ή υπερεκτιμημένος;
Είμαι ο τελευταίος που θα μπορούσα να αποκαλέσω τον Γουόρχολ υπερεκτιμημένο, στην παρούσα τουλάχιστον φάση της ζωής μου, καθώς τους τελευταίους εννιά μήνες εμπνέομαι αδιάλειπτα από αυτόν. Σχεδόν σαράντα χρόνια μετά το θάνατό του, συζητάμε ακόμη για την τέχνη, τη ζωή και τις ιδέες του, κατόρθωμα όχι εύκολο για κάποιον υπερεκτιμημένο. Όπως και να ’χει, αποφεύγω τέτοιους χαρακτηρισμούς, καθώς έχω ήδη πολλά ερωτήματα για τη διάρκεια του δικού μου καλλιτεχνικού αποτυπώματος, ενώ είμαι ακόμη εν ζωή. Όσο για το αν ο Γουόρχολ ήταν ιδιοφυΐα, η απάντηση είναι καταφατική και ενθουσιώδης. Το μεγαλύτερο έργο τέχνης του ήταν ο ίδιος του ο εαυτός. Ο τρόπος που δόμησε την περσόνα και τη δημόσια εικόνα του τον έκανε να είναι ένας αιώνιος περφόρμερ, ένα διαρκές έργο τέχνης που έθετε ερωτήματα περί μύθου και αλήθειας, ουσίας και εντυπώσεων, δόξας και παροδικότητας. Καθρέφτισε με την τέχνη του τους πιο μύχιους φόβους της εποχής του, αντιπροσωπεύοντας ένα είδος τέχνης σύμφωνα με το οποίο ο ίδιος ο καλλιτέχνης είναι η τέχνη του. Δεν ήταν απλώς ιδιοφυής, αλλά προφητικός, επιδραστικός και βαθιά πρωτοπόρος.

Ποιες σημαντικές στιγμές της ζωής του αποκαλύπτει το έργο;
Η παράσταση διατρέχει τους σημαντικότερους σταθμούς στην καλλιτεχνική πορεία του. Από την επαρχία της Πενσυλβανίας όπου γεννήθηκε και το χώρο της διαφήμισης όπου δραστηριοποιήθηκε στην αρχή της καριέρας του μέχρι την ίδρυση του Factory, του περίφημου στούντιό του, τους πίνακες που τον καθιέρωσαν ως πρωτεργάτη της pop art, τις πρωτοφανείς καινοτομίες που έφερε στην τέχνη του, τις ταινίες του, την έκδοση του περιοδικού του, την αποθέωσή του από τον κοσμικό κύκλο της Νέας Υόρκης και ολόκληρου του κόσμου. Παράλληλα, η παράσταση εστιάζει σε νευραλγικά σημεία της προσωπικής του ζωής, όπως τα δύσκολα παιδικά του χρόνια, οι καθοριστικοί έρωτες, η απόπειρα δολοφονίας του και η ταπείνωση που βίωσε όταν μια μέρα αποδομήθηκε δημόσια η εικόνα που με τόσο κόπο έχτιζε.

Andy
Πάτροκλος Σκαφίδας©

Ποια είναι η σκηνοθετική προσέγγιση;
Η παράσταση τοποθετεί τον Γουόρχολ στο ατελιέ του, να εξομολογείται δημόσια όλα τα πεδία της ζωής του που θεωρεί ότι έχουν ενδιαφέρον να ακουστούν. Η συνθήκη αυτή υπηρετείται με μια σειρά από σκηνικούς κώδικες, όπως το ευφυές χιούμορ ή το οπτικοακουστικό ζωντάνεμα των έργων του και των ανθρώπων που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη ζωή του. Ο σημαντικότερος ωστόσο σκηνοθετικός κώδικας της παράστασης είναι η αποδοχή των αντιφάσεων του Γουόρχολ και ο μεθοδικός προσανατολισμός στη ρήξη της περσόνας του. Εκεί δηλαδή που φαίνεται ο πραγματικός Warhol, πέρα από το μύθο και την εικόνα, εκεί που αποκαλύπτεται η ευάλωτη, ανώριμη, ανεπεξέργαστη, ελαττωματική και μοναχική πλευρά του.

