Για τον Βασίλη Μαυρογεωργίου, το ρεμπέτικο δεν έχει πατρίδα

Τι μπορεί να μας επιφυλάσσει ένα «Ρεμπέτικο αρχαιοελληνικό συμπόσιο»; Ο δημιουργός του Βασίλης Μαυρογεωργίου μοιράζεται μαζί μας τις σκέψεις του για την παράσταση του.

Για τον Βασίλη Μαυρογεωργίου, το ρεμπέτικο δεν έχει πατρίδα

Τι μπορεί να μας επιφυλάσσει ένα «Ρεμπέτικο αρχαιοελληνικό συμπόσιο»; Ο δημιουργός του Βασίλης Μαυρογεωργίου μοιράζεται μαζί μας τις σκέψεις του για την παράσταση που θα δούμε στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά (5-6/9) και στη Ρωμαϊκή Αγορά (σε ημερομηνίες που θα ανακοινωθούν σύντομα μετά την προσωρινή αναστολή τους λόγω επιδημιολογικών δεδομένων).

Είναι ένα τρελό καλοκαίρι. Όλα είναι ανάποδα και περίεργα. Η πρώτη αντίδραση που μου γεννήθηκε αυτομάτως ήταν μια τάση για εσωστρέφεια και υπομονή. Ήρθε όμως μπροστά μου αυτό το τρομερό βιβλίο, που συζητούσαμε καιρό με τη Μαριάννα Κάλμπαρη, η «Μυθολογία» του Νίκου Τσιφόρου, ο τίτλος του οποίου προκαλεί γούρλωμα ματιών και ενθουσιασμό σε όποιον τον ακούει. «Έλα ρε, το αγαπημένο μου βιβλίο!». Έχοντας διαβάσει «Τα παιδιά της πιάτσας», στεναχωρήθηκα που δεν είχα προλάβει να διαβάσω και τη «Μυθολογία» νωρίτερα, γιατί τώρα θα την αντιμετώπιζα ως δουλειά. Βέβαια, η σκέψη αυτή κράτησε μόνο μέχρι να διαβάσω την πρώτη σελίδα, γιατί από κει και πέρα, φτάνοντας στη μέση του βιβλίου σε χρόνο ντε-τε, είχα ξεχάσει και το λόγο για τον οποίο το ξεκίνησα.

Η γλώσσα του Τσιφόρου σε αρπάζει από τα μαλλιά και σου χώνει τη μούρη σε έναν κουβά γεμάτο όνειρα, μυθικούς ήρωες, θεούς και αρχαιοελληνικά γλέντια. Με γοήτευσε πάρα πολύ το βλέμμα του συγγραφέα από το 1950 προς τα βάθη της αρχαιότητας και, μάλιστα, με μια γλώσσα που επαναστατεί απέναντι στη σοβαρότητα της εποχής του. Το 1950 φαντάζει κι αυτό πολύ μακρινό κι έχει τη δική του γοητεία (θα μου πεις, με τον ιό ακόμα και το πέρυσι μοιάζει μακρινό). Οι αριστοφανικές παραστάσεις του Κουν, η Αθήνα που εκμοντερνίζεται κάτω από την Ακρόπολη, τα θρυλικά μπουζούκια της εποχής, το «Χάραμα», η «Φαντασία», ο Χιώτης, ο Βαμβακάρης, ο Ζαμπέτας. Όλα αυτά μπλέκονται πολύ ταιριαστά με την αρχαία Αθήνα.

Για τον Βασίλη Μαυρογεωργίου, το ρεμπέτικο δεν έχει πατρίδα - εικόνα 1

Κάποια στιγμή, έπεσαν στα χέρια μου φωτογραφίες από το λόφο του Φιλοπάππου και το θρυλικό καφενείο του Πικιώνη, με φόντο τον Παρθενώνα. Ήταν λες κι οι Έλληνες όλων των εποχών χόρευαν με το ίδιο μπουζούκι κι έπιναν το ίδιο κρασί. Έπειτα φτιάχτηκε μια πολύ ωραία ομάδα ηθοποιών (οι οποίοι είναι ταυτόχρονα και μουσικοί) και ξεκινήσαμε πρόβες. Η Παυλίνα Ζάχρα, ο Μιχάλης Κουτσκουδής, ο Πέτρος Μάλαμας, η Ιωάννα Μαυρέα, η Μαριλένα Μόσχου, και ο Σωτήρης Τσακωμίδης. Νιώθω μάλιστα πολύ τυχερός, γιατί ο Γιώργος Φουντούκος που κάνει την επιμέλεια της μουσικής είναι ένας πραγματικός τεχνίτης του λαϊκού και του ρεμπέτικου τραγουδιού και ο Πέτρος Μάλαμας είναι επίσης φοβερός τραγουδοποιός και, ταυτόχρονα, μια ζωντανή βιβλιοθήκη για το ρεμπέτικο.

Στην πρόβα μιλήσαμε για την ιστορία του ρεμπέτικου. Για τα κουτσαβάκια. Για τη μουσική που ήρθε από την Σμύρνη μετά την άλωση –που ήταν ένα πάντρεμα της ελληνικής και της τουρκικής–, πώς μπλέχτηκε με άλλα λαϊκά ακούσματα και με ήχους από τα νησιά. Για τις πρώτες ηχογραφήσεις στις αρχές του αιώνα με μηχανήματα που έρχονταν από τη Νέα Υόρκη, και για το πώς αυτή η μουσική πέρασε στην παρανομία. Το ρεμπέτικο δεν έχει πατρίδα, είναι η συνύπαρξη των ανθρώπων· όπως δεν έχουν πατρίδα κι οι μύθοι, κατά τον Τσιφόρο, καθώς πολύ συχνά μας θυμίζει πως οι Πέρσες, οι Ινδοί και οι Αιγύπτιοι μας έχουν χαρίσει πολλές από τις ιστορίες τους.

Περισσότερες πληροφορίες

Ρεμπέτικο αρχαιοελληνικό συμπόσιο

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 75 '

Ο μαγικός κόσμος των αρχαίων ελληνικών μύθων μπλέκεται με το ρεμπέτικο, αποδεικνύοντας την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της χώρας μας και όχι μόνο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.