Ορφανά

2,5
Ορφανά

Ο Ντένις Κέλι έγραψε τα "Ορφανά" το 2009, αμέσως μετά τη συγγραφή του "DNA", του έργου του για τον σχολικό εκφοβισμό που στιγμάτισε τη σύγχρονη βρετανική δραματουργία (μπήκε ακόμη και στη σχολική ύλη) και καθιέρωσε τον ίδιο ως σημαντικό συνεχιστή του in-yer-face theatre: του δραματουργικού ρεύματος που αποτύπωσε την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα, αξιοποιώντας θεματικές και εργαλεία που αποσκοπούν στο να προκαλέσουν έντονη ενόχληση στους θεατές. Τα "Ορφανά" μιλούν για το σπόρο της βίας που καλλιεργούν ο ρατσισμός, η ξενοφοβία και η απομόνωση, χαρακτηριστικά που εντοπίζονται στις σύγχρονες κοινωνίες.

Ορφανά

Στην ιστορία, η Έλεν και ο Ντάνι, ζευγάρι που ζει σε μια σχετικά υποβαθμισμένη συνοικία του Λονδίνου, δέχονται την επίσκεψη του αδερφού της Έλεν, Λίαμ· πρόκειται για έναν παραβατικό νεαρό, που απασχολεί συχνά την αστυνομία, και αυτήν τη φορά εισβάλλει στο σπιτικό τους γεμάτος αίματα. Αρχικά εξηγεί πώς βοήθησε έναν νεαρό μουσουλμάνο τον οποίο βρήκε αιμόφυρτο στο δρόμο, η εκδοχή του όμως ανατρέπεται όσο περνάει η νύχτα, ώσπου τελικά ομολογεί ότι ο ίδιος επιτέθηκε στον ξένο άνδρα. Στην προσπάθειά του να υποβαθμίσει το γεγονός, τονίζοντας ότι επρόκειτο για ένα από τα "κωλόπαιδα" που εκφοβίζουν τη γειτονιά, ο Λίαμ θα βρει συμπαραστάτρια την αδερφή του· η Έλεν, θέλοντας να τον γλιτώσει από την αστυνομία, παρακινεί τον άνδρα της να τρομοκρατήσει τον νεαρό τραυματία, προκειμένου να εξασφαλίσει τη σιωπή του. Έτσι, ο Κέλι βάζει στο επίκεντρο του προβληματισμού του (και) τον μέσο φιλήσυχο αστό, διερωτώμενος πόσο εύκολα μπορεί να ολισθήσει κάποιος στην αποκτήνωση.

Ορφανά

Το συναρπαστικό όσον αφορά τις θεματικές του, το έργο είναι προκλητικό ως προς τη σκηνική του πραγμάτωση, καθώς η δράση προκύπτει εξολοκλήρου από το λόγο, από τους διαλόγους και τις εκτενείς αφηγήσεις. Τα γεγονότα, οι βίαιες πράξεις, ο ψυχισμός των ηρώων, οι συναισθηματικές μεταβάσεις τους μεταδίδονται μέσα από το πυκνό κείμενο και την άμεση, κοφτή, ωμή γλώσσα. Η παράσταση που υπογράφει ο Κωνσταντίνος Μάρκελλος, όπου υποδύεται και το ρόλο του Ντάνι, μεταδίδει κάτι από τη δυναμική του έργου, υπολείπεται όμως σε επιδραστικότητα. Ίσως επειδή οι ερμηνείες (κυρίως η δική του και της Ελένης Στεργίου ως Έλεν) μοιάζουν αμήχανες, καθώς οι ηθοποιοί εκφράζονται με παύσεις, αργή εκφορά και δεν έχουν αφομοιώσει το συγγραφικό ύφος, που προορίζεται να σφυροκοπάει αδιάκοπα τ’ αφτιά μας. Ένα έργο με ωμό, ρεαλιστικό λόγο εδώ υιοθετεί υπαινικτικούς τρόπους και πλατειάζει. Καλύτερος ο Χρήστος Παπαδόπουλος, μεταδίδει με νεύρο τη συναισθηματική σύγχυση του νεαρού Λίαμ. Το μαύρο, απρόσωπο και ψυχρό σκηνικό της Αρετής Μουστάκα (ένα τραπέζι, δύο καρέκλες και τρία κουβούκλια με κάγκελα), αν και ενδιαφέρον αισθητικά, δημιουργεί απόσταση από τα δρώμενα και καθησυχάζει, καθώς δεν δημιουργεί ένα περιβάλλον που θα μπορούσε να είναι αυτό του δικού μας σπιτιού.

