Οδηγός Θεάτρου

Κριτικές Παραστάσεων Παίζουν Σήμερα Έρχονται Ποιος παίζει που Αθηνόραμα club Προπωλήσεις

Γιάννης Χουβαρδάς: «Για μένα ελιξίριο είναι ένας άνθρωπος που με κοιτάζει στα μάτια»

Ο Έλληνας δημιουργός που σκηνοθετεί την «Υπόθεση Μακρόπουλου», μας μιλάει για θαυματουργά υγρά, το σπουδαίο έργο του Λέο Γιάνατσεκ και την όχι και τόσο αμφίρροπη μάχη του ανθρώπου με το θάνατο.

Προσοχή! Επικοινωνήστε με το θέατρο της επιλογής σας πριν από την έξοδό σας, διότι αρκετές παραστάσεις αναβάλλονται λόγω κρουσμάτων.
Γιάννης Χουβαρδάς: «Για μένα ελιξίριο είναι ένας άνθρωπος που με κοιτάζει στα μάτια»

Με πρωταγωνίστρια μια υπερτριακοσάχρονη λυρική τραγουδίστρια, η όπερα του Λέο Γιάνατσεκ «Υπόθεση Μακρόπουλου» ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή από 20/5. Ο Γιάννης Χουβαρδάς, που σκηνοθετεί την παράσταση, μας μιλάει για θαυματουργά υγρά, το σπουδαίο έργο του Τσέχου συνθέτη και την όχι και τόσο αμφίρροπη μάχη του ανθρώπου με το θάνατο.

Γιάννης Χουβαρδάς: «Για μένα ελιξίριο είναι ένας άνθρωπος που με κοιτάζει στα μάτια» - εικόνα 1

Πιστεύετε στα μαγικά ελιξίρια;
Ελιξίρια υπάρχουν, για το μαγικά δεν είμαι σίγουρος. Όλοι βέβαια θα θέλαμε να καταπιούμε ένα υγρό και ως διά μαγείας να απαλλαγούμε από ασχήμια, αρρώστιες, γηρατειά, θάνατο... Αλλά αν είχε βρεθεί κάτι τέτοιο, θα το ξέραμε, δεν θα το ξέραμε; Αυτό που σίγουρα υπάρχει είναι η ανθρώπινη ανασφάλεια μπροστά σε κάθε είδους τέλος, που γεννά την ανάγκη της ψευδαίσθησης αλλά και την εκμετάλλευση αυτής της ανθρώπινης αγωνίας.

Γιάννης Χουβαρδάς: «Για μένα ελιξίριο είναι ένας άνθρωπος που με κοιτάζει στα μάτια» - εικόνα 2

Τι αποτελεί για εσάς το ελιξίριο της ζωής;
Ένας άλλος άνθρωπος που με ­κοιτάζει στα μάτια.

Γιάννης Χουβαρδάς: «Για μένα ελιξίριο είναι ένας άνθρωπος που με κοιτάζει στα μάτια» - εικόνα 3

Τι αισθανθήκατε όταν πρωτακούσατε τη μουσική του Λέο Γιά­νατσεκ για την τρίπρακτη όπερα που σκηνοθετείτε;
Η μουσική του Γιάνατσεκ είναι ­πολύ απαιτητική, αλλά ανταμείβει­ όποιον την ακούσει με ανοιχτά αφτιά. Πέραν αυτού, διαθέτει εξαιρετική δύναμη, πρωτοτυπία και μια ιδιαίτερη δραματικότητα. Σου γεννά πολλά και αντιφατικά συναισθήματα: από αναστάτωση, αγωνία κι έξαρση μέχρι εύθυμη διάθεση, ­ενθουσιασμό και στο τέλος μια παράξενη ψυχική ηρεμία.

