Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου ρίχνει αυλαία στην Πετρούπολη

Η εμβληματική παράσταση της τριλογίας του Αισχύλου θα ολοκληρώσει την πορεία της στο θέατρο Πέτρας.

Ορέστεια Τερζόπουλος 2ος χρόνος Johanna Weber©


Η εμβληματική "Ορέστεια" του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλου ρίχνει αυλαία, μετά τη σημαντική της πορεία ως τελετουργική αποχαιρετιστήρια πράξη και παγκόσμιο μήνυμα για τη βία, τη δικαιοσύνη, την ανθρώπινη μοίρα, την Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου, στο θέατρο Πέτρας πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Πέτρας.

Με τα λόγια του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Γιατί η Ορέστεια συνεχίζει να ασκεί τρομακτική έλξη; Μια πιθανή απάντηση θα μπορούσε να είναι επειδή στον άνθρωπο υπάρχει η ανάγκη για μια βαθύτερη σχέση με τον Μύθο. Ο μύθος της Ορέστειας είναι επικίνδυνος, ανήκει στον κόσμο του ανοίκειου και του παράξενου, προκαλεί τον τρόμο, επειδή αποκαλύπτει το ατίθασο, το βίαιο και τους νόμους του βάθους που δεν μπορούν να δαμαστούν. Η Κλυταιμνήστρα μάς καλεί να σπάσουμε μαζί τον καθρέφτη, για να γεννηθεί από τα θραύσματά του μια νέα εφιαλτική εικόνα, που ωστόσο θα διατηρεί τις σκοτεινές ρίζες του μύθου.

Πρόθεσή μας είναι η μελέτη του βάθους του μύθου της Ορέστειας και η αναζήτηση του απρόβλεπτου, του ασυνήθιστου, του παράδοξου. Τα πρόσωπα προσφέρουν τα σώματά τους στο θυσιαστήριο του ανοίκειου, θέτουν διαρκή ερωτήματα και διλήμματα. Η αισθητική της παράστασης προκύπτει από τη δυναμική σχέση του Σώματος με τον Μύθο, τον Χρόνο και τη Μνήμη. Θέτουμε ξανά το θεμελιώδες οντολογικό ερώτημα "περί τίνος πρόκειται", ένα ερώτημα που δεν επιδέχεται οριστικές απαντήσεις, αλλά διαρκώς μας ενεργοποιεί προς την κατεύθυνση της ολοένα βαθύτερης έρευνας της ρίζας του ήχου, της λέξης, των πολλαπλών διαστάσεων του ανθρώπινου αινίγματος και της ανακατασκευής ενός νέου Μύθου.
 

Ορέστεια


Η κριτική του "α"

Ο Χορός ήταν η ψυχή και η ουσία της παράστασης, ο πυρήνας γύρω από τον οποίο αναπτύχθηκαν τα τρία έργα, ο κύριος φορέας της σκηνοθεσίας. Αν συνυπολογίσουμε μάλιστα οτι ο η διαχείριση του Χορού -δηλαδή του κατεξοχήν χαρακτηριστικού του αρχαίου δράματος που το διαχωρίζει από το νεότερο- αποτελεί συνήθως το κυριότερο σημείο αμηχανίας των σύγχρονων παραστάσεων -οι οποίες τον συμπυκνώνουν, τον υποβιβάζουν σε περιγραφικό ή διακοσμητικό ρόλο, του προσδίδουν ατομικά ή ψυχολογικά χαρακτηριστικά- το επίτευγμα του Τερζόπουλου αποκτάει ακόμη μεγαλύτερη σημασία.

>> Διαβάστε ολόκληρη την κριτική της Τόνιας Καράογλου.

Διαβάστε Επίσης

Συντελεστές

Μετάφραση: Ελένη Βαροπούλου
Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Θεόδωρος Τερζόπουλος
Συνεργάτης σκηνοθέτης: Σάββας Στρούμπος
Σκηνικά – Κοστούμια – Φωτισμοί: Θεόδωρος Τερζόπουλος
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση Παναγιώτης Βελιανίτης
Βοηθός σκηνοθέτη Θεοδώρα Πατητή

Ερμηνεύουν

Μπάμπης Αλεφάντης (Πυλάδης), Έβελυν Ασουάντ (Κασσάνδρα), Τάσος Δήμας (Φύλακας / Κορυφαίος / Προπομπός), Κωνσταντίνος Ζωγράφος (Ορέστης), Έλλη Ιγγλίζ (Τροφός), Δαυίδ Μαλτέζε (Αίγισθος), Άννα Μαρκά Μπονισέλ (Προφήτις), Νίκος Ντάσης (Απόλλων), Ντίνος Παπαγεωργίου (Κήρυκας), Αγλαΐα Παππά (Αθηνά), Μυρτώ Ροζάκη  (Ηλέκτρα), Σάββας Στρούμπος (Αγαμέμνων), Αλέξανδρος Τούντας (Οικέτης), Σοφία Χιλλ (Κλυταιμνήστρα / Το Είδωλον της Κλυταιμνήστρας).

