Παράσταση-τομή στον Μπρεχτ από τον Τερζόπουλο στη Ρωσία

Σε ένα ταξίδι-αστραπή, βρέθηκα στην Αγία Πετρούπουλη μόνο και μόνο για χάρη μιας -ιστορικής όπως αποδεικνύεται- παράστασης: της «Μάνας Κουράγιο» του Μπέρτολτ Μπρεχτ δια χειρός Θεόδωρου Τερζόπουλου.

Παράσταση-τομή στον Μπρεχτ από τον Τερζόπουλο στη Ρωσία

Σε ένα ταξίδι-αστραπή, βρέθηκα στην Αγία Πετρούπουλη μόνο και μόνο για χάρη μιας -ιστορικής όπως αποδεικνύεται- παράστασης: της «Μάνας Κουράγιο» του Μπέρτολτ Μπρεχτ δια χειρός Θεόδωρου Τερζόπουλου.

Παράσταση-τομή στον Μπρεχτ από τον Τερζόπουλο στη Ρωσία - εικόνα 1

Πωρωμένη με το θάνατο. Δοσμένη στον πόλεμο. Ταγμένη στην καταστροφή. Εκτός νόμου, ηθικής, μητρικής αγάπης και ανθρωπιάς. Απόλυτα αντι-ηρωϊκή. Έτσι είναι η Μάνα Κουράγιο στην –κατά Θεόδωρο Τερζόπουλο- εκδοχή του ομώνυμου έργου του 1941. Το κάρο της μάλλον με φέρετρο μοιάζει. Πίσω της, εξάλλου, πάντα στέκει ο Θάνατος, με τη σκοτεινή και πανώρια μορφή ενός νέου ηθοποιού, πάνω σε θεόρατους κοθόρνους, να μειδιά και να τραγουδά κραδαίνοντας μαύρα στάχυα.

Παράσταση-τομή στον Μπρεχτ από τον Τερζόπουλο στη Ρωσία - εικόνα 2

Κι ενώ μπροστά μας τελείται ένα άγριο καμπαρέ, με εξτρεμιστικές φιγούρες (όπως η «κόκκινη» πόρνη Υβέτ με τον εξπρεσιονιστικό της χορό ή ο γηραιός αφηγητής που φέρνει στο νου εξίσου τον σκαμπρόζο Ντάριο Φο όσο και τον σαιξπηρικό μαγο Πρόσπερο), πιο πίσω, στο βάθος της σκηνής, σαν τοτέμ, στέκουν εβδομήντα αιωρούμενες ανδρικές μορφές.Το μειλίχιο πένθιμο βλέμμα τους, σαν εκείνο των φαγιούμ, είναι στυλωμένο πάνω μας. Χρειάστηκα λίγο χρόνο για να συνειδητοποιήσω πως δεν είναι ζωντανοί ηθοποιοί αλλά μια μνημειακών διαστάσεων ζωγραφική-γλυπτική εγκατάσταση του Τερζόπουλου που «ζωντανεύει» ανά στιγμές, με την είσοδο γιγαντιαίων γκιλοτίνων και κυλίνδρων, αποτίνοντας φόρο τιμής εξίσου στον Ρενέ Μαγκρίτ όσο και στον Ταντέους Καντόρ ή, όπως ο ίδιος μας είπε, μια αναφορά στα γκούλαγκ και τα κρεματόρια του Άουσβιτς.

Παράσταση-τομή στον Μπρεχτ από τον Τερζόπουλο στη Ρωσία - εικόνα 3

«Μην ταυτίζεστε και μην περιγράφετε!» είναι η τελευταία οδηγία που δίνει στον 25μελή ρώσικο θίασό του ο Έλληνας σκηνοθέτης, λίγο πριν την πρεμιέρα της «Μάνας Κουράγιο» στο ιστορικό θέατρο Αλεξαντρίνσκι την προπερασμένη Παρασκευή, 24/2. Γνώστης του Μπρεχτ, σπουδαγμένος ο ίδιος στο Berliner Ensemble το 1972-76, ο Τερζόπουλος παραδίδει στο σύγχρονο θέατρο, μέσω Ρωσίας, έναν «άλλο» Μπρεχτ.

