
Από την Πειραιώς 260 μέχρι την Επίδαυρο, πέντε παραστάσεις Ελλήνων και ξένων δημιουργών σηκώνουν αυλαία.
"Ηλέκτρα"
Στην Επίδαυρο ανεβαίνει σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Τάρλοου, στο ντεμπούτο του στο μεγάλο αργολικό θέατρο, η σοφόκλεια τραγωδία, με πρωταγωνιστές τους Λουκία Μιχαλοπούλου, Αναστάση Ροϊλό, Ιωάννα Παππά, Γιάννη Αναστασάκη, Νικόλα Παπαγιάννη κ.ά. Μέσα από την ιστορία της εκδίκησης της Ηλέκρας και του Ορέστη, που διαπράττουν τη φοβερή πράξη της μητροκτονίας, η "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή μιλάει για "το βάρος της κληρονομιάς, τον αντίκτυπο των επιλογών μας και για την αδυναμία του ανθρώπου να ξεφύγει από τη μοίρα του ή από τα πάθη του", όπως σημειώνει ο Δημήτρης Τάρλοου. (Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, 4-5/7)

"Θήβα μοναξιά"
Η ΄Όλια Λαζαρίδου σκηνοθετεί το έργο του Κυριάκου Χαρίτου, που εντάσσεται στον κύκλο "Σύγχρονοι Αρχαίοι" του Φεστιβάλ. Πρόκειται για μια λαϊκή παραλογή εμπνευσμένη από το μύθο της "Αντιγόνης", την οιποία θα ερμηνεύσουν, μαζί με τη σκηνοθέτρια, οι Αλεξάνδρα Καζάζου, Βασίλης Τρυφουλτσάνης και Γιάννης Ψαλλιδάκος, σε μουσική σύνθεση του Γιαν Βαν Αγγελόπουλου. Πεζή και έμμετρη αφήγηση, τραγούδι και μουσική αφηγούνται ξανά τον πασίγνωστο μύθο, αυτήν τη φορά ως δημιούργημα μιας συλλογικής μνήμης. (Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου, 4-5/7)

"Η πόλη των τυφλών"
Η ανερχόμενη ΄Έμιλυ Λουίζου σκηνοθετεί σε πανελλήνια πρεμιέρα το έργο του Βρετανού, Σάιμον Στίβενς. Πρόκειται για διασκευή του "Περί τυφλότητος" του Σαραμάγκου, η οποία εμπνέεται και από την εμπειρία της πανδημίας. Οι ηθοποιοί, Τζωρτζίνα Δαλιάνη, Νεφέλη Κουρή, Νέστορας Κοψιδάς, Αιμιλιανός Σταματάκης, Κων/να Τάκαλου κ.ά., ερμηνεύουν τα μέλη μιας κοινωνίας στην οποία ξεσπάει μια επιδημία τύφλωσης, δοκιμάζοντας τη συνοχή και τις ηθικές αρχές της. Η πρωτότυπη μουσική είναι της Ειρήνης Σκυλακάκη. (Πειραιώς 260, 5-8/7)

"Η νύφη και το 'Καληνύχτα, Σταχτοπούτα'"
Πρώτη εμφάνιση στην Ελλάδα της ρηξικέλευθης Βραζιλιάνας δημιουργού Καρολίνα Μπιάνκι, που δημιουργεί πολυσυζητημένες και αμφιλεγόμενες παραστάσεις. Εδώ έρχεται με την παράσταση που συγκλόνισε το Φεστιβάλ της Αβινιόν το 2023 και είχε ως θέμα της το βιασμό. Εμπνεόμενη από αληθινές ιστορίες σεξουαλικής κακοποίησης (ανάμεσα στις οποίες και η δική της), η Μπιάνκι ανεβαίνει η ίδια επί σκηνής, προτείνοντας μια παράσταση-εμπειρία που καταργεί τα όρια μεταξύ αναπαράστασης και πραγματικότητας. (Πειραιώς 260, 5-6/7)

