Η «Προσωπική συμφωνία» του Ρόναλντ Χάργουντ, βασισμένη σε αληθινή ιστορία, είναι ένα δύσκολο δημιουργικό στοίχημα για όποιον επιλέξει να τη ζωντανέψει στη σκηνή. Έχοντας ως φόντο τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, μία από τις βαναυσότερες στιγμές που έχει γνωρίσει η ανθρωπότητα, η παράσταση επικεντρώνεται σε έναν καλλιτέχνη που επέλεξε να παραμείνει στη χώρα του, την Γερμανία, και να μη φύγει όπως ο περισσότερος προοδευτικός κόσμος, μόλις οι ναζί πήραν την εξουσία. Πώς μπορεί να σταθεί μια θεατρική ανάγνωση ιστορικά, ηθικά και ψυχολογικά απέναντι σε μια τέτοια περίπτωση;
Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Μυλωνάς στην δική του «Προσωπική συμφωνία», που κάνει πρεμιέρα στο Από Μηχανής Θέατρο (από την Τετάρτη 7 Νοεμβρίου), έχει στη διάθεσή του ένα ιδανικό πρωταγωνιστικό τρίο, ένα πολύτιμο ερμηνευτικό οπλοστάσιο, τους Νικήτα Τσακίρογλου, Χρήστο Βαλαβανίδη και Αλέξανδρο Μπουρδούμη.
Κρατώντας στοχαστική στάση απέναντι στο πολυεπίπεδο κείμενο του 1995 και με ρεαλιστική σκηνική φόρμα, αξιοποιώντας τα υποκριτικά χαρίσματα των τριών συμπρωταγωνιστών, συνθέτει με προσοχή την ιστορία του μαέστρου Βίλχελμ Φουρτβένγλερ, ενός άντρα ταγμένου στην τέχνη του, που χωρίς να έχει υπάρξει ανοιχτά φιλοναζιστής, κατηγορήθηκε το 1946 στο πλαίσιο της αποναζιστικοποίησης για την απόφασή του να παραμείνει στο πόντιουμ της Ορχήστρας του Βερολίνου κατά την διάρκεια του πολέμου.
Το θέμα ξαναήρθε στην επικαιρότητα το 1993, όταν σε επιστολή που δημοσίευσαν οι «Times» του Λονδίνου η σύζυγός του έγραψε μεταξύ άλλων: «Ποτέ ο κόσμος δεν θα καταλάβει γιατί ο άντρας μου επέλεξε να μείνει στη ναζιστική Γερμανία». Ποια ήταν η αληθινή επιθυμία που τον οδήγησε σε αυτήν την απόφαση; Το κείμενο του Χάργουντ είναι ανοιχτό σε ερμηνείες, δίνοντας χώρο σε σκέψεις γύρω από τα κίνητρα ενός καλλιτέχνη, τη νόηση και την ευαισθησία.
Ο παραγωγός και σκηνοθέτης της «Προσωπικής συμφωνίας» Δημήτρης Μυλωνάς, σε αυτήν τη νέα εποχή του Από Μηχανής, εκτείνει τα όρια της δραματουργίας, προσφέροντας συνολικά παραστάσεις που τηρούν κριτική στάση απέναντι στη σημερινή εκρηκτική πραγματικότητα και στα μεγάλα προβλήματα της εποχής μας, τη βία του νέου ψυχρού πολέμου, την αδικία, το ηθικό και πολιτικό αδιέξοδο. Και αυτό έχει σίγουρα μια δημιουργική γοητεία.
Περισσότερες πληροφορίες
Προσωπική συμφωνία
Το κείμενο βασίζεται στα ημερολόγια που κρατούσε ο σπουδαίος μαέστρος Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ, ο οποίος κατηγορήθηκε ως φιλοναζιστής, μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, κατά τη διάρκεια της ανάκρισής του από τους συμμάχους.