Γιάννης Χουβαρδάς: «Για μένα ελιξίριο είναι ένας άνθρωπος που με κοιτάζει στα μάτια» - εικόνα 4

Η όπερα του Γιάνατσεκ βασίζεται σε έργο του Κάρελ Τσάπεκ, της εμβληματικής μορφής της τσέχικης λογοτεχνίας, που μας άφησε ως παρακαταθήκη τη λέξη «ρομπότ» σε ένα έργο του επιστημονικής φαντασίας του 1920. Ιδιαίτερη περίπτωση στο έργο του είναι και η «Υπόθεση Μακρόπουλου». Tι θα πρέπει να ξέρει κάποιος γι’ αυτήν;
Ο Γιάνατσεκ έχει βασιστεί σε πολύ μεγάλο βαθμό στο πρωτότυπο, γι’ αυτό και η μουσική του παραπέμπει σε ένα υβρίδιο μεταξύ όπερας και θεάτρου, ίσως μοναδικό στο είδος του. Το έργο του Τσάπεκ –αλλά και η διασκευή του Γιά­νατσεκ (που είναι ιδιαίτερα πιστή στο πρωτότυπο)– θα μπορούσε να χαρακτηριστεί φιλοσοφικό δράμα, γεμάτο όμως ειρωνικό σκεπτικισμό και αγωνία για την έννοια του πεπερασμένου και της ματαιότητας. Θα πρόσθετα ωστόσο ότι η εμβάθυνση που προσέδωσε ο Γιάνατσεκ στη θεματική του Τσάπεκ είναι τόσο απίστευτη, που σε πολλά σημεία προκαλεί ρίγος, όπως και η συγκλονιστική ανθρωπιά με την οποία ντύνει τις υπάρξεις του έργου, και ιδίως την κεντρική ηρωίδα Εμίλια Μάρτι.

Γιάννης Χουβαρδάς: «Για μένα ελιξίριο είναι ένας άνθρωπος που με κοιτάζει στα μάτια» - εικόνα 5

Ποια είναι η μεγαλύτερη πρό­κληση στη σκηνοθεσία όπερας;
Έχοντας πια δουλέψει πάνω σε αρκετά και «δύσκολα» έργα του λυρικού ρεπερτορίου και σε πολλές δια­φορετικές όπερες, μπορώ να πω πως η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να συνδυάζει το τελικό αποτέλεσμα γνήσια θεατρικότητα και μουσική αρτιότητα. Αυτό σε μεγάλο βαθμό εξαρτάται και από τη δημιουργική συνεργασία με τον μαέστρο και τους τραγουδιστές, κάτι που στην προκειμένη περίπτωση υπάρχει και με το παραπάνω.

Γιάννης Χουβαρδάς: «Για μένα ελιξίριο είναι ένας άνθρωπος που με κοιτάζει στα μάτια» - εικόνα 6

Ως σκηνοθέτης πάντα κάτι ψάχνετε... Ποιο είναι το εύρημα που θα θέλατε να καταλάβει ο κόσμος στη συγκεκριμένη ­παράσταση;
Αυτό που κυρίως προσπάθησα ­μέσα από την παράσταση είναι να χτιστεί ένα αυτοτελές σύμπαν (μεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά) μέσα στο οποίο, χωρίς δυνατότητα διεξόδου διαφυγής, όλα τα πρόσωπα να δώσουν έναν υπέρ πάντων αγώνα με το θάνατο, του οποίου ο τελικός νικητής είναι εκ των προτέρων γνωστός. Αυτό είναι το μεγαλείο της ζωής... Αυτό ελπίζω να ­είναι και το ιδιαίτερο ενδιαφέρον της παράστασης.

Γιάννης Χουβαρδάς: «Για μένα ελιξίριο είναι ένας άνθρωπος που με κοιτάζει στα μάτια» - εικόνα 7

Ποιες είναι οι ιδιαίτερες απαιτήσεις στον ρόλο της υπερτριακοσάχρονης Εμίλια Μάρτι, που ερμηνεύει η διεθνούς φήμης υψίφωνος Έλενα Κελεσίδη;
Συνοπτικά είναι ένας ρόλος που τσακίζει κόκαλα. Οι απαιτήσεις του είναι τρομακτικές, ζητάει αθλητικές, ακροβατικές θα έλεγα, ικανότητες. Η Έλενα Κελεσίδου όμως, αυτή η υπέροχη καλλιτέχνις, διαθέτει όλα τα προσόντα κι έχει δουλέψει πολύ σκληρά για να δρέψει τις δάφνες του δικού της ωραίου αγώνα.

