Ορφανά

2,5
Ορφανά

Ο Ντένις Κέλι έγραψε τα "Ορφανά" το 2009, αμέσως μετά τη συγγραφή του "DNA", του έργου του για τον σχολικό εκφοβισμό που στιγμάτισε τη σύγχρονη βρετανική δραματουργία (μπήκε ακόμη και στη σχολική ύλη) και καθιέρωσε τον ίδιο ως σημαντικό συνεχιστή του in-yer-face theatre: του δραματουργικού ρεύματος που αποτύπωσε την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα, αξιοποιώντας θεματικές και εργαλεία που αποσκοπούν στο να προκαλέσουν έντονη ενόχληση στους θεατές. Τα "Ορφανά" μιλούν για το σπόρο της βίας που καλλιεργούν ο ρατσισμός, η ξενοφοβία και η απομόνωση, χαρακτηριστικά που εντοπίζονται στις σύγχρονες κοινωνίες.

Ορφανά

Στην ιστορία, η Έλεν και ο Ντάνι, ζευγάρι που ζει σε μια σχετικά υποβαθμισμένη συνοικία του Λονδίνου, δέχονται την επίσκεψη του αδερφού της Έλεν, Λίαμ· πρόκειται για έναν παραβατικό νεαρό, που απασχολεί συχνά την αστυνομία, και αυτήν τη φορά εισβάλλει στο σπιτικό τους γεμάτος αίματα. Αρχικά εξηγεί πώς βοήθησε έναν νεαρό μουσουλμάνο τον οποίο βρήκε αιμόφυρτο στο δρόμο, η εκδοχή του όμως ανατρέπεται όσο περνάει η νύχτα, ώσπου τελικά ομολογεί ότι ο ίδιος επιτέθηκε στον ξένο άνδρα. Στην προσπάθειά του να υποβαθμίσει το γεγονός, τονίζοντας ότι επρόκειτο για ένα από τα "κωλόπαιδα" που εκφοβίζουν τη γειτονιά, ο Λίαμ θα βρει συμπαραστάτρια την αδερφή του· η Έλεν, θέλοντας να τον γλιτώσει από την αστυνομία, παρακινεί τον άνδρα της να τρομοκρατήσει τον νεαρό τραυματία, προκειμένου να εξασφαλίσει τη σιωπή του. Έτσι, ο Κέλι βάζει στο επίκεντρο του προβληματισμού του (και) τον μέσο φιλήσυχο αστό, διερωτώμενος πόσο εύκολα μπορεί να ολισθήσει κάποιος στην αποκτήνωση.

Ορφανά

Το συναρπαστικό όσον αφορά τις θεματικές του, το έργο είναι προκλητικό ως προς τη σκηνική του πραγμάτωση, καθώς η δράση προκύπτει εξολοκλήρου από το λόγο, από τους διαλόγους και τις εκτενείς αφηγήσεις. Τα γεγονότα, οι βίαιες πράξεις, ο ψυχισμός των ηρώων, οι συναισθηματικές μεταβάσεις τους μεταδίδονται μέσα από το πυκνό κείμενο και την άμεση, κοφτή, ωμή γλώσσα. Η παράσταση που υπογράφει ο Κωνσταντίνος Μάρκελλος, όπου υποδύεται και το ρόλο του Ντάνι, μεταδίδει κάτι από τη δυναμική του έργου, υπολείπεται όμως σε επιδραστικότητα. Ίσως επειδή οι ερμηνείες (κυρίως η δική του και της Ελένης Στεργίου ως Έλεν) μοιάζουν αμήχανες, καθώς οι ηθοποιοί εκφράζονται με παύσεις, αργή εκφορά και δεν έχουν αφομοιώσει το συγγραφικό ύφος, που προορίζεται να σφυροκοπάει αδιάκοπα τ’ αφτιά μας. Ένα έργο με ωμό, ρεαλιστικό λόγο εδώ υιοθετεί υπαινικτικούς τρόπους και πλατειάζει. Καλύτερος ο Χρήστος Παπαδόπουλος, μεταδίδει με νεύρο τη συναισθηματική σύγχυση του νεαρού Λίαμ. Το μαύρο, απρόσωπο και ψυχρό σκηνικό της Αρετής Μουστάκα (ένα τραπέζι, δύο καρέκλες και τρία κουβούκλια με κάγκελα), αν και ενδιαφέρον αισθητικά, δημιουργεί απόσταση από τα δρώμενα και καθησυχάζει, καθώς δεν δημιουργεί ένα περιβάλλον που θα μπορούσε να είναι αυτό του δικού μας σπιτιού.

