Γρηγόρης Βαλτινός: «Το θέατρο είναι παιδί της εποχής του, πρέπει να μιλάει τη γλώσσα της»

Ο καταξιωμένος ηθοποιός μιλά με πάθος για το έργο «Κάθε Τρίτη με τον Μόρι», στο οποίο πρωταγωνιστεί, αλλά και για την πίστη του στο καινούργιο.

Γρηγόρης Βαλτινός: «Το θέατρο είναι παιδί της εποχής του, πρέπει να μιλάει τη γλώσσα της»

Ο καταξιωμένος ηθοποιός μιλά με πάθος για το έργο «Κάθε Τρίτη με τον Μόρι», στο οποίο πρωταγωνιστεί στο Ιλίσια-Βολανάκη, αλλά και για την πίστη του στο καινούργιο.

Γρηγόρης Βαλτινός: «Το θέατρο είναι παιδί της εποχής του, πρέπει να μιλάει τη γλώσσα της» - εικόνα 1

Φέτος εμπιστευτήκατε έναν νέο σκηνοθέτη, τον Νικορέστη Χανιωτάκη. Κάτι αλλάζει στις επιλογές σας;
Οι κώδικες αλλάζουν σε κάθε εποχή κι επειδή το θέατρο είναι παιδί της εποχής του, πρέπει να μιλάει τη γλώσσα της. Η αισθητική ενός νέου σε βοηθάει να καταλάβεις τι έχει τελειώσει, τι δεν λειτουργεί θεατρικά. Ο νέος πρέπει να πατάει στο παρελθόν, να έχει γνώση και να σέβεται αυτό που έχει προηγηθεί· και, αν έχει τη μαγκιά, να το ξεπερνά και να προτείνει κάτι καινούργιο. Ο παλιός θα το καταλάβει αυτό και θα υποκλιθεί.

«Ο καλλιτέχνης πάνω στη σκηνή δεν έχει κάποιο συμφέρον. Όσο πιο αληθινός είναι τόσο πιο μεγάλος κι επαινετός γίνεται. Γι’ αυτό το χειροκρότημα δεν είναι πάντα ματαιοδοξία.»

Τι σηματοδοτεί για εσάς το συγκεκριμένο έργο;
Ο άνθρωπος σε μια ώριμη ηλικία, πνευματική και ψυχική, μαζεύει κάποια πράγματα από τη ζωή του και από την τέχνη του εν προκειμένω. Σκέφτηκα ότι είναι καιρός να κάνουμε έναν απολογισμό... Και τι καλύτερο γι’ αυτό από μια παράσταση; Επιπλέον το συγκεκριμένο έργο γυμνάζει την ευαισθησία των θεατών. Το συναίσθημα πρέπει να γυμνάζεται, αυτό μας κάνει διορατικούς.

Γρηγόρης Βαλτινος
Στην παράσταση σας ακούμε να λέτε: «όπου βρεις αγκαλιά και κάτι άλλο, να επιλέγεις την αγκαλιά». Εσείς, είσαστε «άνθρωπος της αγκαλιάς»;
Εγώ το κάνω και στη ζωή μου αυτό καθόλου επιτηδευμένα. Γι' αυτό και μπορώ και γεμίζω με χυμούς τον εγκέφαλο, με ενδορφίνες. Για όλα αυτά που διαβάζω κατά καιρούς, για το χαμόγελο, για τον καλό ψυχισμό, για τις συμπεριφορές λέω πόσο τυχερός είμαι που τα έχω από χαρακτήρα. Νομίζω ότι τα πήρα και από τους γονείς μου γιατί έτσι τους θυμάμαι. Οι άνθρωποι πρέπει να είναι και λίγο τυχεροί στη ζωή τους να πέσουν στο κατάλληλο πηγάδι με τα γονίδια γιατί κάθε πηγάδι έχει διαφορετικά γονίδια. Είμαι άνθρωπος που πάντα σκέφτεται με την καρδιά και αισθάνεται με το μυαλό.

Ταυτίζεστε με τον ήρωα που ερμηνεύετε;
Ο Μόρι είναι ένας καθηγητής γεμάτος συναίσθημα, βαδίζει προς το τέλος της ζωής του και παίρνει χαρά από τη σχέση που έχει αναπτύξει με έναν φοιτητή του. Ήταν υπαρκτό πρόσωπο, αλλά εγώ έφτιαξα έναν Μόρι με το μυαλό μου, με την ψυχή και με το συναίσθημα. Στον Μόρι έχω βρει όλα αυτά που μάζεψα από τη ζωή και την τέχνη μου. Δεν ήθελα να μιμηθώ την εικόνα του, ήθελα να φτιάξω έναν θεατρικό χαρακτήρα και να τον βασίσω στη δική μου αλήθεια.
Η αγωνία μου πάντα είναι αν αυτή η κατασκευή ανταποκρίνεται στην αλήθεια. Διότι όσο «ψεύτικη» κι αν είναι μέσα στο θέατρο η κατασκευή, το «ψέμα» είναι ο ναός της αλήθειας. Είναι εκπληκτικό το πώς αυτό το «ψέμα» το κάνεις αλήθεια. Τόση αλήθεια δεν υπάρχει ούτε στη ζωή, επειδή εκεί επικρατεί η κοινωνική υποκρισία. Ο καλλιτέχνης πάνω στη σκηνή δεν έχει κάποιο συμφέρον. Όσο πιο αληθινός είναι τόσο πιο μεγάλος κι επαινετός γίνεται. Γι’ αυτό το χειροκρότημα δεν είναι πάντα ματαιοδοξία. Οι θεατές δεν μπορούν να μιλήσουν από την πλατεία και η φωνούλα που βγάζουν είναι το χειροκρότημα.

Γρηγόρης Βαλτινός: «Το θέατρο είναι παιδί της εποχής του, πρέπει να μιλάει τη γλώσσα της» - εικόνα 3

Ο Μιτς, ο ήρωας που ερμηνεύει ο Γιάννης Σαρακατσάνης, είναι πιο ορθολογιστής;
Δεν μπορεί να συγκινηθεί επειδή νομίζει ότι έτσι θα γίνει πιο αδύναμος. Αυτή η σκέψη ακουμπά στη θεωρία των γιάπηδων. Γι’ αυτούς πρέπει να είσαι κίλερ, ψυχρός, πρέπει να κοιτάζεις μόνο νούμερα. Τι να κάνεις όμως το χρυσάφι όλου του κόσμου αν δεν υπάρχει ο άνθρωπος; Διάβαζα πως ο επόμενος πόλεμος θα είναι ανάμεσα στα ρομπότ και στον άνθρωπο. Το θεωρώ μεγάλη ξεφτίλα για τον άνθρωπο, που είναι το τελειότερο ον σε αυτό το σύμπαν. Τι όμορφο πράγμα που είναι ο άνθρωπος, η φύση η ίδια...

Περισσότερες πληροφορίες

Κάθε Τρίτη με τον Μόρι

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 120 '

Η πραγματική ιστορία του καθηγητή κοινωνιολογίας Μόρι Σουόρτζ, που σε μια κρίσιμη στιγμή υπαρξιακής αναζήτησης κατάφερε να αφυπνίσει τον μαθητή του αλλά κι εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.

Ιλίσια-Βολανάκης

Παπαδιαμαντοπούλου 4

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.