Γιάννης Χουβαρδάς: «Για μένα ελιξίριο είναι ένας άνθρωπος που με κοιτάζει στα μάτια» - εικόνα 8

Πώς είναι αισθητικά το σκηνικό περιβάλλον της παράστασης;
Ένας χώρος διαχρονικός, ένας ­μεγάλος προθάλαμος προς το ­επέκεινα, πλήρης με τους «φροντιστές» του, τον «γιατρό» του, τους «ασθενείς» του, την καθημερινή του «ρουτίνα», το ωραίο θερμοκήπιό του, τις αφόρητες τελετουργίες του, την αβάσταχτη νομοτέλειά του, την αναπόδραστη κωμωδία του και τα τρομερά μυστικά του.

Περισσότερες πληροφορίες

Υπόθεση Μακρόπουλου

  • Όπερα

Το εμβληματικό έργο του Γιάνατσεκ συνδυάζει το υπαρξιακό δράμα με το φανταστικό στοιχείο και μιλά για την ιστορία της διάσημης τραγουδίστριας Εμίλια Μάρτι, μιας κυρίας τριακοσίων ετών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η άνοδος του Αρτούρο Ούι": Μπρεχτ με Μπινιάρη-Χρυσοστόμου

Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος λήψης των αποφάσεων μιας πολιτείας; Ο Μπρεχτ το αποκαλύπτει στην "Άνοδο του Αρτούρο Ούι" που έρχεται σε νέο κυψελιώτικο χώρο από τον Άρη Μπινιάρη με τον Γιώργο Χρυσοστόμου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
01/07/2022

Τρία ραντεβού που δεν θα χάσουμε στην Πειραιώς 260

Έρχονται η απρόβλεπτη χορογράφος Μαρλέν Μοντέιρο Φρέιτας, μια αληθινή ιστορία διά χειρός Γιούλας Μπούνταλη και μια στενότερη γνωριμία με τη δουλειά του φέρελπί Αλέξανδρου Ραπτοτάσιου. Ραντεβού στην Πειραιώς 260!

Κλείνει το θέατρο Skrow

Το καλλιτεχνικό στέκι που έδωσε νέα πνοή στο "young theatre" στην πόλη, το Skrow, κλείνει σύμφωνα με ανακοίνωση του Βασίλη Μαυρογεωργίου.

Με αιφνιδίασε ο θάνατος σου, Κωνσταντίνε Τζούμα

Σε όλους μας θα λείψει το σαρκαστικό χιούμορ και κυρίως η καθαρότητα και η ποιοτική/ποιητική συνέπεια και συνέχεια του Κωνσταντίνου Τζούμα, που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 78 ετών.

Γιάννης Μποσταντζόγλου: "Με ανησυχεί ο ετσιθελισμός της παγκοσμιοποίησης και ο κυνισμός της"

Με πηγαία ειλικρίνεια μιλά στο "α" ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και συγγραφέας Γιάννης Μποσταντζόγλου με αφορμή την περιοδεία των κωμικών "Συννυφάδων".

Πόσο πρωτότυπη η πρόταση για θέατρο στο κτήμα Ηλίανθος της Άνδρου!

Σε ένα πανέμορφο κτήμα είδαμε το ερευνητικό "Συνάντησέ με στην έξοδο" της Ειρήνης Δράκου, μια παράσταση που ανοίγει δρόμο για το θέατρο στο νησί της Άνδρου.

Οι "Συμπέθεροι από τα Τίρανα" περιοδεύουν στην Ελλάδα

Ο Θανάσης Παπαθανασίου και ο Μιχάλης Ρέππας μας έχουν χαρίσει μία από τις πιο feelgood κωμωδίες των τελευταίων ετών. Ένα επιτελείο ωραίων ηθοποιών την απογειώνει με τη χημεία και τη σπιρτάδα του στην παράσταση που ξεκινά την καλοκαιρινή της περιοδεία.