Η επιτυχημένη πορεία της παράστασης "Νιζίνσκι, Η προφητεία της φωτιάς" που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Λάλος στο Tempus Verum | Εν Αθήναις συνεχίζεται μέχρι και την Κυριακή των Βαΐων, στις 17 Απριλίου, με τους Αντίνοο Αλμπάνη, Κρίστελ Καπερώνη, Νικόλα Παπαδομιχελάκη, Γιάννη Κατσιμίχα και Νίκο Χορταριά.
Η ζωή ενός από τους σημαντικότερους χορευτές όλων των εποχών, του Βάτσλαβ Νιζίνσκι και η παραμονή του στο ψυχιατρείο αποτέλεσαν την πρώτη ύλη για το κείμενο που έγραψε ο Χριστόφορος Χριστοφής, με αφορμή το οποίο ο σκηνοθέτης διερευνά το ανθρώπινο σώμα που είναι για τον Νιζίνσκι ταυτόχρονα το θέμα και το μέσον. Θέτει, παράλληλα, ερωτήματα γύρω από την έννοια της επιτέλεσης και της μεταφοράς της αλήθειας επί σκηνής, με σκοπό τον επαναπροσδιορισμό της σχέσης κοινού και καλλιτέχνη, με φόντο το εικαστικό περιβάλλον της Μαρινέλας Καλαϊτζαντωνάκη.
Όσον αφορά το πως γεννήθηκε η ιδία για την παράσταση "Νιζίνσκι, Η προφητεία της φωτιάς", ο Δημήτρης Λάλος απαντά στη συνέντευξη που έδωσε στο "α”: "Η πρώτη φορά που διάβασα το όνομα Νιζίνσκι ήταν πριν από 20 χρόνια στο έργο του Σαμ Σέπαρντ "Action". Εκεί λέει "δεν είναι εύκολο να χορέψει κανείς...ακόμα και ο Νιζίνσκι τρελάθηκε". Από τότε άρχισα να σκέφτομαι τον άνθρωπο αυτό. Όταν μάλιστα έφτασα στο σημείο να ανεβάσω το έργο του Χριστόφορου έκανα μια εκτενή έρευνα πάνω στο θέατρο του 20ου αιώνα και τον τρόπο με τον οποίο το θέατρο πέρασε από λογοτεχνικό είδος σε παραστάσιμο γεγονός. Μελέτησα τον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες των τελευταίων 100 χρόνων όπως ο Μαξ Ράινχαρντ, ο Γιοζεφ Μπόις, η Μαρίνα Αμπράμοβιτς και άλλοι, επηρέασαν τα τεκταινόμενα του σύγχρονου θεάτρου. Αυτές είναι οι αναφορές μου για αυτήν την παράσταση, αυτή είναι και η μελέτη μου. Ο περισσότερος κόσμος διατήρησε στο νου του μια ρομαντική άποψη για τον Νιζίνσκι: αυτήν του θεϊκού χορευτή, η καριέρα του οποίου ωστόσο διακόπηκε στην ακμή της λόγω τρέλας”.
Υπενθυμίζουμε ότι μέχρι την Κυριακή 13 Μαρτίου παίζεται και η παράσταση "Έκτορος κάθαρσις", λίγο πριν αναχωρήσει για περιοδεία σε όλη την Ελλάδα, όπου ο Δημήτρης Λάλος αναλαμβάνει όχι μόνο ρόλο σκηνοθέτη αλλά και μοναδικού ερμηνευτή. Πρόκειται για τη νέα παραγωγή του θεάτρου Tempus Verum που παρουσιάστηκε φέτος, η οποία αποτελεί μια αντισυμβατική ανάγνωση της "Ιλιάδας" του Ομήρου από την πλευρά του Έκτορα και των ηττημένων. Το κείμενο της παράστασης, σε μετάφραση Δημήτρη Μαρωνίτη, απομονώνει όλους τους ετεροαναφορικούς και αυτοαναφορικούς στίχους του Ομηρικού Έπους που αναφέρονται στον Έκτορα, αποδίδοντας τους με τη μορφή ραψωδιακής αφήγησης, συνοδεία ζωντανής μουσικής από τον Αλέξη Κωτσόπουλο, ο οποίος υπογράφει και την πρωτότυπη μουσική σύνθεση.
Μέσα από αυτό το εγχείρημα ο Δημήτρης Λάλος στρέφει την προσοχή του θεατή στην οπτική της ιστορίας έτσι όπως την έζησαν οι Τρώες, ενώ παράλληλα επιχειρεί να αποκαταστήσει την τιμή του Έκτορα και να του αποδώσει τη θέση που του αρμόζει στο βάθρο του ήρωα, καθώς ατιμάστηκε από τον Αχιλλέα για την πίστη του: "Εἷς οἰωνὸς ἄριστος ἀμύνεσθαι περὶ πάτρης".
Προπώληση μέσω viva.gr: "Νιζίνσκι, Η προφητεία της φωτιάς" & "Έκτορος κάθαρσις"