Γιάννης Χουβαρδάς: «Για μένα ελιξίριο είναι ένας άνθρωπος που με κοιτάζει στα μάτια»

Ο Έλληνας δημιουργός που σκηνοθετεί την «Υπόθεση Μακρόπουλου», μας μιλάει για θαυματουργά υγρά, το σπουδαίο έργο του Λέο Γιάνατσεκ και την όχι και τόσο αμφίρροπη μάχη του ανθρώπου με το θάνατο.

Γιάννης Χουβαρδάς: «Για μένα ελιξίριο είναι ένας άνθρωπος που με κοιτάζει στα μάτια»

Με πρωταγωνίστρια μια υπερτριακοσάχρονη λυρική τραγουδίστρια, η όπερα του Λέο Γιάνατσεκ «Υπόθεση Μακρόπουλου» ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή από 20/5. Ο Γιάννης Χουβαρδάς, που σκηνοθετεί την παράσταση, μας μιλάει για θαυματουργά υγρά, το σπουδαίο έργο του Τσέχου συνθέτη και την όχι και τόσο αμφίρροπη μάχη του ανθρώπου με το θάνατο.

Γιάννης Χουβαρδάς: «Για μένα ελιξίριο είναι ένας άνθρωπος που με κοιτάζει στα μάτια» - εικόνα 1

Πιστεύετε στα μαγικά ελιξίρια;
Ελιξίρια υπάρχουν, για το μαγικά δεν είμαι σίγουρος. Όλοι βέβαια θα θέλαμε να καταπιούμε ένα υγρό και ως διά μαγείας να απαλλαγούμε από ασχήμια, αρρώστιες, γηρατειά, θάνατο... Αλλά αν είχε βρεθεί κάτι τέτοιο, θα το ξέραμε, δεν θα το ξέραμε; Αυτό που σίγουρα υπάρχει είναι η ανθρώπινη ανασφάλεια μπροστά σε κάθε είδους τέλος, που γεννά την ανάγκη της ψευδαίσθησης αλλά και την εκμετάλλευση αυτής της ανθρώπινης αγωνίας.

Γιάννης Χουβαρδάς: «Για μένα ελιξίριο είναι ένας άνθρωπος που με κοιτάζει στα μάτια» - εικόνα 2

Τι αποτελεί για εσάς το ελιξίριο της ζωής;
Ένας άλλος άνθρωπος που με ­κοιτάζει στα μάτια.

Γιάννης Χουβαρδάς: «Για μένα ελιξίριο είναι ένας άνθρωπος που με κοιτάζει στα μάτια» - εικόνα 3

Τι αισθανθήκατε όταν πρωτακούσατε τη μουσική του Λέο Γιά­νατσεκ για την τρίπρακτη όπερα που σκηνοθετείτε;
Η μουσική του Γιάνατσεκ είναι ­πολύ απαιτητική, αλλά ανταμείβει­ όποιον την ακούσει με ανοιχτά αφτιά. Πέραν αυτού, διαθέτει εξαιρετική δύναμη, πρωτοτυπία και μια ιδιαίτερη δραματικότητα. Σου γεννά πολλά και αντιφατικά συναισθήματα: από αναστάτωση, αγωνία κι έξαρση μέχρι εύθυμη διάθεση, ­ενθουσιασμό και στο τέλος μια παράξενη ψυχική ηρεμία.

