Η παράσταση «Εν τω μέσω της ζωής, βρισκόμαστε» της κορυφαίας χορογράφου Αν Τερέζα ντε Κεερσμάακερ έχει όλες τις προδιαγραφές για να δημιουργήσει μοναδικές στιγμές στο Ηρώδειο, την Τρίτη 2/7. Η Μαρία Κρύου μας εξηγεί το γιατί.
Σιωπή γεμάτη μουσικότητα
Ίσως το μινιμαλιστικό προφίλ των παραστάσεων της Αν Τερέζα ντε Κεερσμάακερ οδηγεί κάποιους να τη χαρακτηρίσουν εγκεφαλική χορογράφο. Ωστόσο, τα στοιχεία με τα οποία συνθέτει τις παραστάσεις της βγάζουν έντονο συναίσθημα, ενώ η ιδιαίτερη σχέση της με τη μουσική φανερώνει επίσης την καλλιτεχνική της ευαισθησία. Ο συνθέτης Στιβ Ράιχ θεωρείται το μουσικό της alter ego, έχει δουλέψει όμως και πάνω σε συνθέτες διαφορετικών ιστορικών εποχών, όπως ο Μότσαρτ, ο Μπαχ και ο Κολτρέιν.
Τίποτα δεν συμβαίνει τυχαία
Με την ομάδα Rosas λανσάρισε η Κεερσμάακερ το 1983 το ιδιότυπο, διόλου αφηγηματικό, χορευτικό στιλ της. Ενώ οι χορευτές της στη σκηνή δίνουν την αίσθηση ότι αυτοσχεδιάζουν, στις παραστάσεις της όλα είναι δουλεμένα μέχρι την παραμικρή λεπτομέρεια. Στους Rosas έχει πάντα ενδιαφέρον η δεξιοτεχνία με την οποία χτίζονται οι σκηνικές σχέσεις κάθε χορευτή με το χώρο και τη μουσική.
Ο Κεράς και ο Μπαχ
Στην παράσταση «Εν τω μέσω της ζωής, βρισκόμαστε» που θα δούμε στο Ηρώδειο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, καθοριστική είναι η συμβολή του σπουδαίου Γάλλου τσελίστα Ζαν-Γκιγέν Κεράς, ο οποίος υπήρξε επί πολλά χρόνια σολίστ του διάσημου Ensemble Intercontemporain που ίδρυσε ο Μπουλέζ το 1972. Η ζωντανή εμφάνισή του με την ερμηνεία των Έξι σουιτών για τσέλο του Μπαχ είναι μεγάλο δέλεαρ και για τους μουσικόφιλους, δύο ημέρες, μάλιστα, μετά την εμφάνιση του κορυφαίου τσελίστα Γιο-Γο Μα στο Ηρώδειο με το ίδιο έργο.
Φόρος τιμής στην Πίνα
Η Πίνα Μπάους πίστευε ότι «το καινούργιο στην τέχνη κατοικεί στη ζωή» και μονίμως το αναζητούσε στις χορογραφίες, χρησιμοποιώντας την ένταση της συμβολικής κίνησης. Το ίδιο κάνει και η Κεερσμάακερ και, τρέφοντας απέραντο θαυμασμό για την κορυφαία σύγχρονη χορογράφο, εμπνεύστηκε τον τίτλο της παράστασής της από τη φράση «Mitten wir im Leben sind mit dem Tod umfangen» («Εν τω μέσω της ζωής, βρισκόμαστε μέσα στο θάνατο»), μετάφραση ενός λατινικού ψαλμού από τον Λούθηρο, που έχει χαραχτεί στον τάφο της Πίνα Μπάους.
Περισσότερες πληροφορίες
Εν τω μέσω της ζωής, βρισκόμαστε
Η Κεερσμάκερ χορεύει μαζί με τέσσερις χορευτές της ομάδας της, σε μια παράσταση που αποτίνει φόρο τιμής στην Πίνα Μπάους. Τους συνοδεύει ο Ζαν-Γκιγέν Κεράς, ο οποίος ερμηνεύει με το τσέλο του 6 Σουίτες του Μπαχ.