"Πολεμικοί ανταποκριτές"
Ο Χρήστος Θάνος και η Ηρώ Μπέζου συνυπογράφουν ένα έργο για τη φρίκη του πολέμου, βασισμένοι σε ιστορικά, λογοτεχνικά και πρωτότυπα κείμενα. Ανεβαίνει ως ιδιαίτερη περφόρμανς θεάτρου και μουσικής, σε σύνθεση και σκηνοθεσία του Χρήστου Θάνου, με τη συμμετοχή έξι ερμηνευτών/ριών (Sophie Lies, Ηρώ Μπέζου, Φοίβος Ριμένας, Πηνελόπη Σκαλκώτου, Φώτης Στρατηγός, Μαρία Χάνου, Αποστόλης Ψυχράμης). ΄Έξι ανθρώπινα σώματα ξεπροβάλλουν από τα χαλάσματα για να μας κάνουν κοινωνούς μιας αποτρόπαιης ιστορικής μνήμης. (Πειραιώς 260, 5-8/7)
Περισσότερες πληροφορίες
Ηλέκτρα
Σε έναν κόσμο βίας και αυταρχισμού, η ερμηνεία της σοφόκλειας Ηλέκτρας εγείρει κρίσιμα ηθικά διλήμματα. Η ηρωίδα παραμένει έξω από το παλάτι, σκεπτόμενη αν αξίζει να γίνει μέρος ενός κόσμου που μισεί. Ο σκηνοθέτης αναρωτιέται αν η βίαιη κάθαρση είναι λύση ή αν η ουσιαστική αντίσταση βρίσκεται στην άρνηση του αίματος. Ο Σοφοκλής δεν προσφέρει απαντήσεις-οι θεοί σιωπούν, η ενοχή αποσιωπάται. Η Ηλέκτρα δεν πράττει, αλλά στέκει μετέωρη, σημάδι της ηθικής αμφιταλάντευσης. Μια σπαρακτική τραγωδία που θέτει το ερώτημα: τι μένει όταν οι τύραννοι εκλείπουν;
Η πόλη των τυφλών
Η σκηνοθέτις Έμιλυ Λουίζου διασκευάζει το αριστουργηματικό μυθιστόρημα του Ζοζέ Σαραμάγκου "Περί τυφλότητας", μέσα από το θεατρικό έργο του Σάιμον Στίβενς, και δημιουργεί μια παράσταση-καθρέφτη της κοινωνικής αποσύνθεσης. Η ομάδα κατασκευάζει ένα σκηνικό θρίλερ, γεμάτο ένταση και ευαισθησία, που αναδεικνύει τη λεπτή γραμμή ανάμεσα στην επιβίωση και την ανθρωπιά. Μια νέα γενιά ηθοποιών ζωντανεύει το σκοτεινό αυτό σύμπαν με σωματικότητα, έντονο ρυθμό και συλλογική ενέργεια. Η «τυφλότητα» δεν αφορά μόνο την όραση, αλλά κυρίως την αδυναμία να δούμε τον Άλλον.
Πολεμικοί ανταποκριτές
Ο σκηνοθέτης Χρήστος Θάνος και η δραματουργική ομάδα αντλούν υλικό από λογοτεχνικά, ιστορικά και προσωπικά κείμενα για να συνθέσουν μια παράσταση-κραυγή για την απώλεια, τη βία και τη μνήμη. Οι έξι ερμηνευτές λειτουργούν ως φωνές-σκιές της ανθρώπινης Ιστορίας, σε ένα σκηνικό που μεταμορφώνεται συνεχώς με τη βοήθεια του ήχου και της σωματικής έκφρασης. Η ομάδα εστιάζει στην έννοια της μαρτυρίας: ποιος αφηγείται την Ιστορία και με ποια φωνή. Με λιτότητα και δύναμη, οι «Πολεμικοί ανταποκριτές» θυμίζουν πως το θέατρο παραμένει ένας τόπος αντίστασης στη λήθη και ένας ζωντανός φορέας μνήμης.
Θήβα μοναξιά
Μια λαϊκή παραλογή εμπνευσμένη από την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή όπου μια ονειρική μπάντα μιλά και τραγουδά, μεταφέροντάς μας στα χώματα ενός τόπου γεμάτου θραύσματα μνήμης, στο πλαίσιο του Κύκλου Contemporary Ancients του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου. Σε μια επαρχία ξεγραμμένη εδώ και χρόνια, μια φωνή ψάχνει εκείνο το κορίτσι που το λέγαν Αντιγόνη. Η πόλη ξυπνά, θυμάται, μπαινοβγαίνει στο όνειρο. Τα θραύσματά της αντηχούν, μένουν για λίγο και μετά γίνονται σκόνη. Η αφήγηση, άλλοτε σε έμμετρο κι άλλοτε σε πεζό λόγο, συνομιλεί με τη μουσική.
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»
Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα στη φετινή Μπιενάλε της Βενετίας, ρηξικέλευθη Βραζιλιάνα σκηνοθέτρια και περφόρμερ, έρχεται για πρώτη φορά στην Αθήνα με μια παράσταση-σοκ πάνω στη σεξουαλική βία και το βιασμό, που έκανε πρεμιέρα στην Αβινιόν το 2023 προκαλώντας τεράστια αίσθηση. Ο τίτλος της παράστασης αντικατοπτρίζει τα δύο ξεχωριστά μέρη που την αποτελούν. Η «Νύφη» αναφέρεται στην ιστορία της Ιταλίδας περφόρμερ Πίπα Μπάκα, που το 2008 ξεκίνησε από το Μιλάνο ντυμένη νύφη με σκοπό να φτάσει στη Βηρυτό με ωτοστόπ, σε μια καλλιτεχνική δράση υπέρ της ειρήνης και της συναδέλφωσης των λαών. Αφού διέσχισε τα Βαλκάνια με το νυφικό της, βιάστηκε και δολοφονήθηκε ενώ βρισκόταν στην Τουρκία. Το δεύτερο μέρος του τίτλου παραπέμπει στην κυνική ονομασία που χρησιμοποιείται στη Βραζιλία για το «ναρκωτικό του βιασμού», μια ουσία που προκαλεί προσωρινή παράλυση και αμνησία. Η παράσταση αποτελεί το πρώτο μέρος της τριλογίας Cadela Forca, και διακρίθηκε ως η καλύτερη ξένη παραγωγή της σεζόν 2023-24 από τη Γαλλική Ένωση Κριτικών Θεάτρου.