Περισσότερες πληροφορίες

Ορφανά

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Σε μια υποβαθμισμένη λονδρέζικη γειτονιά, η Έλεν και ο Ντάνι ετοιμάζονται να γιορτάσουν τη δεύτερη εγκυμοσύνη της, όταν ο αδελφός της, Λίαμ, εμφανίζεται με ματωμένα ρούχα. Ο λόγος ένα περιστατικό ρατσιστικής βίας σε βάρος του φερόμενου ως θύματος, που πολύ σύντομα όμως θα αποκαλυφθεί ότι είναι ο θύτης, διαταράσσοντας τις ισορροπίες της κατά τα άλλα φιλήσυχης οικογένειας. Αυτή είναι η υπόθεση του έργου του σημαντικού Βρετανού συγγραφέα που, ως εκπρόσωπος του in-yer-face theatre, αποτυπώνει με ενάργεια και σκληρή γλώσσα την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα, μιλώντας για την κουλτούρα της βίας που καλλιεργούν ο ρατσισμός, η ξενοφοβία και η απομόνωση.

Μικρό Γκλόρια

Ιπποκράτους 7

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ανοιχτή πρόσκληση συμμετοχής στο Διαγωνιστικό Τμήμα Σύγχρονης Ελληνικής Δραματουργίας

Η Αθήνα γίνεται το επίκεντρο της θεατρικής δημιουργίας με τα "Μικρά Νέα Διονύσια", τη νέα διοργάνωση του προγράμματος "Αθήνα Παγκόσμια Πρωτεύουσα Θεάτρου", που στηρίζει τη σύγχρονη ελληνική δραματουργία. Ενημερωθείτε για το open call συμμετοχής.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
07/10/2025

Δείτε τις πρώτες φωτογραφίες από το " Άρωμα γυναίκας"

Ξεκίνησαν οι παραστάσεις για το πολυαναμενόμενο "Άρωμα γυναίκας" στο Θέατρο Βρετάνια με πρωταγωνιστές τους Άκης Σακελλαρίου, Προκόπη Αγαθοκλέους, Μαριάννα Πουρέγκα, Ξένια Καλογεροπούλου.

"΄Ανθρωποι και ποντίκια": Η παράσταση-φαινόμενο επιστρέφει στο Cartel

Η παράσταση που μετέφερε το μυθιστόρημα του Τζον Στάινμπεκ στην ελληνική συνθήκη και έκανε τον σκληρό ρεαλισμό τάση επιστρέφει στον Τεχνοχώρο Cartel, πάντα στη σκηνοθεσία του Βασίλη Μπισμπίκη.

"Annie": Το πολυαναμενόμενο μιούζικαλ της χρονιάς έρχεται το Νοέμβριο στο Θέατρο Παλλάς

Δανάη Παππά, Γιάννης Στάνκογλου, Μαρία Κατσανδρή και μια ομάδα ταλαντούχων ηθοποιών και παιδιών, φέρνουν ξανά στη ζωή την ιστορία της μικρής Άννυ, που δεν σταματά να πιστεύει στα όνειρά της και στην αγάπη.

Η Υρώ Μανέ ξανασυναντά τη "Μητέρα του σκύλου"

Η Ραραού επιστρέφει στο Ακροπόλ για δεύτερη χρονιά, φέρνοντας ξανά στη σκηνή την ιστορία των "ανώνυμων" ανθρώπων και των θυμάτων της Ιστορίας. Η Υρώ Μανέ πρωταγωνιστεί στη "Μητέρα του σκύλου" του Παύλου Μάτεσι, πλαισιωμένη από έναν ταλαντούχο θίασο.

Η Όλγα Βενέτη αποκαλύπτει τη δική της "Dalida"

Με αφορμή την παράσταση "Dalida – La Grande Finale", η πρωταγωνίστρια Όλγα Βενέτη μιλά για το φως, τη μοναξιά, τη μεταμόρφωση, την κορύφωση και την αθανασία∙ λέξεις που αποκτούν νέο νόημα μέσα από το βλέμμα και την ψυχή της Δαλιδά.

Το Θέατρο Μεταξουργείο παρουσιάζει το νέο του ρεπερτόριο

Το Θέατρο Μεταξουργείο παρουσιάζει το νέο του ρεπερτόριο για τη σεζόν 2025-2026, γεμάτο συγκίνηση, δυνατές ερμηνείες και γυναικείες φωνές. Για όλες τις παραστάσεις έχει ήδη ξεκινήσει η προπώληση εισιτηρίων Early Bird.