Γιάννης Χουβαρδάς: «Για μένα ελιξίριο είναι ένας άνθρωπος που με κοιτάζει στα μάτια» - εικόνα 4

Η όπερα του Γιάνατσεκ βασίζεται σε έργο του Κάρελ Τσάπεκ, της εμβληματικής μορφής της τσέχικης λογοτεχνίας, που μας άφησε ως παρακαταθήκη τη λέξη «ρομπότ» σε ένα έργο του επιστημονικής φαντασίας του 1920. Ιδιαίτερη περίπτωση στο έργο του είναι και η «Υπόθεση Μακρόπουλου». Tι θα πρέπει να ξέρει κάποιος γι’ αυτήν;
Ο Γιάνατσεκ έχει βασιστεί σε πολύ μεγάλο βαθμό στο πρωτότυπο, γι’ αυτό και η μουσική του παραπέμπει σε ένα υβρίδιο μεταξύ όπερας και θεάτρου, ίσως μοναδικό στο είδος του. Το έργο του Τσάπεκ –αλλά και η διασκευή του Γιά­νατσεκ (που είναι ιδιαίτερα πιστή στο πρωτότυπο)– θα μπορούσε να χαρακτηριστεί φιλοσοφικό δράμα, γεμάτο όμως ειρωνικό σκεπτικισμό και αγωνία για την έννοια του πεπερασμένου και της ματαιότητας. Θα πρόσθετα ωστόσο ότι η εμβάθυνση που προσέδωσε ο Γιάνατσεκ στη θεματική του Τσάπεκ είναι τόσο απίστευτη, που σε πολλά σημεία προκαλεί ρίγος, όπως και η συγκλονιστική ανθρωπιά με την οποία ντύνει τις υπάρξεις του έργου, και ιδίως την κεντρική ηρωίδα Εμίλια Μάρτι.

Γιάννης Χουβαρδάς: «Για μένα ελιξίριο είναι ένας άνθρωπος που με κοιτάζει στα μάτια» - εικόνα 5

Ποια είναι η μεγαλύτερη πρό­κληση στη σκηνοθεσία όπερας;
Έχοντας πια δουλέψει πάνω σε αρκετά και «δύσκολα» έργα του λυρικού ρεπερτορίου και σε πολλές δια­φορετικές όπερες, μπορώ να πω πως η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να συνδυάζει το τελικό αποτέλεσμα γνήσια θεατρικότητα και μουσική αρτιότητα. Αυτό σε μεγάλο βαθμό εξαρτάται και από τη δημιουργική συνεργασία με τον μαέστρο και τους τραγουδιστές, κάτι που στην προκειμένη περίπτωση υπάρχει και με το παραπάνω.

Γιάννης Χουβαρδάς: «Για μένα ελιξίριο είναι ένας άνθρωπος που με κοιτάζει στα μάτια» - εικόνα 6

Ως σκηνοθέτης πάντα κάτι ψάχνετε... Ποιο είναι το εύρημα που θα θέλατε να καταλάβει ο κόσμος στη συγκεκριμένη ­παράσταση;
Αυτό που κυρίως προσπάθησα ­μέσα από την παράσταση είναι να χτιστεί ένα αυτοτελές σύμπαν (μεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά) μέσα στο οποίο, χωρίς δυνατότητα διεξόδου διαφυγής, όλα τα πρόσωπα να δώσουν έναν υπέρ πάντων αγώνα με το θάνατο, του οποίου ο τελικός νικητής είναι εκ των προτέρων γνωστός. Αυτό είναι το μεγαλείο της ζωής... Αυτό ελπίζω να ­είναι και το ιδιαίτερο ενδιαφέρον της παράστασης.

Γιάννης Χουβαρδάς: «Για μένα ελιξίριο είναι ένας άνθρωπος που με κοιτάζει στα μάτια» - εικόνα 7

Ποιες είναι οι ιδιαίτερες απαιτήσεις στον ρόλο της υπερτριακοσάχρονης Εμίλια Μάρτι, που ερμηνεύει η διεθνούς φήμης υψίφωνος Έλενα Κελεσίδη;
Συνοπτικά είναι ένας ρόλος που τσακίζει κόκαλα. Οι απαιτήσεις του είναι τρομακτικές, ζητάει αθλητικές, ακροβατικές θα έλεγα, ικανότητες. Η Έλενα Κελεσίδου όμως, αυτή η υπέροχη καλλιτέχνις, διαθέτει όλα τα προσόντα κι έχει δουλέψει πολύ σκληρά για να δρέψει τις δάφνες του δικού της ωραίου αγώνα.

