"Τρία χρόνια μετά, 'Το πάρτι της ζωής μου', ακόμα με ξεπερνάει" – Μια συζήτηση με την Ελένη Ράντου

Με αφορμή την έναρξη της προπώλησης για την 4η χρονιά της παράστασής “Το πάρτι της ζωής μου”, συναντήσαμε την Ελένη Ράντου για μια συζήτηση πέρα από τα συνηθισμένα.

Το πάρτι της ζωής μου 3η σεζόν Γιάννης Μαργετουσάκης©

Η Ελένη Ράντου είναι πηγαία, και αυτό φαίνεται κάθε φορά που ανεβαίνει στο θεατρικό σανίδι. Το πιο πρόσφατο έργο της, "Το πάρτι της ζωής μου”, κατέρριψε κάθε προσδοκία, σημειώνοντας συνεχόμενα sold out για τρία ολόκληρα χρόνια, ενώ της χάρισε το βραβείο πρώτου Γυναικείου Ρόλου στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2023 από το αθηνόραμα. Λίγο πριν οι φετινές παραστάσεις στο Διάνα ρίξουν αυλαία (στις 13/4), η προπώληση για την επόμενη θεατρική σεζόν μόλις άνοιξε, και με αυτή την αφορμή μιλήσαμε μαζί της. Για τη δημιουργική διαδικασία, το ταξίδι της παράστασης από μια προσωπική εξομολόγηση στη σκηνή, και το πώς το κοινό συνεχίζει να καθρεφτίζεται σε αυτήν. Γιατί έχει νόημα να δούμε πώς σκέφτεται για όλο αυτό που δημιούργησε; Επειδή η αλήθεια του έργου της – και η δική της – μας αφορά πολύ.

Το πάρτι της ζωής μου 3η χρονιά
Γιάννης Μαργετουσάκης©

 

Μετά από τρία χρόνια, η παράσταση εξακολουθεί να έχει τεράστια απήχηση. Πώς το βιώνεις αυτό;

Το κοινό συνεχίζει να εκπλήσσεται – κι εγώ το ίδιο. Δεν ξέρω από ποια γωνιά μέσα μου ξεπήδησε αυτό το έργο. Καμιά φορά σκέφτομαι ότι έγινα αυτό που έγινα μόνο και μόνο για να δημιουργήσω αυτή την παράσταση. Είναι "Το πάρτι της ζωής μου”, γιατί μέσα από αυτήν έφτασα στον πυρήνα μου. Όλα όσα έκανα μέχρι τώρα ήταν μικρά λιθαράκια που χτίστηκαν για να καταλήξουν εδώ. Το είπα και στον σκηνοθέτη: αυτό που έχουμε δημιουργήσει μας ξεπερνάει.

Ποιος ήταν ο αρχικός άξονας του έργου;

Ο άξονας του έργου ήταν πάντα το πώς κάποιος αντιμετωπίζει τον θάνατο. Για μένα, το θέατρο είναι αντίσταση – αντίσταση στον θάνατο, αλλά και στους "μικρούς θανάτους", όπως η τυποποίηση και το βόλεμα. Το θέατρο σε ξεβολεύει. Κάθε μέρα δίνεις μάχη, δεν μπορείς να επαναπαυτείς. Και κάθε βράδυ υπάρχει ένα κοινό που θα σου δείξει αν τα πήγες καλά ή όχι.

Πόσο καθοριστικός ήταν ο ρόλος του σκηνοθέτη, Ανέστη Αζά;

Ο Ανέστης συνέβαλε πολύ περισσότερο απ’ όσο ίσως συνειδητοποιεί. Διαισθάνθηκε την αλήθεια που κουβαλάει το έργο και το σεβάστηκε βαθιά. Πολλές φορές μου έλεγε: "Αν ήξερες πόσο σημαντικό είναι αυτό που κάνουμε, δεν θα αγχωνόσουν τόσο". Αυτό μου έδωσε τεράστια δύναμη.

Ξεκίνησες να γράφεις το κείμενο από προσωπική ανάγκη. Πώς εξελίχθηκε σε παράσταση;

Δεν είχε καμία προδιαγραφή να γίνει θέατρο. Το έγραψα αβίαστα, χωρίς να σκέφτομαι κοινό ή σκηνική απόδοση. Όταν, όμως, γνώρισα τον Ανέστη και είδα τον τρόπο που δούλευε στη "Δημοκρατία του Μπακλαβά", κατάλαβα ότι βρισκόμουν στον σωστό δρόμο. Μαζί το συνδιαμορφώσαμε, μέρα με τη μέρα, πρόβα με την πρόβα.

Ήταν δύσκολο να καταλήξετε στο τελικό κείμενο;

Απίστευτα! Φτάσαμε στην πρεμιέρα και δεν ήξερα καν ποια ήταν η τελική εκδοχή. Κόβαμε, ράβαμε, σβήναμε, προσθέταμε. Σιγά-σιγά, με την εμπειρία των παραστάσεων, καταλάβαμε τι έπρεπε να μείνει και τι να φύγει. Η παράσταση είχε αρχικά διάρκεια δυόμιση ωρών και με κατέβαλε σωματικά. Αναγκαστήκαμε να κόψουμε κομμάτια για λόγους αντοχής.