Πώς βιώνεις τη σκηνική συνάντηση με ένα είδωλο;
Η συνάντηση με ένα είδωλο είναι πάντα γοητευτική στη σκηνική της απόδοση, γιατί ικανοποιεί μεγάλο μέρος της περιέργειάς μας να μάθουμε λεπτομέρειες της ζωής των προσώπων που θαυμάζουμε. Ποιους ερωτεύτηκαν, με ποιους υγκρούστηκαν, πώς μετατοπίστηκαν στην πορεία της εξέλιξής τους, με τι σπουδαία επιτεύγματα καταπιάστηκαν και ούτω καθ’ εξής. Ωστόσο, αυτό που κάνει κατά τη γνώμη μου ενδιαφέρουσα μια τέτοια σκηνική συνάντηση είναι όταν αποτελεί αφορμή να μιλήσεις όχι μόνο για την ιστορία των ανθρώπων, αλλά και για την ιστορία των ιδεών, να πραγματευτείς μεγάλα ανθρώπινα ζητήματα που στις ρίζες τους ακουμπούν και τις δικές σου ρίζες – όταν η βιογραφία ενός ειδώλου υψώνεται πάνω από την κυριολεξία της ζωής και μιλά για κάτι πολύ πιο μεγάλο.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Andy

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 60 '

Η θρυλική προσωπικότητα του βασιλιά της pop art, Άντι Γουόρχολ, ζωντανεύει μέσα από έναν βιογραφικό μονόλογο για τα πάθη, τις εμμονές, τα όνειρα, αλλά και τις ματαιώσεις ενός τραυματικού παρελθόντος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Λήγουν οι καταλήψεις στις Δραματικές Σχολές

Με ανακοίνωση τους οι Σύλλογοι Σπουδαστών/τριών Σχολών Δραματικής Τέχνης ενημερώνουν για τη λήξη των καταλήψεων και την ταυτόχρονη συνέχιση του πολυμορφικού αγώνα τους, που ξεκίνησε με αφορμή το Προεδρικό Διάταγμα και υποβαθμίζει τις καλλιτεχνικές σπουδές.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/03/2023

"H Βίλα": Η διαχείριση της βίας μέσα από τα μάτια τριών γυναικών

Η Λητώ Τριανταφυλλίδου σκηνοθετεί τις Νατάσα Εξηνταβελώνη, Λίλα Μπακλέση, Αγγελική Πασπαλιάρη σε ένα έργο που εξετάζει τον απόηχο ενός τραυματικού γεγονότος στην σύγχρονη πραγματικότητά.

"Μισάνθρωπος": Πέτερ Στάιν, Βασίλης Χαραλαμπόπουλος στις πρόβες στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ξεκίνησε η προπώληση για τον "Μισάνθρωπο" του Μολιέρου που θα ερμηνεύσει ο αγαπημένος του ελληνικού κοινού ηθοποιός σε σκηνοθεσία του διεθνώς αναγνωρισμένου Πέτερ Στάιν κι ενός από τους σημαντικότερους ευρωπαίους σκηνοθέτες.

"Πού πας, βρε Καραγκιόζη;" Στο 2ο Φεστιβάλ Σύγχρονου Θεάτρου Σκιών!

Ξεκινάει από το Ρομάντσο αυτό το τριήμερο και συνεχίζει στο Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων το φεστιβάλ που μπαίνει φέτος στη δεύτερη διοργάνωσή του ανανεωμένο και αφιερωμένο στις διαδρομές και τις συγγένειες ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση.

Ο Κωνσταντίνος Μάρκελλος γράφει για τα "Ορφανά" και τα επίκαιρα θέματα που πραγματεύονται

Με φόντο την πρόσφατη εθνική τραγωδία και τα ερωτήματα που έγειρε, σκηνοθέτησε ο Κωνσταντίνος Μάρκελλος τα "Ορφανά" του Ντένις Κέλι, ένα έργο που όπως λεει ο ίδιος κρύβει στον πυρήνα του έναν κριτικό στοχασμό απέναντι στην έννοια "ασφάλεια" και όχι μόνο.

Η "Σταχτοπούτα" χορεύει στο Christmas Theater

Το Classical Ballet Of Eastern Europe ενώνει βραβευμένους χορευτές σε μια παραμυθένια παράσταση κλασικού χορού πάνω στο παραμύθι του Σαρλ Περό.

Το θέατρο συναντά την επιστήμη στο "The Science of CSI: Έγκλημα στο εργαστήριο"

Οι "Science Reactors" επιστρέφουν στην "Άτρακτο" και προσεγγίζουν με χιούμορ την επιστήμη σε μια παράσταση με ελεύθερη είσοδο που συνδυάζεται με εργαστήριο εγκληματολογίας.