Χορός: Μπάμπης Αλεφάντης, Κατερίνα Αμπλιανίτη, Έβελυν Ασουάντ, Χριστόφορος Βογιατζής, Ναταλία Γεωργοσοπούλου, Κατερίνα Δημάτη, Πύρρος Θεοφανόπουλος, Έλλη Ιγγλίζ, Βασιλίνα Κατερίνη, Θάνος Μαγκλάρας, Ελπινίκη Μαραπίδη, Άννα Μαρκά Μπονισέλ, Λυγερή Μητροπούλου, Ρόζυ Μονάκη, Ασπασία Μπατατόλη, Νίκος Ντάσης, Ντίνος Παπαγεωργίου, Βαγγέλης Παπαγιαννόπουλος, Σταύρος Παπαδόπουλος, Μυρτώ Ροζάκη, Γιάννης Σανιδάς, Αλέξανδρος Τούντας, Κατερίνα Χιλλ, Μιχάλης Ψαλίδας. 
 

Διαβάστε Επίσης


 

Διαβάστε Επίσης


 

Περισσότερες πληροφορίες

Ορέστεια

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 200 '

Ο σημαντικός θεατράνθρωπος, στην πρώτη του συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο, ανέβασε την τριλογία «Αγαμέμνων», «Χοηφόροι», «Ευμενίδες», σε μια ιστορική παράσταση, που επαναλαμβάνεται. Tο 458 π.Χ., σε μια εποχή βίαιων κοινωνικών και πολιτικών ανατροπών, o Αισχύλος παρουσιάζει στη γιορτή των Διονυσίων την Ορέστεια (“Αγαμέμνων”, “Χοηφόροι”, “Ευμενίδες”), τη μοναδική σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος. Κεντρικός άξονας της τριλογίας είναι το τραγικό βραχυκύκλωμα του Ορέστη που διαχέεται σε όλα τα πρόσωπα του δράματος και στον χορό μέσα από διαδοχικά στάδια: από την αποσταθεροποίηση στο αδιέξοδο, στην τρέλα. Στα δύο πρώτα μέρη της τριλογίας, στον “Αγαμέμνονα” και τις “Χοηφόρους”, οι δολοφονίες που βάζουν τέλος στις τυραννικές εξουσίες του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας αποτελούν την κορύφωση μιας νέας περιόδου κρίσης και αποσταθεροποίησης που αντανακλάται στις “Ευμενίδες”. Οι Ερινύες, οι χθόνιες θεότητες, εκπροσωπώντας τα ένστικτα και τις παρορμήσεις διαφυλάσσουν τη μνήμη. Η Αθηνά προσπαθεί με κάθε τίμημα να συνάψει «σύμφωνο ειρήνης» ανάμεσα στους θεούς και εκείνες, προσφέροντας ανταλλάγματα και προνόμια. Για να πετύχει τη συνθηκολόγηση, μεταφέρει τη βία στο πεδίο της γλώσσας. Οι Ερινύες υποκύπτουν με τη θέλησή τους, ανακηρύσσονται σε Ευμενίδες και οδηγούνται στη λήθη. Το δημοκρατικό πολίτευμα έχει εγκαθιδρυθεί. Ό,τι είναι ασύμβατο με το νέο καθεστώς –το μέρος του ζωντανού σώματος που συνδέεται με τη μνήμη, τα ένστικτα, τη ζωική ορμή– έχει εξοριστεί. Η παράσταση αυτή σηματοδοτεί την πρώτη συνεργασία του Εθνικού Θεάτρου με τον Θεόδωρο Τερζόπουλο.

Θέατρο Πέτρας

Τέρμα Λεωφόρου 25ης Μαρτίου και Σουλίου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η 'Ηλέκτρα' του Δημήτρη Τάρλοου συνεχίζει την περιοδεία, πριν τη μία και μοναδική παράσταση στο Ηρώδειο

Η "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου συνεχίζει την εντυπωσιακή της πορεία σε Ελλάδα και Κύπρο και προγραμματίζει να δώσει μία παράσταση στο Ηρώδειο στις 22 Σεπτεμβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/08/2025

Ποιος είναι ο Jim Jefferies που έρχεται στο Christmas Theater;

Με το "Son of a Carpenter" έρχεται στην Αθήνα ο stand up comedian Jim Jefferies, μια παράσταση που θα πραγματοποιηθεί εξ ολοκλήρου στα αγγλικά.

Το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας ανεβάζει Ευγένιο Ο' Νιλ και αναζητά ηθοποιούς

Για τις ανάγκες της θεατρικής παράστασης "Ταξίδι μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα" του "πατέρα" του σύγχρονου αμερικανικού θεάτρου αναζητά ηθοποιούς το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας.

Ο Δημήτρης Καρατζιάς συνεχίζει για 10η χρονιά τα θεατρικά του εργαστήρια

Τα εργαστήρια υποκριτικής και σκηνοθεσίας του γνωστού ηθοποιού και σκηνοθέτη επιστρέφουν τη σεζόν 2025-26.

Θέατρο & χορός στο Ηρώδειο: Όλα όσα θα δούμε το φθινόπωρο του 2025

Έντεκα παραστάσεις θεάτρου και χορού φιγουράρουν στο πλούσιο πρόγραμμα του ρωμαϊκού ωδείου που απλώνεται από την 1η του Σεπτέμβρη μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου.

Πέντε λόγοι για να (ξανα)δούμε την "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Πέντε σημεία που αξίζει να έχουμε υπόψη μας για την εμβληματική παράσταση του Θεόδωρου Τερζόπουλου που κλείνει τον επιδαύριο κύκλο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, κάνοντας και μία στάση στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο του 2025.

Φινάλε για την περιοδεία του "Μόνος με τον Άμλετ"

Δύο τελευταίες στάσεις στη Νέα Μάκρη και στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού έμειναν για την παράσταση με τον Αιμίλιο Χειλάκη.