Το πάρτι της ζωής μου
Γιάννης Μαργετουσάκης©

Στην παράσταση βλέπουμε την ηρωίδα να περνά από διάφορα στάδια. Πώς εκφράζεται ο φόβος του θανάτου σε κάθε ηλικία;

Η πρώτη της επαφή με τον θάνατο γίνεται μέσα από ένα σκυλί – του κάνουν ευθανασία. Στην εφηβεία, ο φόβος αυτός εκφράζεται ως θυμός, γιατί συμβαδίζει με τις αλλαγές στο σώμα, με τις ορμόνες που κάνουν πάρτι. Στα 30, εκδηλώνεται με ψυχοσωματικούς πόνους. Στα 40, γίνεται κατάθλιψη. Στα 50, η ηρωίδα πέφτει σε βαθύτερη κρίση. Κάθε ηλικία σηματοδοτεί μια διαφορετική συναισθηματική αντίδραση στον ίδιο φόβο.

Υπάρχει λύτρωση για την ηρωίδα;

Μαλακώνει μόνο στο τέλος. Όταν αρχίζει να πατάει στα πόδια της. Όταν μπορεί να δει τη ζωή της ξετυλιγμένη μπροστά της, όταν νιώθει μετέωρη αλλά δεν την πειράζει πια. Όταν έχει ξεπεράσει τους φόβους της. Το κεντρικό σημείο του έργου είναι να μη φοβάται τον ίδιο τον φόβο. Είναι ένας κύκλος ζωής, ένας κύκλος συναισθηματικών μεταπτώσεων.

Τι λέει το κοινό μετά την παράσταση;

Οι περισσότεροι μου λένε ότι βλέπουν τη ζωή τους στη σκηνή. Αυτό ήταν το τελευταίο που φανταζόμουν, γιατί το έργο είναι πολύ προσωπικό. Αλλά όταν το προσωπικό γίνεται καθολικό, είναι μαγικό. Με τον Ανέστη είχαμε αγωνία: αν η ηρωίδα και η μητέρα της μεταφραστούν ως η ελληνική νοοτροπία – η Ελλάδα που "τρώει" τα παιδιά της – τότε το έργο θα είχε πετύχει. Και πράγματι, αυτό συνέβη.

Η Ελληνίδα μάνα είναι βασικό θέμα του έργου. Πώς τη βλέπεις;
Είναι το βασικό θύμα της κοινωνίας μας. Συνήθως την κρίνουμε, τη γελοιοποιούμε, αλλά στην πραγματικότητα είναι το πρώτο θύμα μιας παθογένειας. Σε μια χώρα χωρίς σταθερότητα, όπου οι θεσμοί είναι αναξιόπιστοι, η μάνα πήρε τον ρόλο του κράτους. Προσπαθεί να προστατέψει τα παιδιά της, αναλαμβάνοντας όλο το βάρος.

Το πάρτι της ζωής μου
Γιάννης Μαργετουσάκης©

Πόσο δύσκολο είναι για έναν ηθοποιό να φέρει εις πέρας ένα τόσο απαιτητικό έργο;

Είναι ο πιο σύνθετος ρόλος που έχω ερμηνεύσει. Είμαι μόνη μου στη σκηνή – κάτι που αρχικά με τρόμαζε. Την τρίτη χρονιά αγχώθηκα πολύ γιατί η προσέλευση ήταν μεγάλη και δεν μπορούσα να αρρωστήσω. Αρκετοί συνάδελφοι μου λένε: "Δεν χρειάζεται να δίνεις το 100% κάθε βράδυ". Αλλά δεν ξέρω άλλο τρόπο. Το θέατρο είναι αδρεναλίνη.

Στην παράσταση υπάρχει μια έντονη εναλλαγή συναισθημάτων. Γιατί αυτή η φόρμα;

Γιατί έτσι είναι και το μυαλό μου. Δεν μπορώ να βλέπω μόνο δράμα ή μόνο κωμωδία – μου φαίνεται προβλέψιμο. Έχω καταφέρει να κάνω το γέλιο και το κλάμα να συνυπάρχουν. Το κοινό πρέπει να είναι σε εγρήγορση. Υπάρχουν βραδιές που νιώθω ότι μένουν άναυδοι, γιατί δεν βλέπουν κάτι αναμενόμενο. Και μετά από τρία χρόνια, υπάρχουν ακόμα στιγμές που τους εκπλήσσει.

Τι σου έμαθε αυτή η παράσταση για τον εαυτό σου;

Όλη μου η ζωή ήταν ένας φόβος για το "μετά". Πάντα ανησυχούσα για το επόμενο βήμα, χωρίς να χαίρομαι το παρόν. Ακόμα και όταν περνάω μια φάση βουλιάγματος, ξέρω πως αυτό μαζεύει υλικό για το μετά. Και τώρα το βλέπω πιο καθαρά από ποτέ.