Περισσότερες πληροφορίες

Ορφανά

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Σε μια υποβαθμισμένη λονδρέζικη γειτονιά, η Έλεν και ο Ντάνι ετοιμάζονται να γιορτάσουν τη δεύτερη εγκυμοσύνη της, όταν ο αδελφός της, Λίαμ, εμφανίζεται με ματωμένα ρούχα. Ο λόγος ένα περιστατικό ρατσιστικής βίας σε βάρος του φερόμενου ως θύματος, που πολύ σύντομα όμως θα αποκαλυφθεί ότι είναι ο θύτης, διαταράσσοντας τις ισορροπίες της κατά τα άλλα φιλήσυχης οικογένειας. Αυτή είναι η υπόθεση του έργου του σημαντικού Βρετανού συγγραφέα που, ως εκπρόσωπος του in-yer-face theatre, αποτυπώνει με ενάργεια και σκληρή γλώσσα την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα, μιλώντας για την κουλτούρα της βίας που καλλιεργούν ο ρατσισμός, η ξενοφοβία και η απομόνωση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Εθνικό Θέατρο με τα "Θραύσματα: Ευριπίδης" συναντά την αρχαιολογία

Όσα ειπώθηκαν στη συνέντευξη τύπου για το εγχείρημα του Εθνικού Θεάτρου που λαμβάνει χώρα για δεύτερη χρονιά στα γνωστά και άγνωστα αρχαία θέατρα της Ελλάδας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΒΙΚΥ ΜΙΣΚΕΔΑΚΗ
24/06/2025

"Χάσαμε τη θεία Στοπ": Η μαύρη κωμωδία του Γιώργου Διαλεγμένου επιστρέφει

Η σπαρταριστή μαύρη κωμωδία του Γιώργου Διαλεγμένου "Χάσαμε τη θεία Στοπ" ανεβαίνει φέτος στο Αίθριο του "Ελληνικού Κόσμου", με ένα λαμπερό καστ και σκηνοθεσία Χρήστου Τριπόδη.

Φεστιβάλ Αθηνών: το αποκαλυπτικό ταξίδι του "Φάουστ στην Αφρική" μας υπενθύμισε τι (μπορεί να) σημαίνει πολιτικό θέατρο

Είδαμε την υβριδική παράσταση του Ουίλιαμ Κέντριτζ, "Ο Φάουστ στην Αφρική!" στην Πειραιώς 260 και μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας.

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Η μεγάλη θεατρική επιτυχία επιστρέφει

Το "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" του Τάσου Ιορδανίδη, επιστρέφει για 5η χρονιά στο Θέατρο Άλφα -"Ληναίος-Φωτίου" , από τις 19 Σεπτεμβρίου, συνεχίζοντας να συγκινεί και να γοητεύει.

Δύο εμβληματικά έργα του μεταπολεμικού θεάτρου σε περιοδεία

Δύο αξιόλογες παραστάσεις του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου ξεκινούν περιοδεία, φέρνοντας στη σκηνή πολιτικές κωμωδίες που σχολιάζουν με χιούμορ και βάθος την κοινωνία και την πολιτική πραγματικότητα.

7 θεάματα γι' αυτή την εβδομάδα στο Φεστιβάλ Αθηνών

Η Πειραιώς 260 από τις 23/6 έως τις 29/6 υποδέχεται τον Γιάννη Τσορτέκη, τον Σίμο Κακάλα, τον Αντώνη Καφετζόπουλο, τον Κώστα Φιλίππογλου, τους Los Tre κ.ά. σε μια εβδομάδα θεάτρου, μύθου και ζωντανής μουσικής. .

Μιχαήλ Μαρμαρινός: Αυτές είναι οι αγαπημένες μας παραστάσεις του

Με αφορμή την νέα παράσταση του σημαντικού Έλληνα σκηνοθέτη, που θα παρουσιαστεί στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, "ζ – η – θ Ο ξένος", ξεχωρίζουμε τις αγαπημένες μας παραστάσεις του.