Παράσταση-τομή στον Μπρεχτ από τον Τερζόπουλο στη Ρωσία - εικόνα 4

Στον απόηχο του Χέγκελ που ζητά την άρνηση της άρνησης, ο Τερζόπουλος υλοποιεί, με τρόπο αντικλασικό, το πρόσταγμα του Μπρεχτ για ένα επικό θέατρο που να είναι, ταυτόχρονα, κριτικό και διαλεκτικό και για έναν ηθοποιό που να είναι αφηγηματικός και, ταυτόχρονα, χειρονομιακός. Παραμένει –ίσως για πρώτη φορά στην καριέρα του- σεβάσμια πιστός στο πρωτότυπο κείμενο. Διατηρεί ατόφια όλα τα τραγούδια του Πάουλ Ντεσάου, επιτείνοντας όμως την ατμόσφαιρα εφιάλτη με τα υποβλητικά ηχοτοπία του Παναγιώτη Βελιανίτη. Με βάση τους υποκριτικούς κώδικες της μεθόδου του και την τελετουργική σκηνοθετική του φόρμα, ο Τερζόπουλος ανεβάζει τη «Μάνα Κουράγιο» έτσι όπως δεν έχει ξανανέβει: μεταφυσικά. Πέρα από το ρεαλισμό και τις γραφικότητες, τις επικαιρικές αναφορές και τους απλοϊκούς συμβολισμούς ή την –κακώς εννοούμενη- αποστασιοποίηση.

Παράσταση-τομή στον Μπρεχτ από τον Τερζόπουλο στη Ρωσία - εικόνα 5

Κάπως έτσι, ο μύθος της Μάνας Κουράγιο και των παιδιών της, στην υπερβατική παράσταση του Τερζόπουλου, δραπετεύει από το κολαστήριο του Τριακονταετούς Πολέμου (1618-1648) για να εισέλθει σε μια απειλητική ζώνη εκτός χωροχρόνου, σε ένα φουτουριστικό τοπίο-εφιάλτης από το μέλλον και προβολή από το παρελθόν: στον προθάλαμο του θανάτου, σε ένα οντολογικής υφής Καθαρτήριο. Με αυτόν τον τρόπο μας προτείνεται μια νέα ανάγνωση του Μπρεχτ, πέρα από το μαρξισμό όσο και το μεταμοντερνισμό. Ο 'Ελληνας σκηνοθέτης επαναθέτει την απωθημένη έννοια του θανάτου στη σκηνή και μας θέτει το αμείλικτο ερώτημα: πριν από την επανεύρεση του χαμένου ανθρωπισμού μας, για τον οποίο φιλοσοφεί και αγωνιά σύσσωμη η σύγχρονη δυτική σκέψη, μήπως πρέπει να συνδιαλλεχθούμε με το τί στα αλήθεια είμαστε; Μήπως, δηλαδή, είμαστε τόσο ασταθή, πολεμοχαρή, συγκρουσιακά και πολύπλοκα όντα όσο αυτή η φοβερή μάνα και το πρώτο με το οποίο πρέπει να αναμετρηθούμε είναι με εμάς ως τέτοιους;…

Παράσταση-τομή στον Μπρεχτ από τον Τερζόπουλο στη Ρωσία - εικόνα 6

Ναι, είδα μια ιστορική παράσταση-τομή στον Μπρεχτ. Θα παίζεται για τα επόμενα επτά χρόνια σε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο στο Alexandrinski, όπως δηλαδή έχει συμβεί και με τις άλλες τρεις «ρώσικες» παραστάσεις του Τερζόπουλου («Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή, «Βάκχες» του Ευριπίδη και «Το τέλος του παιχνιδιού» του Μπέκετ). Όσο για την «Μάνα Κουράγιο», αναρωτιέμαι: λαμβάνοντας υπόψη τις μνημειακές της διαστάσεις και τις τεχνικές της απαιτήσεις, θα μπορούσε να ανέβει ποτέ εδώ;…

Photo credits: Johanna Weber

Περισσότερες πληροφορίες

Ανκόρ

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 55 '

Με αυτήν την παράσταση-έργο τέχνης, βασισμένη σε ποίηση του Θ. Τσαλαπάτη, ολοκληρώνεται το τρίπτυχο που ξεκίνησε ο Θ. Τερζόπουλος με το «Alarme» και το «Amor». Θέμα της η σύγκρουση ως μυθική αρχή της δημιουργίας των πάντων.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.