Δείτε όλες τις παραστάσεις στον οδηγό θεάτρου του "α".

Η προπώληση εισιτηρίων για τον 4ο χρόνο παραστάσεων του έργου "Το πάρτι της ζωής μου": more.com

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

​​​​​

Περισσότερες πληροφορίες

Το πάρτι της ζωής μου

  • Μουσικοθεατρική
  • Διάρκεια: 120 '

Αντλώντας από το «Every Brilliant Thing» του Ντάνκαν Μακ Μίλαν, η Ελ. Ράντου υπογράφει ένα νέο κείμενο για τη sold out παράσταση, που ξετυλίγει με χιούμορ και ειλικρίνεια τα πενήντα χρόνια "τραυμάτων" της ηρωίδας της, με φόντο αυτά της σύγχρονης Ελλάδας. Ένας σόλο ερμηνευτικός μαραθώνιος δέκα ρόλων με έντονα προσωπική υπογραφή, που χάρισε στην ηθοποιό το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού του “α”. Η ιστορία διατρέχει εποχές και κινείται παράλληλα με τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες της χώρας από το Πολυτεχνείο, τους σεισμούς, το ΠΑΣΟΚ, την κρίση, το θάνατο του Γρηγορόπουλου μέχρι την πανδημία. Είναι ένας κύκλος ζωής που συνδέεται με κοινά βιώματα, όπως σημειώνει.

Διάνα

Ιπποκράτους 7

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Theatre pick: "Τελευταία έξοδος - Ρίτα Χέιγουορθ", το συναρπαστικό best seller σε μια παράσταση ξεχωριστής ατμόσφαιρας και δυνατών ερμηνειών

Η θρυλική ιστορία που ενέπνευσε μία από τις πιο αγαπημένες ταινίες όλων των εποχών ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην επιτυχημένη παράσταση που σκηνοθετούν οι ταλαντούχοι εκπρόσωποι της νέας σκηνοθετικής γενιάς, Δημήτρης και Ορέστης Σταυρόπουλος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/12/2025

16ο Athens Video Dance Project: Τέσσερις ημέρες αφιερωμένες στο σώμα και την κίνηση

Το 16ο Athens Video Dance Project φέρνει στην Αθήνα ένα δυναμικό σύμπαν χορού, video dance και επιτέλεσης. Με θεματική τις "Φυσικές Αποκρίσεις", το φεστιβάλ παρουσιάζει ένα πολυδιάστατο πρόγραμμα που αναδεικνύει τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία.

"Πτέρυγα Α’ – Κελί 71": Ελευθερία και εγκλεισμός σε παράξενες συνθήκες

Η παράσταση "Πτέρυγα Α’ – Κελί 71" του Βασίλη Τσιράκη στο Αλκμήνη φέρνει δύο διαφορετικούς κόσμους αντιμέτωπους, διερευνώντας ελευθερία, ασφάλεια και ανθρώπινη συνύπαρξη μέσα σε σουρεάλ, αποστειρωμένες φυλακές.

"Οιδίποδας" στη Στέγη σε συνθήκες προσβασιμότητας

Η παράσταση "Οιδίποδας" του Ρόμπερτ Άικ, βασισμένη στον "Οιδίποδα Τύραννο" του Σοφοκλή, είναι από τις μεγάλες θεατρικές στιγμές της σεζόν, μια σύγχρονη, συναρπαστική ανάγνωση ενός κλασικού μύθου γεμάτη ένταση και πολιτικό σασπένς.

Αλέξανδρος Σωτηρίου: Στο θέατρο ‘Τζένη Καρέζη’, ένα προσωπικό ‘αντίο’ γίνεται επαναστατική πράξη

Στην πρώτη ελληνική παρουσίαση του έργου του Εντουάρ Λουί, "Αγώνες και μεταμορφώσεις μιας γυναίκας", ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Σωτηρίου καθοδηγεί τους Ελένη Κοκκίδου και Κωνσταντίνο Γεωργόπουλο σε μια ιστορία χειραφέτησης, επιβίωσης αλλά και κάτι ακόμη βαθύτερο.

Σε αυτά τα έργα τέχνης γινόμαστε άλλα ζώα

Οι καλλιτεχνικές αφορμές για να απο-ανθρωποκεντρώσουμε για λίγο το βλέμμα μας και να αντιληφθούμε τον κόσμο από την πλευρά των ζώων πληθαίνουν.

Για τον Χάρη Ρώμα, η ανάγκη να αισθανθούμε ορατοί είναι πιο βαθιά απ’ όσο νομίζουμε

Με αφορμή την πρεμιέρα της νέας του κωμωδίας "Η Πριγκίπισσα των Αγίων Σαράντα" στο Coronet (από 4/12), ο Χάρης Ρώμας μιλά για τη συγγραφή, την υποκριτική, αλλά και για την πολιτική, αποκαλύπτοντας πώς συνδέει το χιούμορ με την κοινωνική κριτική και την προσωπική αλήθεια.