Γιάννης Χουβαρδάς: «Για μένα ελιξίριο είναι ένας άνθρωπος που με κοιτάζει στα μάτια» - εικόνα 8

Πώς είναι αισθητικά το σκηνικό περιβάλλον της παράστασης;
Ένας χώρος διαχρονικός, ένας ­μεγάλος προθάλαμος προς το ­επέκεινα, πλήρης με τους «φροντιστές» του, τον «γιατρό» του, τους «ασθενείς» του, την καθημερινή του «ρουτίνα», το ωραίο θερμοκήπιό του, τις αφόρητες τελετουργίες του, την αβάσταχτη νομοτέλειά του, την αναπόδραστη κωμωδία του και τα τρομερά μυστικά του.

Περισσότερες πληροφορίες

Υπόθεση Μακρόπουλου

  • Όπερα

Το εμβληματικό έργο του Γιάνατσεκ συνδυάζει το υπαρξιακό δράμα με το φανταστικό στοιχείο και μιλά για την ιστορία της διάσημης τραγουδίστριας Εμίλια Μάρτι, μιας κυρίας τριακοσίων ετών.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Παράταση για το "Σπιρτόκουτο-The Musical" στη Στέγη

Η παράσταση "Σπιρτόκουτο The Musical" βασισμένη στη θρυλική ταινία "Σπιρτόκουτο" του Γιάννη Οικονομίδη. δεν είναι ένα συνηθισμένο μιούζικαλ. Είναι ένα πολλαπλό στοίχημα που πέτυχε και συνεχίζει στη σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/12/2022

Ξεκινά η ερευνητική "Αντιγόνη" του Χάρη Φραγκούλη

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Χάρης Φραγκούλης μας καλεί σε μια μη κλασική ανάγνωση της "Αντιγόνης" αποτέλεσμα πολύμηνης δουλειάς μιας19μελούς υποκριτικής ομάδας σε κλειστό χώρο.

Οι νέες θεατρικές παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις θεατρικές παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 8 έως 14 Δεκεμβρίου και ξεχωρίζουν.

Σπουδαίοι φιλόσοφοι και η κοινωνική θέση της γυναίκας στο επίκεντρο δύο χορευτικών ραντεβού

Πρεμιέρα για την παράσταση της Μαρίας Κολιοπούλου σε νέο χώρο στην Κυψέλη και της Εύης Δημητρίου στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης".

Το κουκλόσπιτο

Ο Δημήτρης Τάρλοου σκηνοθετεί και μεταφράζει το ιψενικό έργο ως μια ιστορία του σήμερα, εστιάζοντας στην ψευδαίσθηση μιας συζυγικής και οικογενειακής θαλπωρής που θρυμματίζεται βίαια.

Οικόπεδα με θέα

Ο Αμερικανός δραματουργός κάνει ωραίο θέατρο πάνω στον αμοραλισμό του οικονομικού συστήματος και ο Χανιωτάκης το αποδίδει σε μια καλοπαιγμένη, ατμοσφαιρική, αλλά και κάπως νωχελική παράσταση.

"TheARtro": Η Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη μιλάει για την πρώτη παράσταση επαυξημένης πραγματικότητας

Παρακολουθήσαμε την πρώτη παράσταση "επαυξημένη" με ψηφιακές πληροφορίες που παρουσιάστηκε στην Ελλάδα μέσα από το καινοτόμο ερευνητικό έργο "TheARtro" που στοχεύει στην προσβασιμότητα και τον θεατρικό τουρισμό και μιλήσαμε με τη σκηνοθέτιδα και επιστημονική υπεύθυνη με πρωτοβουλία της οποίας ξεκίνησε.